Omakotitalo

• Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kun täällä on puhuttu, niin itse olen seurannut sivusta kolmen oman kodin rakentumista, joista viimeisimmässä olin jo sen verran vanha, että autoin isää niin paljon kuin vain kykenin. Voin sanoa että uuden rakentaminen hoituu helpommin kuin vanhan TÄYDELLINEN peruskorjaaminen.

Nykyään muuten tuppaa menemään rakennusluvissa yllättävän paljon aikaa ja ellei ole paljon todettua kokemusta kaupungin sisäisessä rakentamisessa takana, ei kannata yrittää oikoa välitarkastuksia. Näissä taasen peruskorjaamiseen suhtaudutaan lievemmin kuin uudisrakentamiseen :rolleyes:

Loppuun vielä laitan sen, että ellei paikalla ole ammattiduunaria, tulee eri vaiheisiin siirryttäessä aikaa menemään kohtalaisen paljon suunnitteluun. Muutenkin työ sujuu hitaammin (kokemusta on).

Vesku

Maatalousneuvos
Onnea vaan rakentamiseen!

Oletko kova saunomaan? Tuosta pohjamallista puuttuu (talviajan) jäähdyttelypaikka, kodinhoitohuone on täynnä likaista/puhdasta pyykkiä, kenkiä, "roinaa" yms. Hyvään "saunomistulosta" voisi miettiä?
Itse tykkään kovasti istahtaa kunnon penkille, jopa oikaista pitkäkseni, saunan jälkeen. Vettä valuvana ei oikein kehtaa makuu-/olohuoneeseen kävellä. Ja pieni pöytä parille oluelle/virvikkeelle. Parin kaverin /perheen kanssa saunoessa "loppuistuskelu ja -jutustelu" on piste iin päälle! :thumbup:

Hieman ehkä on vanhahtava tuo pohjamalli, mutta toimiva!
Jos itse rakentaisin, niin ehkä semmoista 1½-kerroksista vakavasti harkitsisin! Ne toisen kerroksen huoneet eivät paljon maksa/ neliö? Tuleville lapsille huoneet yläkertaan ja yksi makuuhuoneen ala tuon "saunomistuloksen" parantamiseen! :idea:

Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
MaranelloRed sanoi:
Aika kova heepo mutku olet jos hoidit työt ja rakentamisen samaan aikaan. Tarkoitan että oliko sulla apulaisia / raksamiehiä palveluksessa. Anturasta parketiin yksin SIIS YKSIN rakentaessa ei kahdeksassa kuukaudessa tule kuin näppyjä perseeseen varsinkin kun hoitaa työt siinä sivussa.
Paketti oli sellainen, jossa ulkoseinät oli valmiit (siis ulkoa laudoitettu). Muuten tehtiin itse. Anturoita oli tekemässä ammattimies - tai: "ammattimies"... Meni hermot! Jatkossa ei kelvannut kuin ns. lakisääteisiin hommiin ja takanmuuraamiseen.
Muuten tein itse + vanhemmat autteli (heilläkään ei aiempaa kokemusta) ja sitten viikonloppuisin talkoita isompiin hommiin mm. kattotiilien katolle nostelu, räystäiden alalaudoitus jne.

Ja aikataulu ei ollut edes sen kummempi tavoite vaan se että pysytään budjetissa - sama vaikka olisi vienyt pari vuotta.
Piha valmistui myös "sivussa" eli kaivuri vei kaiken vanhan pois ja kallion päälle viisi rekkakuormaa multaa, jota pystyi levitelemään aina välillä. (esim. kun lattiabetoni oli märkää)
Ei ne keväällä (1v aloituksesta) lopputarkastuksessa olleet edes pihasta kiinnostuneet ja taisi olla lumikin vielä maassa.

Tarkkuutta vaan, että tulee kulmat & seinät just-eikä-melkein suoraksi, sillä siitä on arvaamaton apu kaikessa. Ja monesti tuli mieleen "perustuksen tekijää muistellessa" että ei varmana olisi "ammattimies" jaksanut nysvätä jotain juttua viimeisen päälle.

Mutta tuo vanhan remppaaminen - etenkin jos itse jo asuu seassa niin se vasta lienee jotain :thumbup:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Vesku sanoi:
Onnea vaan rakentamiseen!

Oletko kova saunomaan? Tuosta pohjamallista puuttuu (talviajan) jäähdyttelypaikka, kodinhoitohuone on täynnä likaista/puhdasta pyykkiä, kenkiä, "roinaa" yms. Hyvään "saunomistulosta" voisi miettiä?
Itse tykkään kovasti istahtaa kunnon penkille, jopa oikaista pitkäkseni, saunan jälkeen. Vettä valuvana ei oikein kehtaa makuu-/olohuoneeseen kävellä. Ja pieni pöytä parille oluelle/virvikkeelle. Parin kaverin /perheen kanssa saunoessa "loppuistuskelu ja -jutustelu" on piste iin päälle! :thumbup:

Hieman ehkä on vanhahtava tuo pohjamalli, mutta toimiva!
Jos itse rakentaisin, niin ehkä semmoista 1½-kerroksista vakavasti harkitsisin! Ne toisen kerroksen huoneet eivät paljon maksa/ neliö? Tuleville lapsille huoneet yläkertaan ja yksi makuuhuoneen ala tuon "saunomistuloksen" parantamiseen! :idea:
Mie en oo kauhen kova saunomaan, mutta puoliso kyllä, tarviikin funtsia tollaistakin ratkaisua. Kiitoksia ideasta.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jr- sanoi:
Mie en oo kauhen kova saunomaan, mutta puoliso kyllä, tarviikin funtsia tollaistakin ratkaisua. Kiitoksia ideasta.
Muista perustaa toikki jossa seurataan talon valmistumista :thumbup:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Moe Szyslak sanoi:
Muista perustaa toikki jossa seurataan talon valmistumista :thumbup:
Joo tarviikin tehdä se vaikka tähän toikkiin, ensiaskel on se kun haetaan pankista laina. Olen jo alustavasti käynyt kyselemässä mahdollisuuksista ja kyllähän ne sen lainan antaa. Enintään 15 vuotta otetaan maksuaikaa. Tarvitsee vielä sitten funtsia muut lainaehdot läpi, korkohomma nyt ensinmäisenä. Pelottaa se että korot nousisivat perhanasti, kiinteäkorkoinen olis kyllä hyvä vaihtoehto.

patriot

Foorumin senaattori
Ihan hieno talo! Kuvan takka ei tosin ole kummoinen... Onnea projektiin. Itse ostaisin jo rakennetun talon....

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jr- sanoi:
Tarvitsee vielä sitten funtsia muut lainaehdot läpi, korkohomma nyt ensinmäisenä. Pelottaa se että korot nousisivat perhanasti, kiinteäkorkoinen olis kyllä hyvä vaihtoehto.
Juu, se on kova paikka jos esim. korot nousee 4-5% kun/jos tulee lama. :nope:

Toki silloin varmaan pääsee sopimaan pankin kanssa että makselee pelkkiä korkoja tässä nyt vähän aikaa.

Kun ostaa valmiin talon, on se kuitenkin tehty jonkun toisen tarpeisiin ja joutuu maksamaan siitä talonrakentamisestakin.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Itsellänikin on juuri omakotitalo varattuna oma nykyinen asunto myynnissä. Valitsin vaihtoehdoksi vanha talo + remontointi.

Molemmat vaihtoehdot, uuden rakentaminen tai vanhan korjaaminen, ovat varmasti oikeita vaihtoehtoja. Toisille vaan sopii paremmin vanha ja toisille uusi.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sammypiru sanoi:
Molemmat vaihtoehdot, uuden rakentaminen tai vanhan korjaaminen, ovat varmasti oikeita vaihtoehtoja. Toisille vaan sopii paremmin vanha ja toisille uusi.
Mä olen rempannut semmosen 1962 ja 1968 laajennetun talon.

IKINÄ EN ENÄÄ OSTA VANHAA TALOA. :mad_old:

Uudehkon, käytetyn voin ostaa :eek:

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Sijainti
Ladon takaa
Myllis sanoi:
Onneksi olkoon talonrakennus puuhille.

Itsesta saattaa tulla maanantaina suurvelallinen... :doubtful:
Minkä verran pitää olla lainaa, jotta on suurvelallinen?

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Tuossa laskeskeltiin, että 130 000-140 000€ pitäisi ottaa lainaa, järkevin laina-aika olisi varmaan ~15 vuotta.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Moe Szyslak sanoi:
Mä olen rempannut semmosen 1962 ja 1968 laajennetun talon.

IKINÄ EN ENÄÄ OSTA VANHAA TALOA. :mad_old:

Uudehkon, käytetyn voin ostaa :eek:

Tää mun tähtäimessä oleva on -68 tiilitalo. Talossa asuu nyt henkilö, joka on sen itselleen rakentanut -68.

Onko remonttisi ollut laatua, että vanha talo pitää saattaa teknisesti nykypäivän tasolle? (koneellinen ilmanvaihto, paksummat eristeet, uudet ikkunat jne.)

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sammypiru sanoi:
Tää mun tähtäimessä oleva on -68 tiilitalo. Talossa asuu nyt henkilö, joka on sen itselleen rakentanut -68.

Onko remonttisi ollut laatua, että vanha talo pitää saattaa teknisesti nykypäivän tasolle? (koneellinen ilmanvaihto, paksummat eristeet, uudet ikkunat jne.)
Ei, mutta sähköllä toimiva hella ja suihku piti sinne saada :rolleyes:

Vesku

Maatalousneuvos
Jr- sanoi:
Joo tarviikin tehdä se vaikka tähän toikkiin, ensiaskel on se kun haetaan pankista laina. Olen jo alustavasti käynyt kyselemässä mahdollisuuksista ja kyllähän ne sen lainan antaa. Enintään 15 vuotta otetaan maksuaikaa. Tarvitsee vielä sitten funtsia muut lainaehdot läpi, korkohomma nyt ensinmäisenä. Pelottaa se että korot nousisivat perhanasti, kiinteäkorkoinen olis kyllä hyvä vaihtoehto.

Tuskin korot aivan hirveästi jatkossa nousevat, ei semmoisia 13 -18 % korkoja enää tule? Yhteisvaluuutta eurolla on puolensa!?
Olet varmaan fiksuna kaverina miettinyt tuota tasalyhennyksen ja tasaerän eroa?! Pankit tahtovat "puoliväkisin" työntää tuota tasaerälyhennystä! Jos vaan alkuvaiheessa "rahkeet kestävät", niin tasalyhennys on selvästi "halvempi" vaihtoehto! Alussa kuukausittainen maksu on suurempi, mutta kokonaiskoron osuus on selvästi pienempi. Jaskan asuntokaupassa oli jo sama juttu.... Jos molemmat aviopuolisot on töissä, niin alussa saattaa olla paremmat mahdollisuudet maksaa "korotettua"?

Pankeilla on erilaisia takaisinmaksuturvia ja vakuutuksia, ne maksavat tommoisessalainassa varmaan noin 50-100 €/kk? Jos saat esim.vanhemmat takaajiksi "pahan päivän varalle", niin tuonkin rahan voisi laittaa esim rahastoon joka kk??? Jos ei mitään huonoa satu, niin jonkinmoinen pesämuna on siellä 15 vuoden päässä?

http://www.aktia.fi/index.jsp?navi-main=lainat&navi=lainalaskuri&locale=fi

Vaikka se 150 000 €, 4 % ja 15 vuotta tasaerä tekee 1109 €/kk, kokonaiskorot 49715 € Sama tasalyhennyksinä 1000 € + korko ( eka maksu 1500 ) tekee 12.5 vuotta ja kokonaiskorot 37750 € . Verottajakin pitää ottaa kyllä huomioon... "Perhepolitiikka" myös, milloin haikarat käyvät mahdollisesti vierailulla! Liian kireäksi ei kannata lainalaskelmia tehdä!

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Vesku sanoi:
Tuskin korot aivan hirveästi jatkossa nousevat, ei semmoisia 13 -18 % korkoja enää tule? Yhteisvaluuutta eurolla on puolensa!?
Olet varmaan fiksuna kaverina miettinyt tuota tasalyhennyksen ja tasaerän eroa?! Pankit tahtovat "puoliväkisin" työntää tuota tasaerälyhennystä! Jos vaan alkuvaiheessa "rahkeet kestävät", niin tasalyhennys on selvästi "halvempi" vaihtoehto! Alussa kuukausittainen maksu on suurempi, mutta kokonaiskoron osuus on selvästi pienempi. Jaskan asuntokaupassa oli jo sama juttu.... Jos molemmat aviopuolisot on töissä, niin alussa saattaa olla paremmat mahdollisuudet maksaa "korotettua"?

Pankeilla on erilaisia takaisinmaksuturvia ja vakuutuksia, ne maksavat tommoisessalainassa varmaan noin 50-100 €/kk? Jos saat esim.vanhemmat takaajiksi "pahan päivän varalle", niin tuonkin rahan voisi laittaa esim rahastoon joka kk??? Jos ei mitään huonoa satu, niin jonkinmoinen pesämuna on siellä 15 vuoden päässä?

http://www.aktia.fi/index.jsp?navi-main=lainat&navi=lainalaskuri&locale=fi

Vaikka se 150 000 €, 4 % ja 15 vuotta tasaerä tekee 1109 €/kk, kokonaiskorot 49715 € Sama tasalyhennyksinä 1000 € + korko ( eka maksu 1500 ) tekee 12.5 vuotta ja kokonaiskorot 37750 € . Verottajakin pitää ottaa kyllä huomioon... "Perhepolitiikka" myös, milloin haikarat käyvät mahdollisesti vierailulla! Liian kireäksi ei kannata lainalaskelmia tehdä!

Juu kun ensiasunnon ostajia ollaan niin varainsiirtoveroa ei tarvitse maksaa ja verottaja antanee jotain helpotuksia lainan korkoihin.

'Vähennyksen määrä ensiasunnon ostajalle on 30 % lainan vuotuisista koroista kuitenkin enintään kulloinkin voimassa olevan maksimivähennyksen verran. Verovähennys tehdään ansiotulon verosta. Jos ostat ensimmäistä asuntoasi ja olet iältäsi 18-39–vuotias, sinulla on lisäksi mahdollisuus saada vapautus varainsiirtoveron maksamisesta.'

Viimeksi muokattu:

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Et olekaan ensiasunnon ostaja, koska olet rakentaja ;) Tontista kuitenkin joutunee maksamaan varainsiirtoveron?

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Joo, tossa oli joku hauska kiemura ton varainsiirtoveron kanssa. Meni jotenkin niin, että piti vero eka maksaa, ja kun muutti tähän "ensi"asuntoon sen sai takaisin.