No kaikki kokee tämän omalla tavallaan. Mun mielestä nimenomaan se, että suuri osa peruspalveluista maksetaan verovaroin mahdollistaa nimenomaan rennnon meiningin.
Kyllä mun mielestä jokaisella on varaa maksaa veroja siitä, että pääsee sairaalaan käymättä vakuutusyhtiön kautta. Mulle se on aika rentoa.
Mielestäni keskituloiset ovat juuri väliinputoajia perinteisessä pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa. Rikkaat maksavat toki suhteellisesti enemmän veroja, kuin keskituloiset, mutta keskituloiset eivät käytä peruspalveluja juurikaan heitä enempää.
Raskaat palvelut rasittavat mielestäni suhteellisesti eniten keskituloisten kukkaroa, vaikka ryhmä ei varmaankaan eri tuloluokista ainakaan eniten niitä käytä. Pienituloiset taas käyttävät enemmän esim. julkista terveydenhuoltoa, eli saavat verorahoilleen enemmän vastinetta.
Edit: tarkennusta: suurituloisille jää verojenkin jälkeen kuitenkin enemmän rahaa perus- ja ylellisyyshyödykkeisiin kuussa. En silti kannata verotuksen progression kasvattamista, se vain lisäisi 'aivovuotoa' ulkomaille, ja pitkällä tähtäimellä heikentäisi maan kilpailukykyä. Työpaikkojen luojiakin tarvitaan.
Eihän niin saa tietenkään sanoa, että en haluaisi maksaa palveluista joita en ikinä käytä, ja että en halua kustantaa palveluja 'vapaamatkalaisille', mutta kun en halua!
En tarkoita, että pitäisi mennä niin pitkälle, että hädän sattuessa sairaalaan pääsee vain vakuutuspapereja tai luottokorttia näyttämällä, mutta kyllä julkisessa sektorissa on karsimisen varaa, ja hurjasti