Ohittaminen helpommaksi/mahdolliseksi

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
707
Mun mielestä ratojen suunnitteluun tulis kiinnittää enemmän huomiota.

Eikös ekana vuonna Indianapoliksessa ohiteltu siinä ovaali osuudella aika reippaasti. Ovaalille tulo mutka kun oli sen verran hitaan puoleinen että takana tulija pääsi aivan iholle ja kiihdytettäessä sai etua "imusta". Kallistetun mutkan jälkeen takaa tuleva valitsi vapaan ajolinjan ja suoritti ohituksen. Muistankos ihan väärin? Ja eikös se ovaalille tulo mutka muutettu viime kaudelle jotta saatais vielä kovemmat vauhdit ja siinä samalla onnistuneiden ohitusten määräkin pääsi laskemaan. Tosin edelleen tuo ovaaliosuuden jarrutus paikka on yksi sarjan kiinnostavimmista.

Entäs Malesian suora-neulansilmä-suora yhdistelmä joka on muotoiltu niin leveäksi että mutkassa voi valita eri ajolinjan kuin edellä ajaja. Ohitusta voi yrittää jarrutuksessa ja/tai kiihdytettäessä.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
VJR:
otetaan etu- ja takasiivet pois. ei niitä ennenkään tarvittu
Kaikki vaan katsomaan foorumin GPL kisoja, ohituksia, ulosajoja ja kolareita riittää joka kierrokselle. Myös starttien 15 auton joukkokolarit ovat erittäin mielenkiintoista katseltavaa :)
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Ehdotan, että autojen taakse asennetaan neliömetrin suuruinen vaneri pystyyn. Hyvä imu.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
bigbear:


1. ratkaisu

2. ratkaisu

Vähennetään autojen aerodynaamista pitoa huomattavasti ja vastaavasti lisätään mekaanista pitoa ,jolloin perässä ajava ei kärsisi niin paljoa edellä ajavan auton aiheuttamasta "tyhjiöstä" ja näin ollen voisi ajaa lähempänä kurveissa ja yrittää paremmin ohitusta suoran päässä. Autojen ajamisesta tulisi myös näyttävämpää lisääntyneiden hallittujen sladien takia,koska autot pysyisivät paremmin hanskassa.
Tämä toimisi juuri päin vastoin. Imu tulee ilmanvastuksesta. Jos siivet poistaa, pienenee ilmanvastus ja imu eli ohittaminen tulee vaikeammaksi. Nostovoimakerroin on nostovoiman ja vastuksen suhde. Paljon "siipeä" on paljon vastusta ja imua, mutta samalla myös paljon (-)nostovoimaa. Eli se neliömetrin levy olisi kova juttu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
v10:
Tämä toimisi juuri päin vastoin. Imu tulee ilmanvastuksesta. Jos siivet poistaa, pienenee ilmanvastus ja imu eli ohittaminen tulee vaikeammaksi. Nostovoimakerroin on nostovoiman ja vastuksen suhde. Paljon "siipeä" on paljon vastusta ja imua, mutta samalla myös paljon (-)nostovoimaa. Eli se neliömetrin levy olisi kova juttu.
Eihän se ongelma nykyään imun puute ole. Kun erodynaaminen pito häviää eikä mekaanista pitoa ole, mitä tapahtuu?
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Siis tottakai rata voi olla joko ohituksia suosiva tai sitten ei, mutta pelkästään radasta ei ohittaminen ole kiinni missään. Millä tahansa nykyisistä Ykkösradoista on mahdollista ohittaa useinkin, jos vain autot ovat siihen sopivat.

Esimerkiksi Monaco, jossa ohittamista pidetään nykyään käytännössä mahdottomana. Sanotaan, että on parempi ajaa vähän huonommalla sijalla kuin yrittää ohitusta, joka todennäköisesti kuitenkin epäonnistuu.
Alla yksi suosikkipätkistäni, mitä olen Ykkösistä lukenut. Olen tämän joskus ennekin tänne lainannut, kyseessä on Monte Carlon radan esittely, jonka Staffan Wennberg on kirjoittanut vuoden 1971 kausioppaaseen:
Ankarasti arvostellen sen (Monacon katuradan) käyttö olisi pitänyt kieltää jo kauan sitten, mutta on lukemattomia syitä, jotka pitävät Monacon GP-ajoa hengissä. ... Rata on vaikea eikä erityisen nopea. ... Kilpailu pelikaupungin kauduilla ei muodostu milloinkaan pitkäveteiseksi, väsyttäväksi tai kaavamaiseksi. Lyhyellä radalla tapahtuu lukemattomia ohituksia ja katsomoissa kokee jännittävän kilpailun joka vaiheen ja jokaisen pienen tuokion.
Eli ei ohittaminen ole kiinni radasta. Nyky-ykköset vaan ovat sellaisia, että jokainen ohitus on niin kova riski, että on oikeasti pariin kertaan harkittava, kannattaako sitä ottaa. Samalla menetetään kilpa-autoilun näyttävyyttä ja hohdokkuutta, kun ohitusta yritetään vain varikkovisiitin aikana. Välitankkauksen kieltäminen olisi siinä mielessä viimeinen naula arkkuun, ainakin jos ei vastapainoksi ohittamista radalla helpotettaisi.

Hyvällä ratasuunnittelulla voi tosin tehdä ohittamisen helpommaksi. Jotkut kuljettajatkin ovat kehuneet, että Malesian leveys antaa mahdollisuuden hakea erilaisia ajolinjoja ja muodostaa ohituspaikkoja. Toinen vaihtoehto ovat Hockenheimin kaltaiset baanat, jossa pitkä suorat mahdollistavat ohittamisen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ace Frehley:
1.Takasiiven takaosa suoraksi(kuten CARTissa ovaaliradoilla).
2.Teräsjarrut hiilikuitujarrujen tilalle.
3.Siipiin pinta-ala rajoitus ja samalla siipien pinta-ala pienemmäksi.
4.Slicksit takaisin.
5.Vaihteet samalla tapaa puoliautomaattisiksi kuin WRC-autoissa.
Heh, eikös näille säännöille ole jo sarjansa? IRL/CART? niissähän on semiautomaattisia keppejä (kai), teräslevyt jarruissa, pienemmät siivet ovaalilla, slicksit... ja tietty takasiiven takaosa suora.... wink
Eli ei muutaku CART:ia tai IRL:ää seuraamaan! mä pidän ykkösistä.

-Häkkinen-
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
jukkis:
kyseessä on Monte Carlon radan esittely, jonka Staffan Wennberg on kirjoittanut vuoden 1971 kausioppaaseen:
Monacon rata on jonkin verran muuttunut niistä ajoista. en tiedä sitten minkä verran se vaikutti ohitusten määrään
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
VJR:
jukkis:
kyseessä on Monte Carlon radan esittely, jonka Staffan Wennberg on kirjoittanut vuoden 1971 kausioppaaseen:
Monacon rata on jonkin verran muuttunut niistä ajoista. en tiedä sitten minkä verran se vaikutti ohitusten määrään
Joo, kyllä mulle on tuttua tuo radan kehitys, muutama (hidas) mutkahan tuohon on rataan tullut lisää. Varmasti on ollut helpompaa ohittaa, kun nyk. satamashikaanin ja maalisuoralle tuovan kurvan välissä on ollut vain kaksi suoraa, nykyäänhän siinä on pieniä suoranpätkiä ja hitaita mutkia.

Itse en sattuneista syistä tuolloin 70-luvun alussa Ykkösiä katsellut, joten en tiedä mihin päin rataa ohitukset keskittyivät.

Tuo Monaco oli vain lähinnä esimerkki siitä, että ohittamisen mahdollisuus minusta enemmän kiinni aerodynamiikasta, autoista yleensäkin (ja kuskin kantista) kuin radoista.

Aiheeseen liittyen loistava video tuon ajan ohituksista (1978): http://www.seasonf1.com/Laps/Andretti78lotus/Andretti78lotus.asf

Monaco 1978 Reutemanin kyydissä (tässä Monte on tosin kokenut jo muutoksia 70-luvun ensimmäisiin kisoihin, melko lähellä nykyistä rataprofiilia):
http://www.seasonf1.com/Laps/monareute/monareute.asf
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Tuolta sivuilta löytyy muutenkin upeita videoita mm. 70-80-lukujen taitteen Monacoista. Eipä turhan paljon ohitella niissäkään, tosin...
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Kaktus:
Ratkaisuna ongelmaan on, että otetaan koko se takasiipi pois siitä ilmavirtaa sotkemasta ja poistetaan sääntö naurettavasta litteästä pohjasta ja näin sallitaan maaefektiautot niinkuin vanhoinahyvinä aikoina. Autot suorastaan liimautuisivat radan pintaan ja ohituksiakin ruvettaisiin näkemään. :cool:
Mitenkäs muuten helmat on toteutettu Cartissa? Tuli vaan mieleen kun F1:ssähän kiellettiin maaefekti-autot helmojen helpon hajoamisen vuoksi. Jos kuski ajoi radalta ulos ja helmat osuivat maahan, niin ne hajosivat. Kun kuski olisi tavallisesti saattanut ajaa mutkan 250 km/h, niin helmojen hajoamisen jälkeen saattoi nopeus tippua 230 km/h. Ja jos kuski ei tiennyt helmojen hajoamisesta, niin helposti tuli ajettua ulos.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Noista teräs jarruista sen verran että williams niitä kokeili FIAn toivomuksesta ja eipä juuri vaikuttanut jarrutus matkoihin.... Ja noista maaefekti helmoista niin ainakin KEKE sanoi että ne oli vaarallisia ,koska jos ajoi hiemankin kanttareen päältä niin ilmaa pääsi auton alle ja se oli menoa...

Kukaan ei ole kommentoinut mun ekaa vaihtoehtoa:(
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Ihan vertailun vuoksi:
Monaco 1955-71

Ja Monaco vuosimallia 2001


Eli pientä muuttumista on vuosien varrella tapahtunut.
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
jaska:

-Mekaanista pitoa lisää (slicksit ja isot sellaset, leveet autot jne...)
Eikös slicksit nimenomaan kielletty koska ohitta-
misesta oli tullut lähestulkoon mahdotonta, samoin
runkojen kaventaminen? OK, nopeuksien vähentäminen
oli yksi syy, mutta toinen oli se, että autot yri-
tettiin saada vaikeammin ajettaviksi - virheet ja
samalla ohitustilanteet lisääntyisivät (näin myös
tapahtui!).
 

jpviitala

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
165
Sijainti
Tampere
Ace Frehley:
1.Takasiiven takaosa suoraksi(kuten CARTissa ovaaliradoilla).
Tällä olisi vaikutusta, imua peliin ja menee Minardikin suorilla nopeemmistaan ohi. :D Nykyiset takasiivet vain aiheuttavat takana ajavalle mutkissa pito-ongelmia, muuta eivät tarjoa imua suorilla riittävästi ohituksiin.

2.Teräsjarrut hiilikuitujarrujen tilalle.
3.Siipiin pinta-ala rajoitus ja samalla siipien pinta-ala pienemmäksi.
5.Vaihteet samalla tapaa puoliautomaattisiksi kuin WRC-autoissa.
2. Jarrujen materiaali ei vaikuta ohituksiin, samahan se on kaikille joka tapauksessa. Kuskista, renkaista ja auton säädöistä se ohitukseen vaaditun matkan pituus on kiinni.
3. Sama tässä, kun siipien pinta-alaan tehdään rajoitus (eiköhän sellainen jo olekin), niin se sääntö on sama kaikille, joten ei muuta tilannetta nykyisestä.
5. Tästä en edes ymmärrä mitä haet takaa? Samalla lailla WRC-autoissakin ECU hoitaa vaihtamisen kuin F1:sissäkin, ainoa ero on vain se, että F1:set ajavat samaa rataa uudestaan ja uudestaan ympäri, joten tiettyihin paikkoihin voidaan ohjelmoida automaattinen alaspäin- tai ylöspäinvaihto tietylle välille (eli puoliautomaatit ne on F1:silläkin käytössä). Eipä siinä mitään ihmeellistä ole, jos jätetään ne turhat vaihdesiiven nakutukset pois, ECU:han sen vaihtamisen hoitaa joka tapauksessa.

4.Slicksit takaisin.
Tästä ei varmaan olisi mitään kilpailua tasoittavaa hyötyä, mutta muuten ihan h-vetin hyvä idea. Eiköhän näillä raitarenkailla olla leikitty jo ihan riittävän kauan. Ja huomattu on, ettei vauhdit ole laskenu entisestä, päin vastoin.
 

Sapporo

Well-known member
Liittynyt
23.1.2002
Viestit
312
Sijainti
Oulu
QUOTE]

Tuo Monaco oli vain lähinnä esimerkki siitä, että ohittamisen mahdollisuus minusta enemmän kiinni aerodynamiikasta, autoista yleensäkin (ja kuskin kantista) kuin radoista.

[/QUOTE]

Eipä tuo nykyään niin ole. Se voisi kyllä auttaa aika pirusti jos Monacon radan päällyste uusittaisiin perusteellisesti.

Mirabeau on melkein ainoa mahdollinen ohituspaikka, mutta ajolinjan ulkopuolinen pinta on niin pomppuinen,
ettei jarrutusta voi millään jättää myöhemmäksi kuin linjalla oleva. Näkihän se miten DCn pirssi käyttäytyi tuossa kohti kun yritti Erkin ohi. Ja ratahan on niin kaponen, että hyvä jos kaksi autoa rinnakkain mahtuu.

Toinen paikka ohitusyritykseen on Ste Devote, jos vain rinnalle pääsee.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
2. Jarrujen materiaali ei vaikuta ohituksiin, samahan se on kaikille joka tapauksessa. Kuskista, renkaista ja auton säädöistä se ohitukseen vaaditun matkan pituus on kiinni.
Jos jarrutusmatka pitenisi, pitenisi myös matka jolla sen ohituksen voi tehdä. Nykyään kun jarrutusmatkat on lyhyitä ei myöhemmin jarruttava ehdi edes rinnalle.
 

Kaktus

Well-known member
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4980
HulaBalooGuY:
Mitenkäs muuten helmat on toteutettu Cartissa? Tuli vaan mieleen kun F1:ssähän kiellettiin maaefekti-autot helmojen helpon hajoamisen vuoksi. Jos kuski ajoi radalta ulos ja helmat osuivat maahan, niin ne hajosivat. Kun kuski olisi tavallisesti saattanut ajaa mutkan 250 km/h, niin helmojen hajoamisen jälkeen saattoi nopeus tippua 230 km/h. Ja jos kuski ei tiennyt helmojen hajoamisesta, niin helposti tuli ajettua ulos.
Ei CART-autoissakaan helmat ole sallittuja, sillä ne olisi todellakin liikaa. Turvallisuudenhan pitää kuitenkin olla se ensisijainen juttu...
Sanotaan kuiteskin niin, että F1-auto pysyisi vaikkapa CART-auton perässä ja imussa paljon helpommin, sillä edessä oleva saisi tässä tapauksessa suuremman osan downforcestaan ventureilla, kun niillä ne tunnelit on sallittuja (ainakin jossain määrin).. ilmavirta ei ole niin tubrulenttista sen ansiosta.
Tää on yksi osasyy, miksi kisat ei ole niillä jonossa ajelua kuten ykkösissä, ja ohituksia on vaikka muille sarjoille jakaa.
Ja kaikkein paras tapa saada downforcea onkin saada se auton alta. Diffuuserit ja muut kun ei aiheuta edes ilmanvastusta samalla lailla kuin siivet.

VJR:
otetaan etu- ja takasiivet pois. ei niitä ennenkään tarvittu
Ei ilman siipiä ajaminen olisi ongelma, jos 'siivet' auton alla olisi kokonaisuudessaan sallittuja, koska downforce, jonka jokin tietynlainen 'siipi' tuottaa maaefektinä, on suurempi, kuin mitä se sama siipi tuottaisi, jos se olisi auton takana vapaassa ilmavirrassa. Mutta pitää kuitenkin muistaa, että normaalit siivet tuo kuiteskin jonkinlaista tasapainoa, kun niitä voi säätää.
 
Ylös