Onneksi Olkoon Lewis Hamilton - Maailmanmestari!

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Kyllä Lewis on mestaruutensa ansainnut.

Vaikka kiistatta McLarenin porukalla onkin ollut käytössään Ferrari-tietoja, on McLarenin auto kuitenkin 99,9% omaa tuotantoa, eikä suinkaan mikään varastettu rakkine.Vaikka aina voikin spekuloida sillä, mikä olisi ollut McLarenin kilpailukyky tällä kaudella ilman noita Ferrari-tietoja, sillä ei voi spekuloida, millä otteella kuskit ovat tällä kaudella ajaneet ja millä tasolla tallit ovat olleet luotettavuudessaan ja taktiikoissaan.Neljästä kärkikuskista Lewis on ollut tällä kaudella selkeästi suvereenein ja suorituksiltaan tasaisin. Vastaavasti McLaren on kiistatta ollut tällä kaudella tallina Ferraria parempi kisataktiikoissaan ja pelisilmässään.

Ferrari-kuskeista Massa hölmöili Kanadassa mustan lipun arvoisesti ja hölmöili Malesian kisan ohituksessaan. Lisäksi Ferrarin luotettavuus on tällä kaudella ollut kaukana totutusta, jonka vuoksi Massa on joutunut starttaamaan kahdesti viimeisestä lähtöruudusta (Australiassa moottorin vaihto, Britanniassa sähkövika sammutti moottorin ekassa lähdössä) sekä keskeyttämään kertaalleen (Italiassa, jousitus). Kun tähän liitetään Ferrarin tankkaussekoilut Unkarin aika-ajoissa (Massa jäi 14. lähtöruutuun) ja rengasvalintahölmöilyt Japanissa, on selvää että moisella määrällä sekä kuskin että tallin heikkouksia ei mestaruutta ole ansainnutkaan.

Myös Kimin kohdalla talli on hölmöillyt taktiikoissa: Japanissa pelattiin upporikasta ja rutiköyhää, ja tehtiin tämä vähemmän fiksu rengasvalinta. Lisäksi voi ihmetellä, kuinka Ferrari ei ole pystynyt hyödyntämään paljon puhuttua parempaa kisanopeuttaan riittävästi kisoissa, vaan on joutunut useaan otteeseen tunnustamaan tappionsa McLarenille, mm. koska Ferrarin tämän vuoden autolla ei pysty kuulemma ajamaan ohitusetäisyydellä edellä ajavasta. Jos kisanopeus on vastustajaa parempi, miksei sitten olisi voitu varmistaa kevyemmällä bensakuormalla varma paalupaikka, jotta Kimi olisi voinut suhailla rauhassa paremmalla kisanopeudellaan McLareneilta karkuun? Asia ei tietenkään ole näin yksiselitteinen, mutta kieltämättä hieman harmittaa se, kuinka kaukana Ferrari on ollut siitä taktisesta neroudestaan, josta se Schumacherin (ja Brawnin) aikana niin hyvin opittiin tuntemaan.

Toisaalta Kimi on mokannut tällä(kin) kaudella useammassakin aika-ajossa sen verran, että paalupaikka on lipsahtanut sivu suun ihan Kimsterin toimestakin. Lisäksi kauden aikasemmassa sadekisassa Euroopassa Kimi teki erittäin kriittisen kämmin kun lipsahteli valkoisen varikkoviivan päällä sateessa sillä seurauksella, että joutui köröttelemään sen ylimääräisen kierroksen kuivan kelin renkailla pitkin lainehtelevaa rataa. Myös Monacossa Kimi teki pahan mokan hajottaessaan ripustukset aika-ajossa, jonka myötä joutu starttaamaan kisaan 16. lähtöruudusta. Kun tähän kaikkeen lisätään vielä Ferrarin luotettavuusongelmat, joiden myötä Kimi on joutunut keskeyttämään kaksi kertaa (Espanjassa sähkövika, Euroopan kisassa hydrauliikkaongelmat), on kyllä Kimilläkin ollut tällä kaudella harmittavan paljon heikkoja hetkiä sekä tallin toimesta että omien otteiden kautta. Vaikka Kimi on siis esittänyt suvereenejakin otteita, on välillä ollut niitä harmaampiakin hetkiä.

Nyt kautta taaksepäin tarkasteltaessa on Fernandon Alonso ollut sinällään yhtä tutun tasainen kuin Renault-aikoinaan. Silti Alonsonkin kohdalle on sattunut muutama kämmi (tieltä lipsumia kisoissa), joista pahimpana tuo Japanin ulosajo. Alonsolla on ollut myös yksi pahempi tekninen ongelma (vaihdelaatikko vika Ranskan aika-ajoissa) ja hemmetin huonoa tuuria (Kanadan kisan pakollinen varikkokäynti varikon ollessa suljettuna ja siitä seurannut rangaistus). Suurimmaksi esteeksi Alonson mestaruudelle näyttäisi kuitenkin nousseen miehen ego ja huonot hermot: Unkarin kisassa Alonso aiheutti omalla typerällä kikkailullaan itselleen lähtöruuturangaistuksen ja poltti samalla nähtävästi lopullisesti sillat McLaren-talliin. Olihan Alonso täysi k***pää jo Renaultillakin haukkuessaan tallia, mutta nyt mies on vasta näyttänyt mikä hän on miehiään. Jos mies tieten tahtoen aiheuttaa tuollaisen määrän skismaa itsensä ja tallin välille, ei ole mikään ihme jos mestaruus liukuu sivu suun. Todellinen mestari voittaisi tallikaverinsa radalla eikä koittaisi itkeä tallipääliköltä mitään erityisasemaa kesken kauden, kun rookie näyttääkin pistävän liian kovaa kampoihin (Schumia voidaan pitää eri tyyppisenä tapauksena, koska miehen kohdalla eritysasema oli nähtävästi alusta asti tallin kanssa sovittu, ts. pelisäännöt olivat yhteiset eikä niitä alettu kesken kautta vatvomaan ja itkemään uusiksi). Kun tähän lisätään ilmi tulleet faktat Alonson aktiivisuudesta Ferrari-tietojen hyväksikäytössä, en ainakaan itse toivoisi mestaruutta Alonsolle tältä kaudelta. Kuitenkin, ennen Japanin ulosajoaan Alonso oli tällä kaudella suoriutunut kisoista ilman suuria virheitä, joten pelkästään kilpailutulosten perusteella Alonson mestaruutta voisi kyllä pitää sitäkin oikeutettuna. Ja koska vielä kaksi kisaa on jäljellä ja Hamilton voi ihan hyvin keskeyttää jommassa kummassa, on Alonsokin vielä ihan realistisestikin kiinni mestaruudessa. Joten saattaahan se olla, että joudutaan vielä lähiaikoina avaamaan topikki "Onneksi Olkoon Fernando Alonso - triplamaailmanmestari!".

Ja sitten tähän todennäköisimpään mestariin 2007. Lewis Hamilton. Nuori rookie, mutta otteet radalla kuinka vanhalla konkarilla. Ehdottomasti siis mestaruuden arvoinen. Nasa-simulaattoreista on turha puhua tässä yhteydessä mitään. Se on kaukana dopingista tai edes alppimajoista. Miehen ainoa kämmi oli Euroopan kisan ulosajo vesipatjan päältä, jolloin mies jäi ainoan kerran ilman pisteitä, oltuaan yhdeksäs. Jos mies on tämän lisäksi ollut ainoastaan kerran palkintopallin ulkopuolella (Turkissa viides) ja McLarenin tekniikka ei ole kertaakaan ole aiheuttanut Hamiltonille ongelmia, on selvää että Lewis Hamilton ja McLaren ovat molemmat olleet tällä kaudella ehdottomasti kuljettajien mestaruuden arvoisia.

Mestaruuteen vaaditaan aina aimo annos tuuria. Mutta kyllä sen lisäksi tarvitaan tasaisen hyviä, virheettömiä suorituksia sekä kuskilta että tallilta. Ja näiltä osin voi kyllä sanoa että Lewis on ehdottomasti mestaruuden väärti. Uskomaton kausi rookielta. Ei voi kuin hämmästellä ja fanittaa. :thumbup:

PS. Hyvin usein mestaruuksista voidaan jossitella ja kaivaa esiin "epäreiluja" asioita. Schumi torppasi Hillin ilkeästi pihalle ja vei mestaruuden 1994. David päästi Mikan 1998 avauskisassa(?) ohitseen, vaikka David oli saanut johtoaseman Mikan varikkohölmöilyn vuoksi. Schumi olisi saattanut voittaa mestaruuden 1999, jollei olisi joutunut lepäilemään onnettomuutensa vuoksi. Senna olisi voinut viedä Schumin mestaruuden 1994-1995, jollei olisi menehtynyt Imolassa. Schumin Benetton-mestaruuksien takana saattoi olla kiellettyä elektroniikkaa. Schumi ei välttämättä olisi voittanut kaikkia Ferrari-mestaruuksiaan, jos tallikaveri olisi saanut taistella tasapuolisesti häntä vastaan, vieden samalla Schumilta pisteitä. Keke ei olisi ollut ehkä mestari 1982, jollei muutamaa kohtalokasta onnettomuutta olisi tapahtunut. Kimi olisi jo mestari, jos McLaren-Mercedes olisi ollut luotettavampi menneinä kausina. Jne. Jne. Aina siis löytyy spekuloitavaa ja kritisoitavaa. Se ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, että loppujen lopuksi ne onnekkaimmat ja kovimmat kaverit niitä mestaruuksia voittavat. Ja Lewis Hamilton nyt näyttää kuuluvan siihen sakkiin! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Trone sanoi:
PS. Hyvin usein mestaruuksista voidaan jossitella ja kaivaa esiin "epäreiluja" asioita.
Kuitenkin voidaan keskimääräistä perustellummin myös sanoa että kauden 2007 kuljettajien mestaruus on arvoton. Ei sen takia etteikö Lewis Hamilton olisi sitä ansainnut, mutta jos ajaa sen autolla joka on valmistajien sarjasta suorituksiltaan hylätty, niin tilanne on kovin epälooginen. Toki jos kuskipisteetkin olisi nollattu olisi Kimi saanut mestaruuden sitä ansaitsematta. Ainoa tapa milla kuskimestaruus tälle kaudelle olisi "puhdas" olisi jos Lewikselle kertyisi koko kauden ongelmat kahteen jäljellä olevaan kisaan, esimerkiksi yksi "kimppakeskeytys" rakkaan tallikaverinsa kanssa ja yksi jokin tekninen murhe niin saataisiin Kimi mestariksi, tuurimestariksi kyllä, mutta olisi "oikeasti ansainnut" mestaruutensa kun olisi saavuttanut pisteitä enempi kuin valmistajien sarjasta hylätyllä pelillä ajaneet kilpakumppaninsa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jeeves sanoi:
Enpä usko. Kaverilla on sellainen luonne, että tuskin lähtee puhumaan paskaa lehdistössä kuten nuo kolme muuta.
Ja vaikka puhuisikin, niin Heikkiä voi kompata kympillä, ainakin täällä Suomessa :)
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Eiköhän kulmis aja sen pihalle noissa seuraavissa kisoissa :thumbup:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
sarla sanoi:
Kuitenkin voidaan keskimääräistä perustellummin myös sanoa että kauden 2007 kuljettajien mestaruus on arvoton. Ei sen takia etteikö Lewis Hamilton olisi sitä ansainnut, mutta jos ajaa sen autolla joka on valmistajien sarjasta suorituksiltaan hylätty, niin tilanne on kovin epälooginen.
Nopeasti katsottuna tilanne on kyllä epälooginen. Mutta kun asiaa tarkemmin miettii, huomaa että McLarenin tallipisteitä ei hylätty sen takia, että McLarenin auto olisi ollut laiton, esimerkiksi laittoman turbon tms. vuoksi. McLaren-tallille annettiin rangaistus sen Ferrari-tietoihin liittyvien arveluttavien tekojen vuoksi. Tuo rangaistus vain sattui sisältämään sen huippusakon lisäksi tallipisteiden menetyksen.

McLarenin auto ei siis ole missään vaiheessa kautta ollut laiton, minkä vuoksi Lewis on ajanut kisoja aivan yhtä laillisella autolla kuin vaikkapa Ferrari tai Spyker. Tämän vuoksi Lewis on paitsi mestaruutensa ansainnut, myös saamassa sen täysin yhtä laillisesti kuin mikä tahansa aikaisempikin mestaruus.

Vaikka Kimi-fani olenkin, niin kyllä Lewis on tästä kaudesta suoriutunut Kimiä paremmin ja McLaren luotettavuuden ja taktiikan osalta Ferraria paremmin. Siksi on täysin oikein, että Lewis saa historiallisen maailmanmestaruutensa: hän on ollut tällä kaudella ajanut kuin mestari. Vastaavasti McLarenkin olisi tallimaailmanmestaruutensa ansainnut: auto on ollut Ferraria luotettavampi ja kisataktiikoissa McLaren on piessyt Ferrarin kutakuinkin 10-0. Mutta koska Ferrari-tietojen käyttö oli ollut noinkin törkeää kuin nyt on paljastunut, on toisaalta täysin selvää että McLarenia rankaistiin tallipisteiden poistamisella. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että kilparadalla McLaren on tällä kaudella ollut Ferraria parempi.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Trone sanoi:
Vaikka Kimi-fani olenkin, niin kyllä Lewis on tästä kaudesta suoriutunut Kimiä paremmin ja McLaren luotettavuuden ja taktiikan osalta Ferraria paremmin. Siksi on täysin oikein, että Lewis saa historiallisen maailmanmestaruutensa: hän on ollut tällä kaudella ajanut kuin mestari.
Itse teen lopullisen tuomion vasta kahden viimeisen kisan jälkeen, mutta pakkohan tässä on ottaa huomioon, että Mclarenia ajamalla on hyvin vaikea sijoittua neljättä sijaa huonommaksi. Lisäksi on selvää, että tämän kauden formuloilla ajo oli "kliinisintä" ikinä, eli hyvin samalla tavalla ajoivat kaikki kuskit.
Trone sanoi:
Vastaavasti McLarenkin olisi tallimaailmanmestaruutensa ansainnut: auto on ollut Ferraria luotettavampi ja kisataktiikoissa McLaren on piessyt Ferrarin kutakuinkin 10-0. Mutta koska Ferrari-tietojen käyttö oli ollut noinkin törkeää kuin nyt on paljastunut, on toisaalta täysin selvää että McLarenia rankaistiin tallipisteiden poistamisella. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että kilparadalla McLaren on tällä kaudella ollut Ferraria parempi.
Heh... Tässä Mclaren on hyötynyt todella paljon laittomista tiedoistaan, enemmän kuin moni ajatteleekaan. Fujin kisa oli poikkeustapaus.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
jamminen sanoi:
Itse teen lopullisen tuomion vasta kahden viimeisen kisan jälkeen, mutta pakkohan tässä on ottaa huomioon, että Mclarenia ajamalla on hyvin vaikea sijoittua neljättä sijaa huonommaksi.
Ainahan mestaruudet voitetaan parhailla autoilla!
jamminen sanoi:
Lisäksi on selvää, että tämän kauden formuloilla ajo oli "kliinisintä" ikinä, eli hyvin samalla tavalla ajoivat kaikki kuskit.
Perustele, millä tavoin on "selvää" että formuloilla ajo on ollut tällä kaudella "kliinisintä ikinä"? Mikä tässä kaudessa on siis mielestäsi ollut niin erilaista kuin vaikkapa 2000-luvun alun Ferrari-ylivoimassa, jotta voit väittää että nyt autolla on kliinisempää kuin koskaan? Mitä ylipäätään tarkoitat kliinisellä ajolla?
jamminen sanoi:
Heh... Tässä Mclaren on hyötynyt todella paljon laittomista tiedoistaan, enemmän kuin moni ajatteleekaan. Fujin kisa oli poikkeustapaus.
Perustelepa.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
jps sanoi:
Ei voiteta vaan parhaalla paketilla kuski-nopeus-luotettavuus-taktiikka-virheettömyys.
Joista nopeus+luotettavuus vaativat yleensä parasta autoa. Nopeus ja luotettavuushan on ne kaksi asiaa joihin jokainen talli autonsa kehittämisessä pyrkii. Näiden kahden osa-alueen parhaan tasapainon löytävä talli on yleensä kärjessä. Jos jompi kumpi osa-alue ei ole kunnossa, ei tallin autoja löydy tasaisesti tulosliuskojen kärjestä. Nopeuden ja luotettavuuden osalta McLaren on tällä kaudella ollut Ferraria parempi. Samoin taktiikan osalta.

Lewis taas on ollut nopea ja virheetön. Virheettömämpi kuin Alonso, Massa ja Kimi. Toki myös onnekkaampi, nimittäin onni kuuluisi ehdottomasti tuohon jps:n yhtälöön mukaan.

Eli kuskin mestaruus = kuskin nopeus + kuskin virheettömyys + auton nopeus + auton luotettavuus + tallin taktiset taidot + kuskin onni

Seuraavaksi voidaankin alkaa analysoimaan menneitä kausia, jotta saadaa vakiomuuttujat noiden tekijöiden eteen, jotta tuosta yhtälöstä tulee vielä täsmällisempi analyysityökalu :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pitäisi varmasti lisätä vielä mekaanikkojen toiminnan virheettömyys, johdot, pultit ja ruuvit pysyy paikoillaan (kone sammuu, renkaat lentää, tankkaus sujuu yms.) näistä kaikista on kokemuksia kärkitallaissakin runsaasti, niiden seurauksena on todennäköisesti menetetty useampikin mestaruus.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Nelssoni sanoi:
Lewis rakentaa imperiumia McLarenille. Tarkoituksena ohittaa Schumacher mestaruuksien määrässä. Vähän niin kuin Tiger Woods jahtaa Jack Nicklauksen ennätystä.
Ensiksi vaaralliset(liian hyvät) kuskit lempataan pois tallista. Saapa nähdä kuka tulee toiseksi kuskiksi, Hamilton tuskin katsoo hyvällä jos tälle yritetään tarjota tasaveroista kohtelua tallissa. :alppu:
Nico tulee. Silti parempi vaihtoehto ajaa aina varmasti neljän joukkoon kuin kymmenen. Voittokin saattaa tulla, jos Hamiltonilla on epäonnea.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Trone sanoi:
Ainahan mestaruudet voitetaan parhailla autoilla!

Perustele, millä tavoin on "selvää" että formuloilla ajo on ollut tällä kaudella "kliinisintä ikinä"? Mikä tässä kaudessa on siis mielestäsi ollut niin erilaista kuin vaikkapa 2000-luvun alun Ferrari-ylivoimassa, jotta voit väittää että nyt autolla on kliinisempää kuin koskaan? Mitä ylipäätään tarkoitat kliinisellä ajolla?
Totta, mestaruudet voitetaan parhailla autoilla, lähes poikkeuksetta parhaalla autolla.

Väitän, että tällä kaudella on pienimmät erot tallikavereiden välillä mitä koskaan. Syistä en ole varma, elektroniikka on ollut tietysti jo pitkään liian hyvää (=liian helppoa kuskeille), aerodynamiikka on kehittynyt huimasti ja toisten autojen takana ei enää voi ajaa kunnolla, ehkä renkaatkin vaikuttavat asiaan. Kliinisyydellä tarkoitan sitä, että kuskien / autojen virheitä on vähemmän kuin koskaan. Homma on mennyt jopa siihen, että ainoastaan yksi kierros koko viikonlopun aikana ratkaisee kaiken. Koska ohi ei voi kisassa päästä, on hyvä ajaa autoa, joka on yhdellä kierroksella erityisen nopea.
(tiedän kyllä että Hamilton ohitti Kimin Monzassa, siitä ehkä myöhemmin...)

Tämä on myös syy, miksi Ferrarin tietovuoto on satuttanut paljon. Mclaren -kuskeilla on ollut "hieman" helpompi ajaa niitä elintärkeitä aika-ajokierroksiaan, kun on ollut tiedossa täydellisesti mikä riittää ja missä mennään. Samalla Kimi on yrittänyt liikaa.
(Massa on onnistunut aika-ajoissa paremmin, mikä on hämmästyttävää)

Kyllä minulla oli jotain parempiakin pointteja, mutta nyt karkaa ajatus. Hamilton voi vielä näyttää, että on todellakin vuoden paras kuski; niin voi myös Kimi ja Alonso.
 

Anna

Well-known member
Liittynyt
7.12.2001
Viestit
49
Kyllä se vain olis ollu paras että molemmat McLaren ja Ferrari olis diskattu :eek:
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Onneksi olkoon Bernie Ecclestone, Ron Dennis ja F1-media.

Olette myyneet moottoriurheilun kaikkein pyhimmän lajin sielun saastaiselle vinosilmärahalle, jonka määrä muutenkin on jo vuosia ollut ratkoa taskujenne saumat. On ollut hienoa katsoa miten olette myyneet perinteisen Eurooppalaisen lajin kilpailut kauko-Aasian valtiorahoitteisiin muovipuitteisiin. On mukava ajatella, että Malesialainen katulapsen valtion rahoja käytetään paikallisen propagandakoneiston pönkittämiseen. Eurooppalainen fani ei samanlaisia summia maksaisi kisastaan, hänellä ei ole siihen varaa, joten kehitys on ollut täysin hyväksyttävä.

On hienoa, että olette tällä kaudella antaneet maailmalle merkkiä oikeustajun joustavuudesta suuren setelitukun edessä. McLarenin kärähdys ja sitä seurannut hyssyttely on saanut jokaisen lajia seuraavan ei-McLarenistin ymmärtämään mistä tässä lajissa on todella kysymys. On epärehellistä, että mestaruuden voittaisi paras kuljettaja. Kaupallisten oikeuksien haltijan tulee päättää mestari suuressa viisaudessaan ja luoda show tämän ympärille. Siitä urheilussa on pohjimmiltaan kysymys.

F1:n uskottavuus - vitsi since Bernie Ecclestone. Ainoa toivomus minulta Ecclestonelle jatkossa onkin, että pysy F1:ssä ja pidä saastaiset puoliksi kuolleen brittipaskan kourasi erossa muista urheilulajeista.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Yuri Borzenokóv sanoi:
F1:n uskottavuus - vitsi since Bernie Ecclestone. Ainoa toivomus minulta Ecclestonelle jatkossa onkin, että pysy F1:ssä ja pidä saastaiset puoliksi kuolleen brittipaskan kourasi erossa muista urheilulajeista.
Luepas Yuri vielä hieman kuitenkin formula ykkösten historiaa. Voisit vaikka oppia kuinka paljon hyvää Bernie on oikeasti lajille tehnyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yuri Borzenokóv sanoi:
Ainoa toivomus minulta Ecclestonelle jatkossa onkin, että pysy F1:ssä ja pidä [--] kourasi erossa muista urheilulajeista.
Myöhäistä, Berniehän osti Flavion kanssa futisseura QPR:n.
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
WebSlave sanoi:
- Brasilian kakkossijan menetys jälkikäteen kiistanalaisella sääntötulkinnalla
Ferrarin pohjaratkaisuun verrattava sääntötulkinta. Sääntöjä kyllä kierrettiin, sillä autot olivat kisassa alipainoisia.

Keke ei tullut kertaakaan maaliin Pironin edellä kisoissa, joissa molemmat tulivat maaliin.
Ns. vesitankkien käytöllä ei-turbotallit pyrkivät saamaan tasoitusta autojen suorituskyvyssä verrattuna turboihin. Kauden 1. kisassa Keke tuli tällaisella autolla viidenneksi eikä kukaan huomauttanut mistään sääntöjenvastaisuudesta. Brasilian kilpailun jälkeen Brabhamia ja Williamsia vastaan tehtiin protesti, jonka kilpailun tuomaristo kuitenkin hylkäsi. Vasta myöhemmin FIA tuomitsi Piquetin ja Rosbergin menettämään pisteensä. Kisan kakkoseksi nousi näin John Watson, jonka autossa oli ihan sama vesitankkisysteemi. Miksi häntä ei hylätty? Tai sijoille 3-5 nousseita Mansellia, Alboretoa ja Winkelhockia? Ihan yhtä "laittomat" autot heilläkin. Pahimmassa tapauksessahan tämä episodi olisi voinut ratkaista mm:n Watsonille.

Ja edellämainitussa Brasilian kisassa Keke tuli maaliin toisena, Pironi kahdeksantena kierroksen voittajasta jääneenä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
copersucar sanoi:
Ns. vesitankkien käytöllä ei-turbotallit pyrkivät saamaan tasoitusta autojen suorituskyvyssä verrattuna turboihin. Kauden 1. kisassa Keke tuli tällaisella autolla viidenneksi eikä kukaan huomauttanut mistään sääntöjenvastaisuudesta.
Vesitankkien suorituskykyä parantava vaikutus perustui nimenomaan siihen, että kisassa ajettiin alipainoisena. Koska punnitus suoritettiin sääntöjen mukaan tankit täytettyinä, oli auto punnitushetkellä saannönmukainen. Kisan aikana ei ollut. Kukaan ei ilmeisesti tehnyt protestia Etelä-Afrikassa, eikä muista kuin diskatuista autoista Brasiliassa.

Ilmeisesti sinun näkemyksesi diskauksen syistä on toinen?
Ja edellämainitussa Brasilian kisassa Keke tuli maaliin toisena, Pironi kahdeksantena kierroksen voittajasta jääneenä.
Totta. En laskenut diskattua Kekeä maaliintulleeksi. Olisi kaiketi pitänyt kirjoittaa, ettei Keke sijoittunut Pironin edelle kisoissa, joissa molemmat tulivat maaliin.
 

warre1

Well-known member
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
386
Sijainti
Kouvola
Tosiasiahan nykytilanteessa on että mikä tahansa keino jolla mcclarenia estettäisiin voittamasta kuljettajien maailmanmestaruutta olisi oikea ja toivottava. On koko lajille suunnaton häpeä jos mestaruus voitetaan teollisuusvakoilusta tuomitulla autolla.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Trone 2.10.2007 sanoi:
Kyllä Lewis on mestaruutensa ansainnut. [...] Neljästä kärkikuskista Lewis on ollut tällä kaudella selkeästi suvereenein ja suorituksiltaan tasaisin. Vastaavasti McLaren on kiistatta ollut tällä kaudella tallina Ferraria parempi kisataktiikoissaan ja pelisilmässään.[...] Lisäksi voi ihmetellä, kuinka Ferrari ei ole pystynyt hyödyntämään paljon puhuttua parempaa kisanopeuttaan riittävästi kisoissa, vaan on joutunut useaan otteeseen tunnustamaan tappionsa McLarenille, mm. koska Ferrarin tämän vuoden autolla ei pysty kuulemma ajamaan ohitusetäisyydellä edellä ajavasta. Jos kisanopeus on vastustajaa parempi, miksei sitten olisi voitu varmistaa kevyemmällä bensakuormalla varma paalupaikka, jotta Kimi olisi voinut suhailla rauhassa paremmalla kisanopeudellaan McLareneilta karkuun? [...] Lewis Hamilton. Nuori rookie, mutta otteet radalla kuinka vanhalla konkarilla. Ehdottomasti siis mestaruuden arvoinen. [...] Miehen ainoa kämmi oli Euroopan kisan ulosajo vesipatjan päältä, jolloin mies jäi ainoan kerran ilman pisteitä, oltuaan yhdeksäs. Jos mies on tämän lisäksi ollut ainoastaan kerran palkintopallin ulkopuolella (Turkissa viides) ja McLarenin tekniikka ei ole kertaakaan ole aiheuttanut Hamiltonille ongelmia, on selvää että Lewis Hamilton ja McLaren ovat molemmat olleet tällä kaudella ehdottomasti kuljettajien mestaruuden arvoisia. [...] Mestaruuteen vaaditaan aina aimo annos tuuria. Mutta kyllä sen lisäksi tarvitaan tasaisen hyviä, virheettömiä suorituksia sekä kuskilta että tallilta.
Näin siis allekirjoittanut muutama viikko sitten :rolleyes: Aika hauskaa että juurikin tuon jälkeen Lewis&McLaren vei aika 100% pohjan tältä hehkutukselta, kun sekä Lewisin otteet radalla ovat olleet kaukana konkarin otteista ja McLarenin taktiset kyvyt ja luotettavuus ovat palanneet sinne totutulle tasolle.

Joten, hieman toisin kuin sillonkin spekuloin...
Trone 2.10.2007 sanoi:
Joten saattaahan se olla, että joudutaan vielä lähiaikoina avaamaan topikki "Onneksi Olkoon Fernando Alonso - triplamaailmanmestari!".
... SAIMMEKIN avata nyt topikin "ONNEKSI OLKOON KIMI, PERKELE!!!" :D
 
Ylös