Pakollinen DNA-rekisteri tarpeen?

Törni

Well-known member
Esitetään vielä yksi esimerkki.

Minä voisin vaatia kaikkien sairaaloiden ja terveyskeskusten potilaskortistojen hävittämistä sillä perusteella että niiden sisältämiä tietoja voidaan käyttää vaikka ihmisten kiristämiseen. Kun kuitenkin otan huomioon potilaskortistoista saatavan hyödyn, tulen toisiin ajatuksiin. Riski on pieni hyötyyn verrattuna.

Samille: Mitä mieltä muuten olet natsien juutalaisista tekemistä rekistereistä ;)

Törni

Well-known member
elle sanoi:
Kun toinen perustelee asiaa hyödyn/uhkien näkökulmasta ja toinen oikeudenmukaisuuden/epäoikeudenmukaisuuden näkökulmasta, se ei tarkoita samaa, vaikka kuinka kiroilisi.
Elle hyvä, ethän sinä asiaa noin käsitellyt. Sanoit seuraavaa: "Siksi on jotenkin helpompaa lähteä ajattelemaan asiaa niin, että tulisi tarkastella tuottaako tämä joillekkin epäoikeudenmukaisuutta mieluummin kuin hyötyä kokonaisuudessaan suuremmalle osalle."

Puhuit siis hyödystä, nimenomaan hyödystä. Eikä asia siitä muutu vaikka kuinka jankutat.

elle sanoi:
Eihän tässä päästy edes alkua pidemmälle. Bio- ja geeniteknologiaan liittyvät hyvin läheisesti eettiset kysymykset. Niitä ei sivuuteta edes alan tutkimuksissa ja julkaisuissa. Yleisesti puhutaan bioetiikasta ei "akateemisesta paskanjauhannasta", Törni hyvä.
Yrität edelleen piilottaa itse aiheen sananhelinän taakse, elle hyvä. Puhu nyt välillä itse asiastakin.

Törni

Well-known member
elle:

Jos epäoikeudenmukaisuus ei ole sinusta rekisterin tarpeellisuutta puntaroitaessa haitta, niin mikä se sinusta sitten on?

Jos mahdollisen rekisterin hyvä oikeudenmukaisuus ei ole sinusta järjestelmää puntaroitaessa hyöty, niin mikä se sinusta sitten on?

Keskustelu muuttuu nyt käsitteistä jaaramiseksi ja harhautuu alkuperäisestä aiheesta. Mutta ehkä se on juuri se mitä haluat.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Törni sanoi:
Elle hyvä, ethän sinä asiaa noin käsitellyt. Sanoit seuraavaa: "Siksi on jotenkin helpompaa lähteä ajattelemaan asiaa niin, että tulisi tarkastella tuottaako tämä joillekkin epäoikeudenmukaisuutta mieluummin kuin hyötyä kokonaisuudessaan suuremmalle osalle."

Puhuit siis hyödystä, nimenomaan hyödystä. Eikä asia siitä muutu vaikka kuinka jankutat.

Yrität edelleen piilottaa itse aiheen sananhelinän taakse, elle hyvä. Puhu nyt välillä itse asiastakin.
Ellehän sanoi 'mielummin kuin hyötyä', eikä 'hyötyä, mielummin kuin (jotain muuta)'.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Vellu: (edit!!!!!)
Muuten hyvä, mutta eiköhän tuo Ellen lause mene suunnilleen näin
- ...tuottaako tämä joillekkin epäoikeudenmukaisuutta TAI/JA
- mieluummin kuin hyötyä kokonaisuudessaan suuremmalle osalle

Itse näkisin, että utilitarismisessa ajattelumallissa ei ole tämän asian käsittelyssä mitään hävettävää. Hyötyjen ja haittojen punnitseminen ja kannan ratkaiseminen - vaikka sitten utilitarismisin perustein - on nimenomaan oikeudenmukaista.

Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Formulanomi sanoi:
- mieluummin kuin hyötyä kokonaisuudessaan suuremmalle osalle
Enkös minä noin lainannutkin? Sori, jos se oli liian vähän. Yritin vain lainata sen olennaisen siitä lauseesta.

Ihmettelinkin sitä aiempaa nimeä kommentissasi ;-)

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Vellu sanoi:
Enkös minä noin lainannutkin? Sori, jos se oli liian vähän. Yritin vain lainata sen olennaisen siitä lauseesta.
Ei tartte pyydellä anteeksi...:rolleyes: :D

Jos alkuperäinen lause on ymmärrettävissä sitä muuttamatta, miksi ihmeessä siitä pitää vääntää omia versioita ?! (eli yksinkertaisesta lausejaosta oli kyse ...missään ei lue "hyötyä, mieluummin kuin...")

Mutta hei....:eek!: ....ajatushan meillä on täsmälleen sama eli Törni on tulkinut "puuttuneen pilkun paikan" väärin...:)

elle

-------
Törni sanoi:
elle:

Jos epäoikeudenmukaisuus ei ole sinusta rekisterin tarpeellisuutta puntaroitaessa haitta, niin mikä se sinusta sitten on?

Jos mahdollisen rekisterin hyvä oikeudenmukaisuus ei ole sinusta järjestelmää puntaroitaessa hyöty, niin mikä se sinusta sitten on?

Keskustelu muuttuu nyt käsitteistä jaaramiseksi ja harhautuu alkuperäisestä aiheesta. Mutta ehkä se on juuri se mitä haluat.
Huoh! Kehoitat minua puhumaan välillä asiastakin, mutta itse haluat kuitenkin vielä jatkaa tämän käsittelyä. Hyvä on .. yritän molempia.

Näitä termejä on minusta turha rinnastaa ja vertailla keskenään, kun kyse on enemmänkin tarkastelunäkökulmasta. Huomaan, että käyttämämme käsitteet eivät tässä asiassa ole ilmeisesti edes yhteismitallisia. Esimerkki. Jos rekisterin toiminnan perusteena on oikeudenmukaisuus (mm. syrjinnän mahdollisuuden minimointi), mutta se toteutuessaan jättää taloudellisesti tuottavia ja työllistäviä vaikutuksia pois - onko silloin rekisterin oikeudenmukaisuus välttämättä hyöty.

(Minustahan siis helpointa olisi vain puhua asioista niiden oikeilla nimillä - puhua utilitaristisesta näkemyksestä sekä velvollisuuseettisestä näkemyksestä .. ei tarvitsisi niin älyttömästi selitellä ja tuottaa sitä sananhelinää.)

Jotta tästä näkökulmaprobleemasta pääsisi asiassa eteenpäin, tulisi minusta miettiä skenaarioita siitä, millainen tämä ylläpidettävä rekisteri tai geenipankki ylipäätään olisi (minusta koko asian ongelmallisin ja vaikein osuus). Minä en pysty sellaista esittämään ja monet täälläkin kommentoineet tuntuvat esittävän erilaisia reunaehtoja, varauksia kyseisen rekisterin hyväksyttävyydelle.

Googletin valaistusta. Löytyi "Geenitieto kuuluu kaikille" tutkielmassa esille nostettuja, kymmenen vuoden päähän sijoitettuja visioita (vähän tiivisteltynä tässä):

I. Turvallisuutta korostava skenaario:
  • Geenitietoa on turvallisuuden vuoksi eriytetty tietokantoihin ja kudospankkiin
  • Kaksosten tietojen käyttö suostumuksella kansanterveyden kannalta tärkeisiin tutkimuskohteisiin
  • Omien tietojen käsittely lääkärin kanssa (EU-alue)

II. Geeniteknologian tuottaman taloudellisen edun skenaario:
  • Geenitietokeskus, jota hyödynnetään sairauksien tutkimiseen (kansainväliset tutkimuskeskukset)
  • Keskus, johon kerätään myös ravinnon sopivuuteen ja luonteenpiirteisiin liittyvää tietoa
  • Omien geenitietojen ja anonyymin vertailutiedon käyttö maksusta

III. Skenaario geenitiedon yleiskäytettävyydestä:
  • Julkinen palvelu, jonka tarkoituksena on lisätä kansalaisten omaehtoista kiinnostusta, tutkimusta
  • Omaa ja vertailutietoa saa edullisesti liittyen esim. luonteenpiirteisiin ja ravinnon sopivuuteen.

Mikähän näistä ennuskuvista sitten olisi lähinnä sellainen, jonka käyttöön omat perimätiedot suostuisi antamaan tai mistä kieltäytyisi .. ainakin herättävät joukon uusia lisäkysymyksiä.

elle

-------
Vellu sanoi:
Ellehän sanoi 'mielummin kuin hyötyä', eikä 'hyötyä, mielummin kuin (jotain muuta)'.
Ajatus oli juuri tämä!

Jos nyt saan omia sanomisiani vielä tulkata, niin "mieluummin" sanan tarkoituksena oli osoittaa, etten sulje pois hyötyajattelun näkökulmaa. Se ei vain ole minusta se ainoa ja ensisijainen lähestymistapa.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Formulanomi sanoi:
Jos alkuperäinen lause on ymmärrettävissä sitä muuttamatta, miksi ihmeessä siitä pitää vääntää omia versioita ?! (eli yksinkertaisesta lausejaosta oli kyse ...missään ei lue "hyötyä, mieluummin kuin...")
Joo, mun idea oli sanoa, että alkuperäinen lause oli sellainen kuin oli, eikä "sen generoitu vastakohta", joka näytti samanlaiselta kuin kommentti, jota kommentoin. Olisin tietty voinut laittaa lainauksen kyseisestä kommentista, mutta silloin tuo oma kommenttini olisi menettänyt sen "musta" "valkea" -kontrastin.

thInk

Palava peikko
Sijainti
Maranello
Miksei voitaisi rekisteröidä DNAsta vain 'tarkistussumma' (esim. MD5)? Tällöin tunnistaminen yms. onnistuisi, mutta tarkistussummasta ei voitaisi päätellä mitään itse datan sisällöstä (DNA).

Törni

Well-known member
thInk sanoi:
Miksei voitaisi rekisteröidä DNAsta vain 'tarkistussumma' (esim. MD5)? Tällöin tunnistaminen yms. onnistuisi, mutta tarkistussummasta ei voitaisi päätellä mitään itse datan sisällöstä (DNA).
Kuulostaa äkkiseltään hyvältä ajatukselta. Epäilevät juudaat voivat kuitenkin edelleen käyttää samoja ontuvia keppihevosiaan. DNA-näytteet on kuitenkin ensin otettava, jotta tarkistussumma voidaan laskea. Kavalat virkamiehet / laborantit myyvät tuhottaviksi tarkoitetut alkuperäiset näytteet kuitenkin maailman markkinoille ja ne päätyvät kaupallisiin tietokantoihin. Tai sitten tulevien supertietokoneiden avulla löydetään algoritmista bugi.

Ei käy :wink:

Archie

Well-known member
Onneksi meillä riittää näitä sinisilmäisiä visertäjiä, joille maailma on kukkia pullollaan eikä mitään ikävää tapahdu - kun vain tarkoitusperät ovat hyvät ja oikeat :wink:

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Formulanomi sanoi:
Mikään ei harmita enempää, kun se että heitetään osoitteettomia "syytöksiä/väitöksiä" toisten toiminnasta.

Pientä tarkkuutta nyt....;)
Tarkoititko sitä, etten quotettanut?

thInk

Palava peikko
Sijainti
Maranello
Tää X-files-jengi ei ilmeisesti tajua, että kenestä tahansa pystyy käytännössä ottamaan DNA:ta tavalla tai toisella. Vaikkapa työhaastattelussa työnantaja voi käydä haastattelun jälkeen poimimassa lattialta muutaman ehdokkaan hiuksen, yms. yms.

Archie

Well-known member
thInk sanoi:
Tää X-files-jengi ei ilmeisesti tajua, että kenestä tahansa pystyy käytännössä ottamaan DNA:ta tavalla tai toisella. Vaikkapa työhaastattelussa työnantaja voi käydä haastattelun jälkeen poimimassa lattialta muutaman ehdokkaan hiuksen, yms. yms.
Se lienee kuitenkin hieman eri asia kuin kerätä systemaattisesti kaikkien ihmisten dna näytteet. Tosin tätä hienoista eroa voi olla vähän vaikea ymmärtää. Sitä paitsi ihan jokaisella työnantajalla, joka salaa näitä näytteitä keräisi, ei varmastikaan olisi kovin helppoa tapaa analysoida niiden sisältöä. Mutta tulevaisuudessa sekin asia voi olla toisin.

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
thInk sanoi:
Tulevaisuudessa työnantajan ei tarvitse paljon pyydellä sitä jos dna-analyysin tekoa ei ole lailla kielletty.