Omakotitalo

• Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Micael sanoi:
Niin se taitaa oman talon arvonnousun myötä nousta ne muutkin. Sitten kun omasta saakin voittoa, niin vastaavasti joutuu siitä uudestakin maksamaan enemmän ja tarvittava väliraha ei ainakaan pienene, ellei sitten osta pienempää.
Ai, minä muutin tuplasti isompaan ja maksoin tästä jopa vähemmän kuin edellisestä maksoin. Toki myydessä sain reilusti enemmän.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Sam sanoi:
Ai, minä muutin tuplasti isompaan ja maksoin tästä jopa vähemmän kuin edellisestä maksoin. Toki myydessä sain reilusti enemmän.
Niin no vaikuttaahan siihen hintaan toki paikkakuntakin.

Siinä missä Kuopiossa myydään ns. saaristokaupungista 1.000 neliöisiä rakentamattomia rantatontteja, niin Suonenjoelta saa samalla rahalla kolme kertaa isommalla tontilla olevan täystiilitalon ja vieläpä Iisveen rannalta.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Mullahan on sähkölämmitteinen tämä kolmio (76m2) - lattialämmitys siis.
Arviolaskutus on ollut 1000kWh/kk mukaan.
12.4.2007 - 8.10.2007 välisenä aikana oli mennyt 3062kWh.
Jätin ilmoittamatta sähköyhtiölle etteivät muuta arviolaskutusta kovin alakanttiin nyt kun tuon lokakuun jälkeen ne huippukuukaudet alkaa. Eiköhän tuota sitten vuoden jälkeen tiedä kutakuinkin. Itse arvioisin että vuoden kulutus asettuisi tuonne 8000-9000kWh:n välimaastoon.
Niin, ei ole takkaa.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Itseasiassa tasta kampasta pyydettiin alunperin se mika nyt annettiin alimpana mahdollisena, mutta tingittiin siita se 50'000,- poies. :eek:
Varmaan niita tinkijoita nytkin tulee, mutku en myy.... :eek:

Eipa talla alueella kylla 2 vuodessa ole kampat yli 15% kallistuneet, mita itse olen tarkkaillut... :rolleyes:

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Sita paitsi toi 200'000 kalliimpi on myos 100 neliota suurempi ja kuulema sikalaadukkailla vermeilla (itse en ole nahnyt, mutta nain vaitti vaimo ja myos tanaan valittaja)... :doubtful:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Myllis sanoi:
Sita paitsi toi 200'000 kalliimpi on myos 100 neliota suurempi ja kuulema sikalaadukkailla vermeilla (itse en ole nahnyt, mutta nain vaitti vaimo ja myos tanaan valittaja)... :doubtful:
Kalliit on vermeet!
Noh.. kyllähän toi 200 tonnia tulee jo melkeinpä tuosta extra sadasta neliöstä nykyhinnoilla. Ainakin reilusti yli puolet siis.

Vesku

Maatalousneuvos
Onkohan kellään mitään käytännön tietoa Cronspisenin uuneista???:doubtful: :thumbfh:
Esitteen ja nettijutut lueskenin.

Kuopion Uunissa ja Kaakelissa olisi melko sopiva esittelyuuni " edullisessa tarjouksessa", vaihtavat uunien esittelypaikkaa. Tosin ei firma edes ilmoita nettisivuilla myyvänsä Cronspiseniä...:doubtful:
Jos remppaa jatkaa maaliskuulla, niin uunin laitolla pitäisi aloittaa..

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Nyt olen 2 päivää poltellut pari pesällistä tossa Uuniseppien tekeleessä. Tai muurarihan sen on tehnyt, mutta sydän on Uuniseppien.

Helvatan hyvin muuten vetää Schiedelin piippu.:thumbup: Roihu käy kuin Rovaniemellä saksalaisten lähdettyä.:ahem:

Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Moe Szyslak sanoi:
Helvatan hyvin muuten vetää Schiedelin piippu.:thumbup: Roihu käy kuin Rovaniemellä saksalaisten lähdettyä.:ahem:

Niin tekee, meillä on pari Schiedeliä 160mm saunan kiukaan piippuna ja 180mm takkaleivinuunin piippuna.

Estate

Well-known member
Myllis sanoi:
Voisitte muuttaa meidän naapuriin. Vähän on kallis, mutta siellä olisi Myllikselle pieni uima-allas tahkottavaksi ja iso omenatarha hoidettavaksi.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Harmillisen vähän tullut otettua kuvia, mutta tässä jotakin...

Tässä oli ennen pikkueteinen, jossa ei kunnolla edes mahtunut naimaan, joten se piti purkaa. Vessakin oli vähän kolossa, joten senkin vuoksi piti seinää vähän irrottaa.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Nyt eteisessä on kuramatto, jonka voinostaa pihalle kokonaan. Matto on muun lattian kanssa samalla tasolla. Listat puuttuu ja huomaa virvoke.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Tämä lienee ainoa osa talossa, johon ei kosketa sen kummemmin. Kuvassa näkyy myös uutta kattoa, vanha haltex sai väistyä.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Tässä yksi työ vaiheessa. Naputtelin tänään tuollaiset "hirret" käytävään tunnelmaa tekemään, huomenna petsaillaan ne ruskeaksi tai jotain ja upotetaan niihin 11 wattiset valot. Kuva kyllä valehtelee, mutta pakko sanoa, että tosta tulee hyvä.

elle

-------
Vesku sanoi:
Kuopion Uunissa ja Kaakelissa olisi melko sopiva esittelyuuni " edullisessa tarjouksessa", vaihtavat uunien esittelypaikkaa. Tosin ei firma edes ilmoita nettisivuilla myyvänsä Cronspiseniä...:doubtful:
Jos remppaa jatkaa maaliskuulla, niin uunin laitolla pitäisi aloittaa..

Nätti on tuokin. Samantyylistä Kermansaven takkauunia olen haaveillut meille. Täällä noiden hinnoista saisi verotukseen ilmoitettuna osan takaisin.

Vesku

Maatalousneuvos
elle sanoi:
Nätti on tuokin. Samantyylistä Kermansaven takkauunia olen haaveillut meille. Täällä noiden hinnoista saisi verotukseen ilmoitettuna osan takaisin.
Periaatteessa täälläkin uunin hinnassa olevasta työn osuudesta ( ammattimiehen suorittaman uunin kasaus ) saa vähentää osan kotitalousvähennyksenä. Siinä on vaan katto 1150 e suoraan verosta pois / henkilö / vuosi... Siksi mulla tämä remppa kestääkin 3-4 vuotta! ;)

Viimeksi muokattu:

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Vesku sanoi:
Periaatteessa täälläkin uunin hinnassa olevasta työn osuudesta ( ammattimiehen suorittaman uunin kasaus ) saa vähentää osan kotitalousvähennyksenä. Siinä on vaan katto 1150 e suoraan verosta pois / henkilö / vuosi... Siksi mulla tämä remppa kestääkin 3-4 vuotta! ;)

Voisin jopa väittää, että vähennys on nykyään enemmän, mutta en jaksa tarkistaa.

Itse maksoin keittiön ja ikkunat eri vuosina, vaikka asennus olikin tapahtunut molemmissa vuonna 2005, joten vähennykset menivät eri vuosille.

Vesku

Maatalousneuvos
Sammypiru sanoi:
Voisin jopa väittää, että vähennys on nykyään enemmän, mutta en jaksa tarkistaa.

Itse maksoin keittiön ja ikkunat eri vuosina, vaikka asennus olikin tapahtunut molemmissa vuonna 2005, joten vähennykset menivät eri vuosille.
Hoivatyöstä 2300, rakentamisesta ( siis korjaus) yms 1150
Toki tuo korjausrakentaminen molemille puolisoille eli 2 x 1150 eli yht 2300

verohallituksen sivuilta v 2007

Kotitalousvähennys puolisoille
Puolisoista täyden vähennyksen voi saada kumpikin erikseen. Vähennys jaetaan puolisoille siten kuin he ovat sitä ennen verotuksen päättymistä vaatineet. Jos vähennystä tai osaa siitä ei voi vähentää sitä vaatineen puolison veroista, loppuosa vähennetään toisen puolison veroista.

Vähennykseen oikeuttavat kustannukset
Vähentää saa 60 % arvonlisäverollisesta työkorvauksesta, jos työ on ostettu ennakkoperintärekisteriin merkityltä veronalaista toimintaa harjoittavalta yrittäjältä tai yritykseltä. Yleishyödylliselle yhteisölle esim. urheilu- ja nuorisoseuralle tavanomaisesta kotitaloustyöstä tai hoiva- ja hoitotyöstä maksetusta työkorvauksesta saa myös vähentää 60 %. Jos kotitalous on palkannut henkilön työsuhteeseen, vähentää saa 30 % palkasta ja palkkaan liittyvät työnantajan sivukulut.

Palkansaajan osuus työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksusta ei oikeuta vähennykseen. Laskuun sisältyvistä tavaroista ja matkakuluista ei myöskään saa vähennystä. Vähennystä ei saa myöskään työhön käytetyn koneen osuudesta.

Vähennyksen enimmäismäärä
Vähennyksen enimmäismäärä on vuodesta 2007 alkaen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä 2 300 euroa henkilöä kohden. Asunnon ja vapaa-ajan asunnon kunnossapito- ja perusparannustöistä vähennyksen enimmäismäärä on edelleen 1 150 eurona. Jos samalla verovelvollisella on kummankin tyyppisiä kustannuksia, vähennyksen enimmäismäärä on 2 300 euroa. Tähän 2 300 euroon saa sisältyä asunnon kunnossapito- ja perusparannustöiden perusteella myönnettävää vähennystä enintään 1 150 euroa. Vähennyksen omavastuu on 100 euroa. Vähennys on henkilökohtainen.

Täyteen vähennykseen oikeuttavat kustannukset asunnon perusparannus- ja kunnossapitotyöstä
Täyteen vähennykseen oikeuttavat noin 2 083 euron suuruiset asunnon kunnossapito- tai perusparannustyön kustannukset, jos työn tekee ennakkoperintärekisteriin merkitty yritys tai yrittäjä (2 083 x 60 % - 100 on noin 1 150 euroa).

Jos työn tekee palkattu henkilö ja palkan sivukulut ovat 22 %, täyden vähennyksen saa noin 2404 euron suuruisilla kustannuksilla (30 % x 2 404 + 22 % x 2 404 – 100 on noin 1 150 euroa).

Täyteen vähennykseen oikeuttavat tavanomaisen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön kustannukset
Tavanomaisesta kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä saa täyden vähennyksen 4 000 euron suuruisilla kustannuksilla, jos työn tekee ennakkoperintärekisteriin merkitty yritys tai yrittäjä tai jos sen tekee yleishyödyllinen yhteisö (4 000 euroa x 60 % - 100 on 2 300 euroa). Palkkaa maksettaessa, täyden vähennyksen saa noin 4 615 euron suuruisilla palkkakustannuksilla, jos palkan sivukulut ovat 22 % (30 % x 4 615 + 22 % x 4 615 – 100 = 2 300 euroa).

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Munsta tuntuu, että jos tämän keskusteluketjun aikaansaamiseksi käytetty aika ja energia olisi saatu suunnattua jonkun foorumistin tontilla tehtävään kodinrakennustyöhön, olisi jollekin foorumistille saatu aikaiseksi vielä yksi omakotitalo!