Opintorahaan ei korotusta!

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Toi SamiJ:n esittämä seikka on kyl vähän paha. Periaatteessahan juttu on just niin, että opintotukea kuuluis maksaa vaan niille, jotka sitä todella tarvitsee. Tosin sittehän periaatteessa näiltä kilta-aktiiveilta (spurguilta) pitäis evätä tuki kokonaan, ku raha näköjään riittää jokaviikkoiseen juhlimiseen. Mut iteki oon just siinä rajalla, jotta ylimääräinen työnteko ei juuri kannata.

Tossa pieni päin persettä laskettu kaava, josta näkee mun tän hetkisen (siis tän loppuvuoden osalta) "epävirallisen" veroprosentin:

palkka + opintotuki (mukaanlukien asumislisä) - verot (suunnilleen) = käteenjäävä fyrkka

9000 + 3600 - 900 = 11700
10000 + 3200 - 1000 = 12200
11000 + 2800 - 1100 = 12700


Eli periaatteessa 50% loppuvuoden palkoista menee joko veroon tai opintotuen palautukseen. Näillä vuosituloilla aika karmea rosentti.

Mitenköhän mahtaisi toimia, jos työtätekeville opiskelijoille myönnettäisiin asumislisä normaalisti, joten tulorajat ja palautukset koskisi pelkästään varsinaisen opintotuen määrään?
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Lisätään vielä sen verran, jotta ei mulla minkäänlaista katkeruutta oo siitä, että joutuu muutaman kuukauden opintotuen jättään nostamatta. Eikä myöskään tunnu, jotta olisi parempi olla kokonaan tekemättä töitä opiskelujen ohella.

Silti nykyinen systeemi on huono. Varsinki se, jotta jos tulot ylittää tietyn rajan, joutuu palauttamaan yhden kuukauden opintotuen (tosin on siinä joku toleranssi). Eli tulos ei saa missään tapauksessa mennä hieman rajan yli, koska silloin niistä ylimääräisistä tuloista jää jopa tappiolle. Minulla on tuntipalkkalaisena onneksi sellainen helpotus tuohon, että voin tehdä vaikkapa ilmaisia työtunteja siten, että kokonaistulot jää muutaman euron rajan alapuolelle.

Vielä hetken asiaa pureksittuani tuli sellanen mieleen, notta mitenköhän toimis, jos tulot ei vaikuttaisi opintotukeen, mutta otettas käyttöön opiskelijavero. Esim. 6000 euron (normiopiskelijan kesätyön palkka?) yli menevistä tuloista menis veroja esim. noin 20% verotuksella, joka olisi siis selkeästi suurempi kuin, mitä niillä vuosituloilla kuuluisi olla.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Topikin otsikkoon: Eipä tietenkään.. :rolleyes: Ja itsellä on noiden tulorajojen kanssa niin että opiskelut vie jo ihan tarpeeksi aikaa.. Kuulun niihin joille on yksi p**kan hailee nouseeko tulorajat vaikka miljardiin mutta kun ei hyödytä yhtään. Kyllä tämän tuen kanssa menee vietävän tiukille.. Senttiäkään ei mene rahaa alkoholiin eikä tupakkaan, eikä muutenkaan mihinkään turhaan. Silti vaan sitä on lujilla.. Ruokapuolellekaan ei ole varaa mitään luksuksia ostella. Ja viime vuonna jäi ennen asumislisän korotusta käteen naurettavat 40-50 (!!) euroa kuussa.. Onneksi tätä ei ollut kuin 2kk. Eipä tuota vielkään tarpeeksi aina tahdo jäädä käteen vuokranmaksun jälkeen vaikka enemmän vähän jääkin kuin syys-lokakuussa 2005.. . Silloin tällöin nippanappa riittää muttei aina..
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Teemu-84 sanoi:
Ja viime vuonna jäi ennen asumislisän korotusta käteen naurettavat 40-50 (!!) euroa kuussa.
Ei muuta ku soluasuntoon asumaan, nii pitäis jäädä 200e kuussa
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mulla asuu paljon kavereita yksiöissä keskustassa. Nekin tekee sitten töitä, kun koko tuki menee siihen. Kukaan ei halua käyttää aikaa asumiseen missään paskassa jossain varissuolla tai lausteella.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
JOC sanoi:
Mulla asuu paljon kavereita yksiöissä keskustassa. Nekin tekee sitten töitä, kun koko tuki menee siihen. Kukaan ei halua käyttää aikaa asumiseen missään paskassa jossain varissuolla tai lausteella.
Kerkeääkö ne asumaan niissä hienoissa yksiöissään jos koulujen ohella töitä tekevät?
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
JOC sanoi:
Mulla asuu paljon kavereita yksiöissä keskustassa. Nekin tekee sitten töitä, kun koko tuki menee siihen. Kukaan ei halua käyttää aikaa asumiseen missään paskassa jossain varissuolla tai lausteella.
:D
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
kouvotsvoni sanoi:
Kerkeääkö ne asumaan niissä hienoissa yksiöissään jos koulujen ohella töitä tekevät?
Kerkiävät varmasti. Enemmän aikaa menee siihen jos tulee varissuolta, kun jos asuu itä-keskustassa alle 10min matkan päässä yliopistoalueelta. Siellä(itä-keskustassa) kämpät maksaa sen neljä hunttia, mutta kovin moni on katsonut sen järkevämmäksi. Kuten minä itsekin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
kouvotsvoni sanoi:
Kerkeääkö ne asumaan niissä hienoissa yksiöissään jos koulujen ohella töitä tekevät?
Etkö ole ikinä kuullut asuntosäästäjistä? Asuntohan säästyy paljon jos siellä ei ole.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
kouvotsvoni sanoi:
Asuuko joku opiskelija muka yksiössä yksinään? Ei kyllä pelkät tuet moiseen riitä.
Näin opiskelijana joskus sapettaa tuo. Onko varaa valittaa tukien suuruudesta, jos asuu kalliissa kämpässä ja juo 3 kertaa viikossa baarissa?

Ja tokihan lisäraha itelleki kelpais, ei siinä mitään. :)
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Minulle nykyinen tuki riittäisi, koska asunto on ilmainen (vuokra olisi noin tonnin kuussa).

Helposti mentäisiin kuitenkin pakkaselle :

Sähkö, vesi : 25-30e / kk
Ruoka : 130-150e / kk
Internet : 45e / kk
Bussilippu : 20e / kk (liikun tosin pyörällä aina kun kelit vain sallivat)
Sosialisointi kavereiden kanssa (juominen) : 30-40e / kk
+ kirjakustannukset, tv-luvat ja muut
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ferrari 4ever sanoi:
Sitä, että saan elää vanhemman omistamassa tyhjässä asunnossa ilmaiseksi. Kyseisen asunnon vuokra olisi normaalisti noin tuhat euroa kuukaudessa.
Härregud! 5h+k+s+p?
 
Ylös