Omakohtaisia muistoja vuosien varrelta liittyen Formula ykkösiin

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Nyt tuli yksi muisto vielä mieleen kaudelta 2003:

Oli lievästi tylsä sunnuntaipäivä..
Tulipahan samana päivänä sitten mentyä lähirannan mökkinaapurille hörppimään kahvia ja nauttimaan pullaa.. Sitten kaikkea tarpeellista höpistyä siirryttiin olohuoneeseen katsomaan Saksan GP:tä Hockenheimin radalta. (ajalta jolloin vielä maikkari näytti peruskanavalla F1:stä eikä maksukortin takana)..

Muistan että joku sanoi kys. porukasta että "Pidetään peukkuja että Kimi saa hyvän lähdön".. Kuluu hetki, punaiset valot syttyvät.. sitten alkaa todellinen kilpailu.. kuluu muutama sekunti, sitten.. Räikkösen McLaren osuu jompaan kumpaan Ferrariin, kimpoaa siitä toiseen autoon ja auto osuu lopulta rengasvalliin. Oli lievähkö pettymys kun kisaa oli tovi odoteltu, ja suurimman idolin kilpailu päättyy jo ekaan mutkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14954
Vuonna 1979 Italian Grand Prix oli mielenkiintoinen väittelyiden paikka ja myös Jody Scheckterin maailmanmestaruuden varmistumisen näyttämö. Kilpailunjohtaja Strafezzoli oli uutena kilpailunjohtajana varsin tiukan oloinen herra ja myös kilpailun varusteluhankinnoista mies tinki omalla vankkumattomalla tavallaan.

Entinen poliisimies loi kuitenkin ensimmäisenä Italian Grand Prixin kilpailunjohtajana oman säännöstön ja ainakin kaikkinainen hyödytön asioiden pallottelu loppui siihen ja rata sai kuuluisan Patresen viivansa. Myöskin jonkin verran yleinen järjestys parani äkkimuutoksista huolimatta.

Kääntöpuolena olivat kuitenkin Strafezzolin omat oikut jotka sitten myös menivät läpi mukinoistakin huolimatta. Muun muassa ONS:n järjestämän turvallisuusavun Strafezzoli torjui ja ainoastaan Mainosautona toiminut Porsche 928 muistutti järjestön olemassaolosta. ONS:n muidenkin toimittamien tärkeiden kaluston tilalle laitettiin radan omat Course Carit ja Medical Carit.

Sen saivat kokea omalla tavallaan niin Sid Watkins, Herbert Linge kuin Arturo Merzariokin. Kärsijöiden joukkoon liittyi myös kilpailun jälkeen Keke Rosbergkin. Etenkin kun suomalaisella oli yhteenotto kilpailunjohtajan kanssa kilpailun jälkeen. Strafezzoli syytti Rosbergia kilpailun aikana toisten kuljettajien vaarantamisesta ja estelystä ja Rosberg vuorostaan kiisti ankarasti useammat väitteet.

Lopulta mitään kilpailukieltoa tai muutakaan rangaistusta ei tullut, mutta sen jälkeen Rosbergilla tuntui aina olevan lähes joka vuosi jotain ohjelmaa Italian osakilpailun järjestäjien kanssa.
 
Ylös