Formula ykkösten kisoihin pyrkii tänä vuonna ennätysmäärä autoja. Läheskään kaikki 40 eivät mahdu radoille. FISA on helpottanut ruuhkaa määräämällä 13 ajajaa erillisiin karsintoihin ennen virallisia harjoituksia. Vain neljä nopeinta pääsee jatkoon.
FISA suunnitteli aluksi erillisiä karsintakilpailuja, mutta kustannussyistä valittiin perjantain aamukarsinnat. Ne alkavat jo kahdeksalta, joten aamuvirkuilla on selvä etulyöntiasema. Heidän päivästään tulee pitkä ja tiukka, sillä jatkoon selvinneet jatkavat heti aamupäivän harjoituksia ja iltapäivällä seuraavat aika-ajot. Kahden päivän tulosten perusteella pääsee varsinaiseen kilpailuun 26 nopeinta. Karsintajoukkoon kuuluvat uudet F1-tallit sekä viime vuonna heikoiten menestyneet joukkueet. Aamun herätys odottaa seuraavia miehiä: Martin Brundle, Stefano Modena, Aguri Suzuki, Bernd Scheider, Piercarlo Ghinzani, Nicola Larini, Stefan Johansson, Bertrand Gachot, Gregor Foitek, Pierre-Henri Raphanel, Joachim Winkelhock, Alex Caffi ja Volker Weidler. Joukossa on mestareita monesta luokasta, joten mistään rupusakista on turha puhua. Voi ennustaa, että taistelu jatkopaikasta perjantaiaamuna tulee olemaan tiukkaa, ehkä rajumpaa kuin itse kilpailussa. Karsinnoista huolimatta tungos F1-varikolla lisääntyy. 21 joukkueelle ei monella radalla löydy pilttuita. Hitaimmat lentävät jo aamulla varikolta katsomon puolelle ja maksavat pääsylipuistaan todella huiman hinnan.
Riittävätkö kumit?
Pirellin paluu F1-luokkaan aiheutti Goodyearin vastareaktion ja jenkit uhkasivat aluksi toimittaa renkaat vain 11 joukkueelle. Kuusi tallia näytti jäävän kokonaan ilman kumeja, kunnes Bernie Ecclestone tarttui asiaan ja sai varmistettua niillekin renkaat. Pirellin osuudeksi tulivat Brabham, Dallara, Minardi, Coloni, Zakspeed, Osella ja Eurobrun. Lista paljastaa sen, että kaikki huipputallit jatkavat Goodyearin asiakkaina ainakin niin kauan, kunnes Pirelli saa uudet kuminsa sisäänajettua. Italialaisilla tuntuu kuitenkin olevan pitävä ote alusta asti, sillä Pierluigi Martini ajoi Minardilla Vallelungassa rataennätyksen ja alla olivat uudet Pirellit. Kaikkien tallien käyttäessä samoja kumeja ei tarvittu erillisiä pehmeitä karsintakumeja, mutta ne palaavat kuvaan tänä kautena. Renkaiden valmistajat arvioivat, että tallien kumikustannukset kaksinkertaistuvat tämän takia.
Uusi rata
Soutaminen ja huopaaminen jenkkien GP:n kohtalosta on ratkennut Arizonan Phoenixin hyväksi. Kaupungissa on ennestään kaksi rataa, mutta kisa ajetaan keskustan kaduille vedetyllä 3,6 kilometrin lenkillä. Sen kunnostamiseen varattiin yli 10 miljoonaa markkaa ja samalla kaupunki sai kisalleen viiden vuoden sopimuksen. Uusi rata on nopein nykyisistä kaupunkiareenoista ja kisasta odotetaan muutoinkin erikoista. Phoenixissä on tavallisesti kesäkuussa yli 40 astetta varjossa. Rion pätsi ei sen jälkeen tunnu enää miltään.
Sulivat käsiin
Brasilian GP:n ensimmäisissä testeissä saatiin esimakua tulevasta, sillä lämpömittari näytti 37 astetta varjossa ja autot melkein sulivat kuskien käsiin. Etenkin Williams-tallin Renaultin sähköpuoli kärsi aluksi kuumuudesta ja autot pystyivät ajamaan vain muutaman kierroksen pyrähdyksiä. Seuraavina päivinä tahti parani ja Williamsit jättivät taakseen molemmat Benettonin miehet. Patresen kierrosaika jäi vain sekunnin Sennan viimevuotisesta paaluajasta, mitä voi pitää hyvänä suorituksena olosuhteisiin nähden. Toistaiseksi eri radoilla ajettujen testien perusteella on ilman muuta selvää, että entiset paaluajat ovat pelkkää paperia tositoimien alkaessa. Näin siitä huolimatta, että moottoreista on turbojen hyllytyksen myötä kadonnut satoja hevosvoimia.
Jerezin testitulokset:
1. Ayrton Senna McLarenMP4/5-Honda V10, 1:21,14
2. Mauricio Gugelmin March 881-Judd V8 1:22,20
3. Ivan Capelli March 881-Judd V8 1:22,80
4. Alain Prost McLaren MP4/5-Honda V10 1:23,01
5. Alessandro Nannini Benetton B188-Ford V8 1:23,05
6. Riccardo Patrese Williams FW12C-Renault V10 1:23,11
7. Gerhard Berger Ferrari 639-Ferrari V12 1:23,58
8. Nigel Mansell Ferrari 639-Ferrari V12 1:23,82
9. Thierry Boutsen Williams FW12C-Renault V10 1:23,94
10. Johnny Herbert Benetton B188-Ford V8 1:26,75
Ayrton Sennan paaluaika 1988: 1:24,067