On aika kunnon jarnan = ruuhkamaksut!

Ruuhkamaksut

  • Vahvasti vastaan

    Äänet: 20 29,0%
  • Lievästi vastaan

    Äänet: 10 14,5%
  • EOS

    Äänet: 5 7,2%
  • Lievästi puolesta

    Äänet: 11 15,9%
  • Vahvasti puolesta

    Äänet: 23 33,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    69

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Joskus 90-luvulla meni turun ja helsinki-vantaan välillä jotain vaaleanpunaisia busseja omalla matkahuoltoon kuulumattomalla systeemillään kolmen tunnin välein, tyhjinä. Askaisten autoja.
Askaisten Auto oy on vieläkin olemassa tosin vähän erinimisenä. Kyllä he käsittääkseni ajoivat ihan normaaleja pikavuoroja Turusta Helsinkiin ja lentokentälle. Säädeltyähän tuo kilpailu on ollut. Tilausajobusseja toki ajaa vakioreiteillä, mutta ilmeisesti niihin on ollut pakko liittää jotain muutakin bussilippuun, kuten laivaristeily tai Ryanairilla lentolippu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Askaisten Auto oy on vieläkin olemassa tosin vähän erinimisenä. Kyllä he käsittääkseni ajoivat ihan normaaleja pikavuoroja Turusta Helsinkiin ja lentokentälle. Säädeltyähän tuo kilpailu on ollut.
Kentälle ajaessa heillä oli välipysäkeillä vain oikeus ottaa matkustajia kyytiin, ja toiseen suuntaan jättää kyydistä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Siirsin tänne, kun täällä oli aiemmin aiheesta juttua.

Ei toimi markkinatalous Suomessa bussiliikenteessäkään. Monopoliyhtiöille on annettu yksinoikeus keskustojen väliseen liikenteeseen. Oikein lain voimalla on säädetty, ettei niille saa aiheuttaa vakavaa ja jatkuvaa haittaa kilpailulla:
Tuolta löytyy linkki noihin valituksiin (#347).

Tuota etsiskellessä osui silmään tällainen vanha uutinen:

Kouvolassa on saatu joukkoliikenteen käyttö nousuun vahvan poliittisen tahtotilan ja kehitystoimien avulla, kertoo Kouvolan kaupunki tiedotteessaan.

Kuukausilippujen myynti kasvoi Kouvolassa lähes 80 prosenttia vuosina 2007-2011 ja kutsujoukkoliikenteen käyttö 10 prosenttia viime vuonna. Samalla ostoliikenteen yksikkökustannukset ovat pienentyneet. Joukkoliikenteen suosion kasvun ansiosta kaupungin hiilidioksidi päästöt vähenevät vuosittain yli 450 tonnia.

Joukkoliikenteen suosion kasvun avainasemassa on kaupungin mukaan koko Kouvolan alueen kattavan, 40 euron hintaisen kaupunkilipun käyttöönotto toukokuussa 2009. Vuonna 2011 Kouvolassa myytiin 22 300 kuukausilippua, mikä on 79 prosenttia enemmän kuin vuonna 2007. Kuukausilipuilla matkustus on samassa ajassa kasvanut 67 prosenttia. Kaupunkilipulla tehdyn keskimatkan mukaan laskettuna uudet bussimatkat vähentävät hiilidioksidipäästöjä henkilöautomatkustukseen verrattuna yli 450 tonnia vuodessa, kaupunki kertoo tiedotteessaan.

Kuntalaispalautteen perusteella kaupunki lisäsi joukkoliikenteestä tiedottamista. Keväällä 2010 kaikki uuden Kouvolan joukkoliikenneinformaatio koottiin yhteen paikkaan kaupungin verkkosivuille. Joukkoliikenne on vuodesta 2010 lähtien ollut aktiivisesti näkyvillä kaikessa kaupungin viestinnässä ja erilaisissa tapahtumissa. Myös ilmaisia ja tavallista edullisempia joukkoliikennepäiviä on järjestetty.

Vuonna 2009 toteutuneen kuntien yhdistymisen myötä Kouvolan kaupunki vastaa aiempaa merkittävästi suuremman alueen joukkoliikenteen koordinoinnista. Ostoliikennevastuun kasvaminen siirsi kaupungille kustannuksia, mutta se myös paransi edellytyksiä koordinoida liikennettä aiempaa paremmin. Kilpailuttamisessa on kokonaisuuksia pystytty järjestelemään entistä paremmin ja tämän sekä kasvaneiden matkustusmäärien ansiosta ostoliikenteen yksikkökustannukset ovat pienentyneet paikoin yli 20 prosenttia.
Vanhan sanonnan mukaan joukkoliikenne toimii Suomessa ainoastaan pääkaupunkiseudulla ja sielläkin huonosti. Onko nyt niin, että Kouvolassa on saatu homma toimimaan vai onko vain lähdetty nollasta nousuun? Osaako joku paikallinen kertoa?
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Tuo halpabussikonsepti on hyvä homma, jos se lisää bussiliikenteen käyttäjien kokonaismäärää ja samalla liputkin halpenee. Mutta mikäli näin ei käy on vaarana bussivuorojen vähentyminen entisestään ja niiden keskittyminen vilkkaimpaan aikaan.

Kun jokin firma ajaa kaikki yhden reitin vuorot, se voi pyrkiä mahdollisimman suureen vuorotiheyteen, vaikka osalla vuoroista olisikin vähän matkustajia. Vilkkaimpien vuorojen tuloilla voidaan kustantaa hiljaisempia vuoroja. Kuitenkin tuo vuorotiheys on tärkeä asia, jos aikoo ilman yksityisautoa tulla toimeen. Harvan ihmisen kulkemiset kuitenkaan aina ajoittuu suosituimpien vuorojen aikataulujen mukaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ja vaikka kuinka väitetään muuta, niin julkinen liikenne ei toimi - ei edes Helsingissä.

Ja se on tutkittu nyt.

Auto päihittää joukkoliikenteen pääkaupunkiseudulla

Kehno poikittainen raideliikenne tekee autosta ylivoimaisen kulkuneuvon pääkaupunkiseudulla.
.. linkki Hesarin sivuille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja vaikka kuinka väitetään muuta, niin julkinen liikenne ei toimi - ei edes Helsingissä.

Ja se on tutkittu nyt.



.. linkki Hesarin sivuille.
Ei se poikittainen bussiliikennekään niin loistavaa ole. No jokeri toimii, mutta aika hidasta mennä vaikkapa julkisilla espoon keskuksesta kivenlahteen tai viherlaaksosta niittykumpuun matkan lyhyyteen suhteutettuna. Keskustaan kyllä pääsee, mutta aika hidasta kiertää aina keskustan tai kehä ykkösen kautta.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei tullut yllätyksenä tämä tulos. Tästä mainiosta selvityksestä voi lukea lisää aiheeseen liittyvää. Mielestäni lukemisen arvoinen kokonaisuudessaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tuosta julkisen liikenteen toimivuudesta pääkaupunkiseudulla kannattaa kysyä liikenneministeri Kyllöseltä eikä uskoa omia ja tuttujen kokemuksia taikka tutkimuksia.
Eikä vain pääkaupunkiseudulla, vaan Jyväskylästä etelään.
 
Ylös