Off-season testing 2007-2008

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Zaikom sanoi:
Schummeli ilmeisesti tulee hoitamaan enemmänkin testejä talven mittaan? Onko tästä ollut puhetta, onko hänelle annettu kenties varsinaisen testikuskin vakanssi?
Siin ois kyllä Schumille sopiva homma. Pääsis ajamaan ja testaamaan uusia ominaisuuksia ja auttamaan tallia. Mahtais olla eniten Schumista hyötyä tallille ja itelleenkin ois varmaan mieleen, kun pääsee ajamaan.:ahem: Vaan alkaisko tekeen mieli vielä kilparadallekin? Tiedä häntä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Miss Piggy sanoi:
Siin ois kyllä Schumille sopiva homma. Pääsis ajamaan ja testaamaan uusia ominaisuuksia ja auttamaan tallia. Mahtais olla eniten Schumista hyötyä tallille ja itelleenkin ois varmaan mieleen, kun pääsee ajamaan.:ahem: Vaan alkaisko tekeen mieli vielä kilparadallekin? Tiedä häntä.
Samaa mieltä. Sitä hommaa se vois tehdä vielä ainakin 5 vuotta menestyksekkäästi ja nauttia ajamisesta.

Kilparadoille en usko hänen halajavan takaisin. Herra on sellainen perfektionisti, ja vaatii itseltään niin paljon, ettei varmasti lähde yrittämään, ellei itse usko pystyvänsä 100% suoritukseen. Jossainhan hän kertoi olevansa otettu siitä, että jotkut ajattelevat hänen pystyvän siihen vielä. Mutta ei varmasti lähde yrittämään, jos ei enää itse ole täysin vakuuttunut, pystyisikö parempaan suoritukseen kuin Kimi ja Massa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Zaikom sanoi:
Schummeli ilmeisesti tulee hoitamaan enemmänkin testejä talven mittaan? Onko tästä ollut puhetta, onko hänelle annettu kenties varsinaisen testikuskin vakanssi?
Autosportin haastattelussa Schumi mainitsee että tänä vuonna tarkoitus oli vaan käydä kokeilemassa se Barcelonan testi, mutta jatkoi Jerezissä koska nauttii ajamisesta ja talli pyysi häntä testaamaan. Testaa jatkossakin jos siitä on tallille selkeää hyötyä, mutta ensi vuoden auton puikoissa aloittavat joka tapauksessa Räikkönen ja Massa. Tammikuun testeissä Ferrarilla taitaa olla radalla jo uusi auto?

Eikä ainakaan omien sanojensa mukaan tule enää kilpailemaan F1:ssä, koska ei halua tehdä sitä puolivillaisesti vaan täysillä. Kilpailemisesta tietysti taas aiheutuisi huomattava määrä stressiä ja paineita, jotka eivät ole tervetulleita. Mutta testejä on kiva ajaa koska voi olla hyödyksi, ja pääsee nimenomaan vaan nauttimaan ajamisesta. :thumbup:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Zaikom sanoi:
Samaa mieltä. Sitä hommaa se vois tehdä vielä ainakin 5 vuotta menestyksekkäästi ja nauttia ajamisesta.

Kilparadoille en usko hänen halajavan takaisin. Herra on sellainen perfektionisti, ja vaatii itseltään niin paljon, ettei varmasti lähde yrittämään, ellei itse usko pystyvänsä 100% suoritukseen. Jossainhan hän kertoi olevansa otettu siitä, että jotkut ajattelevat hänen pystyvän siihen vielä. Mutta ei varmasti lähde yrittämään, jos ei enää itse ole täysin vakuuttunut, pystyisikö parempaan suoritukseen kuin Kimi ja Massa.
Näin itsekin ajattelen. Enkä ainakaan itse haluais nähdä vauhtinsa jo menettänyttä Schumia ajelemassa muiden perässä radalla. :nope: Fiksusti älysi lopettaa huipulla. :thumbup:

Mutta tuo testaaminen tosiaan saattaisi olla eniten Schumin heiniä. Tuskin sellainen keekoileminen varikolla paljo edes kiinnostaa, kun ei saa ajaa eikä tehdä siten sitä rakkainta juttuaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No tuskin se hirveesti enää testaa. Totesi TS:n sivuilla, että testauksen hoitaa pääosin kisakuljettajat!

Täysin ymmärrettävää, koska heillehän sen auton on sovittava hanskaan!

Toki Schumi omaksi ilokseen varmasti sillon tällön pääsee testaamaan ja luulen, että Schumista on enemmän hyötyä testaajana kuin jostain Genestä tai Badoerista!

Mutta silti, eiköhän hommat hoidu enimmäkseen Kimin ja Massan toimesta!

Mitä tulee noihin slicks ja -09 aero testaamiseen, niin jos niitä ei lasketa testirajoituksen, niin niitä se Schummeli varmaan vetelee mieluusti. Siitä tuskin on juurikaan Kimille tai Massalle haittaa, päinvastoin. Autoa testataan jo tulevaa kautta varten todella ammattitaitoisen kuskin toimesta, voisiko olla juuri paremmin asiat -09 kautta ajatellen? :ahem:
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Misa1 sanoi:
Toki Schumi omaksi ilokseen varmasti sillon tällön pääsee testaamaan ja luulen, että Schumista on enemmän hyötyä testaajana kuin jostain Genestä tai Badoerista!
Yhtään Schumacheria tai tätä lainaamani viestiä väheksymättä sanoisin, että ei se Luca Badoerkaan mikään turha jätkä ole. Mieshän on testannut Ferraria jo vuodesta 1997. Joten kyllä Badoerin merkitys Ferrarin kehityksessä on todella suuri ja hänen kokemuksensa ja taitonsa on Ferrarille yhtä tärkeää kuin Schumacherin. Mutta mukava kyllä huomata, että Ferrari keksi Schumacherille kunnon töitä. Miehestä on varmasti enemmän hyötyä auton ratissa kuin varikkomuurilla monitoreja tuijottamassa. ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Skyggeboy sanoi:
Yhtään Schumacheria tai tätä lainaamani viestiä väheksymättä sanoisin, että ei se Luca Badoerkaan mikään turha jätkä ole. Mieshän on testannut Ferraria jo vuodesta 1997. Joten kyllä Badoerin merkitys Ferrarin kehityksessä on todella suuri ja hänen kokemuksensa ja taitonsa on Ferrarille yhtä tärkeää kuin Schumacherin. Mutta mukava kyllä huomata, että Ferrari keksi Schumacherille kunnon töitä. Miehestä on varmasti enemmän hyötyä auton ratissa kuin varikkomuurilla monitoreja tuijottamassa. ;)
Joo, no onhan se ihan hyvä testaaja mutta tietääkseni esim. viime kauden ajan keskittynyt enemmän tuonne urheiluauto puolelle? Lähinnä testirajoitusten vuoksi! Joten ei Badoerilla ole juuri sen enempää tuntumaa kuin Schumilla ja jotenkin kuitenkin luulen, että tiimi arvostaa Schumin tiedot/taidot/kokemuksen Badoerin yläpuolelle! Jo ihan siitä syystä, että nimenomaan Schumin kanssa he ovat työskennelleet vuodesta -96 lähtien, joten varmasti kaikki tiimissä tietävät mitä Schumi milläkin palautteella tahtoo sanoa!

Eli osaavat yhdistää telemetriä tiedot ja Schumin infon yhteen ja kun paappa haluaa körötellä, niin varmaan se on parempi "neuvonantaja" ajaessaan, kuin ilman :ahem:
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Misa1 sanoi:
Joo, no onhan se ihan hyvä testaaja mutta tietääkseni esim. viime kauden ajan keskittynyt enemmän tuonne urheiluauto puolelle? Lähinnä testirajoitusten vuoksi! Joten ei Badoerilla ole juuri sen enempää tuntumaa kuin Schumilla ja jotenkin kuitenkin luulen, että tiimi arvostaa Schumin tiedot/taidot/kokemuksen Badoerin yläpuolelle!
No se on kyllä varmasti aivan totta, että Schumi Suurta arvostetaan enemmän kuin Badoeria koska onhan mies sentään 7 kertainen maailmanmestari. Mutta ei se Badoerkaan mikään turha jätkä ole vaikkei nykyään Ferraria saakkaan testata enää niin paljoa testirajoituksen takia.:wink: Ainahan testikuskeilla on suuri merkitys tallin menestyksessä, kun tiedetään millaista työtä se F1-auton testaaminen on. Väittäisinpä, että jos katsotaan kuka testikuski on omalle tallilleen merkittävin, niin Badoer on sellainen.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Skyggeboy sanoi:
No se on kyllä varmasti aivan totta, että Schumi Suurta arvostetaan enemmän kuin Badoeria koska onhan mies sentään 7 kertainen maailmanmestari. Mutta ei se Badoerkaan mikään turha jätkä ole vaikkei nykyään Ferraria saakkaan testata enää niin paljoa testirajoituksen takia.:wink: Ainahan testikuskeilla on suuri merkitys tallin menestyksessä, kun tiedetään millaista työtä se F1-auton testaaminen on. Väittäisinpä, että jos katsotaan kuka testikuski on omalle tallilleen merkittävin, niin Badoer on sellainen.
Näin on. Eikä testikuskin arvoa välttämättä mitata pelkässä nopeudessa tai tasaisuudessa radalla. De La Rosa osoitti McLarenin vakoilujupakan yhteydessä olevansa aika hyvin perillä F1-auton tekniikasta (luultavasti vielä enemmän kuin mitä antoi virallisissa kuulusteluissa ymmärtää). Vähän aikaa sitten oli jossain uutisessa sivuhuomautuksena, kuinka Badoer tai Gene on pitkään painanut hommia lähes pelkästään Ferrarin oman simulaattorin parissa.

Tuollainen osaava, F1-kuljettajan lahjakkuudella varustettu ja vähän muidenkin asioiden päälle ymmärtävä kaveri voi olla aika arvokas linkki auton suorituskyvyn ja insinöörien ideoiden välillä, millään tavalla vähättelemättä kisakuskien asemaa.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Minulla on aina ollu sellanen kuva, että Schumin roolia Ferrarin auton rakentamisessa on vahvasti liioiteltu. Eiköhän miehen tärkein tehtävä ollut ajaa kovaa ja varmaotteisesti, ja piti ehkä tiimiäkin kasassa, mutta autoa tuskin oli sen enempää kehittämässä kuin Barrichellokaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Höpöhöpö, kyllä se kisakuski on se selkeästi tärkein lenkki informaation suhteen ja sen suhteen miten auton halutaan käyttäytyvän.

Onhan ne ihan hyviä ja tärkeitä ne testikuskit. Varsin hyödyllisiä silloin kun kisakuskit ovat estyneitä, ovat kisoissa tms. Mutta ei autoa rakenneta heidän ympärille, vaan sen kisakuskin ympärille.

Tästä syystä tärkein testaaja aina tallille on se kisakuski. Telemetrian antamien tietojen ja kuskin antaman palautteen perusteella se auto säädetään sille tietylle kuskille sopivaksi ja täöllä voitetaan mahdollisesti ne tarvittavat kymmenykset. Jos näin ei menetellä, tai kuskin palaute on heikkoa, ollaan aina niitä hyviä kakkoskuskeja.

Testikuskista on hyötyä esim. tällaisissa tapauksissa kun testataan uuden elektroniikan tai muiden uusien komponenttien osia ja niiden kestävyyttä. Renkaiden kestävyyttä, yms.

edit. Pidetään se auton rakentaminen ja kuskin antaman palautteen ero nyt sitten selvänä.

Mediaprofeetta sanoi:
Minulla on aina ollu sellanen kuva, että Schumin roolia Ferrarin auton rakentamisessa on vahvasti liioiteltu.
Juuri näiden kommenttien seurauksena tulee näitä cccp tyyppejä tänne höyryämään ties mitä sontaa :(
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:n sivuilta vielä Jerezin testeistä:

Kimi oli siis 14. nopein nelipäiväisissä testeissä, mutta urarenkailla kolmas edellään Hamilton ja Massa.

Lehden mukaan uusiin elektoniikka-sääntöihin parhaiten ovat sopeutuneet Ferrari, McLaren ja Toro Rosso. Muilla on enemmän ongelmia, esim. BMW-Sauber luistelee pahasti etenkin Kubican puikottamana. Toki myös esim. Hamilton oli ensimmäisenä testipäivänään usein asfaltin ulkopuolella. Ongelmaa on enemmän kurviin tulossa kuin kiihdytyksessä johtuen moottorijarrutuksen puutteesta.

Toro Rossolla vertailukelpoisissa oloissa Vettel oli Bourdaisia keskimäärin 1,5 kymmenystä nopeampi. Tost pitikin Bourdaisin suoritusta yllättävän hyvänä.

Asmerilla on erinomaiset mahdollisuudet BMW-Saubein testikuskiksi, lehden mukaan Villa oli ainoa uhka ja oli nyt 1,5 s Asmeria hitaampi. Maininnan arvoinen asia oli myös se, että Marko sai kutsun testeissä Kimin luo illalliselle.

Force India -tallipaikkataistelussa Ralfin suoritusta lehti arvioi katastrofaalisena. Klien oli nopein, mutta pitkissä vedoissa Fisichella oli 4-5 kymmenystä/kierros Klieniä nopeampi.

2009 säädöillä ja renkailla Nico oli M. Schumia neljä kymmenystä nopeampi.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Circuito Permanente de Jerez - Spain 10 January 2008
1 L. Hamilton McLaren 01:19.132 103
2 H. Kovalainen McLaren 01:19.462 101

noniin. Hyvin päässeet ajamaan kierroksia, ja nopeimmat ajat aika lähellä toisiaan.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
miksu sanoi:
Circuito Permanente de Jerez - Spain 10 January 2008
1 L. Hamilton McLaren 01:19.132 103
2 H. Kovalainen McLaren 01:19.462 101

noniin. Hyvin päässeet ajamaan kierroksia, ja nopeimmat ajat aika lähellä toisiaan.
no on tuo kolme kymmenystä vielä melkoinen valovuosi F1:ssä... vaan eipä sillä, vasta toinen testipäivä Heikille uudella autolla ja uudessa tallissa. Tosin eipä se Hamiltonikaan ollut tuolla autolla aiemmin kruisaillut, joten mene ja tiedä!
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Ei ole valovuosi ottaen huomioon että Heikki on newbie tiimissä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kuhan yhteiset testit kaikille alkavat... niin katotaan sitten...
 

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Kuhan kausi loppuu.. nii katotaa sitte

edit: ja terveisiä banaanipoikien hulahula-saarilta:D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös