Paras tallipäällikkö?

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
1. Frank Williams


Ehdoton ykkönen. Sir Frank Williams jos joku tietää miten pohjlta noustaan. Mika Häkkisen vaikeudet eivät olleet mitään verrattuna Williamsiin. Vai mitä sanotte, jos halvaannutte munista alspäin, menetätte tallinne sekä tehdasmoottorit että muuta rahoitusta niinkuin tapahtui Williamsille 1986 jouduttuaan auto-onnettomuuteen ja kohta tämän jälkeen menetettyään Hondat (jotka myöhemmin Mclarenin takakontissa osoittautuivat lajin dominoivaksi voimanlähteeksi). Tästä kaikesta huolimatta 90-luvun menestyksekkäimmän tallin nimi kirjoitetaan W-I-L-L-I-A-M-S. Frank Williams on osoittautunut olevansa HELVETIN kova jätkä. Se on niin kova jätkä, että sitä kunnioittaa ihan hiljaa mykistyneenä.

2. Jean Todt


Jää kauaksi taakse. Ei mielestäni ole niin tärkeässä roolissa kuin luullaan. Kävelevä tietokone, joka osaa ottaa muut huomioon, jopa FIA:n :rolleyes: Kai se jotain organisoida osaa.

3. Ron Dennis


Mekaanikosta tallipäälliköksi. Sinänsä ihan liikuttava tarina, tallipäällikkönä pelkkä ylimielinen eimeidänautossakoskaanmitäänvikaaole pyrkyri.

4.Flavio Briatore


Leikkii yksinään kuljettajilla jotain monopolia vastaavaa peliä(Kovalaisnappulan seuraavaa siirtoa odotellessa). Ei tiedä kuulemma tekniikasta yhtään mitään. Näytöt eivät kyllä osoita että mistään muustakaan paitsi rahasta ja "taipuvista härpäkkäistä". Vai mitä sanotte tapaus Fisichella tai Trulli?

Muista aktiiveista tuskin tarvitsee edes mainita.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mn97 sanoi:
4.Flavio Briatore

Leikkii yksinään kuljettajilla jotain monopolia vastaavaa peliä(Kovalaisnappulan seuraavaa siirtoa odotellessa). Ei tiedä kuulemma tekniikasta yhtään mitään. Näytöt eivät kyllä osoita että mistään muustakaan paitsi rahasta ja "taipuvista härpäkkäistä". Vai mitä sanotte tapaus Fisichella tai Trulli?
Nimenomaan näytöt osoittavat, että Flavion on pakko osata jotain pirun hyvin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kärkinelikko todistaa että eri johtamistyyleillä voi päästä yllättävän samanlaisiin tuloksiin, Jean Todt tuntuis paljon miellyttävämmältä pomolta ku Briatore.
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Aihetta sivuten.
Herra Sauber vaikuttaa yhtä leppoisalta kaverilta kuskejaan kohtaan, kuin Flavio. :rolleyes:
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Bobakki sanoi:
Nimenomaan näytöt osoittavat, että Flavion on pakko osata jotain pirun hyvin.
Niinpä, Flaviohan lupasi Renaultille tallipäälliköksi tullessaan tehdä tallista maailmanmestarin parissa vuodessa (Käsittääkseni lupaus piti, toisin kuin joidenkin muiden lupaukset edes jostain noususta....).
Äijältä todella kovanluokan lupaus, moniko tallipäällikkö on pystynyt samaan?
Tosin Flavio kuljettajia käsitellessään meinikin on kuin meidän Nokialla, tulos tai ulos....
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itse tsemppaan kovasti Todtia. Siinä missä Flaviolla meininki kuskien osalta on selvästi "tulos tai ulos" niin Todtin kuskeilla tahtoo tulla pelkästään onnistumisia. Että kai siinä on se minkä etteli jo sanoikin, että Todtille on mieluummin töissä kuin Flaviolle ja sitä kautta myös saa itsestään enempi irti. Äkkiseltään kun miettii kaikkia Todtin kuskeja, niin ei heti tule mieleen yhtään täysin epäonnistunutta tapausta. Ei edes vaikka laitettaisiin kovaan paikkaan.

Williams ja Dennis sijoittuvat tässä suhteessa välimaastoon. Kuten sanottu, niin monella konstilla päädytään hyviin tuloksiin.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Onko pakko olla aktiivipäällikkö? Jos otetaan entisetkin mukaan niin Colin Chapman voisi olla kova sana. Tuosta listasta Sir Frank on kyllä ykkönen, muiden sijoituksista en osaa sanoa.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Jos nykyistä tilannetta ajatellaan, niin tuo nelikko lienee se, mistä parasta ruetaan etsimään. Frank Wiliams ei kyllä ole enää ykkönen, koska tälle vuosikymmenelle ei taida löytyä yhtään millään tasolla onnistunutta ratkaisua. Tallin suunta on ollut jo vuosikymmenen verran vahvasti alas ja minkäänlaista oikaisuliikettä ei ole näkyvissä. Toyotan moottoreilla ajo ensi kaudella tuo jo niin vahvasti Jordanin viimeiset säälittävän rämpimisen vuodet mieleen, että ei Frank Wiliams kovin kauaa enää varikolla nykyisessä roolissaan pyöri. Hyvä oli, mutta se aika meni jo.

Ron Dennisillä on vähän sama tarina, mutta ilman sitä "joskus hyvä" -statusta. Lienisi parempi jossain muussa roolissa, jossa ei joutuisi olemaan vastuussa konkreettisista tuloksista vaan voisi keskittyä siihen minkä parhaiten osaa: unelmien myymiseen mainostajille ja roskan jauhamiseen lehdille. Taloudellisestihan McLarenilla menee ylivoimaisesti parhaiten F1:ssä.

Mielestäni paremmuus määritetäänkin näin Briatoren ja Todtin välillä. Briatore on saanut vähemmällä aikaan parempaa kuin kukaan muu, mutta toisaalta Briatore on myös tehnyt virheitä, eikä osaa likaista peliä Dennisin (vastustajien kampitus) ja Todtin (FIA:n voitelu) tavoin. Kyllä Todtin meriitit voittajien kokoajana ja motivoijana sen verran vahvat, että hänelle tämän tittelin antaisin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ettelbruck sanoi:
Jean Todt tuntuis paljon miellyttävämmältä pomolta ku Briatore.
No ihmisenä kyllä Briatore vaikuttaa rennommalta, mikä ainakin minun silmissäni tekisi hänestä miellyttävämmän. Todt on työnarkomaani tosikko. Pomona riippuu siitä, onko Flavion suosiossa vai ei. Rentoudestaan huolimatta päätöksenteossa Flavio on säälimättömän kova businessmies. Eli menestyjä.

Frank Williams on nyt historiansa vuoksi arvostettu. Aloittelevana tallipäällikkönä 70-80-lukujen vaihteessa Williams keräsi jatkuvasti lehdistön äänestyksessä sitruunat yhteistyöhaluttomuudestaan. Ja pihihän mies tunnetusti on, ainakin kuskipalkkojen suhteen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Todtin puolesta puhuu mielestäni myös verrattomat näytöt muissa sarjoissa ja kilpailuissa. Onko Jean Todt epäonnistunut koskaan missään? Rallin MM-sarjassa Peugeotin talllipäällikkönä(samalla muuten oli osaltaan pelastamassa Pösöä autonvalmistajana, koska huikea menestys auttoi 205-mallin markkinointia), Aavikkoralleissa, Pikes Peakissa, C-ryhmässä ja Le Mansissa sekä viimeksi Ferrarilla mies on toteuttanut sen mitä työnantaja on edellyttänyt.

Totta on tietysti se, että Williams ja Dennis ovat pyörittäneet pitkälti omaa hommaa, kun Todt on ollut vain toisella töissä. Mutta sellaisessa tilanteessa on vieläkin vaikeamassa paikassa, sillä esimiehiltä tulevat paineet ja käskyt sekoittavat myös pakkaa. Vaikka itse tietäisikin mitä pitäisi tehdä, niin joku ylempi voi vetää maton jalkojen alta jos tuloksia ei tule tarpeeksi nopeasti.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jaha, ei sellasta voi valita noiden neljän kesken, aika kovia luita kaikki!

Flavio nostanut Benettonin ja sittemin Renaultin, sekä "tuonut" sarjaan Tyrrelin lailla parit uskomattomat kuljettajat!

Ron ja Frank taas ovat nostaneet pienet yksityistallit sarjan konkarikastiin pysyvästi! Nyttemmin tietty McLaren on jo jotain ihan muut kuin pieni yksityistalli mutta aikoinaan se oli sitä ja täysin Ronin ansiosta! Frank taas pitää Williamsin edelleen yhtenä sarjan legenda talleista, ja edelleen yksityistallina, ja edelleen kärjessä, kova jätkä sanon minä!

Ja sitten Todt, joka laittoi Ferrarin täysluuskat Italiaanot ruotuun, palkkasi Italiaanojen herroiksi pari todella osaavaa äijää ja kuskin jolla on homma hanskassa! Ja eipä ole kovin heikosti sen jälkeen mennyt vaikka Häkkinen "tuhosikin" pari Ferrarin menestyskautta :D

Jos sanoisin että kuka on kova noiden lisäksi, niin kyllä vanha kunnon Ken Tyrrell kuuluu parhaisiin. Vaikka ei omaa talliaan ihan samaan nosteeseen saanut kuin Ron ja Frank!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Yuri Borzenokóv sanoi:
Tallin suunta on ollut jo vuosikymmenen verran vahvasti alas ja minkäänlaista oikaisuliikettä ei ole näkyvissä. Toyotan moottoreilla ajo ensi kaudella tuo jo niin vahvasti Jordanin viimeiset säälittävän rämpimisen vuodet mieleen, että ei Frank Wiliams kovin kauaa enää varikolla nykyisessä roolissaan pyöri. Hyvä oli, mutta se aika meni jo.
97 1.
98 3.
99 5.
00 3.
01 3.
02 2.
03 2.
04 4.
05 5.

Ei tuo nyt minusta huono sarja ole.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
WebSlave sanoi:
No ihmisenä kyllä Briatore vaikuttaa rennommalta, mikä ainakin minun silmissäni tekisi hänestä miellyttävämmän. Todt on työnarkomaani tosikko.
Briatore on elostelevan italoplayboyn perusmalli...

Todt ei jättänyt kyllä missään määrin tosikon leimaa itsestään kun oli Timo Salosen ja kumppaneiden vieraana katsomassa Riihimäki-rallia v 1988. Eikä kuvitellut omistavansa koko taajamaa tai edes hotellihenkilökuntaa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tallipäälliköt ... ovat varikkomuurilla kuin johtaisivat tallinsa kilpailua, vaikka todellisuudessa vaan seuraavat tapahtumien kulkua katsojina. Todtikin ottaa kierrosaikoja ajankulukseen. Norpertti on paras.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, niin voisi kuvitella että tuo ulkoinen kuva saattaa hämätä aika paljon kaikissa tapauksissa. Esim. Flavio on kaiketikin juttujen mukaan erittäin kova tekemään töitä, minkä tuloksetkin vahvistaa. Ja mitä tuota Todtin eukkoa katsoo, niin ei semmosta taida aivan karismavapaa kaveri iskeä...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mn97 sanoi:
1. Frank Williams

Ehdoton ykkönen. Sir Frank Williams jos joku tietää miten pohjlta noustaan.
Niin tai on ainakin joskus tiennyt. Mutta tietääkö enää?


mn97 sanoi:
2. Jean Todt

Jää kauaksi taakse.
Ei jää ollenkaan taakse.

mn97 sanoi:
3. Ron Dennis

Mekaanikosta tallipäälliköksi. Sinänsä ihan liikuttava tarina, tallipäällikkönä pelkkä ylimielinen eimeidänautossakoskaanmitäänvikaaole pyrkyri.
Dernnis on vanhemmiten muuttunut jotenkin steriiliksi. Aikaisemmin miehessä oli toisenlaista potkua.

mn97 sanoi:
4.Flavio Briatore
Leikkii yksinään kuljettajilla jotain monopolia vastaavaa peliä(Kovalaisnappulan seuraavaa siirtoa odotellessa). Ei tiedä kuulemma tekniikasta yhtään mitään. Näytöt eivät kyllä osoita että mistään muustakaan paitsi rahasta ja "taipuvista härpäkkäistä". Vai mitä sanotte tapaus Fisichella tai Trulli?
Jos tämä diagnoosi pitäisi paikkansa, voitaisiin todeta että tallipäälliköllä ei ole mitään merkitystä tallin toiminnan kannalta. Miehen meriitit kuitenkin osoittavat, että jossain hän on aivan pirun hyvä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
1. Jean Todt
2. Flavio Briatore
3. Frank Williams
4. Ron Dennis
5. Mario Theissen
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Tämän hetken kovin tallipäällikkö on ehdottomasti Flavio Briatore. Näytöt ovat kiistattomat. Mies on nostanut Renaultin voittajaksi, kuten Benettonin aikoinaan. Samoin Alonso on nyt mestari kiitos Briatoren.

Jean Todt oli paras ja ehdoton legenda nostaessaan Ferrari organisaation takaisin voittajaksi. En kuitenkaan näe tämän herran nousua mahdolliseksi FIA:n seuraavaksi puheenjohtajaksi mitenkään hyvänä asiana.

Dennis teki McLarenista sarjan toiseksi menestyksekkäimmän tallin. Viime aikoina on mennyt vähän heikommin. Jokainen suuri nousu on jostain syystä pysähtynyt ja luvassa on ollut suuria pudotuksia. Entisaikojen ehdoton ykkönen.

Sama pätee Frank Williamsiin. Edes vakava onnettomuus ei tätä herraa pysäyttänyt. Tekee kaikkensa oman tallinsa eteen ja tämä Toyota sopimus oli hyvä veto. Ehkä Dennis aavistuksen kuitenkin edellä.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Yuri Borzenokóv sanoi:
Jos nykyistä tilannetta ajatellaan, niin tuo nelikko lienee se, mistä parasta ruetaan etsimään. Frank Wiliams ei kyllä ole enää ykkönen, koska tälle vuosikymmenelle ei taida löytyä yhtään millään tasolla onnistunutta ratkaisua. Tallin suunta on ollut jo vuosikymmenen verran vahvasti alas ja minkäänlaista oikaisuliikettä ei ole näkyvissä. Toyotan moottoreilla ajo ensi kaudella tuo jo niin vahvasti Jordanin viimeiset säälittävän rämpimisen vuodet mieleen, että ei Frank Wiliams kovin kauaa enää varikolla nykyisessä roolissaan pyöri. Hyvä oli, mutta se aika meni jo.

Ron Dennisillä on vähän sama tarina, mutta ilman sitä "joskus hyvä" -statusta. Lienisi parempi jossain muussa roolissa, jossa ei joutuisi olemaan vastuussa konkreettisista tuloksista vaan voisi keskittyä siihen minkä parhaiten osaa: unelmien myymiseen mainostajille ja roskan jauhamiseen lehdille. Taloudellisestihan McLarenilla menee ylivoimaisesti parhaiten F1:ssä.

Mielestäni paremmuus määritetäänkin näin Briatoren ja Todtin välillä. Briatore on saanut vähemmällä aikaan parempaa kuin kukaan muu, mutta toisaalta Briatore on myös tehnyt virheitä, eikä osaa likaista peliä Dennisin (vastustajien kampitus) ja Todtin (FIA:n voitelu) tavoin. Kyllä Todtin meriitit voittajien kokoajana ja motivoijana sen verran vahvat, että hänelle tämän tittelin antaisin.

Täytyy nyt kuitenkin muistaa se tosi asia, että Frank Williams on aika yksin rahakkaita autonvalmistajia vastaan. BMW:kin lähtö liittyi siihen, että BMW olisi halunut ostaa koko Williamsin itselleen. Frank ei tähän suostunut ja BMW lähti.

Briatoresta sen verran, että mies ei ole ollut missään kovin vastuullisessa
asemassa Reanultilla, jos sitä vertaa aikaisempiin Benetton aikoihin. Lähinnä mies vastaa sopimuksista. Toki hän on mediassa jatkuvasti esillä ja sillee, mutta kulissien takana päätökisä kyllä tekee enemmän muut tahot. Frank Williams yhdessä Headin kanssa ovat olleet ehdoton tallin johtohahmoja aina.

Niin joo muitakin kuin aktiivitallipäälliköitä saa tuoda esille.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mn97 sanoi:
Briatoresta sen verran, että mies ei ole ollut missään kovin vastuullisessa asemassa Reanultilla, jos sitä vertaa aikaisempiin Benetton aikoihin. Lähinnä mies vastaa sopimuksista.
Vastaa sopimuksista, eli palkkaa kilpailutoimesta vastaavan henkilökunnan ja johtaa toimintaa kilpailujen aikana paikan päällä. Juuri sitä mitä perinteisen tallipäällikön kuuluu tehdä. Dennis ja Williams edustavat tietenkin myös tallin omistajia, ja siinä mielessä heillä on suuriin linjauksiin enemmän päätösvaltaa. Jotenkin tuntuu että em herrat ovat kuitenkin pudonneet kelkasta nimenomaan kilpailujen taktisen johtamisen osalta. Ferrarilla Todt on enemmän henkilöstöjohtaja ja taktisesta johtamisesta kisojen aikana vastaa Brown. Omistajan edustajana linjauksia sitten katselee Montezemolo.

Tallipäällikkö on mielestäni parhaimmillaan kuin johtokunnan puheenjohtaja, joka nauttii omistajien luottamusta. Omistajat sanelevat suuntaviivat, mutta tallipäälliköllä on tilanteenmukaisessa johtamisessa vapaat kädet ja omistajien tuki.
 
Ylös