Omakotitalo

• Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Vesku sanoi:
Kunnon uuni pitää olla! Ainakin takkamalli tai jopa pieni leivinuuni! Vuolukivi yksi hyvä lämmönantaja, mutta tiilestäkin voi tehdä! Tai noita uusia kaakeliuuneja! Lasiluukut tuovat tunnelmaa! :rolleyes: :ahem: Ja sähkölasku pienenee yllättävän paljon, jos talvelle edes joka toinen pv lämmittää!! Ai niin, ne polttopuut pitää hommata... jatkossa ei sähkön hintaa tiedä kukaan, mutta nousee.... http://www.uunisepat.fi/

Niinkuin Sam totesi, on hyvä toisia neuvoa.... :cool:

Samaa mieltä! Kunnon tulikiviuuni keskelle taloa, niin sillä pärjää koko talven, jos vaan jaksa polttaa puita joka päivä :thumbup:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Vesku sanoi:
Kunnon uuni pitää olla! Ainakin takkamalli tai jopa pieni leivinuuni! Vuolukivi yksi hyvä lämmönantaja, mutta tiilestäkin voi tehdä! Tai noita uusia kaakeliuuneja! Lasiluukut tuovat tunnelmaa! :rolleyes: :ahem: Ja sähkölasku pienenee yllättävän paljon, jos talvelle edes joka toinen pv lämmittää!! Ai niin, ne polttopuut pitää hommata... jatkossa ei sähkön hintaa tiedä kukaan, mutta nousee.... http://www.uunisepat.fi/

Niinkuin Sam totesi, on hyvä toisia neuvoa.... :cool:
Osuit asian ytimeen :thumbup: - varsinkin viimeisessä virkkeessä :ahem:

Oma vaatimustaso on noussut siitä pakollisesta saunasta sen verran, että seuraavassa asunnossa on oltava myös takka ja oma tontti eli ok-talo :thumbup:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Sam sanoi:
Osuit asian ytimeen :thumbup: - varsinkin viimeisessä virkkeessä :ahem:

Oma vaatimustaso on noussut siitä pakollisesta saunasta sen verran, että seuraavassa asunnossa on oltava myös takka ja oma tontti eli ok-talo :thumbup:
Ja vieläpä kunnolllinen varaava kivitakka, pudottaa muuten lämmityskustannuksia ihan mukavasti.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
McMike sanoi:
Ja vieläpä kunnolllinen varaava kivitakka, pudottaa muuten lämmityskustannuksia ihan mukavasti.
Tuostakin löytyy lähipiiristä hyvä esimerkki - vieläpä vanhasta talosta.

300 SLR

Well-known member
Sijainti
Oulu
Vesku sanoi:
52 puusta rakennettu isohko sopivan hatara maalaistalo. Isompi pintaremppa + keittiökaapit yms 80, lisäosa 90 (sauna yläkertaan +eteinen kokonaan uusiksi) , jolloin mm. huippuimuri ilmalle ja keskuspölyimuri. Jossain vaiheessa kunnolliset 3-kertaiset ikkunat. Sen huippuimurin käyttö jäi muutaman talven jälkeen! Saunan pesuhuone kuivaa, kun laittoi semmoisen "kevytlämmityksen" lasikuitumaton ja mosaiikkilattian väliin. Toisaalta puu-uunilämmitys "takaa" luonnollisen ilmanvaihdon. Kunnon liesituuletin riiittänee???? :confused:
Juu, noin vähän arvelinkin. Mulla on pesuhuoneessa myös tollanen sähköllä toimiva lattialämmitys, joten se kuivaa ihan hyvin. Ilmankierrosta huolehtii Leivinuuni ja puukiuas. Ikkunat vois varmaan uusia, niin vähenis vedon tunne talvipakkasilla. Takaisinmaksuaikaa ei juuri kannata laskea, mutta mukavuus ja mahdollinen arvonnousu taitaa ratkaista enemmän. Ulkoverhousremontti on tarkoitus tekaista varmaan parin vuoden sisällä. Samalla varmaan katellaan vähän eristyksen kuntoa ja parannellaan jos tarvetta. Kriittisin remppakohde on käyttövesiputket, jotka on alkuperäiset. Ne pitäis saada kuntoon viimeistään ensi kesänä. Hmm ja sitten olis... Tää ei tule koskaan valmiiksi, mutta en mä kyllä jaksais uuttakaan taloa rakentaa/rakennuttaa. Eikä tällaista pihaa löydä mistään valmiina ja "tekemiseen" menee parikymmentä vuotta.

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
300 SLR sanoi:
Eikä tällaista pihaa löydä mistään valmiina ja "tekemiseen" menee parikymmentä vuotta.

Hyvä huomio! Me olemme tehneet pihaa jo seitsemän kesää ja moni asian on vielä kesken :thumbup: Mukavaa on kuitenkin se, että hommaa piisaa kesäisin!

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
312T4 sanoi:
Tulikiviuuni on hyvä vaihtoehto :ahem:
Ok, otan sen.

Oikeesti suunnitelmissa on valita vaihtoehto, jossa on alla takka ja päällä pieni leivinuuni. Tietääkös joku kuuluuko noissa takka/leivinuuneissa polttaa leivinuuniosassa puita, vai lämpiääkö se takan voimalla?

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Lisää, jos joku kerkee, mä en kerkee ku oon töissä, ni vois laskea vähän, että jos öljynkulutus on nyt 2500 litraa/vuosi, niin paljonko siitä tulee energiaa ja kuinka iso takka tarvitaan, että öljynkulutus saadaan laskemaan esim. 25% ja jos jollakulla on tietoa, että kuinka paljon öljynkulutusta yleensäkkin mahtaa saada alaspäin. Joku kertoi, että varaavalla takalla voidaan puolittaa öljynkulutus.

2500 litralla lämpiää siis noin 150 m2

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Sammypiru sanoi:
Ok, otan sen.

Oikeesti suunnitelmissa on valita vaihtoehto, jossa on alla takka ja päällä pieni leivinuuni. Tietääkös joku kuuluuko noissa takka/leivinuuneissa polttaa leivinuuniosassa puita, vai lämpiääkö se takan voimalla?

Tulikiviuunilla on just semmoisia myynnissä! Molemmissa voi polttaa puita ja lämmittää koko jutskaa!!! Yhtäaikaa ei voi tulia pitää molemmissa ja toimii muuten yhdellä hormilla :ahem:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Sammypiru sanoi:
Lisää, jos joku kerkee, mä en kerkee ku oon töissä, ni vois laskea vähän, että jos öljynkulutus on nyt 2500 litraa/vuosi, niin paljonko siitä tulee energiaa ja kuinka iso takka tarvitaan, että öljynkulutus saadaan laskemaan esim. 25% ja jos jollakulla on tietoa, että kuinka paljon öljynkulutusta yleensäkkin mahtaa saada alaspäin. Joku kertoi, että varaavalla takalla voidaan puolittaa öljynkulutus.

Tohon mä en osaa vastata öljyn osalta, mutta mutsin ja faijan sähkölasku on vain hieman isompi kuin mun. Mulla on öljylämmitys ja asun rivitalossa. Niillä sähkölämmitys ainakin tuplasti isommassa omakotitalossa kuin mun neliöt, Mutta niillä on myös sellainen vesikeskuslämmitys, jossa veden lämmittää sekä varaava vuolukiviuuni/takka/whatever että keittiön puuhella. (Toki siellä on keittiössä nykyaikainenkin liesikalustus kiertoilmauuneineen ja keraamisine tasoineen, mutta ovat halunneet säilyttää tuon systeemin) Ja talvella valtaosa lämmityksestä hoituu niin, että siinä vuolukivitakassa, jossa on myös iso muuri, poltetaan ilmaista energiaa, eli oman metsän puita. Samaa muuria lämmittää myös se puuhella ja sen muurin sisällä kulkee sen vesikeskulämmityksen putket. Jos veden lämpötila menee alle määrätyn rajan, vasta sitten sähkölämmitys automaattisesti tulee kuvioon mukaan.

En muista enää määriä, mutta yllättävän vähän niitä pesällisiä vuorokauden mittaan poltetaan tollasessa varaavassa systeemissä.
Jos muistan, niin voin kysyä mutsilta. Vaikka en häntä vuoden mittaa kovin useasti näekään, tänään saattaa olla sellainen päivä.

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Meillä on 2500 kilon ja 6 kilowatin tulikiviuuni. Riittää talvella, kun polttaa kaksi-kolme pesällistä puuta päivässä kovillakin pakkasilla! Lauhemmilla keleillä riittää vähempikin lämmitys! Nollakelillä selviää, kun lämmittää samalla mitalla joka toinen päivä! :thumbup:

Jape

Well-known member
jaska sanoi:
Ei huononolonen tontti, vettäkin likellä :ahem:

F1-Foorumin tupareita odotellessa :rolleyes:
Kunhan vain se vesi pysyy likellä, eikä tule taloon asti tulvehtimalla ;)

Kannattaa muuten vakavasti harkita perustustavaksi tuulettuvaa ala-pohjaa. Se on melkoisen turvallinen näinä sateiden vuosina ja ei tarvitse pelätä vesivahingon syntyä maapohjan takia.

Jape

Well-known member
Jr- sanoi:
Kaavassa ei oikeastaan oo mitään 'rajoittavia' tekijöitä. 1 tai 1½ kerroksinen puuverhoiltu talo olis suunnitelmissa väristä ja kattoratkaisusta ei vielä ole sen tarkempia suunnitelmia. Lämmitys sähköllä joko katto- tai lattialämmitys. Liittymät eivät sisälly hintaan. Tuo lampien ympäristö on puisto aluetta, kunta vissiin vastaa hoidosta. Tarkoitus olisi kysyä josko olisi mahdollista liittää tonttiin syvyyssuunnassa hiukan lisää maata.
Nää nyt on makuasioita, mutta itse laitoin vesikiertoisen lattialämmityksen.
Syyt miksi minä valitsin vesikiertoisen:
- Lämpö jakautuu tasaisemmin lattiapinnassa kuin sähkövastuksella
- Lämmitysmuodon vaihtaminen tulevaisuudessa mahdollista pienempien kustannusten saattelemana kuin sähköllä. Nyt on mahdollista vaihtaa öljylämmitys myöhemmin varaavaan sähkölämmitykseen tai jopa maalämpöön. Lisäksi esim. tuohon öljylämmityksen rinnalle on mahdollista ottaa aurinkoenergia, joka muuten on kovasti lisäämässä suosiotaan.

Pienenä miinuksena vesikiertoiselle lattialämmitykselle on sen hieman hitaampi reagointi nopeisiin säätilan vaihteluihin. Lähinnä siis kun kovasta pakkasesta tullaan plussa keleille.

Jape

Well-known member
Sammypiru sanoi:
Joku kertoi, että varaavalla takalla voidaan puolittaa öljynkulutus.

Se Joku nyt kyllä liioittelee. Haluan nähdä sellaisen ihmisen, joka pudottaa esim. sinun tapauksessasi kulutuksen 1225 litraan/vuosi pelkästään takkaa polttamalla. Se takka kun ei lämmitä niitä teidän käyttövesiänne! ;)

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Jape sanoi:
Nää nyt on makuasioita, mutta itse laitoin vesikiertoisen lattialämmityksen.
Syyt miksi minä valitsin vesikiertoisen:
- Lämpö jakautuu tasaisemmin lattiapinnassa kuin sähkövastuksella
- Lämmitysmuodon vaihtaminen tulevaisuudessa mahdollista pienempien kustannusten saattelemana kuin sähköllä. Nyt on mahdollista vaihtaa öljylämmitys myöhemmin varaavaan sähkölämmitykseen tai jopa maalämpöön. Lisäksi esim. tuohon öljylämmityksen rinnalle on mahdollista ottaa aurinkoenergia, joka muuten on kovasti lisäämässä suosiotaan.

Pienenä miinuksena vesikiertoiselle lattialämmitykselle on sen hieman hitaampi reagointi nopeisiin säätilan vaihteluihin. Lähinnä siis kun kovasta pakkasesta tullaan plussa keleille.

Itsekkin olen ajatellut siinä vaiheessa kun kattilan vaihto olisi ajankohtainen, niin ottaa tilalle öljy/aurinkokattilan. Kesällä aurinko riittää käyttöveden lämmittämiseen loistavasti.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Tontti on vapaa, tänään töidenjälkeen hain kupongin jolla tontti varataan. Se on nyt kaks viikkoa varattuna meille, tosin vien sen varsinaisen varauslapun huomenna töidenjälkeen takaisin kaupungintalolle. Niin sitten sen tontin pitäisi olla vuoden 2006 joulukuuhun asti meille varattuna. Varausmaksu muunten on 50€.