Omakohtaisia muistoja vuosien varrelta liittyen Formula ykkösiin

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mikäli ehkäpä hivenen moniselitteinen otsikko johti harhaan, niin selvennys lienee paikallaan. Eli mitä muistoja foorumilaisilta löytyy liittyen F1-kisapäiviin tai F1-kisaviikonloppuihin omalta kohdaltaan katsottuna (esim. juhlat tmv.).

Omalta kohdaltani voin kertoa seuraavaa:

- Siihen aikaan kun vielä oltiin oikeasti nuoria, niin Unkarin GP legendaarisella Hungaroringin areenalla ei ollut inhokki pelkästään huippusurkean rataprofiilinsa ansiosta, vaan tuo kilpailu jaksoi ärsyttää erityisesti siitäkin syystä, että se sijaitsi kalenterissa vuosi vuoden jälkeen viimeisen kesälomaviikonlopun (ja useimmiten vieläpä viimeisen kesälomasunnuntain) kohdalla, ennenkuin koulut pakottivat lopettamaan auringosta ja kesästä nauttimisen vahvasti etuajassa.

- Surullisen kuuluisa Indianapolisin GP vuodelta 2002 puolestaan jäi täysipainoisen liveseurannan kohdalta vahvasti puolitiehen, koska lähestulkoon koko kilpailun ajan sain selvittää kilpa-autoilun ja eritoten tietenkin Formula ykkösten perustotuuksia kanssani tuolloin paljon aikaa viettäneelle naiselle. Kaiken tuon jälkeen olin niin hyvällä tuulella, että en jaksanut edes pahemmin polttaa hihojani Ferrari-kaksikon showsta ruutulipulla (myöhemmin kyllä).

Oppi: Ota nainen viereesi kilpailun ajaksi eikä Formula 1 olekaan kuin vain ja ainoastaan se toiseksi tärkein asia ;)

- Elämyksiä ovat myös F1-kisojen seuraaminen ihmisten (tuttujen tai tuntemattomien) kanssa, joita ei voisi vähempää kiinnostaa moinen "ei-urheilu" ja "tupakkamainostus" tai "pelleily" jne. Ja tätähän tapahtuu tietenkin vain silloin, kun kisa oikeasti tarjoisi nähtävää koko rahan edestä. Esim. Nürburgring ´07 tuli seurattua livenä ns. puolivaloilla.

- Legendaarisia ovat myös "shokkiherätykset" kesken kilpailun. Esim. Belgian GP vuodelta 1998 lukeutuu näihin. Kuten tiedämme, kisan alun jälkeen eräs Michael Schumacher hallitsi kilpailun tapahtumia mielin määrin ja voittohan oli jo ns. selvä. Koska kotoinen Yleisradiomme halusi ilmeisesti puhtaasti ilkeyttään sijoittaa historiadokumenttisarjansa (kertoi Kolmannesta Valtakunnasta) tuonakin sunnuntaina päällekkäin kisan kanssa, jouduin epätoivoisesti pujottelemaan kahden kanavan väliä kiitettävän pitkään. Noh, jumitettuani vähäksi aikaa YLE:n puolelle päätin tarkistaa tilanteen moottoriurheilun saralla ja tuolloin kuvaruudussa oli - yllätys, yllätys - nelipyöräisen Ferrarin sijasta kolmepyöräinen Ferrari. Järkytys on lievä sana kuvaamaan tuota tilannetta.

Eipä silti, kaiken kuitenkin kruunaa Matti Kyllösen & Erkki Mustakarin ei-niin kovin puolueeton tai peitelty McLaren/scottiruutu-hehkutus ja irvailu "saksalaisen virheestä" sekä peittelemätön ilo Häkkisen MM-johdon säilymisestä. Sanonpahan vain, että jos joskus vastaanotin on ollut lentää ulos, niin tuolloin se oli todella lähellä. Onneksi MTV3:n ja sen selostajien arvosteluun ei tuolloin ollut käytettävissä Internetin kaltaista suoraa kanavaa. Syytteiltä tuskin olisin välttynyt mikäli asia olisi ollut päinvastoin. Saunalämpötilan voi saavuttaa myös koleassa Suomalaisen elokuun iltapäivässä television äärellä istuen.

Ehkäpä myöhemmin lisää.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Brasilian GP 2007

Tuli hypättyä sohvalta nopeesti huutamaan ja iloitsemaan kun Hamiltonin auto alkoi hyytyä ja lopulta Kimi vei mestaruuden :ahem:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Mestaruuksien ratkeamiset tottakai mutta myös livenä nähdyt Suomalaivoitot. Pahimpana pettymyksenä on helppo nostaa viime vuoden peräänajo mikä tuli todistettua ihan aitiopaikalta. Ette usko miten nopeasti reppupullo voi tyhjentyä molemmissa tapauksissa.
 

chuck

Active member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
28
Varmasti järkyttävimmän pettymykseni koin vuoden 2005 Euroopan osakilpailussa, milloin Kimi ajoi ulos oikean eturipustuksen petettyä mutta myös hänen muut vastoinkäymiset McLaren-aikoina pistivät mielen matalaksi. Suurimman hämmästykseni koin Unkarin kilpailussa, kun Alonso oli ajamassa varmaan voittoon, mutta hetken päästä, kun tulin takaisin kuvaruudun ääreen, grafiikoista näkyi Button kärkipaikalla ja olin aivan haltioissani.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Vahviten muistan varmaan Silverstonen 97, kun ei voinut sohvalla istua ja odottaa kestääkö se Mersu nyt ... ei sitten kestänyt :nope:
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Mummon kanssa katottiin Belgian GP:n '08 viimeiset kierrokset, ja täytyy myöntää että en pahemmin hävennyt suoltaa koko kirosanarepertuaariani hänen edessään Kimin ajettua ulos. Yhä edelleen sen (siis kisan, ei tuon purkauksen) muisteleminen tekee jollain lailla kipeää, aivan kuin olisin itse syyllinen tähän. Sama fiilis iskee myös saman vuoden Brasilian kisasta. Ne kisat tuli elettyä niin tunteella
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Varmasti järkyttävimmän pettymykseni koin vuoden 2005 Euroopan osakilpailussa, milloin Kimi ajoi ulos oikean eturipustuksen petettyä mutta myös hänen muut vastoinkäymiset McLaren-aikoina pistivät mielen matalaksi. Suurimman hämmästykseni koin Unkarin kilpailussa, kun Alonso oli ajamassa varmaan voittoon, mutta hetken päästä, kun tulin takaisin kuvaruudun ääreen, grafiikoista näkyi Button kärkipaikalla ja olin aivan haltioissani.
Samaa mieltä molemmista :ahem:

Toinen suuri pettymys on Spa 08, vieläkin tekee kipeää.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jerez '97. Inhoni Schumacheria kohtaan oli ollut suurta '94 Adelaidesta lähtien (ehkä pettymystä siitä ettei Hillistä oikeasti ollut Leukaa haastamaan). Villeneuve oli onneksi hiukan eri kaliiberia. Maikkari tulee mainoskatkolta, Ferrari on hiekalla ja Kyllönen huutaa. Williamsin sivuponttoonissa on musta jälki, mutta niin se vaan kiertää rataa. Coulthard päästää Häkkisen edelleen, ja Kyllönen huutaa vielä vähän kovempaa. Viimeinen kierros: Villeneuve päästää Mikan ohi ja nyt viimeistään alkaa korvatulpat olemaan tarpeen. Täydellinen päivä. Schumacher sai maistaa omaa lääkettään, ja oma suosikkini oli maailmanmestari. Häkkinen otti todella kauan odotetun ensimmäisen voittonsa. Harvoin (jos koskaan) on urheilu enää suonut mulle tuon kaltaista riemua. Räikkösen mestaruusjuhlien aikaan olin valtion palveluksessa Oy Firma Ab:ssa, joten se meni vähän niinkuin ohi.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Paras muisto on varmaankin tämän vuoden Italian GP:stä, jota olin paikan päällä katsomassa. Tunnelma oli uskomaton jo aika-ajojen jälkeen Alonson otettua paalun. Kisassa Button vei startissa pidemmän korren, mutta Fernandon noustua kärkeen varikkostoppien jälkeen tunnelma nousi aivan uskomattomalle tasolle. Kyllähän noita viimeisiä kierroksia sai jännittää, mutta lopputulos ratkaisi.

Vähemmän mukaviin muistoihin kuuluu sitten vuoden 2008 Brasilian GP. Vaikka toivoinkin Massan mestaruutta, en jotenkin jaksanut uskoa, että Hamilton olisi tarpeeksi pahasti mokannut. Kisassahan sitten käänteitä oli vaikka muille jakaa ja alkoi vaikutta siltä, että mestaruuden voittaakin brasilialainen. Kyllä se oli aivan uskomattoman masentavaa, kun näki, että viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa Hamilton ohittikin Glockin ja vei mestaruuden.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Kyllähän ne suurimmat tunnekuohut on tullut just noista mainituista Nürre 2005, Brasilia 2008, Brasilia 2007 ja Japani 2005 kisoista ja niitten tapahtumista. Pitää lisätä vielä Espanja 2001, joka oli iso pettynys 'pienelle' mielelle.

Minulla oli tapana katsoa joitakin kisoja mummolassa 2001 kesällä, enon kanssa. Siinä sitten aina kiisteltiin, että kumpi on parempi Häkä vai Schumi. Eno oli Schumin puolella ja minä tietty Häkkisen. Sitten kun Häkkinen sattui keskeyttämään (tai vaikka ei keskeyttänytkään) niin eno alkoi lyttäämään sitä ja kehumaan Schumacheria, mutta minä annoin ihan samalla mitalla takasin. Nyt oon tullut siihen tulokseen, että ei se oikeesti mitään skumia kannattanut, ihan vaan ärsyttääkseen minua.. :D

Hauskoja juttuja on kanssa sellaiset, kun ajattelee kisan aikana, että keskeyttäispä joku tietty kuski. Niin hetken päästä niin tapahtuu. Pelottavin oli viime vuoden Monza. Viimeisen kierroksen alkaessa, sanoin vieressä olevalle siskolleni, että olispa kiva jos Hämäläinen ajais nyt mehtään. Kyllä meni kylmät väreet läpi, kun viis sekuntia myöhemmin Lewis oli seinässä. :alppu:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13748
Eno oli Schumin puolella ja minä tietty Häkkisen. Sitten kun Häkkinen sattui keskeyttämään (tai vaikka ei keskeyttänytkään) niin eno alkoi lyttäämään sitä ja kehumaan Schumacheria, mutta minä annoin ihan samalla mitalla takasin. Nyt oon tullut siihen tulokseen, että ei se oikeesti mitään skumia kannattanut, ihan vaan ärsyttääkseen minua.. :D
Heh :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13748
Häkkisen 1. voitto

1997 mulla oli peruskoulukaverin kanssa veto mestarista 10 markan panoksella (mulla HHF, hällä JV) ja kun Schumi-Ville -kolari sitten tapahtui ja Jacques näytti olevan siitä eteenpäin matkalla mestaruuteen, lähdin fillaroimaan kartingradalle. Sinne päästyäni oli kisa jo TV:ssä ohi ja Häkkisen voitonjuhlat käynnissä. Ihan kiva yllätys mutta 10mk hävisin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vappu 16 vuotta sitten, olen ulkona vaihtamassa kesärenkaita äitin autoon. Äiti tulee pihalle ja sanoo, että uutisissa oli tietoja Italiasta: aivokuollut. Sen jälkeen Formula 1:n seuraaminen ei ole ollut aivan yhtä kivaa kuin ennen tuota viikonloppua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13748
Vappu 16 vuotta sitten, olen ulkona vaihtamassa kesärenkaita äitin autoon. Äiti tulee pihalle ja sanoo, että uutisissa oli tietoja Italiasta: aivokuollut. Sen jälkeen Formula 1:n seuraaminen ei ole ollut aivan yhtä kivaa kuin ennen tuota viikonloppua.
Olin tuona viikonloppuna vielä 11v (kesällä sitten 12) ja Ratzenbergerin tapaus sattui. Ei sitä osannut odottaakaan moista kun reilun vuoden lajia seurannut nappula olin vain. Sitten Senna perään mutta pahimmat itkut tuli (ja olisi tulleet jokatapauksessa) ensimmäisestä.
E: Jahas, vasta toukokuussa kesärenkaille...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olin tuona viikonloppuna vielä 11v (kesällä sitten 12) ja Ratzenbergerin tapaus sattui. Ei sitä osannut odottaakaan moista kun reilun vuoden lajia seurannut nappula olin vain. Sitten Senna perään mutta pahimmat itkut tuli (ja olisi tulleet jokatapauksessa) ensimmäisestä.
E: Jahas, vasta toukokuussa kesärenkaille...
Ratzenbergerin tapauksen jälkeen päällimmäinen tunne oli lähinnä epäusko. Se ei oikein ehtinyt tuntua vielä miltään.

Äiti vaihtaa edelleen vasta vappuna kesärenkaat - asuu samassa paikassa - koska siinä pihassa on sellainen pirun jyrkkä ja varjoinen mäki joka yleensä sulaatäysin vasta pari viikkoa ympäristön jälkeen. Ja jos se on hiukankin jäässä, ei kesärenkailla ole toivoakaan ylös pihasta.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Muistoja on paljon,tässä muutama. Oli vuosi -81 (ehkä) olin kaverini luona yötä kun televiisarista tuli yöllä F1- osakilpailu ja Kekeähän me kannustettiin! Kaverin siskokin seurasi mielenkiinnolla ja kiinnitti huomionsa JPS:n väreissä Lotuksella ajavaan Sennaan. Väitti minulle että Sennasta tulee vielä maailmanmestari!!! (tais olla ennustus lahjoja). Sitten muistuu tää Imolan synkkä viikonloppu -94, se sai kieltämättä minutkin herkistymään ja ajattelemaan.

On vuosi -98 ja Suzukan kisa vkl edessä, samana viikonloppuna minulla ja silloisella vaimolla oli muutto käsillä. Lauantai-iltana kun raahasimme muutto tavaraa taloon sisään niin olin tehnyt selväksi että TV asennetaan ensimmäiseksi aamua varten kun sieltä tulee formula kisat. Aikaisin aamulla sitten silmä kovana laatikon päällä istuen katselin kisaa kädet hikoillen ja jännittäen Häkkisen suoritusta (Olin tuolloin kova fanittaa Mikaa).
Shumin renkaan puhjettua alkoi varmistua Mikan ensimmäinen mestaruus ja mulla suupielet venymään niin vaimo (silloinen) yllätti mut totaalisesti tuodessaan pakkasesta jääkylmän koskenkorva pullon ja lausahtaen että alas ny juhlia:D Mikan tullessa maaliin ja Kyllösen huutaessa liikutuin minäkin kyyneliin:alppu:
Olishan noita muistoja paljonkin Kimin alkuajoilta jne.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Muistoja on paljon,tässä muutama. Oli vuosi -81 (ehkä) olin kaverini luona yötä kun televiisarista tuli yöllä F1- osakilpailu ja Kekeähän me kannustettiin! Kaverin siskokin seurasi mielenkiinnolla ja kiinnitti huomionsa JPS:n väreissä Lotuksella ajavaan Sennaan. Väitti minulle että Sennasta tulee vielä maailmanmestari!!! (tais olla ennustus lahjoja). Sitten muistuu tää Imolan synkkä viikonloppu -94, se sai kieltämättä minutkin herkistymään ja ajattelemaan.
Senna ajoi Lotuksella kaudet 85-87. En tiedä sitten mitkä noista vuosista Lotus oli JPS:n väreissä. Oliko kaikki?
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Kauden 1999 Silverstonen osakilpailu on jäänyt elävästi mieleen. Olin tuollon 6-vuotias, mutta ikäisekseni erittäin perillä formuloista. Tottakai olin häkkisfani henkeen ja vereen. Schumacherista oli muodostunut jonkinlainen pahuuden ruumillistuma ja pidin häntä oikeasti jonain henkilökohtaisena vihollisena. Kun Schumacher sitten ajoi päin seinää, eikä noussut autosta, teki se sai se herkän pojan lievästi sanottuna hämilleen. Vaikka joskus epäurheilijamaisesti toivoinkin Schumille ongelmia, niin jotenkin hän inhimillistyi minulle hetkessä. Sennan kuolema oli minulle tuttu juttu, vaikka 93-syntyneenä en tuolloin vielä formuloita seurannut. Voin hyvin kuvitella milllainen shokki Imola 94 monille oli, kun tämäkin teki niin voimakkaan vaikutuksen minuun.
 
Ylös