Kyllä Lewis on mestaruutensa ansainnut.
Vaikka kiistatta McLarenin porukalla onkin ollut käytössään Ferrari-tietoja, on McLarenin auto kuitenkin 99,9% omaa tuotantoa, eikä suinkaan mikään varastettu rakkine.Vaikka aina voikin spekuloida sillä, mikä olisi ollut McLarenin kilpailukyky tällä kaudella ilman noita Ferrari-tietoja, sillä ei voi spekuloida, millä otteella kuskit ovat tällä kaudella ajaneet ja millä tasolla tallit ovat olleet luotettavuudessaan ja taktiikoissaan.Neljästä kärkikuskista Lewis on ollut tällä kaudella selkeästi suvereenein ja suorituksiltaan tasaisin. Vastaavasti McLaren on kiistatta ollut tällä kaudella tallina Ferraria parempi kisataktiikoissaan ja pelisilmässään.
Ferrari-kuskeista Massa hölmöili Kanadassa mustan lipun arvoisesti ja hölmöili Malesian kisan ohituksessaan. Lisäksi Ferrarin luotettavuus on tällä kaudella ollut kaukana totutusta, jonka vuoksi Massa on joutunut starttaamaan kahdesti viimeisestä lähtöruudusta (Australiassa moottorin vaihto, Britanniassa sähkövika sammutti moottorin ekassa lähdössä) sekä keskeyttämään kertaalleen (Italiassa, jousitus). Kun tähän liitetään Ferrarin tankkaussekoilut Unkarin aika-ajoissa (Massa jäi 14. lähtöruutuun) ja rengasvalintahölmöilyt Japanissa, on selvää että moisella määrällä sekä kuskin että tallin heikkouksia ei mestaruutta ole ansainnutkaan.
Myös Kimin kohdalla talli on hölmöillyt taktiikoissa: Japanissa pelattiin upporikasta ja rutiköyhää, ja tehtiin tämä vähemmän fiksu rengasvalinta. Lisäksi voi ihmetellä, kuinka Ferrari ei ole pystynyt hyödyntämään paljon puhuttua parempaa kisanopeuttaan riittävästi kisoissa, vaan on joutunut useaan otteeseen tunnustamaan tappionsa McLarenille, mm. koska Ferrarin tämän vuoden autolla ei pysty kuulemma ajamaan ohitusetäisyydellä edellä ajavasta. Jos kisanopeus on vastustajaa parempi, miksei sitten olisi voitu varmistaa kevyemmällä bensakuormalla varma paalupaikka, jotta Kimi olisi voinut suhailla rauhassa paremmalla kisanopeudellaan McLareneilta karkuun? Asia ei tietenkään ole näin yksiselitteinen, mutta kieltämättä hieman harmittaa se, kuinka kaukana Ferrari on ollut siitä taktisesta neroudestaan, josta se Schumacherin (ja Brawnin) aikana niin hyvin opittiin tuntemaan.
Toisaalta Kimi on mokannut tällä(kin) kaudella useammassakin aika-ajossa sen verran, että paalupaikka on lipsahtanut sivu suun ihan Kimsterin toimestakin. Lisäksi kauden aikasemmassa sadekisassa Euroopassa Kimi teki erittäin kriittisen kämmin kun lipsahteli valkoisen varikkoviivan päällä sateessa sillä seurauksella, että joutui köröttelemään sen ylimääräisen kierroksen kuivan kelin renkailla pitkin lainehtelevaa rataa. Myös Monacossa Kimi teki pahan mokan hajottaessaan ripustukset aika-ajossa, jonka myötä joutu starttaamaan kisaan 16. lähtöruudusta. Kun tähän kaikkeen lisätään vielä Ferrarin luotettavuusongelmat, joiden myötä Kimi on joutunut keskeyttämään kaksi kertaa (Espanjassa sähkövika, Euroopan kisassa hydrauliikkaongelmat), on kyllä Kimilläkin ollut tällä kaudella harmittavan paljon heikkoja hetkiä sekä tallin toimesta että omien otteiden kautta. Vaikka Kimi on siis esittänyt suvereenejakin otteita, on välillä ollut niitä harmaampiakin hetkiä.
Nyt kautta taaksepäin tarkasteltaessa on Fernandon Alonso ollut sinällään yhtä tutun tasainen kuin Renault-aikoinaan. Silti Alonsonkin kohdalle on sattunut muutama kämmi (tieltä lipsumia kisoissa), joista pahimpana tuo Japanin ulosajo. Alonsolla on ollut myös yksi pahempi tekninen ongelma (vaihdelaatikko vika Ranskan aika-ajoissa) ja hemmetin huonoa tuuria (Kanadan kisan pakollinen varikkokäynti varikon ollessa suljettuna ja siitä seurannut rangaistus). Suurimmaksi esteeksi Alonson mestaruudelle näyttäisi kuitenkin nousseen miehen ego ja huonot hermot: Unkarin kisassa Alonso aiheutti omalla typerällä kikkailullaan itselleen lähtöruuturangaistuksen ja poltti samalla nähtävästi lopullisesti sillat McLaren-talliin. Olihan Alonso täysi k***pää jo Renaultillakin haukkuessaan tallia, mutta nyt mies on vasta näyttänyt mikä hän on miehiään. Jos mies tieten tahtoen aiheuttaa tuollaisen määrän skismaa itsensä ja tallin välille, ei ole mikään ihme jos mestaruus liukuu sivu suun. Todellinen mestari voittaisi tallikaverinsa radalla eikä koittaisi itkeä tallipääliköltä mitään erityisasemaa kesken kauden, kun rookie näyttääkin pistävän liian kovaa kampoihin (Schumia voidaan pitää eri tyyppisenä tapauksena, koska miehen kohdalla eritysasema oli nähtävästi alusta asti tallin kanssa sovittu, ts. pelisäännöt olivat yhteiset eikä niitä alettu kesken kautta vatvomaan ja itkemään uusiksi). Kun tähän lisätään ilmi tulleet faktat Alonson aktiivisuudesta Ferrari-tietojen hyväksikäytössä, en ainakaan itse toivoisi mestaruutta Alonsolle tältä kaudelta. Kuitenkin, ennen Japanin ulosajoaan Alonso oli tällä kaudella suoriutunut kisoista ilman suuria virheitä, joten pelkästään kilpailutulosten perusteella Alonson mestaruutta voisi kyllä pitää sitäkin oikeutettuna. Ja koska vielä kaksi kisaa on jäljellä ja Hamilton voi ihan hyvin keskeyttää jommassa kummassa, on Alonsokin vielä ihan realistisestikin kiinni mestaruudessa. Joten saattaahan se olla, että joudutaan vielä lähiaikoina avaamaan topikki "Onneksi Olkoon Fernando Alonso - triplamaailmanmestari!".
Ja sitten tähän todennäköisimpään mestariin 2007. Lewis Hamilton. Nuori rookie, mutta otteet radalla kuinka vanhalla konkarilla. Ehdottomasti siis mestaruuden arvoinen. Nasa-simulaattoreista on turha puhua tässä yhteydessä mitään. Se on kaukana dopingista tai edes alppimajoista. Miehen ainoa kämmi oli Euroopan kisan ulosajo vesipatjan päältä, jolloin mies jäi ainoan kerran ilman pisteitä, oltuaan yhdeksäs. Jos mies on tämän lisäksi ollut ainoastaan kerran palkintopallin ulkopuolella (Turkissa viides) ja McLarenin tekniikka ei ole kertaakaan ole aiheuttanut Hamiltonille ongelmia, on selvää että Lewis Hamilton ja McLaren ovat molemmat olleet tällä kaudella ehdottomasti kuljettajien mestaruuden arvoisia.
Mestaruuteen vaaditaan aina aimo annos tuuria. Mutta kyllä sen lisäksi tarvitaan tasaisen hyviä, virheettömiä suorituksia sekä kuskilta että tallilta. Ja näiltä osin voi kyllä sanoa että Lewis on ehdottomasti mestaruuden väärti. Uskomaton kausi rookielta. Ei voi kuin hämmästellä ja fanittaa. :thumbup:
PS. Hyvin usein mestaruuksista voidaan jossitella ja kaivaa esiin "epäreiluja" asioita. Schumi torppasi Hillin ilkeästi pihalle ja vei mestaruuden 1994. David päästi Mikan 1998 avauskisassa(?) ohitseen, vaikka David oli saanut johtoaseman Mikan varikkohölmöilyn vuoksi. Schumi olisi saattanut voittaa mestaruuden 1999, jollei olisi joutunut lepäilemään onnettomuutensa vuoksi. Senna olisi voinut viedä Schumin mestaruuden 1994-1995, jollei olisi menehtynyt Imolassa. Schumin Benetton-mestaruuksien takana saattoi olla kiellettyä elektroniikkaa. Schumi ei välttämättä olisi voittanut kaikkia Ferrari-mestaruuksiaan, jos tallikaveri olisi saanut taistella tasapuolisesti häntä vastaan, vieden samalla Schumilta pisteitä. Keke ei olisi ollut ehkä mestari 1982, jollei muutamaa kohtalokasta onnettomuutta olisi tapahtunut. Kimi olisi jo mestari, jos McLaren-Mercedes olisi ollut luotettavampi menneinä kausina. Jne. Jne. Aina siis löytyy spekuloitavaa ja kritisoitavaa. Se ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, että loppujen lopuksi ne onnekkaimmat ja kovimmat kaverit niitä mestaruuksia voittavat. Ja Lewis Hamilton nyt näyttää kuuluvan siihen sakkiin! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Vaikka kiistatta McLarenin porukalla onkin ollut käytössään Ferrari-tietoja, on McLarenin auto kuitenkin 99,9% omaa tuotantoa, eikä suinkaan mikään varastettu rakkine.Vaikka aina voikin spekuloida sillä, mikä olisi ollut McLarenin kilpailukyky tällä kaudella ilman noita Ferrari-tietoja, sillä ei voi spekuloida, millä otteella kuskit ovat tällä kaudella ajaneet ja millä tasolla tallit ovat olleet luotettavuudessaan ja taktiikoissaan.Neljästä kärkikuskista Lewis on ollut tällä kaudella selkeästi suvereenein ja suorituksiltaan tasaisin. Vastaavasti McLaren on kiistatta ollut tällä kaudella tallina Ferraria parempi kisataktiikoissaan ja pelisilmässään.
Ferrari-kuskeista Massa hölmöili Kanadassa mustan lipun arvoisesti ja hölmöili Malesian kisan ohituksessaan. Lisäksi Ferrarin luotettavuus on tällä kaudella ollut kaukana totutusta, jonka vuoksi Massa on joutunut starttaamaan kahdesti viimeisestä lähtöruudusta (Australiassa moottorin vaihto, Britanniassa sähkövika sammutti moottorin ekassa lähdössä) sekä keskeyttämään kertaalleen (Italiassa, jousitus). Kun tähän liitetään Ferrarin tankkaussekoilut Unkarin aika-ajoissa (Massa jäi 14. lähtöruutuun) ja rengasvalintahölmöilyt Japanissa, on selvää että moisella määrällä sekä kuskin että tallin heikkouksia ei mestaruutta ole ansainnutkaan.
Myös Kimin kohdalla talli on hölmöillyt taktiikoissa: Japanissa pelattiin upporikasta ja rutiköyhää, ja tehtiin tämä vähemmän fiksu rengasvalinta. Lisäksi voi ihmetellä, kuinka Ferrari ei ole pystynyt hyödyntämään paljon puhuttua parempaa kisanopeuttaan riittävästi kisoissa, vaan on joutunut useaan otteeseen tunnustamaan tappionsa McLarenille, mm. koska Ferrarin tämän vuoden autolla ei pysty kuulemma ajamaan ohitusetäisyydellä edellä ajavasta. Jos kisanopeus on vastustajaa parempi, miksei sitten olisi voitu varmistaa kevyemmällä bensakuormalla varma paalupaikka, jotta Kimi olisi voinut suhailla rauhassa paremmalla kisanopeudellaan McLareneilta karkuun? Asia ei tietenkään ole näin yksiselitteinen, mutta kieltämättä hieman harmittaa se, kuinka kaukana Ferrari on ollut siitä taktisesta neroudestaan, josta se Schumacherin (ja Brawnin) aikana niin hyvin opittiin tuntemaan.
Toisaalta Kimi on mokannut tällä(kin) kaudella useammassakin aika-ajossa sen verran, että paalupaikka on lipsahtanut sivu suun ihan Kimsterin toimestakin. Lisäksi kauden aikasemmassa sadekisassa Euroopassa Kimi teki erittäin kriittisen kämmin kun lipsahteli valkoisen varikkoviivan päällä sateessa sillä seurauksella, että joutui köröttelemään sen ylimääräisen kierroksen kuivan kelin renkailla pitkin lainehtelevaa rataa. Myös Monacossa Kimi teki pahan mokan hajottaessaan ripustukset aika-ajossa, jonka myötä joutu starttaamaan kisaan 16. lähtöruudusta. Kun tähän kaikkeen lisätään vielä Ferrarin luotettavuusongelmat, joiden myötä Kimi on joutunut keskeyttämään kaksi kertaa (Espanjassa sähkövika, Euroopan kisassa hydrauliikkaongelmat), on kyllä Kimilläkin ollut tällä kaudella harmittavan paljon heikkoja hetkiä sekä tallin toimesta että omien otteiden kautta. Vaikka Kimi on siis esittänyt suvereenejakin otteita, on välillä ollut niitä harmaampiakin hetkiä.
Nyt kautta taaksepäin tarkasteltaessa on Fernandon Alonso ollut sinällään yhtä tutun tasainen kuin Renault-aikoinaan. Silti Alonsonkin kohdalle on sattunut muutama kämmi (tieltä lipsumia kisoissa), joista pahimpana tuo Japanin ulosajo. Alonsolla on ollut myös yksi pahempi tekninen ongelma (vaihdelaatikko vika Ranskan aika-ajoissa) ja hemmetin huonoa tuuria (Kanadan kisan pakollinen varikkokäynti varikon ollessa suljettuna ja siitä seurannut rangaistus). Suurimmaksi esteeksi Alonson mestaruudelle näyttäisi kuitenkin nousseen miehen ego ja huonot hermot: Unkarin kisassa Alonso aiheutti omalla typerällä kikkailullaan itselleen lähtöruuturangaistuksen ja poltti samalla nähtävästi lopullisesti sillat McLaren-talliin. Olihan Alonso täysi k***pää jo Renaultillakin haukkuessaan tallia, mutta nyt mies on vasta näyttänyt mikä hän on miehiään. Jos mies tieten tahtoen aiheuttaa tuollaisen määrän skismaa itsensä ja tallin välille, ei ole mikään ihme jos mestaruus liukuu sivu suun. Todellinen mestari voittaisi tallikaverinsa radalla eikä koittaisi itkeä tallipääliköltä mitään erityisasemaa kesken kauden, kun rookie näyttääkin pistävän liian kovaa kampoihin (Schumia voidaan pitää eri tyyppisenä tapauksena, koska miehen kohdalla eritysasema oli nähtävästi alusta asti tallin kanssa sovittu, ts. pelisäännöt olivat yhteiset eikä niitä alettu kesken kautta vatvomaan ja itkemään uusiksi). Kun tähän lisätään ilmi tulleet faktat Alonson aktiivisuudesta Ferrari-tietojen hyväksikäytössä, en ainakaan itse toivoisi mestaruutta Alonsolle tältä kaudelta. Kuitenkin, ennen Japanin ulosajoaan Alonso oli tällä kaudella suoriutunut kisoista ilman suuria virheitä, joten pelkästään kilpailutulosten perusteella Alonson mestaruutta voisi kyllä pitää sitäkin oikeutettuna. Ja koska vielä kaksi kisaa on jäljellä ja Hamilton voi ihan hyvin keskeyttää jommassa kummassa, on Alonsokin vielä ihan realistisestikin kiinni mestaruudessa. Joten saattaahan se olla, että joudutaan vielä lähiaikoina avaamaan topikki "Onneksi Olkoon Fernando Alonso - triplamaailmanmestari!".
Ja sitten tähän todennäköisimpään mestariin 2007. Lewis Hamilton. Nuori rookie, mutta otteet radalla kuinka vanhalla konkarilla. Ehdottomasti siis mestaruuden arvoinen. Nasa-simulaattoreista on turha puhua tässä yhteydessä mitään. Se on kaukana dopingista tai edes alppimajoista. Miehen ainoa kämmi oli Euroopan kisan ulosajo vesipatjan päältä, jolloin mies jäi ainoan kerran ilman pisteitä, oltuaan yhdeksäs. Jos mies on tämän lisäksi ollut ainoastaan kerran palkintopallin ulkopuolella (Turkissa viides) ja McLarenin tekniikka ei ole kertaakaan ole aiheuttanut Hamiltonille ongelmia, on selvää että Lewis Hamilton ja McLaren ovat molemmat olleet tällä kaudella ehdottomasti kuljettajien mestaruuden arvoisia.
Mestaruuteen vaaditaan aina aimo annos tuuria. Mutta kyllä sen lisäksi tarvitaan tasaisen hyviä, virheettömiä suorituksia sekä kuskilta että tallilta. Ja näiltä osin voi kyllä sanoa että Lewis on ehdottomasti mestaruuden väärti. Uskomaton kausi rookielta. Ei voi kuin hämmästellä ja fanittaa. :thumbup:
PS. Hyvin usein mestaruuksista voidaan jossitella ja kaivaa esiin "epäreiluja" asioita. Schumi torppasi Hillin ilkeästi pihalle ja vei mestaruuden 1994. David päästi Mikan 1998 avauskisassa(?) ohitseen, vaikka David oli saanut johtoaseman Mikan varikkohölmöilyn vuoksi. Schumi olisi saattanut voittaa mestaruuden 1999, jollei olisi joutunut lepäilemään onnettomuutensa vuoksi. Senna olisi voinut viedä Schumin mestaruuden 1994-1995, jollei olisi menehtynyt Imolassa. Schumin Benetton-mestaruuksien takana saattoi olla kiellettyä elektroniikkaa. Schumi ei välttämättä olisi voittanut kaikkia Ferrari-mestaruuksiaan, jos tallikaveri olisi saanut taistella tasapuolisesti häntä vastaan, vieden samalla Schumilta pisteitä. Keke ei olisi ollut ehkä mestari 1982, jollei muutamaa kohtalokasta onnettomuutta olisi tapahtunut. Kimi olisi jo mestari, jos McLaren-Mercedes olisi ollut luotettavampi menneinä kausina. Jne. Jne. Aina siis löytyy spekuloitavaa ja kritisoitavaa. Se ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, että loppujen lopuksi ne onnekkaimmat ja kovimmat kaverit niitä mestaruuksia voittavat. Ja Lewis Hamilton nyt näyttää kuuluvan siihen sakkiin! :thumbup: :thumbup: :thumbup: