PS. Olisikohan suhtautuminen Schumiin erilaista jos suomalaiset olis saanut mestaruudet kausilla 2000 & 2003? Silloinhan Schumi ois vaan 5 kertanen mestari eikä olis tuntunut niin ylivoimaselta.
Olisi ollut "vain" 5-kertainen mestari..... toi jo kertoo kuinka suuressa kiinnostavuuden lamassa sarja oli 2000-luvun alussa ennen oviedon ohjuksen mestaruuksia.
mun mielestä suuri syyllinen schumin puolen vuosikymmenen dominointiin oli yksin omaan FIA:ssa, joka vuodesta toiseen teki ferraria hyödyttäviä sääntömuutoksia 90-luvun lopusta alkaen.
FIA mm. suosi ferraria räikeästi jättäessään kunnolla rankaisematta toistuvista sääntöjen rikkomisesta, kehitteli sääntöjä schumille paremmin sopiviksi ja kaiken lisäksi suosi em. tahoja kisatapahtumissa.
Kuka muistaa sen kisan Indianapoliksessa, jossa michael paalupaikan jälkeen maalautti la-su yönä koko lähtöruudukon uusiksi, kun ei ollut tyytyväinen 1. ruudusta starttaavan ajolinjaan tultaessa ensimmäiseen muukaan? tämä toteutettiin vaikka kaikki muut tallit vastustivat.
Kaikkea piti yrittää koska saksalainen kuljettaja ferrarilla oli saatava keinolla millä hyvänsä triplamestariksi mutta '96-'99 siinä katkerasti epäonnistuttiin.
kun michael alkoi voittaa liikaa, alettiin tekemään epätoivoisia korjausliikkeitä kuten pistejärjestelmän muutos, V8(kaikkien rakennettava moottori uudestaan, ferrarilla ei enää etua), vuosittain vaihtuvat säännöt yms yms. Ettei laji lopullisesti menettäisi muita kuin michaelin faneja.
MS:stä tuli lähes 10-kertainen maailmanmestari ja lajin tilastoykkönen vähän liian helposti ja pidän edelleen Mika Häkkistä lähes samantasoisena suharina kuin michaelia. Toisella nyt vaan sattui olemaan lajin järjestäjän vankkumaton tuki takanaan ja toinen teki lujasti töitä voittaessaan mestaruuden saksalaisen nenän edestä kaksi kertaa putkeen.
Schumacherin paluuseen ei jaksa enää suhtautua muuten kuin neutraalisti ja nostalgisin tuntein, hemmo on kuitenkin ajanut ensimmäisen gp-starttinsa 18-vuotta sitten ja nähnyt lajin kehityksen lähes autotallissa rakennetuista autoista nykyiseen autonvalmistajien miljoonasatsaukseen sekä on kyennyt ajamaan menestyksekkäästi kummallakin ajanjaksolla.
en jaksa kuitenkaan uskoa että mies enää tekisi jotain maagista ainakaan radalla, jolla ei ole koko urallaan koskaan edes ajanut.