Omakotitalo

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Tässä ollaan nyt etsitty tonttia ja talonmallia. Tarkoitus olisi itse rakentaa talo, alustavat suunnitelmat olis sillee että ens keväänä alkaisi rakentaminen. Loimaalta olisi tarkoitus ostaa tontti, paikka ei ole vielä ihan selvä. Talosta tulis jotakuinkin tällainen:



Verhoilu joko tiilistä tai puusta :thumbfh: Tuo autotalli olisi katos ja tontille tulisi sitten joskus erillinen varasto/autotallirakennus. Lisäksi terassi jatkuisi tuonne olohuoneeseen asti ja sitten tehtäisi toinen ovi terassille.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Muuten jees, mutta se olohuone puuttuu vallan :thumbfh:

Jonkun tuvan ne on siihen piirtäneet :nope:

Jännää että Omatalo mainostaa itseään asuntomessuvoittajana, vaikka tänä vuonna tuolla 'Pahanmielenmessuilla' ei ollut mikään talopaketinvalmistaja edes mukana :eek!:

Perustavat vissiin omat messut Suomeen. :wink:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Moe Szyslak sanoi:
Jännää että Omatalo mainostaa itseään asuntomessuvoittajana, vaikka tänä vuonna tuolla 'Pahanmielenmessuilla' ei ollut mikään talopaketinvalmistaja edes mukana :eek!:
Tuo esite on vuodelta 1992 :thumbfh:
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Onneksi olkoon talonrakennus puuhille.

Itsesta saattaa tulla maanantaina suurvelallinen... :doubtful:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
No tota 'onnea ja onnea' taitaa olla keväästälähtien aika rankka 1½ vuotta edessä. Sen kun kestää niin luulis kestävän mitä vaan. Rojektia helpottaa onneksi se, että isä on ollut aikalailla tekemisissä rakentamisen kanssa. On monet vuodet ollut rakennustyömailla vastaavana mestarina ja sitten nyttemmin se laitto oman inssitoimiston pystyyn ja on ollut monessa ok-talorojektissa mukana. Tarkoitus olisi tehdä itse mahdollisimman paljon.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Myllis sanoi:
Onneksi olkoon talonrakennus puuhille.

Itsesta saattaa tulla maanantaina suurvelallinen... :doubtful:
Luokitellaankohan minut jo sellaiseksi? Joskin lisälaina on harkinnassa, kunhan vain tietäisi mihin asettuu pidemmäksi aikaa...
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jr- sanoi:
No tota 'onnea ja onnea' taitaa olla keväästälähtien aika rankka 1½ vuotta edessä. Sen kun kestää niin luulis kestävän mitä vaan. Rojektia helpottaa onneksi se, että isä on ollut aikalailla tekemisissä rakentamisen kanssa. On monet vuodet ollut rakennustyömailla vastaavana mestarina ja sitten nyttemmin se laitto oman inssitoimiston pystyyn ja on ollut monessa ok-talorojektissa mukana. Tarkoitus olisi tehdä itse mahdollisimman paljon.
On mukavaa ryhtyä isoonkin projektiin, kun tausta on kunnossa :thumbup: Onnittelut täältäkin. Kohta viisi vuotta erilaista rakentamista/remppaamista takana :jaska: :D
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Sam sanoi:
On mukavaa ryhtyä isoonkin projektiin, kun tausta on kunnossa :thumbup: Onnittelut täältäkin. Kohta viisi vuotta erilaista rakentamista/remppaamista takana :jaska: :D
Taustasta puheenollen tuli perjantaina ikäviä uutisia taino eise nyt välttämättä niin ole. Mutta kuitenkin ei tääny vielä ole ihan 100% varmaa, koska: Firmassa jossa jo olin viimevuonna kesätöissä ja sinne omaan muutenkin hyvät suhteet (ukkeli toimi mm. firman uuden hallin rakennuksen eri vaiheissa valvojana ja olen tehnyt opinnäytteni sinne) toimitusjohtaja vaihtui torstaina. Edellinen tj palkattiin 1.6.04 ja nytten sit lähti, omistaja luovutti tuolloin tj:n paikkansa hälle. No nyt sitten omistaja sai tarpeeksi tj:n touhuista ja siirtyi taas itte tj:ksi. Noh koska tän lyhytaikasen tj:n kanssa tuotantopäällikkö oli sopinut tulevaisuuden kuviot koskien minua. Nyt sitten on hiukan epäselvää sopiiko ne kuviot myös omistajalle :thumbfh:
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Jr- sanoi:
No tota 'onnea ja onnea' taitaa olla keväästälähtien aika rankka 1½ vuotta edessä. Sen kun kestää niin luulis kestävän mitä vaan. Rojektia helpottaa onneksi se, että isä on ollut aikalailla tekemisissä rakentamisen kanssa. On monet vuodet ollut rakennustyömailla vastaavana mestarina ja sitten nyttemmin se laitto oman inssitoimiston pystyyn ja on ollut monessa ok-talorojektissa mukana. Tarkoitus olisi tehdä itse mahdollisimman paljon.
Kokemuksesta voin sanoa, että jos aiot ITSE tehdä suurimman osan, niin 1,5 vuotta ei tule riittämään! Ei varsinkaan, mikäli aiot ansiotyössäkin käydä siinä sivussa. ;)
Itse aloitin toukokuussa 2004 ja pääsimme muuttamaan sisään huhtikuussa 2005, mutta valmiista ei voida puhua vieläkään. Itse rakensin/rakennan 5h+k+rt+khh+ph+s+2xwc+at+ak+varasto. Tönössä on paljon kulmia ja lisäksi vielä tasoeroja, joka muuten tuo haastetta ja vie huomattavasti enemmän aikaa kuin kantti kertaa kantti talo. Ja myös rahaa... :(

Terasseja naputtelin tuossa juuri tänäänkin ja ensimmäiset oluet on nyt nautittu omalla uudella terassilla. :)
Kaiteet vielä pitäisi kyhätä...
Talven aikana olisi tarkoitus tehdä loppuun pari huonetta, jotka ovat vielä kesken.

Sitten vielä sellainen vinkki, että sitä talomallia kannattaa katsoa vasta sitten kun on tontti hankittu. Sanoit isäsi olevan rakennusalalla töissä ja siitä on varmasti suuri apu tulevassa suunnittelussa. Hyvällä ja huolellisella suunnitelulla saadaan aikaan hyvin toimiva talo! Suunnitteluun vaikuttaa esim. tontilla vallitsevat tasoerot ja ilmansuunnat. Energiataloudellisinta on rakentaa talo niin, että olohuone ja talon ns. pitkä sivu on etelää kohti. Ongelmana tällaisessa ratkaisussa on kuitenkin kesähelteillä lämmin asunto, joten ilmastointia kannattaa harkita, jos talo sijoitetaan edellä mainitun mukaisesti.
Itselläni tönö on väännetty niin, että olohuone on itä-etelä suunnassa ja takapihan terassi on siis aamu-/päivä auringon mukaan = aamukahvit on mukava juoda terassilla.
Talon länsipuolelle tein sitten toisen terassin, jossa pääsee viettämään pitkiä kesäiltoja nauttien ilta-auringosta. Makuasioita, mutta kannattaa nuo kaikki miettiä etukäteen omien mieltymystensä mukaan.
Onnea kuitenkin tulevassa projektissanne ja eritoten voimia sekä kärsivällisyyttä.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jape sanoi:
Kokemuksesta voin sanoa, että jos aiot ITSE tehdä suurimman osan, niin 1,5 vuotta ei tule riittämään! Ei varsinkaan, mikäli aiot ansiotyössäkin käydä siinä sivussa. ;)
8kk
huhtikuun lopussa aloitettiin ja marraskuun lopuussa muutettiin - kuukautta etuajassa. Järjestelykysymys. Duunin jälkeen suoraan raksalle, ja 20.45 kauppaan ja kotio. Ei aiempaa "rakentamiskokemusta" - toki voin sanoa olevani ns. käsitäni kätevä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Muuttokuntoon asunnon saa vielä inhimilliseen aikaan, mutta varsinkin perheellisillä sen jälkeen lopputöihin menee ikuisuus. Itse en rupea rakentamaan täysipäiväisesti, vaikka homma onnistuisikin. Apupoikana voisin rakennuksella olla ja tehdä hommia siihen tahtiin kuin perheen tilanne antaa myöten. Arvostan kuitenkin heitä, jotka ovat saaneet projektinsa tehtyä kunnialla.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mä sain kuulla rakennusaikana niin paljon kettuilua siitä, että hommat jää kesken kun muutetaan niin mähän siitä sinuunnuin niin, että listat oli paikoilla liki ensimmäisenä :D

Toki pientä fixailua on tehty koko ajan, mutta se on "mun luonto" eli pakko päästä tekeen jotain...
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Mutku sanoi:
8kk
huhtikuun lopussa aloitettiin ja marraskuun lopuussa muutettiin - kuukautta etuajassa. Järjestelykysymys. Duunin jälkeen suoraan raksalle, ja 20.45 kauppaan ja kotio. Ei aiempaa "rakentamiskokemusta" - toki voin sanoa olevani ns. käsitäni kätevä.
Saitko tuossa ajassa tehtyä pihat ja siis KAIKKI kuntoon?
Talohan katsotaan valmiiksi vasta sitten kun on lopputarkastus pidetty. ;)
Eli pihatkin katsotaan rakentamiseksi.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kaksi taloa rakentaneena (kolmas suunnitteilla) voin sulle Jr sanoa että kannattaa olla tosissaan heti alusta lähtien ja tarttua hommiin molemilla kasillä eli toinen käsi pois taskusta. Välillä saattaa itkettää ja vituttaa mutta lopussa kun viimeinen muuttokuorma, vaimo ja lapset ovat uudessa kodissa niin silmäkulma kostuu ja et muista yhtäkään ikävää hetkeä rakentamisen ajalta vaan ainoa ajatuksesi on että: "kyllä perkele kannatti".
Suunnittele huolella, varaa rahaa riittäväti, älä aja itseäsi loppuun vaan tee vain se minkä osaat varmasti ja mihin voimasi riittävät. Älä ole jäärä ja arvioi tekeväsi koko taloa nuin vain itse sillä siinä tulee äitiä ikävä. Kuuntele kokeneempia ja ota itsekkin selvää asioista ja sitten kaikkein tärkein: se selviää nickini alapuolella olevasta tekstistä. Ole sitä mutta sopivalla tavalla. Älä säästele kymppejä äläkä satasia mutta tonni on jo paljon rahaa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Aika kova heepo mutku olet jos hoidit työt ja rakentamisen samaan aikaan. Tarkoitan että oliko sulla apulaisia / raksamiehiä palveluksessa. Anturasta parketiin yksin SIIS YKSIN rakentaessa ei kahdeksassa kuukaudessa tule kuin näppyjä perseeseen varsinkin kun hoitaa työt siinä sivussa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Haaveena olisi täälläkin päin rakentaa oma talo alusta loppuun, vieläpä mielellään saimaan rannalle järkevän ajomatkan päähän kouluista ja muista palveluista. Talo tulisi sisältämään näiden normaaleiden olohuoneiden ja keittiöiden lisäksi työhuoneen ja erillisen tietokone+kotiteatterihuoneen. Saunatiloihin tulisi sitten porealla ja terassille pääsisi helposti saunasta ja uimaan kans. Sitten tontille tulisi vielä iiiiso talli, jossa voisin rakennella mitä mieleen juolahtaa alusta loppuun. Yksi nurkkaus olisi varattu pelkästään maalaushommille, keskelle voisi tulla hionta ja muut asennuspaikka ja toiseen laitaan sitten täysin puhdas moottorien rakennus ja virityspaja. Ja tietysti punttisalillekin pitäs tallissa tilat varata. Tosin tuo tallihomma voisi kyllä olla muuallakin kuin itse asuintontilla, sillä se voisi toimia haaveissa olevan yrityksen toimitiloina ja samalla omassa hyötykäytössä. Noissa olisi hommia kerrakseen, toivottavasti eivät jää vain haaveiksi.

MaranelloRed sanoi:
Aika kova heepo mutku olet jos hoidit työt ja rakentamisen samaan aikaan. Tarkoitan että oliko sulla apulaisia / raksamiehiä palveluksessa. Anturasta parketiin yksin SIIS YKSIN rakentaessa ei kahdeksassa kuukaudessa tule kuin näppyjä perseeseen varsinkin kun hoitaa työt siinä sivussa.
Yksin talonrakentaminen on kyllä saakelin vittumoista, hemmetin hankala vaikka linjata runkopalkkeja yksinään. Jotenkin veikkaisin että kyllä Mutkullakin oli apumiehiä käytössä, tai sitten 8kk:ssa kämpän väsääminen on todella kunnioitettava saavutus, toki kunnioitettava saavutus se on aina.
 
Ylös