Ohittaminen helpommaksi/mahdolliseksi

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Olen vuosien varrella miettinyt ratkaisuja ohittamisen helpottamiseksi,kun on niin turhauttavaa katsoa kun pari kolme sekuntia kierroksella nopeampi ei pääse toisesta ohitse!

1. ratkaisu

Otetaan käyttöön taas vanha "turbo nappi" eli esim ilokaasu säiliö josta saisi esim 10 kpl 5 sekunnin tehonlisää about 50heppaa,tällöin nopeampi voisi väkisin painaa hitaamman ohi. Kuljettaja itse tietenkin laskeskelee koska kannattaa tehoja käyttää. Tietenkin hitaampi kuski voisi myös vastata "tuleen",mutta hitaampana joutuu käyttämään useammin tai useampaa autoa vastaan jolloin ilokaasut loppuu.
Tietenkin joku taas marisee että esim.ferrari käyttäis suurempia säiliöitä ,mutta sitä varten laitteet toimittaisi FIA esim ennen starttia arvonnan avulla.

2. ratkaisu

Vähennetään autojen aerodynaamista pitoa huomattavasti ja vastaavasti lisätään mekaanista pitoa ,jolloin perässä ajava ei kärsisi niin paljoa edellä ajavan auton aiheuttamasta "tyhjiöstä" ja näin ollen voisi ajaa lähempänä kurveissa ja yrittää paremmin ohitusta suoran päässä. Autojen ajamisesta tulisi myös näyttävämpää lisääntyneiden hallittujen sladien takia,koska autot pysyisivät paremmin hanskassa.

asiallisia kommentteja kiitos:)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ei tarvii muuta kuin jos siitä takasiivestä tehtäisiin FIA:n säännöillä sellainen että se antaisi imua takana tulevalle.

Nykyset takasiivethän ei sitä imua anna juuri ollenkaan.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
niinhän se oli ennen ja silloin ei voinut ajaa kurvissa lähellä toista ... miten kävi mm. häkän vuonna 1993 estorillissä alesin peesissä....
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Dominic:
Ei tarvii muuta kuin jos siitä takasiivestä tehtäisiin FIA:n säännöillä sellainen että se antaisi imua takana tulevalle.

Nykyset takasiivethän ei sitä imua anna juuri ollenkaan.
Imuhan on juuri samaa kuin tuo bigbearin mainitsema "tyhjiö". Siitä on se etu, että takana tuleva auto saa suoralla etua ja saattaa saada helpommin ohituspaikan, mutta toisaalta taas se vaikeuttaa takana ajavan ajamista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Asiallisia kommenntteja? Täällä? doubtful

Mä nyt kuitenkin yritän. On tästä ollut ennenkin puhetta, musta slicksit olis edelleen hyvä ratkaisu tuohon ohitusongelmaan, vauhtejakin saisi varmaan alas jos välitankkaukset kiellettäisiin samalla. Tietty siipien vähentäminenkin kelpaa, kunhan toteutetaan älykkäästi. Rengassota on ainakin mun mielestä mahdollistanut hieman paremmin ohitukset, toivottavasti myös GoodYear tulee mukaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Bobakki, älä huolestu, kyllä täällä taas kohta on asiattomuuksia.....
Mutta siis ohitusten helpottaminen ON HELPPOA!!!!
-Mekaanista pitoa lisää (slicksit ja isot sellaset, leveet autot jne...)
-Aerodynaamista pitoa vähemmän
-Takasiipi imutusta suosivaksi!!!!!
Ett silleen!!!!!!!!1
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
shikaanit pois, nopeita pitkiä mutkia tilalle.
shikaani tulee aina eteen, kun aikoo ohittaa!
 

Targa

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
1681
Sijainti
Espoo
Vermula:
Kyllä mä vähän väittäisin, että viimeaikojen ohitukset on ennemmin tehty juuri shikaaneihin tultaessa kuin keskellä pitkää mutkaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Targa:
Vermula:
Kyllä mä vähän väittäisin, että viimeaikojen ohitukset on ennemmin tehty juuri shikaaneihin tultaessa kuin keskellä pitkää mutkaa.
Niinpä. Jarrutuksissa ne ohitukset yleensä tapahtuu, millon viimeksi joku on pitkässä mutkassa ohittanut? Niissä on useimmiten vain yksi ajolinja eikä mahdollisuuksia juuri ole. Poikkeuksiakin tietty on, niinkuin Villeneuve Schumacherin ohi Estorilissa '96. Mutta silti saa aika fakiiri olla jos siihen pystyy.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jaska:
Bobakki, älä huolestu, kyllä täällä taas kohta on asiattomuuksia.....
Mutta siis ohitusten helpottaminen ON HELPPOA!!!!
-Mekaanista pitoa lisää (slicksit ja isot sellaset, leveet autot jne...)
-Aerodynaamista pitoa vähemmän
-Takasiipi imutusta suosivaksi!!!!!
Ett silleen!!!!!!!!1
Tässä on vaan se ongelma että Bernietä rupeaa huolestuttamaan turvallisuus eikä Ralf S uskalla ajaa enää.
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Mie haluaisin niihi vehkeisiin kolme poljinta lattiaan (tiiätten varmaan mitkä kolme), H-kaavio-keppi-vaihte-menetelmä ja huomattavasti huonommat jarrut. Nämä siis lisäksi noihin joihinkin jotka tuli jo mainittua. Ratojakin saisi muuttaa hieman, ja Tom Walkinshawn tulisi syödä hatullinen paskaa.
 

Kaktus

Well-known member
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4980
Mitä täällä höpistään.. ei se ole se siipi yksinään joka aiheuttaa tyhjiön, vaan koko edessä ajava auto.

Se siipi aiheuttaa vaan harmia takana olevalle, koska se sotkee ilmavirran turbulenttiseksi.

Draftingissa (tai slipstreaming/imuttaminen mikälie) hyödytään ilmanvastuksen pienenemisestä,
mut mutkissa f1-autoilla katoaa downforce etuosasta, ja suoralle mentäessä ei sitten päästä tarpeeksi lähelle.

Ohituksia on vähentäny myös jarrutusmatkojen lyhentyminen, kun enää ei pysty jarruttaessakaan tekemään mitään sen kummemmin uhmakkaita ohitusyrityksiä niinku ennen.
Ja onhan sarjassa myös muutamia ratoja, joita ei todellakaan ole ohituspaikoilla pilattu..

Ratkaisuna ongelmaan on, että otetaan koko se takasiipi pois siitä ilmavirtaa sotkemasta ja poistetaan sääntö naurettavasta litteästä pohjasta ja näin sallitaan maaefektiautot niinkuin vanhoinahyvinä aikoina. Autot suorastaan liimautuisivat radan pintaan ja ohituksiakin ruvettaisiin näkemään. :cool:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Targa:
Vermula:
Kyllä mä vähän väittäisin, että viimeaikojen ohitukset on ennemmin tehty juuri shikaaneihin tultaessa kuin keskellä pitkää mutkaa.
doubtful No joo, niin taitaa olla. Mutta usein ohittaminen on mahdotonta, koska ei ole tarpeeksi suoraa, jossa päästä imuun ja rinnalle, jotta jarrutuksessa voisi sitten ohittaa.
 

Santtu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
217
Sijainti
hki
Ratojen mutkia muutettava. Esim Indianapoliksen sisäkiemurat ovat ihan naurettavat.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
otetaan etu- ja takasiivet pois. ei niitä ennenkään tarvittu
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Bobakki:
Originally posted by jaska:
Tässä on vaan se ongelma että Bernietä rupeaa huolestuttamaan turvallisuus eikä Ralf S uskalla ajaa enää.
Tota ei se Bernie huolestyu, on vaan tyytyväinen kun onnettomuudet tuo lisää katsojia... Max huolestuu....
Mutta onko se ongelma, että Ralf S ei uskalla ajaa.....
Ett silleen!!!!!!!!1
 

Ace Frehley

Well-known member
Liittynyt
14.11.2001
Viestit
72
Sijainti
Toinen talo vasemmalta
1.Takasiiven takaosa suoraksi(kuten CARTissa ovaaliradoilla).
2.Teräsjarrut hiilikuitujarrujen tilalle.
3.Siipiin pinta-ala rajoitus ja samalla siipien pinta-ala pienemmäksi.
4.Slicksit takaisin.
5.Vaihteet samalla tapaa puoliautomaattisiksi kuin WRC-autoissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ace Frehley:
1.Takasiiven takaosa suoraksi(kuten CARTissa ovaaliradoilla).
Jos sä sitä Hanford-deviceä meinaat niinkuin mä nyt ymmärsin (tietysti väärin?) niin ei se ainakaan ole helpottanut ohituksia Cartissa. Päinvastoin takanatuleva on usein vetänyt seinään kun edessäolevan takasiipi sotkee ilmavirran. Saipa JJ:kin tuon kertalleen kokea.

Muutenhan tuo lista onkin täyttä asiaa.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Huoli pois, nyt Ralf taas näkee ajaa paremmin. Ei tarvii veikata jarrutuspaikkoja, kun on lasit päässä :)
 
Ylös