Ostatko luomua?

Ostatko luomua?

• Äänestäjiä yhteensä
    55
Sijainti
Oslo
Kohdellaanko luomulihatiloilla eläimiä paremmin kuin muilla tiloilla? Jos näin on, voisin hyvin suosia luomulihaa. Kasvipuolella touhu on melkoista hihhulointia. Geeniparannellut (kutsutaan myös geenimuunnelluiksi) kasvit ovat jostain käsittämättömästä syystä luomuviljelijöiden pannassa. Tällainen kverulointi luo ikävän varjon koko luomuilun ylle.
Samaa mieltä. Harva lienee tiedostanut että myös biodynaaminen viljely on melko reipasta hihhulointia.
-----> http://fi.wikipedia.org/wiki/Biodynaaminen_viljely

Mitä tulee geenimuunteluun, boikotoin ostotilanteessa aina tuotteita jos niissä erityisesti mainostetaan ettei geenimanipuloituja ainesosia ole käytetty.
Kesälomalla jäi Valion maidot ostamatta.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Joo, ostin joskus onnellisen kanan munia ja vapaan kanan munia, kunnes Hausjärveläisen maatilallisen poika valaisi minulle, että ei niissä ole niihin halvempiin perusmuniin muuta eroa kuin hintalappu ja pakkaus. Sisältö on yleensä sama. Toki ne ko. tiloilla pakollisten vapaana pidettävien kanojenkin munat myyntiin menevät, mutta ovat murto-osa "vapaan kanan munat" nimikkeen alla myytävästä kokonaisvolyymistä.

Perusmunia olen käyttänyt.

Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Joissakin tuotteissa, esim. kananmunissa ostan niitä vapaan kanan munia. Kivempi että saavat vähän edes liikkua.. Vaikka kyllä mä oletan, että ne sit kanssa poikkeaa jotenkin ne elinolosuhteet häkkihäkkikanoista! Sen verran idealisti olen, että ihan kaikkia en pidä kusettajina. Ehkä. Mutta onko noikaan sitten luomua, hmm, kai ne on en mä tiedä.

Muuten aika sama. Ainiin kannanottona heitän tähän vielä: Maataloustuet on musta liian suuria, keskimäärin suomalainen maatila saa 50 000€ vuodessa veronamaksajien taskusta, toisaalta tuet muodostavat keskimäärin 66% kaikesta tulosta. Siihen vielä poistoina valtiolla maksatettavat traktorit. Ei paha! Että ihan sielujen sympatiasta mä en "suomalaista" osta (enää), varsinkin kun se ei laadultaan pärjää aina edes tuontitavaralle, Venäjänkin piti kieltää tuonti sinne kun bakteeritasot paukkuivat ja esim tuontilihassa keskimäärin salmonellaa kotimaista vähemmän. Uskokaa tai älkää.

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Joissakin tuotteissa, esim. kananmunissa ostan niitä vapaan kanan munia. Kivempi että saavat vähän edes liikkua.. Mutta onko ne sitten luomua, hmm, kai ne on en mä tiedä.

Muuten aika sama. Ainiin kannanottona heitän tähän vielä: Maataloustuet on musta liian suuria, keskimäärin suomalainen maatila saa 50 000€ vuodessa veronamaksajien taskusta, toisaalta tuet muodostavat keskimäärin 66% kaikesta tulosta. Siihen vielä poistoina valtiolla maksatettavat traktorit. Ei paha! Että ihan sielujen sympatiasta mä en "suomalaista" osta (enää), varsinkin kun se ei laadultaan pärjää aina edes tuontitavaralle, Venäjänkin piti kieltää tuonti sinne kun bakteeritasot paukkuivat ja esim tuontilihassa keskimäärin salmonellaa kotimaista vähemmän. Uskokaa tai älkää.
Tästä oli joskus juttua JOSSAIN. Ne ovat vapaita, mutteivät luomua. Ts. Niille ei syötety luomuruokaa vaan ihan mitä hyvänsä hyväksyttyä syötettäväksi kelpavaa tavaraa.

Jos nyt oikein muistan, niin luomukanat sen sijaan olisivat sekä vapaita + ruoka olisi luomua.

Harmikseni en lähdettä tähän hätään muista tai sitten keksin koko teorian omasta päästäni.

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
En koskaan tietoisesti valitse luomua, joskus on saattanut tarttua hanskaan.
Vastasin harvoin.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Jos Patriot vaikuttais vielä täällä, niin saatais tästä hieno jarna aikaan. Mutta joo, osa alkuepolitiikkaa tuo on - koitetaan estää välttämätöntä...

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Joissakin tuotteissa, esim. kananmunissa ostan niitä vapaan kanan munia. Kivempi että saavat vähän edes liikkua.. Vaikka kyllä mä oletan, että ne sit kanssa poikkeaa jotenkin ne elinolosuhteet häkkihäkkikanoista! Sen verran idealisti olen, että ihan kaikkia en pidä kusettajina. Ehkä.
Vapaan kanan munia tuottavilla tiloilla on toki vapaana pamppailevia kanoja.
Kukaan ei kuitenkaan valvo, että minkä kanan muna sinne myyntiin lähtee.
Häkkikanan munimasta munasta tila saa paremman katteen kun se myydään vapaan kanan munana. Kiusausta ei ole estämässä muu kuin tilallisen omatunto.
Ja kun on rahasta kyse, omatunto on avaruudellisesti 3-ulotteisen joustava käsite. Hyvinkin joustava joissain tapauksissa.

Suurin osa vapaan kanan munista saattaa hyvinkin olla häkkikanojen pukkaamia, kukaan ei voi sitä aukottomasti valvoa.
Kun aidassa on tukkimaton reikä sitä käytetään surutta oikotienä, jos siitä jotain etua on saatavissa.

Estate

Well-known member
En kyllä pahemmin harrasta luomutuotteita ainakaan luomun vuoksi.

markoj

Custom User
Ostan aina kun mahdollista teollis-tieteellisesti kasvatettuja ja prosessoituja elintarvikkeita niiden paremman maun ja ylivertaisen laadun vuoksi. Voiko joku väittää, että esim. ruisleipä olisi parempaa pelkistä (luomu)ruisjauhoista juureen leivottuna ja leivinuunissa paistettuna, kuin vaikkapa Vaasan leipomon ruispalat.

SamiJ

Well-known member
Kananmunia ostaessa olen pyrkinyt suosimaan vapaan kanan munia, kun ne nyt on yleensä melko selkeästi sellaisiksi pakkauksiin merkitty. Muutoin ei juurikaan taida luomujuttuja tulla osteltua.

WebSlave

Trackman
Voiko joku väittää, että esim. ruisleipä olisi parempaa pelkistä (luomu)ruisjauhoista juureen leivottuna ja leivinuunissa paistettuna, kuin vaikkapa Vaasan leipomon ruispalat.
Voi. Ruispalathan eivät edes ole mitään ruisleipää, vaan ruis-vehnä-perunaleipää. Oikea ruisleipä on maultaan parempaa. (Yleensä myös kovempaa paitsi aivan tuoreena, mikä selittänee ruispalojen suosion.)

Sijainti
Oslo
Olisi mielenkiintoista lukea mahdollisia syitä tai perusteluita ylläolevaan valintaasi.
Mielummin omin sanoin, kun linkkejä. Kiitos.
Syy on ilmeinen. En halua olla tukemassa irrationaalista, takapajuista politiikkaa.

Esimerkki elävästä elämästä:

Turkin parlametti päätti viime keväänä reagoida kansalaistensa epäluuloisuuteen GM-tuotteita kohtaan. Hallitus määrisikin sitten lain (18.3.2010) joka ulottui kontrolloimaan kaikkia siirtogeenisiä organismeja ilman poikkeuksia.
Mielistellessään tietämätöntä kansaa antoi parlamentti omassa typeryydessään mahdollisesti tyrmäysiskun koko maan biolääketieteelliselle ymv. tutkimukselle.

Tietenkin jos toivoo Suomen pikkuhiljaa siirtyvän Turkin kaltaisten valtioiden mairittelevaan seuraan, ymmärrän että joku tällaista politiikkaa haluaa Euroillaan erityisesti tukea.