On aika kunnon jarnan = ruuhkamaksut!

Ruuhkamaksut

  • Vahvasti vastaan

    Äänet: 20 29,0%
  • Lievästi vastaan

    Äänet: 10 14,5%
  • EOS

    Äänet: 5 7,2%
  • Lievästi puolesta

    Äänet: 11 15,9%
  • Vahvasti puolesta

    Äänet: 23 33,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    69

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Onneksi meillä on toimiva joukkoliikenne, joten ruuhkamaksuilla ei ole väliä.

Eiku eipäs olekaan:

Negatiivisia asioita turistien houkuttelun kannalta ovat ostosvalikoiman vähyys ja korkeat hinnat. Helsingin julkinen liikenne ja sen laatu rankataan Euroopan kymmenen huonoimman joukkoon.
Menestymme kyselyissä joissa kysellään miten tyytyväisiä ollaan joukkoliikenteeseen, mutta sehän ei ole sama asia kuin sen toimivuus. Täällä vain tyydytään vähempään.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Juu, tuo sama 10x nousee esiin uudelleen ja uudelleen. Suomen byrokraattien määrää ei voi verrata EU:n byrokraattien määrään. Tosin esim. Italiaan voi.
Byrokraattien määrän vertailu on aika lailla hankalaa esimerkiksi tuossa Italian esimerkissä kerrottiin valtion työntekijöiden määrä, jolloin Suomessa tulisi suhteellisesti samaan osuuteen olla n. 152.000 työntekijää, nyt on noin 108.000.

Vertailua vaikeuttaa huomattavasti tehtävät mitä valtion tai kunnan työntekijät tekevät. Esimerkiksi nyt kun puolustusvoimien ruokahuolto yhtiöitetään, niin poppoota on saman verran töissä, mutta ei enää valtion palkkalistoilla.

Kuntasektorilla suurin osa työntekijöistä on suorittavissa tehtävissä terveydenhuollon ja sosiaali- ja opetustoimen sektoreilla.

Ei tuo suorittava porras ole byrokraatteja vaikka työnantaja on julkinen sektori.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onneksi meillä on toimiva joukkoliikenne, joten ruuhkamaksuilla ei ole väliä.

Eiku eipäs olekaan:

Menestymme kyselyissä joissa kysellään miten tyytyväisiä ollaan joukkoliikenteeseen, mutta sehän ei ole sama asia kuin sen toimivuus. Täällä vain tyydytään vähempään.
No sepä se. Kyllä toi pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on jotain aivan peetä. Ei tarvitse paljon maailmalla kierrellä kun näkee jo kuinka asiat on muualla paremmin.

Tossa tutkimuksessa on kyllä mitattu asioita turistin näkökulmasta, joka ei välttämättä ole aivan sama kuin paikallisen työssäkäyvän henkilön näkökulma, mutta tietysti antaa suuntaa. Esim. tossa on painoarvo ollut maanalaisella liikenteellä ja viikonlopun yöbusseilla.

Sinänsä hauska että Helsinki sai paremmat pisteet kuin Wien ja Tukholma siitä kuinka helposti lentoasemalta pääsee keskustaan, vaikka Wienissä ja Tukholmassa on molemmissa varta vasten oma junarata joka vie lentokentältä keskustaan. Sen lisäksi on vielä paikallisjuna ja lentokenttäbussit ja paikallisbussit.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No sepä se. Kyllä toi pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on jotain aivan peetä. Ei tarvitse paljon maailmalla kierrellä kun näkee jo kuinka asiat on muualla paremmin.

Tossa tutkimuksessa on kyllä mitattu asioita turistin näkökulmasta, joka ei välttämättä ole aivan sama kuin paikallisen työssäkäyvän henkilön näkökulma, mutta tietysti antaa suuntaa. Esim. tossa on painoarvo ollut maanalaisella liikenteellä ja viikonlopun yöbusseilla.

Sinänsä hauska että Helsinki sai paremmat pisteet kuin Wien ja Tukholma siitä kuinka helposti lentoasemalta pääsee keskustaan, vaikka Wienissä ja Tukholmassa on molemmissa varta vasten oma junarata joka vie lentokentältä keskustaan. Sen lisäksi on vielä paikallisjuna ja lentokenttäbussit ja paikallisbussit.
Milläs muuten turistit tulee helsingissä keskustaan? Finnairbussillako? Vai meneekö HSL:n suoria busseja? Onks kentällä mitään ohjeita tiksin kautta junavaihtoon?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Milläs muuten turistit tulee helsingissä keskustaan? Finnairbussillako? Vai meneekö HSL:n suoria busseja? Onks kentällä mitään ohjeita tiksin kautta junavaihtoon?
No joko finskin bussilla, HSL:n paikallisbussilla tai sitten HSL bussi tiksiin ja siitä junalla tai sitten taksilla :p En muista nähneeni mitään ohjeita, toisaalta en ole katsonutkaan. Jos infosta kysyvät niin osaavat varmasti neuvoa. Onhan noita vaihtoehtoja. Tosin ei suoran junayhteyden voittanutta.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Milläs muuten turistit tulee helsingissä keskustaan? Finnairbussillako? Vai meneekö HSL:n suoria busseja? Onks kentällä mitään ohjeita tiksin kautta junavaihtoon?
HSL:n busseja menee, itsekin käytin viimeksi sellaista. Tiedä sitten, käyttävätkö turistit yleensä niitä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
HSL:n busseja menee, itsekin käytin viimeksi sellaista. Tiedä sitten, käyttävätkö turistit yleensä niitä.
Vois kuvitella ettei muualta tulevat ulkomaalaiset turistit herkästi astu bussiin, jossa ei lue kissankokoisin kirjaimin sen vievän keskustacityyn? Mut meneehän tuo finnairbussikin näköjään 20min välein, eikä 6.20€ niin tolkuton hinta ole verrattuna siihen mitä matka kentälle saattaa jossain muualla maailmassa saattaa olla. Paikalliset tietenkin halvempia jos sellaisia keksii käyttää.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vois kuvitella ettei muualta tulevat ulkomaalaiset turistit herkästi astu bussiin, jossa ei lue kissankokoisin kirjaimin sen vievän keskustacityyn? Mut meneehän tuo finnairbussikin näköjään 20min välein, eikä 6.20€ niin tolkuton hinta ole verrattuna siihen mitä matka kentälle saattaa jossain muualla maailmassa saattaa olla. Paikalliset tietenkin halvempia jos sellaisia keksii käyttää.
Sama se on kaikkialla muuallakin. On suoraan menevät kalliit bussit ja sitten halvat paikallisbussit.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sama se on kaikkialla muuallakin. On suoraan menevät kalliit bussit ja sitten halvat paikallisbussit.
Ja ilmaiset jalat. Itse tapaan kävellä, jos max luokkaa 10km. Saa samantien suht kattavan käsityksen kaupungista, kun kävelee laidalta keskustaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Sama se on kaikkialla muuallakin. On suoraan menevät kalliit bussit ja sitten halvat paikallisbussit.
Loppujen lopuksi tuo Finnairin bussi on kansainvälisesti ajateltuna harvinaisen hyvä ja halpa yhteys keskustaan. Puoli tuntia kestää matka, parinkymmenen minuutin välein lähdöt, autot ja pysäkit (ainakin kentällä) on merkitty selkeästi ja tuo 6.20€ on aika halpa matkahinta verrattuna moniin Euroopan kaupungeihin. Esim. tuo Arlanda Expressin matka kestää vain 20 minuuttia, mutta hinta onkin sitten ~29€. Vuorovälikin tunti.

Saa nähdä minkälainen hinnoittelu Helsinki-Vantaan junayhteydelle tulee. Yleensähän lentokenttäjunamatkasta kynitään hiukan tai joskus aika paljonkin ylimääräistä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Loppujen lopuksi tuo Finnairin bussi on kansainvälisesti ajateltuna harvinaisen hyvä ja halpa yhteys keskustaan. Puoli tuntia kestää matka, parinkymmenen minuutin välein lähdöt, autot ja pysäkit (ainakin kentällä) on merkitty selkeästi ja tuo 6.20€ on aika halpa matkahinta verrattuna moniin Euroopan kaupungeihin.

Esim. tuo Arlanda Expressin matka kestää vain 20 minuuttia, mutta hinta onkin sitten ~29€. Vuorovälikin tunti.
Mistähän olet nuo katsonut... Arlanda Express menee parhaimmillaan viisi kertaa tunnissa. Toi vajaan 29 euron lippu on vielä kaikki kallein. Onhan toi silti kallis, mutta pitää sanoa että on nopea ja mukava. Voittaa bussikyydin. Bisnesmatkaajillehan toi on suunnattu, eikä kaikelle kansalla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Voittaa bussikyydin.
Ei voi kuitenkaan lähteä lähteä siitä, että raideliikenne on aina parempi vaihtoehto kuin bussi. Istuinmukavuus noissa lentokenttäjunissa ei ole usein yhtään parempi kuin paikallisbusseissakaan. Monissa maissa kaukojunissakin istutaan "nokat vastakkain" ja polvet koukussa. Ne jäävät kauas meikäläisten pikavuorobussien mukavuudesta.

Lisäksi busseilla on etuna useammat pysähdyspaikat ja ne pysäkit oikeasti ovat lähellä sitä kohdetta, jota varten ne on tehty. Etenkin monien kaupungien metroissa tahtoo olla ongelmana pitkä kävelymatka aseman suuaukolta asemalaiturille. Juuri Barcelonassa huomasin, että parin kilometrin matkankin kävelee nopeammin katutasossa, kun maan alla joutuisi kuitenkin kävelemään puoli kilometriä molemmilla asemilla ja vielä hyvässä lykyssä linjaa vaihtaessakin. Berliinissä taas vaihtaminen paikallisjunasta metroon on tehty vaikeaksi, vaikka se kartassa helposta näyttäisikin. Useimmiten joutuu tulemaan kadulle ja ylittämään parit suojatiet, joskus kävelemään vielä korttelin kulman taakse.

Tukholmassa muistan joskus menneeni junalla kentältä keskustaan ja tulleeni bussilla takaisin (45 min. ~11€). Jos VR laittaa keskusta-kenttä lipun hinnaksi vaikka 15€ niin siinä käy helposti niin, että siellä junassa on oldez ja pari bisnesmatkaajaa, joille ei riittänyt takseja. Muut menevät bussilla, kuten ennenkin. Edellyttäen, että joku firma saa tuota väliä vielä radan valmistuttua ajaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voittaa bussikyydin. Bisnesmatkaajillehan toi on suunnattu, eikä kaikelle kansalla.
Kyllähän juna voittaa vetovoimaisuudessaan ylivoimaisesti bussikyydin jostain syystä, mutta enpä tietäisi mukavuudesta tai helppoudesta. Kunhan se bussikyyti tosiaan on nostettu näkyvyydellä muiden yläpuolelle niin, ettei sitä voi vahingossakaan sekoittaa mihinkään paikallistusinalinjaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos VR laittaa keskusta-kenttä lipun hinnaksi vaikka 15€ niin siinä käy helposti niin, että siellä junassa on oldez ja pari bisnesmatkaajaa, joille ei riittänyt takseja.
Kyllä mä saan aina joltain kyydin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Laitan tämän tänne, koska täällä on aiemminkin ollut puhetta julkisesta liikenteestä:

Onnibus Oy tuo halpabussit Tampereen ja Porin välille


Tampereen ja Porin välille tulee ensi vuoden alussa halpabussilinja, kun Onnibus Oy tuo Suomeen Euroopassa yleistyneen halpabussikonseptin. Alimmillaan Tampereen ja Porin välinen matka maksaa 3 euroa. Matkat hinnoitellaan kysynnän mukaan.

Onnibus Oy tuo Suomeen Euroopassa yleistyneen halpabussikonseptin. Hyvän kysynnän yhteysväleille ja ajoille suunniteltu palvelu on merkittävästi edullisempi kuin nykyiset bussi- ja junapalvelut, mikä on mahdollista kysyntäperusteisen hinnoittelun, hyvän täyttöasteen ja sujuvan verkkokaupan ansiosta.

EU-asetus ja uusi joukkoliikennelaki avaavat bussimarkkinat kilpailulle: Suomen bussimarkkinat vapautuvat vaiheittain vuosikymmeniä kestäneestä tiukasta sääntelystä. Onnibus Oy:n tarkoituksena on avata uusia reittejä sitä mukaa, kun ne vapautuvat sääntelystä. Tampere-Pori-välin siirtymäajan liikennöintisopimus on voimassa vuoden 2011 loppuun ja Onnibus aloittaa liikennöinnin reitillä 1.1.2012.

Onnibus-konseptissa liikennöidään pikavuorolinja-autoilla suorinta ja nopeinta mahdollista reittiä kaupunkikeskustojen välillä. Paikat hinnoitellaan kysynnän perusteella. Hiljaiset lähdöt ovat erittäin edullisia ja vastaavasti kysytyimmät lähdöt kalliimpia, mutta silti nykyisiä joukkoliikenteen hintoja huomattavasti edullisempia. Pääasiallinen myyntikanava tulee olemaan internet.

Onnibus tarjoaa arkipäivisin kolme edestakaista suoraa yhteyttä Tampereen ja Porin välillä alkaen. Lauantaisin ajetaan yksi ja pyhisin kaksi edestakaista vuoroa. Aikataulut ja reitti on suunniteltu suurimman asiakaskysynnän ja bussimatkustajien toiveiden perusteella. Halvimmillaan matka maksaa 3 euroa.
www.onnibus.fi/

Mitäs mieltä tästä? Siis kyllähän tuo matkustajille kelvannee, vaikkei olekkaan totuttu bussilippua netistä ostamaan (mutta muita lippuja toki on), mutta tuleeko tuo kannattamaan? Nykyään tuo matka bussilla maksaa aikuiselta ilman alennuksia 19,30€ ja kestää nopeimmillaan 1h 45min (tämä uusi firma ajaa 5 minuuttia nopeammin). Junalla tuo väli kestää 1h 30min, mutta yllättäen nyt vartin päästä lähtevään junaan pääsisikin hintaan 17,26€.

Äkkiseltään ihmetyttää miksi juuri tuolle välille haluavat, mutta kaippa ne on sen parhaimmaksi arvioineet. Itse olisin ajatellut esim. Turku - Helsinki-Vantaa -väliä, jossa lienee aika hyvin bussimatkustajia, koska tuota väliä ei ole järkevää junalla kulkea (toistaiseksi). Sama juttu Pori - Helsinki-Vantaa -välillä, jossa juna kiertää Tampereen kautta.

Edit: Tuohon viimeisen kappaleen pohdiskeluuni onkin selitys tuon firman sivuilla eli osa noista liikennöintisopimuksista päättyy vasta vuonna 2019 ja tämän linjan sopimus on ilmeisesti ensimmäisten päättyvien joukossa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitäs mieltä tästä?
Kyllähän tuollainen kysynnän mukaan hinnoittelu vaikuttaa ihan järkevältä. Kait se lentilippujen halventuminenkin siitä on lähtenyt kun on saatu täyttöastetta korkeammaksin. Suomessa on ajettu vuosikymmeniä tyhjeneviä maaseutubusseja alas, ja verkko alkaa olla niin rapautunut ettei vanhasta konseptista enää ole mihinkään eikä sille ole tarvetta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Hiljaiset lähdöt ovat erittäin edullisia ja vastaavasti kysytyimmät lähdöt kalliimpia, mutta silti nykyisiä joukkoliikenteen hintoja huomattavasti edullisempia.
Tuokin riippuu ihan siitä miltä kantilta asiaa tarkastelee. Kotiseudullensa Poriin viikonlopun viettoon suuntaava tamperelaisopiskelija maksaa junalipusta tuolle välille 8,63€, mutta tuolla halpabussilla lippu sille vuorolle, jolla käytännössä tuon välin perjantaina ja sunnuntaina kulkisivat, maksaakin halvimmillaankin 11€. Sama juttu väliä kulkevilla yhteishuoltajuuslapsilla.

Sitä ei ole kerrottu, saako tuo firma kuljettaa myös Matkahuollon rahtia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joskus 90-luvulla meni turun ja helsinki-vantaan välillä jotain vaaleanpunaisia busseja omalla matkahuoltoon kuulumattomalla systeemillään kolmen tunnin välein, tyhjinä. Askaisten autoja.
 
Ylös