Oletko ampunut tykillä

Oletko ampunut vähintään 53 kaliiperin tykillä?

• Kyllä

Äänet: 6 20,7%
  • En

Äänet: 17 58,6%
  • En, mutta olen osallistunut ammuntaprosessiin

Äänet: 6 20,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    29

Knoukka

Well-known member
En, mutta venäläisellä 122mm olen. Ja tietysti sotasaalis seitenkutosella. Tota 122 millistä kehuttiin maailman parhaaksi kenttätykiksi ja kyllähän se näppärämpi oli tuliaseman poikien mielestäkin. Tampellan 155mm ei ollut suuressa suosiossa, ainakaan talvella. Taisi olla pakkasen kans jotain ongelmia, ei varmaa tietoo kun olin tulenjohdossa jo sillon.

JVR

Banned
En tiiä lasketaanko, mutta mustilla ja apilaksella päräytetty.

Mangelo

Well-known member
Jaskattu polli, en ole ampunut enkä osallistunut ammuntaprosessiin, vaan tukitoimintoihin. En siis ole ollut tykin alla tai vierellä kun sillä ammutaan, tykkimiehyydestä huolimatta.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
En tykillä, mutta erilaisilla singoilla kylläkin.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Enpä ole kevyttä kranaatinheitintä isommalla vehkeellä ampunut.

Sillä roiskiminen pelotti jo riittävästi, että hyvästelin kaikki tuttavat ennen suoritusta.

Vesku

Maatalousneuvos
Siinä rajoilla, lienee prosessiin osallistumista.
Tykkijulli minäkin, tiedustelupatteristossa Ylämyllyllä pari kolme kk ja sitten Kuopioon esikuntaan elätiksi. Ei siis varsinaista tykkiammuntaa, paitsi yhden kerran..
Olisikohan ollut just silloin ennen siirtoa( vai lienenkö ollut just sen viikon hammaslääkärin apulainen :frank:)..., kun suurin osa Ylämyllyn väestä jossain oikeissa patteriston ammunoissa ja yksi aamu tuli komento tykkihallille. "Iltapäivällä suoritatte kahden tykin asemiin ajon, kuuntelette jotkut komennot, veivaatte putket sinne päin ja posautatte harjoitusammukset. Muutama venäläinen amiraali yms vierasta korkea-arvoista kantapeikkoa seuraa harjoitusta"
Onneksi muutama osaava koulutuksen saanut mies oli paikalla, niin siellä joukonjatkona menin täydestä- 3 tunnin harjoituksella!:eek:
Taisivat antaa amiraalin nykäistä pitkällä narulla yhden paukun.

Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Apilasta olen joskus kantanut.

Kevytkertasingolla tuli pari kertaa ammuttua. Molemmilla kerroilla osui. Silloinkin tosin olivat vain harjoitusammuksia.

Mikä "sotahulluus" on muuten forumille yhtäkkiä tullut?

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
.53cal is hardly a gun :eek:

Jos vaikka tarkoittaisikin millimetrejä, niin pistää vain miettimään mistä tuommoinen raja on repäisty. Koska pollin kysymyksessä ei ole mitään järkeä, niin vastaan otsikon kysymykseen.

Mankeloitu polli.

Mangelo

Well-known member
No sanotaan vaikka 130mm kun en mistään mitään tiedä. Ja kelvatkoon noi 122mm myös, ja vaikka kaikki yli 100mm jos sellaisia joku on päräytellyt.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
No sanotaan vaikka 130mm kun en mistään mitään tiedä. Ja kelvatkoon noi 122mm myös, ja vaikka kaikki yli 100mm jos sellaisia joku on päräytellyt.
Ei muuten, mutta siinä missä menee piipun ja putken välinen raja, siinä menee myös tykin raja. Ja se ei ole 53mm.

burb

.
Tehtaissa on piiput. Ja vanhoilla merikarhuilla suussa. YAARRR!!!!

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Emmä suoranaisesti ole tykillä itse ampunut, mutta tulikomennon olen kyllä antanut. Kenttätykistön tulenjohdossa palvelin.

Sue_me

Well-known member
Olen upottanut muutaman paatin Bismarckin 380mm tykeillä.

Tosielämässä kovin "tykki" ollut 9mm FN.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
En ole. Apilas ja raskas sinko eli musti lienee isoimmat noin niinku putken halkasijalta millä on tullut ammuttua.

jjv

Arschloch
Joo, tykkiryhmässä olin. Jossain vaiheessa loppusotaa siinä kävi kaikki kirjurit, lämärit, kuskit sun muut vivusta vetämässä, että saavat siviilissä kehuskella. Itse en tainnut koskaan vivusta vetää, kun en suuntaajana ollut mut lasken kyllä lataamisenkin tykillä ampumiseksi.

122millisellä ja sitten oli jotain älyttömän vanhoja 105millisiä, jotka lähetettiin Viroon, kun kaikki ammukset oli saatu ammuttua. Siinä sitä olikin ammumista pariksi päiväksi. Viimeistään silloin viimeinenkin hohto touhusta katosi.