Onko näin?

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by SpeedKing:
No niin, eikös se tämäkin topiccci mennyt lähesroskapönttöautojen ylistämiseksi. Olenyt kyllä hieman ilkeä, mutta valtaosa, ja varsinkin nuo edemenneet alle 1,3 l SS vehkeet edustavat kyllä kaikuja menneisyydestä... jota kukaan ei enää kaipaa.
Ilmeisesti et ole ajannut kilpaa ja olet peri suomalainen? Pitää olla iso moottorinen.
Ei vaan pienissä autoissa on omat etunsa ensinnäkin se että ne ovat monessa suhteessa halvempia käyttökustannuksiltaan. Itse kyllä kaipaan vanhaa pientä SS luokkaa ehkä hiukan modernisoituna mutta ideaa kylläkin. Se olisi luokka johon voisin vaikkapa auton valmistaakkin. Kun resussit ei riitä Supereihin. Mikäpä on hauskempaa kuunnella kun pienet moottorit kiertäisivät kuin formulat konsanaan.

undefined
 
Liittynyt
6.2.2001
Viestit
16
Sijainti
Rajamäki
Originally posted by Don Vito:
Ilmeisesti SSA (jos ylipäätään on hengissä) joutuu hoitamaan tiedotustoimintansa itsekseen. Tänään kuulin taas, että yksi ex-SS kuski lisää on heittämässä ajohanskat pesään. Auto on kaupan ja mekatsu(t) värvätty erään WRC-tiimin palvelukseen...
SSA on vielä hengissä, käsittääkseni heillä oli kokous viime lauantaina.

Itse en välttämättä ymmärrä tätä maailmanlopun tunnelmaa, joka tällä palstalla SS-luokan osalta vallitsee. Olisiko luokan tulevaisuuden kannalta rakentavampaa puhua niistä, jotka jatkavat luokassa ja miten luokkaan saadaan sitä tarvittavaa henkeä?

Luokan osalta tapahtui tietysti suuria muutoksia; "tiputtiin" pois S2k Tourilta, tekniset säännöt muuttuivat radikaalisti. Muutosten järkevyyttä voi toki pohtia, mutta tosiasiahan on, että tilanne on tämä ja sen mukaan eletään. Kesän kisojen osalta tietoa on tullut huolestuttavan hitaasti, mutta silti mielestäni lopullisen tuomion muutokselle voi antaa vasta syksyllä, kun kausi on takana ja on nähty, miten homma on toiminut. Annetaan AKK:lle mahdollisuus toteuttaa visioitaan. Ja edelleenkin on myös osaltaan luokan kuljettajien käsissä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu ja millaiseksi tuleva kausi muodostuu.

Todennäköistä on, että julkisuus vähenee. Mutta mikä on loppujen lopuksi luokan ajava voima? En usko, että luokasta löytyy montaa kuskia, jonka tavoitteena on päästä iltapäivälehden sivulle kisatyttö kainalossa. Eiköhän motivointi lähde halusta ajaa kilpaa ja rakentaa autoja. Kumpikinhan on edelleenkin mahdollista. Kilpaa voi ajaa SM-tittelistä. Autojen rakentamisen puitteet ovat erilaiset kuin ennen, mutta eiköhän niitä mahdollisuuksia toteuttaa itseään jäänyt vieläkin jäljelle. Sopivan aihion valinta muodostuu vain tärkeämmäksi.

Lisäksi olen ilkhaa:n kanssa täysin samaa mieltä siitä, että asioiden kehittymisen kannalta ruikuttaminen keskustelupalstalla nimimerkin takana on hukkaan heitettyä energiaa. On tietysti hyvä, jos se helpottaa omaa oloaan. Mutta parempi tapa viedä asioita eteenpäin on tehdä rakentavia ja perusteltuja ehdotuksia, yksin tai yhdessä suoraan AKK:lle tai jokin seuran kautta. Kaikki tapaamani AKK:n henkilöt ovat omanneet normaalin kommunikointitaidon. Jos heille esittää asiansa asiallisesti ja perustellen, voi joskus saadakin muutoksia aikaan. Täytyy vain muistaa, ettei laivaa hetkessä käännetä, jonkin asian läpivieminen vie aikaa, voi vaatia useita yrityksiä ja muuta myyräntyötä. Mutta jos ei yritä, ei mitään voi koskaan saadakaan aikaan.

Palstan kinasteluun SS/S2k paremmuudesta verrattuna olen varmaan jotenkin sairas yksilö; olen mukana SS-luokan teamissa ja silti katson erittäin mielelläni S2k-luokan kisoja. Nythän siihen on mahdollisuus keskittyä oikein erikseen...
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Originally posted by Jamppa Maijala:
Ilmeisesti et ole ajannut kilpaa ja olet peri suomalainen? Pitää olla iso moottorinen.
Ei vaan pienissä autoissa on omat etunsa ensinnäkin se että ne ovat monessa suhteessa halvempia käyttökustannuksiltaan. Itse kyllä kaipaan vanhaa pientä SS luokkaa ehkä hiukan modernisoituna mutta ideaa kylläkin. Se olisi luokka johon voisin vaikkapa auton valmistaakkin. Kun resussit ei riitä Supereihin. Mikäpä on hauskempaa kuunnella kun pienet moottorit kiertäisivät kuin formulat konsanaan.

undefined
Et ilmeisesti keksinyt pointtia: Vaikka otsikko oli muistaakseni kisojen tiedottamisesta, jatkuen sillä, että mitkä ovat ne argumentit millä kisoja mainostettaisiin. Niin sitten yhtäkkiä päästään keskelle keskustelua, jossa eri SS kuskit muistelivat eri autoja.
Siis tämä on juuri se miksi SS ei menesty vaikka mielestäni sillä olisi parhaat mahdollisuudet suosituimmaksi luokaksi: Kuskit ajattelevat vaan autojaan, ja luulevat, että juuri heidän tekemänsä ratkaisut aiheuttavat kansansuosion. Toisaalta osa kuskeista ei ilmeisesti välitä, vaika ei mitään kansansuosiota tulisikaan. Kyllä menestyvä luokka rakennetaan muista lähtökohdista.
Itse ajoin aikoinaan, tilanteessa, jossa SM-ratasarja nosti päätään. Homma muuttui aika nopeasti hauskasta harrastuksesta lähes ammattimaiseksi touhuksi. It saan leipäni aivan jostain muualta (markkinoinnnista), minulle kilpaileminen pitää olla ammattin vastapainoa. Tämä on yksi syy kun aikoinaa lopetin. Ammatti ammattina ja harrastus harrastuksena.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by SpeedKing:
Toisaalta osa kuskeista ei ilmeisesti välitä, vaika ei mitään kansansuosiota tulisikaan. Kyllä menestyvä luokka rakennetaan muista lähtökohdista.
Tuo pitää osin paikkansa: Osa kuskeista haluaa harrastaa ja vain harrastaa ilman että AKK (Sports Oy) olisi joka käänteessä "potkimassa nilkoille" alati muuttuvine (lähinnä kiristyvine) sääntöineen ja sitten on kuskeja, joita v...tuttaa kun AKK antaa julkisuuteen jatkuvasti viestiä, että vain S2K (je varauksin F3) on "huippuluokan rata-autoilua" ja muut on sitten jotain täyteluokkia... Ilman SM-arvoa aika moni kuski löis hanskat tiskiin ja keksis "parempaa" käyttöä niillekin rahoille ja ajalle, mikä nyt menee kilvan ajoon.

Mutta mitä menestyvän luokan edellytyksiin tulee, niin sikäli kuin minä mistään mitään tiedän niin olennaiset rakennuspalikat on nämä: 1) Taattu julkisuus mediassa, joka puolestaan houkuttelee kuljettajia satsaamaankin jotain kalustoonsa. ja 2) Riittävän väljät tekniset säännöt, jolloin näille "Pelle Pelottomille" jää riittävä liikkumavara toteuttaa visioitaan. Ja kolmanneksi, kun kuitenkin ollaan Suomessa - riittävän alhaiset sarjamaksut. Harvalla on haluja lahjoittaa 10.000 mk:a AKK:lle siitä ilosta että pääseen mukaan ajamaan.

Ja kun nyt taas joku kuitenkin gonahtaa, että tärkeintä on kilpailullisesti tasaiset ja lukumäärällisesti täydet lähdöt, eikä kaluston näyttävyys, niin sitten tarttee tehdä jokin merkkiluokka jossa auton kaikkinainen virittäminen on ankarasti kielletty... Eli jotain sinnepäin kuin on keskiEuroopassa tämä VW Beetle Cup...
 

Jyrki Repo

Active member
Liittynyt
5.12.2000
Viestit
27
Sijainti
Mikkeli
Joo, vähän surkeaa seurata kun isot miehet(naiset?) kitisee kuin pikkutytöt. Taitaa olla niin, ettei tältä keskustelupalstalta saa järkevää vastausta mihinkään.

Yhdyn Tero Kiviniemen kommenttiin; kummallienen maansa myyneen ilmapiiri tuntus vallitsevan, kun meijän tiimillä taas ajatusmaailma on hieman toisenlainen. Myö yritetään konkreettisesti saada jotakin aikaseksi sen sijaan, että itkettäs täällä ja väiteltäs eri luokkien paremmuudesta.

Olen ite puhunut pari aikakausilehteä tekemään juttua ratasarjoista, olen lisäksi saanut pari eri tv-tuotantoyhtiötä kiinnostumaan luokasta ja lienevät tulossa tekemään juttua varikolle kesällä. Olen lisäksi saanut kättä-päälle-lupauksen Mikkelin maakuntalehdestä sarjan tiedottamisesta ja kirjoittamieni raporttien julkaisusta. Mikään em. medioista ei olisi ilman yhteydenottoani huomioinu koko ratasarjoja mitenkään. Mitä esim. don Vito on tehnyt muuta kuin valittanut? En tiedä, onko toimistani tiimillemme/lajille suurtakaan hyötyä, mutta sanotaan vaikka niin, että olen sentään jotain tehnyt.

Ei tää tilanne enää valittamalla parane; jos meinaamme nostaa SS:n arvostetuksi luokaksi niin viimeinen tapa saada se aikaseksi on haukkua S2K.ta. AKK:nkin toimia on haukuttu miun mielestä maha täyteen.

Miun käsitys on, että tosissaan SS:ää nykysin ajavat tiimit on ihan yhtä tosissaan kuin viime vuonnakii, ehkä rukkaset naulaan heittäneiden oli aikakin niin tehdä. Tässä on nyt yritettävä ottaa ilo irti siitä, mitä on tarjolla onhan SS kuitenkin kisaviikonloppujensa "päälähtö".

Ajattelin, että tältä palstalta ois löytyny muutama oikeesti asiamme edistämisestä kiinnostunu, jonka kanssa vaihtaa ajatuksia mut syteen tais mennä...

-Jyrki Repo
tiimipäällikkö
RK-Racing
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hieman taas menee pois otsikon aihepiiristä, mutta minkälaisia autoja nää uudet SS-säännöt nyt sitten taaskaan radoille sallivat? Onhan siitä ollut jo puhetta, mutta... Ja mitkä olisivat teidän mielestä hyviä vaihtoehtoja -siis mitä tulemme radoilla näkemään 2003?

Etuvetoista siis on vaikea muuttaa takavetoiseksi, mutta entäs jos kori/pohjalevy onkin nelivetoisen auton alunperin? Saadaanko silloin vielä auto muutettua takavetoiseksi, ellei haluta nelivetoista.

Ja mitenkäs ulkomaiset GT-autot? Sallitaanko, ja onko kannattavaa rahdata Suomeen?

Oma käsitys on, että seuraavat autot voisivat olla potentiaalisia: Kaikki amerikkalaiset urheiluautot a'la Corvette, Kaikki Bemun mallit +edellisen korimallin (E??) M3 GT, Opel Calibra 4WD, Escort Cosworth, Toyota Supra, ehkä Porsche 911 GT:t ja tietenkin kaikki Audit.

Ehkä uudet säännöt on siitä hyvät, että kalusto saadaan uusittuu. Huono puoli taasen on, että komposiitit kielletään itse korissa/rungossa. Mutta saadaanhan tuollakin kustannuksia alas ja paloturvallisuus paranee.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Hieman taas menee pois otsikon aihepiiristä, mutta minkälaisia autoja nää uudet SS-säännöt nyt sitten taaskaan radoille sallivat? Onhan siitä ollut jo puhetta, mutta... Ja mitkä olisivat teidän mielestä hyviä vaihtoehtoja -siis mitä tulemme radoilla näkemään 2003?

Ensimmäinen kysymysmerkki on, jotta tulemmeko tuolloin ylipäätään enää näkemään SS-luokkaa... En ainakaan tämänhetkisen tiedon valossa uskalla lyödä vetoa sen puolesta.
Ja jos nyt niin kävisi, että luokka olisi vielä tuolloin hengissä ja SM-arvoinen, niin GT2- ja GT3-luokan autot varmaan yleistyvät kuin myös "vanhat" (jo tuolloin) SuperTouring Audit yms. Myös Esan Ferrari F355 Challenge on potentiaalinen. Ainoa merkittävä muutoshan on se, että lattiaan ja tuliseinään ei enää saa kajota. Eli käytännössä se aiottu moottori pitää saada sovitettua sinne alkuperäiseen konetilaan, mikä jossain määrin rajoittaa nykyisten perheautojen käyttökelpoisuutta. Mutta joku 900-sarjan Volvo tai Mersut tai Opel Omega tai 500-sarjan Bemarit tarjoaa ihan hyvän lähtökohdan korinsa puolesta

Etuvetoista siis on vaikea muuttaa takavetoiseksi, mutta entäs jos kori/pohjalevy onkin nelivetoisen auton alunperin? Saadaanko silloin vielä auto muutettua takavetoiseksi, ellei haluta nelivetoista.

Mikä estää pudottamasta etuvetoa pois. Eikä se etuvetoisen takatuuppariksi muuttaminen sinällään mahdotonta ole, koska näihin muutostöihin pätevät samat säännöt kuin Rallicross-kalustoonkin. Alkuperäinen lattia (poislukien kardaanitunneli) ja tuliseinä tulee vain säilyttää. Ongelmana on lähinnä se, että etuvetoisissa autoissa kone on poikittain ja tilaa ei ole juurikaan sen kääntämiseen. Ja vaikka olisikin, niin painonjakauma olisi kaikkea muuta kuin optimaalinen. Siksihän mm. SRT:n Escossa ja tässä Corollassa kone on tuotu pitkälle taaksepäin muuttamalla tuliseinää.


Ja mitenkäs ulkomaiset GT-autot? Sallitaanko, ja onko kannattavaa rahdata Suomeen?

Sallitaan, mutta kannattavuuden kanssa voi olla niin ja näin sillä sääntöjen soveltamisesta ei ole vielä tietoa. Alkuperäisen esityksen mukaan GT-luokan autot pitäisi sitten säilyttää GT-luokitusten mukaisina, kun taas normaalista A-ryhmään luokitellusta korista voisi rakentaa varsin vapaasti.

Oma käsitys on, että seuraavat autot voisivat olla potentiaalisia: Kaikki amerikkalaiset urheiluautot a'la Corvette, Kaikki Bemun mallit +edellisen korimallin (E??) M3 GT, Opel Calibra 4WD, Escort Cosworth, Toyota Supra, ehkä Porsche 911 GT:t ja tietenkin kaikki Audit.

Ynnä Mitsu Lancer Evo, Impreza ja muutkin WRC-autot. Supran kohdalla voi tulla luokitteluongelma kun nähdäkseni 4-korimallia ei ole luokiteltu enkä ole niitä tavannut Japanin GT-sarjan ulkopuolella. Aussien V8-sarjan Holdenin tai Ford Falconin vois kai kans tuoda, mutta kilpailukunnossa ne maksaa PALJON.


Ehkä uudet säännöt on siitä hyvät, että kalusto saadaan uusittuu. Huono puoli taasen on, että komposiitit kielletään itse korissa/rungossa. Mutta saadaanhan tuollakin kustannuksia alas ja paloturvallisuus paranee.
Eihän komposiitteja sinällään ole kielletty. Esim. Ferrari F40 ja/tai Corvette on puhtaasti "kuttaperkkaa"
 
Ylös