Ei voi kuitenkaan lähteä lähteä siitä, että raideliikenne on aina parempi vaihtoehto kuin bussi. Istuinmukavuus noissa lentokenttäjunissa ei ole usein yhtään parempi kuin paikallisbusseissakaan. Monissa maissa kaukojunissakin istutaan "nokat vastakkain" ja polvet koukussa. Ne jäävät kauas meikäläisten pikavuorobussien mukavuudesta.
Lisäksi busseilla on etuna useammat pysähdyspaikat ja ne pysäkit oikeasti ovat lähellä sitä kohdetta, jota varten ne on tehty. Etenkin monien kaupungien metroissa tahtoo olla ongelmana pitkä kävelymatka aseman suuaukolta asemalaiturille. Juuri Barcelonassa huomasin, että parin kilometrin matkankin kävelee nopeammin katutasossa, kun maan alla joutuisi kuitenkin kävelemään puoli kilometriä molemmilla asemilla ja vielä hyvässä lykyssä linjaa vaihtaessakin. Berliinissä taas vaihtaminen paikallisjunasta metroon on tehty vaikeaksi, vaikka se kartassa helposta näyttäisikin. Useimmiten joutuu tulemaan kadulle ja ylittämään parit suojatiet, joskus kävelemään vielä korttelin kulman taakse.
Tukholmassa muistan joskus menneeni junalla kentältä keskustaan ja tulleeni
bussilla takaisin (45 min. ~11€). Jos VR laittaa keskusta-kenttä lipun hinnaksi vaikka 15€ niin siinä käy helposti niin, että siellä junassa on oldez ja pari bisnesmatkaajaa, joille ei riittänyt takseja. Muut menevät bussilla, kuten ennenkin. Edellyttäen, että joku firma saa tuota väliä vielä radan valmistuttua ajaa.