Erittäin mielenkiintoinen keskustelu!
Minusta on mielenkiintoista tarkastella, mitä eri uskonnot sanovat hyvästä ja pahasta, koska se vaikuttaa suoraan siihen, miten eri kulttuuritkin sitä määrittelevät.
McMiken kommenttiin.. Kristinuskon "hyvä vs. paha" on hyvin pitkälti zoroastriaanisuuden kaltainen näkemys. Hyvä ja paha eivät kuitenkaan ole Raamatussa samanlaiset vastavoimat, niin kuin jing ja jang jotka tasapainottavat toisiaan ja "käyvät sotaa" keskenään ja ovat tavallaan riippuvaisia toisistaan.
Raamatun kanssa tosiaankin menee tämän suhteen mielenkiintoiseksi, sillä juutalaisuus uskoo, että Jumala luo sekä hyvän että pahan, mutta kristinusko uskoo, että Jumala luo vain hyvän, ja Lucifer "loi itse itsensä" eli Saatanan lankeamalla pahaan, ja hän on "pahan luoja."
Monissa uskonnoissahan hyvällä ja pahalla on omat "edustajajumalansa". Yksi on elämän jumala, toinen kuoleman, yksi tuo hedelmällisyyttä, järjestystä, jne. ja yksi kaaosta ja tuhoa. Mm. hinduismissa voi nähdä tällaista.
Zoroastrianismi, joka vaikutti erittäin paljon idästä yhdessä vaiheessa juutalaisuuteen, ja myöhemmin muut idästä lähtöisin olevat uskomuksen (mithran-palvominen jne. jotka vaikuttivat kristinuskoon Rooman kautta), ovat voimistaneet tätä paholaisjumalanäkemystä.
Mielenkiintoista on kuitenkin, että kristinusko sanoo, että Saatana taistelee Jumalaa vastaan, mutta juutalaisuus sanoo, että saatana on Jumalan uskollinen palvelija!! Kristinusko näkee kosmisen konfliktin ja jatkuvan sodan hyvän ja pahan välillä, mutta juutalaisuus ei näe sellaista.
Molemmat kuitenkin määrittelevät pahuuden suurin piirtein samoin ja se on synti, joka on Jumalan tahdon rikkominen. Kristinuskon näkemys pahasta ja hyvästä on kuitenkin lähempänä zoroastriaanista näkemystä.
Islamin näkemys asiasta "hyvä vs. paha" on itse asiassa lähellä kristinuskoa. Itse asiassa se näkyy Islamissa paljon voimakkaampana. Jihadissa on muistaakseni neljä eri tasoa, joista kolme ensimmäistä ovat sodankäyntiä hyvän ja pahan välillä ihmisen itsensä sisällä. Islamin mukaan pahaa vastaan tulee siis sotia.
Itse asiassa juutalaisuus jää "kirjan uskontojen" joukossa seisomaan tämän "sodan" olemassaolottomuuden suhteen hyvin yksinään, kun tässä tarkemmin miettii, vaikka minusta se kuitenkin vaatii kaikkein eniten ihmistä olemaan tekemättä pahaa!
Joka tapauksessa.. mitä itse olen ymmärtänyt, islamin mukaan ihmisiä ei ole tehty siitä täydellisestä hyvästä "valosta", mitä Allah on, vaan siitä, missä ei ollut itsessään Allahin valoa.. tämä osa ihmisestä on ruumis. Ihmisellä on kuitenkin henki, jossa "on" Allahin valo. Siis ihmisessä on valoa ja pimeää, hyvää ja pahaa. Ja sota on näiden kahden välillä.
Jos mennään idän uskontoihin niin sieltä löytyy sitten vaikka mitä lisää....
Noh.. Joka tapauksessa..... Monet näkevät, että pahuus ei ole jokin käsinkosketeltava asia tai voima tai henkilö, vaan se on hyvän puutetta. Vertaa - huoneessa on pimeää (pahaa), jos siellä ei ole valoa (hyvää). Silloin asia nähdään niin, että ei sitä pimeää vastaan pidä taistella, kuin se olisi jokin, johon voi tökätä miekkansa, vaan huoneeseen pitää tuoda valo, joka syrjäyttää pimeän. Pimeää tulee vastustaa hankkiutumalla eroon pimeyden mahdollistavista asioista ja tuomalla valon sisään!:thumbup: