Opintorahaan ei korotusta!

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Eduskunta+äänesti+opintotuesta+-+ei+muutoksia/1135261599085
Eduskunta äänesti opintotuesta - ei muutoksia
12.11.2010 16:10 | Kommentit 19
STT

Opintotuen taso pysyy ensi vuonna entisellään.

Oppositio oli laatinut opintotukilakiin useita kohennusesityksiä, jotka kaikki kaatuivat perjantain äänestyksissä hallitusrintaman voimin.

Oppositio olisi halunnut muun muassa sitoa opintotuen kansaneläkeindeksiin ja poistaa opintotuen kytköksen vanhempien tuloihin myös lukiolaisilta ja ammattioppilaitosten opiskelijoilta.

Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki äänestytti sadan euron korotuksesta opintotukeen. Se oli jo liikaa myös kymmenelle SDP:n edustajalle ja kristillisdemokraateille.

Eduskuntakeskustelun perusteella opiskelijat voivat edellyttää etuuksiensa kohentamista ensi vaalikaudella. Sekä opposition että hallitusrintaman edustajat pahoittelivat sitä, ettei opintotukea saatu edelleenkään sidottua indeksiin.
Nyt ollaan pahoittelun asteella. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aikamoisia uutisia ollut kyllä viimeaikoina:
"ravintolaruokaan veroale"
"alv:n korotus"
"makeisjäätelövero"
"opintorahaan ei 107€ korotusta"
"kansanedustajille 107€ torkkupeitot"
"kunnallisvero noussee 27%rosenttiin"

Ihan selkeetä tulonsiirtoa pienituloisilta isotuloisille koko roska.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Ei siihen opintotukeen kyllä oikeasti mitään hirmuista korotusta edes tarvittaisi. Korotus kyllä, mutta ei älyttömän suurta. Tuo ehdotettu 100€/kk kuulostaisi ihan järkevältä.

Nyt ei pysty muistamaan mitä viimeisimmästä opintotuesta jäi vuokran jälkeen käteen, mutta veikkaanpa, että pari satkua. Koululla murkinat 2-3€/päivä ja jää toinen satanen käyttöön. Ok, sillä ei pärjää kuukautta mitenkään, saati sitten koulukirjoja osta. Mutta aina ystävänä on opintolaina. Moni sen ottamista karttaa ja itkee, että miksi minun itse pitäisi rahoittaa opiskeluni...

Ilmainen koulu, asumistuki, (pieni) opintotuki, ruokaraha ja siihen päälle vielä tuo valtion takaama matalakorkoinen opintolaina. Ei suomessa opiskelijaa potkita päähän jos vaikka vertaa tähän Viroon, jossa opintotukea ja ilmaisen koulupaikan saavat vuosikurssinsa 1-3 parasta. Loput maksavat jokusen tuhat euroa / lukukausi.

Tietysti jos alkoholimyynti halutaan koholleen, niin sitten opintotuki kannattaa vaikka tuplata. Ravintoloitijat ja taksiyrittäjät kiittävät.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Ja kylpyhuoneisiin kaksi lattiakaivoa.
Tarkoitatko että nämä "lattiakaivojen päälle sammumiset opiskelijakämpissä" -tapaukset hoituisivat tällä ja vältyttäisiin isommilta vesivahingoilta?

Joo, ihan hyvä idea. 1/2 pöhkis voitais kohta ylentää 3/4 pöhkikseksi :ahem:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Juuri tästä on kyse.
Miljoonilla euroilla vuosittain korjattavat suihkuun sammumis-vesivahingot loppuisivat siihen.

Nykyisessä työssäni olen hogannut, että näitä sattuu enemmän kuin olisin uskaltanut ikinä kuvitella.
Vaikka opiskelija-asuntoja ei "reviirillä" olekaan.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Juuri tästä on kyse.
Miljoonilla euroilla vuosittain korjattavat suihkuun sammumis-vesivahingot loppuisivat siihen.

Nykyisessä työssäni olen hogannut, että näitä sattuu enemmän kuin olisin uskaltanut ikinä kuvitella.
Vaikka opiskelija-asuntoja ei "reviirillä" olekaan.
Sitten se menis siihen, että kämppiksen kanssa mennään yhteissuihkuun ja sammutaan molemmat.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mä en ymmärrä, miksi tota tulorajaa pitää hilata mukana opintotuissa: jos sä oot 5 kertaa ahkerampi tekemään töitä (ja tienaat 5 kertaa enemmän) kuin lusmu koulukaverisi, joka polttelee sen kesäloman hamppua siinä kun sä paiskit pitkää päivää veroja samalla maksellen, niin miten hitossa sua voi sellaisesta rangaista pakottamalla opintotukia takaisinmaksuun?!

Siis olettaen vielä, että kumpikin valmistuu yhtä nopeasti. Outo sanoma tollanen ylipäänsä, että työnteosta ja ahkeruudesra rangaistaan. Vissiin sit osa ajanhenkeä tms:(
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ei siihen opintotukeen kyllä oikeasti mitään hirmuista korotusta edes tarvittaisi.
Allekirjoitan. Mäkin sain tod. näk viimeiset opintotuet tässä vasta hiljakkoin ja pakko sanoa, että aina oon sillä (sisältäen asumislisän tietysti) pärjännyt. Tietysti nyt välillä jotain pikkumatkailua ja vastaavaa luxusta saaduilla duunituloilla, mutta kuitenkin sanoisin, että palkoista 3/4 olen saanut sukan varteen erinäisiin sijoitusinstrumentteihin odottamaan ensiasunnon hankintaa.

Multa ei heru sympatioita näille, jotka itkee kuinka tehtävä 3:ea duunia koulun päälle, että saa ruoan pöytään. Taino jos se ruoka on sisäfilettä ja Michelin-raflaa joka ilta, pitää olla puhelimena super-Iphonet kytkyillä, shopshoppia joka päivä merkkiliikkeissä, bailabailaa jossain Sedulan vip-loossissa jokatoinen ilta ja pikavipeillä karibialle kerran kuussa niin kyllähän sitä sitten saa kulumaan:yuck: Mut sit saa kattoa kyllä peiliin jo. Se mikä on opiskelijana ollessa hienointa opetusta elämän kannalta, on just se, että oppinut nauttimaan elämästä ilman setelinippuja: Kavereiden kanssa pussikaljotelessa puistossa saa menee paremmin ajan kun pintoliitopaikassa elvistellen ja muijan kanssa picnic Suomenlinnassa maksaa sekin eipä juuri mitään, mutta nastaa on kun on ollakseen!
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Olin aikanaan 5 vuotta opiskelemassa. Kotoa sain rahallista tukea 165 euroa tänä aikana sekä kerran faija paistoi mukaan munakkaan, kun menin takas Tampereelle sunnuntaina iltajunalla Parolasta. Auton omistin ja ylläpidin itse 3 vuotta tuosta ajasta.

Olin töissä kaikki kesät sekä muut lomat ja kaks vikaa vuotta myös viikonloput. Valmistuin ajallaan ja opintolainaa (+40 000 mummonmarkkaa) maksoin n. kymmenessä vuodessa takaisin.

Jos tuli ryypättyä joskus liian ahkerasti, niin sitten oli edessä nälkäkuuri.
Olinkin aika ajoin hoikka poika siihen aikaan ;)

No joo, se oli "pula-aikaa" se ;)
 

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Onneksi valitsin sellaisen alan, etten vaan vahingossakaan saa opiskeluaikana oman alan toita :frank: tai no, syyna on ehka se ettei niita toita ole. Onneks kruunu on sen verran heikko etta selvian pelkalla opintotuellakin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Voisin jakaa kanssanne joitakin ajatuksia aiheesta. Satunnaisessa järjestyksessä ja silleen, tajunnanvirtana.

Ei opintotuella plus asumislisällä kovin herroiksi elellä pääkaupunkiseudulla, ei sillä itse asiassa tule edes toimeen. Töissä on pakko käydä, itse teen kesät töitä täysipäiväisesti ja lukuvuoden ajan keskityn opiskeluun. Opintolainaa on vähän, mutta tarpeen tullen olen valmis ottamaan sitä lisää. En kovin tarkkaan seuraa menojani, yleensä kuitenkin valitsen esim. kaupassa halvan vaihtoehdon enkä osta mitään turhaa sälää nurkkiin pyörimään. Vaikka itse pystyn elämään omasta mielestäni kohtalaisen mukavasti, olisi opintotuessa kuitenkin mielestäni korotuksen varaa. Esimerkiksi tuo 100 euroa kuussa helpottaisi elämää jo aika valtavasti ainakin omalla kohdallani.
 

Örfil

Guest
Vaikka itse pystyn elämään omasta mielestäni kohtalaisen mukavasti, olisi opintotuessa kuitenkin mielestäni korotuksen varaa. Esimerkiksi tuo 100 euroa kuussa helpottaisi elämää jo aika valtavasti ainakin omalla kohdallani.
Duoda, sen kummemmin hahmo lfb:n menoihin puuttumatta niin jo silloin "talvisodan jälkeen" eli -85 olis kyllä nälkään kuollut jos olis koittanut opintorahalla pärjätä. Ei mitään mahiksia.

Joka vuosi piti ottaa täydet lainat sekä olla töissä aina kuin pystyi ja niitä sai. Vaatevarasto oli jotakuinkin sama koko 5 vuotta. Yhden luksusreissun tein eli olin Åressä viikon kaveriporukalla suhailemassa.

Kuten sanottua opintolainaa oli silloisiin valmistumisen jälkeisiin tuloihin nähden ihan riittävästi :(

Ei kai kukaan nykyopiskelija oleta että valtio kustantaa KAIKEN opiskeluajalta ja jopa elintasolla, joka edellyttää viikottaisen hupielämän kaiken muun lisäksi :nope:

Suomi on hyvä maa, mutta rajansa paapomisella.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Duoda, sen kummemmin hahmo lfb:n menoihin puuttumatta niin jo silloin "talvisodan jälkeen" eli -85 olis kyllä nälkään kuollut jos olis koittanut opintorahalla pärjätä. Ei mitään mahiksia.

Joka vuosi piti ottaa täydet lainat sekä olla töissä aina kuin pystyi ja niitä sai. Vaatevarasto oli jotakuinkin sama koko 5 vuotta. Yhden luksusreissun tein eli olin Åressä viikon kaveriporukalla suhailemassa.

Kuten sanottua opintolainaa oli silloisiin valmistumisen jälkeisiin tuloihin nähden ihan riittävästi :(

Ei kai kukaan nykyopiskelija oleta että valtio kustantaa KAIKEN opiskeluajalta ja jopa elintasolla, joka edellyttää viikottaisen hupielämän kaiken muun lisäksi :nope:

Suomi on hyvä maa, mutta rajansa paapomisella.
1990 luvun puolivälissä tapahtui opintotuessa muutos. Aiemmin ilmainen opintoraha oli varsin pieni, ja pääosa tuesta oli halpaa lainaa. "Halpa" laina tarkoitti valtion korkotuetttua lainaa, jonka korko oli max 4,5 %. Käytännössä siis otettin lainaa.

Sitten tuli muutos. Opintorahan määrä nousi, taisi olla toistatuhatta markkaa. Loppu oli edelleen lainaa, mutta nyt markkinakorolla. Korkotaso oli silloin 15 %! Korkoa ei ollut pakko maksaa heti, vaan se pääomitettiin. Tilanne oli silloin murskaaava. Käytännössä kukaan, joka suinkin selvisi ilman lainaosuutta, ei sitä ottanut. Käytiin töissä, jotta tuli toimeen.

Sittemmin korkotaso on halventunut dekadilla. Mutta, opiskelijoiden asenne on jäänyt edelleen jotenkin päälle. Lainaa ei oteta, koska se on kallista. Olihan se, pirun kallista, silloin 15 v sitten. Ei se enää ole. Hinta on jo ajat sitten normalisoitunut siihen tilanteeseen, jota tuen muutoksen aikana haettiin.
 

Örfil

Guest
Lainahan oli silloin halpaa, totta mooses, mutta piti se takaisin kuitenkin maksaa.

Ja pääoma oli suurempi kuin korot, kuin silloin kuten myöhemminkin.

Noin maailmanlaajuisesti, kyllä täällä on halpaa opiskella ja elää opiskelijana. On ollut jo pitkään.
Kaupan päälle saa hyvälaatuista opetusta.

Edit: tästä meiltä vanhin muksu muutti alkusyksystä intin jälkeen omaan opiskelijakämppään tohon Hervannan kupeeseen. Perkeleellisen iso yksiö, ei tartte käydä töissä ja silti kaikilla tuilla makselee ja elelee niin ettei mitään. Opiskelee Hervannassa energiatekniikkaa. Elintaso ei ole kummoinen, mutta elää sillä kohtuullisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös