Päivän ekoteko

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Lue edellinen kirjoitukseni hitaasti ja huolellisesti. Laajeni kuinka paljon tankissa tahansa, senttiäkään et säästä pa-kuluissa.
Eikö jo mene jakeluun?
Oikein tarkkaan kun katsoo, niin huomaa, että tuo edellinen kirjoituksesi tuli tuon mun viestin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Tuo taas johtuu viileän polttoaineen lämpenemisestä päivän aikana siellä auton TANKISSA. Et sä ko. ilmiön ansiosta mitään rahaa säästä siellä polttoainemittarilla.
Jos polttoaine laajenee lämpötilamuutoksen vuoksi, ei sillä pääse yhtään pidemmälle. Pa:n energiatiheys / litra nimittäin heikkenee samalla.
Totta tosiaan, tossahan väitettiin että samalla rahalla saa enämpi bensaa, joka on tietty puppua. Ajatuksissain oli lähinnä, että tankkiin saattaa mennä joku ihan häviävän pieni määrä enämpi gasoa kylmällä ilmalla lämpimään verrattuna, jos auton tankki ei ole tankatessa täysin tyhjä. Rahhoohan siinä ei säästä latin latia.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Johan menee touhu kryptiseksi.


Totta tosiaan, tossahan väitettiin että samalla rahalla saa enämpi bensaa, joka on tietty puppua.
Samalla rahalla nimenomaan saa tilavuudeltaan (jonka mukaan hinta määräytyy) enemmän bensaa kylmällä säällä. juju on siinä että se kulutus nousee juuri sen verran, että hyöty häviää kun aine on harvempaa kuin aamulla.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Oikeessahan PuoliPöhkö tässä oli.
Samalla rahalla nimenomaan saa tilavuudeltaan (jonka mukaan hinta määräytyy) enemmän bensaa kylmällä säällä. juju on siinä että se kulutus nousee juuri sen verran, että hyöty häviää kun aine on harvempaa kuin aamulla.
Ei saa edes tilavuudeltaan enemmän bensaa, kun se on siellä huoltsikalla yhtä lämmintä aamulla ja päivällä.

Sellanen esimerkki missä vois tilavuudessa voittaa, vois olla joku maatilan löpösäiliö. Eli jos täyttää talvella, niin kesällä vois olla vähän enemmän polttoainelitroja tankissa.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Johan menee touhu kryptiseksi.

Samalla rahalla nimenomaan saa tilavuudeltaan (jonka mukaan hinta määräytyy) enemmän bensaa kylmällä säällä. juju on siinä että se kulutus nousee juuri sen verran, että hyöty häviää kun aine on harvempaa kuin aamulla.
Nokun ei saa.
Mittarin läpi tullessaan pa on saman lämpöistä sekä aamupäivällä että iltapäivällä, koska se huoltsikan säiliö on kymmenen jalkaa maanpinnan alapuolella.
Ulkoilmassa tapahtuvat päivän sisäiset lämpötilan vaihtelut EIVÄT muuta sieltä maasta pumpattavan bensan lämpötilaa lainkaan. Tuossahan sanottiin että säästääkseen rahaa kannattaa tankata mielummin aamulla kuin iltapäivällä - joka ei pidä ainakaan Suomen pa-asemilla paikkaansa kuten jo pariin otteeseen taisin lausua.

Jossain Arizonan pikkuhuoltiksella, jossa on esim. joku pieni 3000 litran tankki suoran auringonporotuksen alla - tuo voi pitää hyvinkin paikkansa. Joskin silloinkin "säästö" on kyllä aika marginaalinen.
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Johan menee touhu kryptiseksi.




Samalla rahalla nimenomaan saa tilavuudeltaan (jonka mukaan hinta määräytyy) enemmän bensaa kylmällä säällä. juju on siinä että se kulutus nousee juuri sen verran, että hyöty häviää kun aine on harvempaa kuin aamulla.
Eiku toi Puolipöhkö meinas sitä, että se bensa-aseman maahan upotetuissa tankeissa oleva bensiini on ihan samassa lämpötilassa, oli sitten aamu tahi iltapäivä. Siten sitä virtaa mittareiden läpi samalla tiheydellä kummassakin tapauksessa.

Oma pöhkimiseni liittyi siihen, että jos auton tankin pohjalla on ennestään bensaa, niin tankin pohjalla olevan bensan lämpötila voi vaikuttaa ihan pikkiriikkisen siihen, paljonko sinne mahtuu sitä huoltoaseman säiliöstä pumpattua uutta bentsiiniä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ei saa edes tilavuudeltaan enemmän bensaa, kun se on siellä huoltsikalla yhtä lämmintä aamulla ja päivällä.
.
Minä ainakin menen heti aamusta suorittamaan lämpötilamittauksia paikalliselle Nesteelle.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Mut ehkä bensaa kannattais tankata ennemmin talvella ku kesällä! :idea:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mut ehkä bensaa kannattais tankata ennemmin talvella ku kesällä! :idea:
Totta. Loppukesästä ja syksystä, kun maa on ehtinyt lämmetä, kandee ajella fillarilla. Auto otetaan käyttöön tammikuussa ja pärryytellään niimmaan perusteellisesti toukokuulle asti. Ja sit auto naftaliiniin reiluksi puoleksi vuodeksi!
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Jossain Arizonan pikkuhuoltiksella, jossa on esim. joku pieni 3000 litran tankki suoran auringonporotuksen alla - tuo voi pitää hyvinkin paikkansa. Joskin silloinkin "säästö" on kyllä aika marginaalinen.
Ei siinä oikeastaan silloinkaan säästä, koska mitä siinä lainaamassasi viestissä jotenkin yritin selittää.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26881
Tokihan Suomessakin noita tiisselitankkeja on maan päällä. Taitaa vaikutus jäädä silti aika olemattomaksi vuorokauden aikana, vaikka rekan tankin täyteen tankkaisi. Mutta tuollaisessa maatilan säiliössä ehkä jo hiukan vaikutusta huomaisi, jos tosiaan talvella kesän polttoöljyt ostaa, en tiiä.

edit: Vissiin maksimisäiliökoko olis 10000l niin 20 asteen muutos olis 180 litraa. Mutta polttoöljyn talvilaatu taitaa olla kalliimpaa, että se siitä.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Käytin virtaa suoraan pistorasiasta.

Olisi kmalaa jos töpselistä tulisi ydinvoimaa :eek:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6754
Sijainti
Täällähä mä
Pyyhin mällit teepaidalla paperin sijaan ja pesin sen sitten muun pyykin seassa. Ekoteko kieltämättä.
 
Ylös