Ylen Sankia Priha sanoi:
Järjestelmän antamat varoitukset ovat usein aiheettomia (energiapiikki, kosketushäiriö yms). Ihminen on ohjaamossa varmentamassa varoitukset ja tekemässä päätöksiä. Tietokone saattaa tehdä liian hätäisiä päätöksiä, tai toisaalta (jos ohjelma käskee varmentamaan) liian hitaita päätöksiä. Tietokoneelta puuttuu perstuntuma, näkö ja kuulo. Joskus varoitus voidaan varmentaa kuuntelemalla moottorin ääntä tai perstuntumalla (tärinä, turbulenssi) tai jopa ulos katsomalla (moottorit, siivet).
Turha kinan aihe. Oikeaa vastausta ei tähän hätään löydy.
Kuitenkin muutamia pohdintoja:
Tietokone voi myös jossain tilanteessa tehdä parempia "päätöksiä" kuin ihminen. Ihmiset eivät enää kehity, tietokoneet kehittyvät jatkuvasti. Näkemys siitä, että ihminen lentokoneen ohjaamossa on myös tulevaisuudessa aina parempi ratkaisujen tekijä kuin ihminen, ei ole kovin uskottava. Kysymys lienee siitä kumpi keskimäärin tekee oikeampia ratkaisuja.
Väite siitä että tietokoneelta puuttuu perstuntuma, näkö ja kuulo on äärettömän inhimillinen. Tekniikan kehittyessä tietokone kykenee kuitenkin saamaan antureista paljon tarkempaa tietoa kuin mitä se lentäjän "perse" kykenee aistimaan. Varmentavia, toisistaan riippumattomia järjestelmiä kyetään rakentamaan entistä paremmin. On entistä epätodennäköisempää että kaikki varajärjestelmät voivat lamaantua samanaikaisesti. Ja ainahan lentäjätkin voivat menettää toimintakykynsä.
Kysymys on tietenkin myös psykologisista tekijöistä. Ihmiset eivät helposti hyväksy sitä että heidän henkensä on pelkän tietokoneen käsissä. Lentäjät sen sijaan nauttivat ihmisten keskuudessa melkoista arvostusta. Ihmisellä on kuitenkin tietokoneeseen verrattuna monia heikkouksia. Vaikka lentäjällä olisi kuinka hyvä paineensietokyky, se on aina ratkaisevasti huonompi kuin tietokoneella.