Parasta Autourheiluviihdettä?

  • Viestiketjun aloittaja NHL
  • Aloituspäivämäärä

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Formula Ykköset, aina, aina ja aina. Tittelistä kuninkuusluokka voi kiistellä, mielestäni Ykköset kantavat sen hienosti. Strategia, yhteistyö kuljettajien ja tallin kesken, kuljettajien persoonallisuudet, etunenässä inhottavat paskiaiset ja hälläväliä-Räikköset, radan ulkopuoliset vaikuttajat, tallijehut berniet sun muut Vataset, nopeus, kilpailullisuus, suunnittelun ja osaamisen tasokkuus, radat, historia, kaikki.
On asioita, joita todella muuttaisin tässä hienossa lajissa, mutta kiinnostukseni on pysynyt silti vuodesta toiseen samanlaisena, eli sekopäisenä. Laskukautta koettiin riuduttavalla punaisella 2000-luvun alkujaksolla.

Formula Ykkösten kaukana taustalla ovat ralli, jokamiesluokkaa unohtamatta, moottoripyöräilyn kuninkuusluokka ja NASCAR. Amerikkalainen showtyyli kammoksuttaa, pidän enemmän eurooppalaistyylisestä peukaloiden ja pykälien pyörittelystä. Kolareistakin menee maku, kun ne ovat jokapäiväisen amerikkalaisia.
 

PohjoisenPike

Nappula
Liittynyt
15.12.2007
Viestit
1258
Sijainti
JJ:n pelaamo
Formuloiden ja rallin seurantahan on jo vanha perinne, mutta katsoin tänä vuonna ensimmäistä kertaa Le Mans 24h kisan, ja sehän vasta viihdettä olikin! Ei olisi uskonut, että katsoa autoja kiertämässä rataa 24h olisi niin kiinnostavaa.

Todellinen miehen ja koneen kestävyysseikkailu
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minulle se on tällä hetkellä F1. Millään muotoa täydellinen paketti se ei ole, mutta tällä hetkellä se on jokseenkin ainoa sarja, jossa on minua kiehtovat elementit jotenkin kasassa. Periaatteessa voisin kuvitella seuraavani jotain toistakin sarjaa ihan vastaavalla mielenkiinnolla, kunhan siinä yhdistyvät minulle tärkeät elementit.

Tärkein aspekti on loppujen lopuksi kilpailun taso. Kyse ei ole niinkään ohituksista tai tapahtumien jännittävyydestä kuin siitä, että niin kuljettajat kuin tallitkin ovat ansainneet paikkansa sarjassa ja todella ovat lajin kermaa. Kuljettajakaartin tulee toki koostua parhaista parhaista sekä nuorista kyvyistä, mutta myös ikuiset lupaukset ovat jäljempänä erittelemistäni syistä tärkeitä. Samoin tallien välinen kilpailu on minulle tärkeä osa tapahtumaa ja siitä johtuen haluan nähdä heidän rakentavan kalustonsa itse. Toisaalta myös vanha IndyCar-malli eri runko- ja moottorivalmistajien välisestä kilpailusta kävisi hyvin.

Sarjan kaluston suhteen olen kovin mieltynyt monopostoihin, jotka eivät toki ole ainoa vaihtoehto. Erityisesti olen mieltynyt avorenkaisiin, ne kun rankaisevat kosketuksista eri tavalla kuin katettu auto ja täten saavat kaksintaistelut parhaimmillaan näyttämään baletilta tai itämaiselta taistelulajilta koppiautojen rivitanssia tai painia muistuttavan kolistelun sijaan.

WebSlaven mainitsemasta radan ulkopuolisten tapahtumien tärkeydestä olen jollain muotoa samaa mieltä, joskaan tämänvuotisen kaltaista politikointia en jaksa seurata enää sekuntiakaan enempää. Sitä vastoin olen äärimmäisen kiinnostunut taustoista ja henkilöistä kulissien takana samoin kuin eri päätösten tai tapahtumien syistä niin kauan kuin ne oikeasti liittyvät kilpailemiseen.

Tähän liittyen sarjalla on mielellään oltava historia, tarina syntymisen taustalla tai vähintäänkin taattua jatkuvuutta. Vain tätä kautta voi syntyä sellaisia legendoja, joista minäkin olen tunteja ja taas tunteja lukenut, tai Monacon, Monzan tai Span kaltaisia pyhättöjä. Ja vain tällaiselle pohjalle voi syntyä uusia tarinoita uusista mestareista ja toisaalta myös häviäjistä, joiden taustalla oleva tarina on usein kansikuvapojan vastaavaa monisyisempi ja kiehtovampi. Ja vain tällaista taustaa vasten kulissien tapahtumat muuttuvat oikeasti mielenkiintoisiksi.

Minun täydellisessä maailmassani seuraaminen ei kuitenkaan olisi niin sarjaorientoitunutta kuin nyt. Tahtoisin nähdä maailman parhaat kuljettajat parhaitten F1-ratojen lisäksi Le Mansissa, Indianapolisissa tai Bathurstissa ja mielellään vaihtelevalla kalustolla.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Formula ykköset.

Olen seurannut sitä melkein puolet elämästäni, aloitin noin 11-vuotiaana. Siihen on syntynyt riippuvuussuhde, mitä en osaa edes oikein perustella. Seuraan toisella silmällä Moto GP:tä, rallia ja silloin tällöin pikku formulaluokkia, mutta en ole ikinä innostunut niistä samalla tavalla kuin ykkösistä. Vaikka itse kilvanajo on muuttunut välillä tylsäksi ohituksien puuttuessa seurattavaa riittää silti aina. Kuskeista on tullut tosi tuttuja samoin taustajoukoista. Tiedoksi ettei syynä kiinnostukseen todellakaan ole ne hikiset kuskit, vaikka Alonsoon olenkin viime vuosina kehittänyt jonkinlaisen...kiinnostuksen.

Formuloissa on jotain erilaista kuin muissa lajeissa, tapahtumia ei puutu. Vaikkei radoilla tapahtuisikaan mitään aina syntyy joku hölmö kohu. Formuloista löytyy myös hauskoja persoonia ja hupaisista lausunnoista saa kerättyä vaikka minkälaista listaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eli aloitan itse vaikka ensin ja se on Superleague Formula.
Superleague Formula tarjoaa todellakin tällä hetkellä parasta formula-autoiluviihdettä. Autot ovat tehokkaita ja kauniita, kuten oikeiden formuloiden tuleekin olla. Sarja on myös tarpeeksi omaperäinen erottuakseen massasta, mutta tarpeeksi samanlainen edesmenneen Champ Car - sarjan kanssa, että se omalle kohdalle kolahtaa. Ja mitä enemmän mietin ja kuuntelen sarjan järjestäjiä, sitä enemmän ymmärrän ajatusta tämän yrityksen takana. Se kerää ainakin oman kunnioitukseni ja ihailuni, ja sitä kautta myös kiinnostukseni sarjaa kohtaan.

Tavallisen katsojan kannalta Superlague Formulan kilpailut ovat todellakin viihdyttävää katsottavaa, sillä tylsyyteen vajotaan vain harvoin. Magny-Coursin kaltaisella historian modernilla F1-radalla SF-kuljettajat ovat todistaneet, että siellä pystyy ohittamaan ja siksi lähdöt eivät ole vain puuduttavaa seuraa johtajaa ja ohitetaan varikkokäynnin aikana - paraateja kuten jotkut toiset sarjat tuppaavat olemaan.

Olen tänä vuonna katsonut vain kolme F1-kilpailua ja se sarja on kuin itse vastakohta Superleague Formulalle. Autoista piti tehdä kilpailukykyisempiä, mutta niistä tuli vain rumempia. Kilpailu ei muuttunut, katsojat jätetään vieläkin kylmiksi. Onneksi on olemassa muita sarjoja, jotka kuitenkin lämmittelevät tästä urheilumuodosta kiinnostuneita.

Useasti sanotaan, ettei tavallista katsojaa kiinnosta tekniikka, joten F1 häviää pelin jo siinä kohtaa. Tekniikka kun ei vaikuta kilpailujen viihdearvoon.

Itselleni tekniikka merkitsee sen verran, että on viihdyttävää seurata kilpailua, jolla tietää olevan jotain merkitystä itse tulevaisuuden siviiliautoiluun. Siksi löysin Le Mansin uudelleen pari vuotta sitten ja kahtena viimeisenä vuonna se onkin ollut ainakin oman moottoriurheiluvuoteni yksi odotetuimmista ja sitä kautta viihdyttävimmistä kisoista. Samoin Sebring ja Petit Le Mans ovat kilpailuja, joita odottaa vesi kielellä. Ne tarjoavat teknisesti edistyksellistä autourheiluviihdettä.

Kansainvälisen tason alapuolella on myös paljon mielenkiintoisia kansallisia moottoriurheilumuotoja, joista esimerkiksi Pohjois-Amerikan sprint- ja midget-kilpailut ovat erittäin vauhdikasta ja viihdyttävää touhua. Mahtavaa, että monet NASCAR-kuljettajat harrastavat vielä näissä luokissa kilpailemista ja haastavat nuoria ja luokissa mainetta tehneitä ja tekeviä kuljettajia.
arzipuppy sanoi:
Kolareistakin menee maku, kun ne ovat jokapäiväisen amerikkalaisia.
Niin että mitä? :confused:

Onnettomuudet ja kolarit ovat vihoviimeinen syy miksi itse seuraan moottoriurheilua. Ne eivät lisää omaan katseluuni mitään viihdettä tai persikan makuista draamaa. Ne ovat ikäviä sattumia, joita en toivoisi kenellekään kilpa-autoilijalle. Virheet kuuluvat tietenkin urheiluun ja elämään, mutta en ole koskaan ymmärtänyt niiden "viihdearvoa".
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24286
Sijainti
lappeen Ranta
Onnettomuudet ja kolarit ovat vihoviimeinen syy miksi itse seuraan moottoriurheilua. Ne eivät lisää omaan katseluuni mitään viihdettä tai persikan makuista draamaa. Ne ovat ikäviä sattumia, joita en toivoisi kenellekään kilpa-autoilijalle. Virheet kuuluvat tietenkin urheiluun ja elämään, mutta en ole koskaan ymmärtänyt niiden "viihdearvoa".
Sama täällä. Ikävästi katkaisee kilpailunkin yleensä kolarit. Sitten saa katsella ties kuinka kauan kun autot ajavat jonossa turva-auton perässä. Ei paljoa lisää kiinnostusta mahdolliset spekuloinnit siitä kenen kisa menee piloille ja kenellä on mieltsi tuuri kyseisen köröttelyn ansiosta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Superleague Formulaa seuraisin itsekin, jos ongelmina ei olisi:

a) Sekavat säännöt
b) Autoja liian vähän
c) Futis?
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Superleague Formulaa seuraisin itsekin, jos ongelmina ei olisi:

a) Sekavat säännöt
b) Autoja liian vähän
c) Futis?
Ihan vain mielenkiinnosta kommentoin...
a) Mikäs noissa sitten on sekavaa?
b) Kyllähän niitä voisi muutama enemmän olla, mutta ei ainakaan minun makuuni ole liian vähää kuitenkaan.
c) En itse seuraa / ole kiinnostunut jalkapallosta, mutta ei se minua silti haittaa Superleague Formulaa katsoessa. Mikäs siinä oikein on ongelmana?
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Onnettomuudet ja kolarit ovat vihoviimeinen syy miksi itse seuraan moottoriurheilua. Ne eivät lisää omaan katseluuni mitään viihdettä tai persikan makuista draamaa. Ne ovat ikäviä sattumia, joita en toivoisi kenellekään kilpa-autoilijalle. Virheet kuuluvat tietenkin urheiluun ja elämään, mutta en ole koskaan ymmärtänyt niiden "viihdearvoa".
Olin hyvinkin tökerö ja kepeäkynäinen, en missään nimessä seuraa Ykkösiä kolareja vesi kielellä kytäten. Tässä kohden piti esiintyä pientä mustaa huumoria amerikkalaisyleisöä kohtaan, joiden (todistamaton) imago on hieman rytinänhakuinen. Esimerkiksi ovaalikilpailut kammoksuttavat.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
WTCC-autoilu on varsin viihdyttävää. Harvoin vaan jaksaa/muistaa katsoa. F1 on myös hyvää viihdettä, DTM:ää en ole pariin vuoteen seurannut oikein mitenkään, joten siitä en tiedä. Rallikin voisi olla hyvää viihdettä...
CART/CC:tä en ole nähnyt, mutta oli varmasti hyvää viihdettä sekin.
 

NHL

Active member
Liittynyt
24.6.2009
Viestit
34
Sijainti
Nastola
Carter tuossa ylempänä sanoikin kaiken oleellisen mikä tekee SF sarjasta hienon. hieno auto tehokaalla moottorilla sekä kilpailut ovat ehdottomasti hienompia ja värikkäämpiä kuin esim. IndyCar. Itseäni ei se Futis-väritys autoissa niinkään häiritse, onpahan autot ainakin värikkäitä ja nimenomaan sarja on omaperäinen.

Itselätni Formula 1 on jäänyt myös tänä vuonna vähemmälle katsomisen suhteen eikä se innosta enää hirveästi. Carter sanoi kyllä hyvin että kisoista on yritetty tehdä hienompia muuttamalla auton tekniikkaa mutta silti katsojat jätetään kylmiksi.

Hyvä että joku muukin on innostunut Superleague Formulasta ja sanon että kaikkien kannattaisi edes vilkaista yksi kisa tai käväistä vaikka youtubessa.com sivulla hakusanalla: Superleague Formula.

Tuossa pieni näyte SF-sarjasta jos joku ei ole ennen nähnyt: http://www.youtube.com/watch?v=7xRFYB5vJHY
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Olen ladannut muutaman Superleaugue Formula kisaa torrentteina, enkä riemuinnut niistä lainkaan. Autothan ovat toki maukkaita v12 moottoreineen, mutta konsepti on aikalailla haitarista ja sitäpaitsi ne kisat jotka itse olen nähnyt eivät mitään suurta jännitystä tarjonneet.

Suurin suosikkini on IndyCar. Miksi? Rakastan ovaaliratoja...
(OK, tykkään myös hienoista, vanhanaikaisista amerikkalaisista moottoriradoista joilla sarja myös kilpailee, ja nautin suuresti myös kisoista ahtailla, pomppuisilla katuradoilla joita myös sarjan kalenteri tarjoaa)

No tässä näyte esim. viime kisasta joka toki oli tämän kauden tähän asti jännittävin:http://www.youtube.com/watch?v=JToTUdV_sOY
(laitoin ihan kiusaksi portugalin kielisellä selostuksella:p)

Monet ovat sitä mieltä että ovaaleilla ajaminen on helppoa mutta kuvitelkaa sitä kuinka kovaa touhua on ajaa rintarinnan 350km/h, niin että väliin mahtuu ehkä se puolimetriä...Siinä ei virheisiin ole varaa sillä jos renkaat osuvat yhteen lähtee ainakin toinen autoista saman tien maata kiertävälle radalle. Siinä todellakin erottuu jyvät akanoista eikä monet monimutkaratoihin tottuneet kuskit edes kuuna päivänä uskaltaisi ovaalilla ajaa.
Minun mielestäni kilpa-autoilijan merkittävin ominaisuus on rohkeus ja kylmähermoisuus; vasta sen jälkeen tulee tekninen ajotaito + muut ominaisuudet.

Rakastan myös Formula Ykkösiä, ei siinä mitään. Se on listallani sijalla kaksi.

Muut mainitsemisen arvoiset sarjat ovat IndyLights sekä ilman muuta GP2.

Nascarissa on oma viehätyksensä huolimatta useista ärsyttävistä piirteistä joita riittää. (mm. yli-isänmaalliset seremoniat, jeesustelut ennen kisaa, pick-up truck junttien ylivalta katsomoissa jne.)
Kisat ovat mielestäni keskimäärin myös liian pitkiä.

Ja kuinka paljon vatuttaa vieläkin Montoyan puolesta jolta vietiin täysin uskomattomalla tavalla voitto vähän aikaa sitten Brickyard 400:ssa. Mikään uusi uutinenhan ei toki ole se että Nascar kisoja on järjestelty hallinnon osalta aiemminkin. Tämän ovat todenneet rehellisesti monet kuskitkin Tony Stewartin johdolla.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ovaaliajot nyt ovat äärimmäisen tylsää seurattavaa. Tämän sanon yhden katsomani NASCAR-kisan perusteella. Paikan päällä katsomossa saattaa olla ihan erilainen meininki, harmi vaan ettei sitä koe TV:n kautta.

Ralliautoilussa onkelmana on että mömmömmit tulee MAXilta (silloin kun en ole katsomassa sitä). Kaipa ne F1:set on sitten parhaat.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
F1 on mulle se kuninkuusluokka. Bensa- ynnä muut taktiikat ovat mielenkiintoista seurattavaa, saa nähä minkalaisiksi kisat muuttuu, kun tuo pelaaminen jää pois ensi kaudella. Tallien välinen kilpailu on myös hyvä asia. Superleague ja GP2 on formulaluokista sitten seuraavaksi parhaat. F2 jää näiden taakse, koska sarjasta on tehty vähän liian halpisluokka. A1GP on myös ideana ihan mielenkiintoinen, mutta jotenkin on sen seuraaminen jäänyt vähemmälle. Suomelta jos saataisiin joukkue sinne, niin oma innostus luokkaan kasvaisi huimasti.

WTCC on yleensä aika tapahtumarikas, mutta liikaa tallimääräyksiä mun makuun. NASCAR on imyös ihan jees noilla monimutkaradoilla ja vähän erikoisemmilla ovaaleilla. Kuten Ovaali tuossa aiemmin sanoi, niin nuo jenkkien jeesus-isämmaaa -seremoniat ovat vähän outoja tähän eurooppalaiseen tyyliin tottuneelle tyypille.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tällä hetkellä parasta autourheiluviihdettä on F1, lähinnä sen kilpailun ulkopuolisen teatterin vuoksi.

Melko tarkalleen aikajaksolla 1984-2001 MM-ralli oli ylivoimaisesti parasta autourheiluviihdettä. Siinä jäi F1 kauas taakse omassa asteikossani.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
F1 tietysti kaiken moottoriurheilun kuninkuuslajina.

Mutta jos unohdetaan F1 ja sen erityisasema, vastaan MotoGP (parhaimmillaan). Siinä ohittamista on juurikin sopivasti; ei liian vähän, kuten F1:ssä usein tuppaa olemaan, eikä liikaa, kuten esimerkiksi 125 ksm -luokassa, jossa risoo välillä katsoa, miten 'ansaitsemattomasti' tullaan imusta ohi. Huonoimmillaan MotoGP:ssä kaikki ovat viiden sekunnin etäisyydellä toisistaan (jos oltaisiin Ameriikassa, niin otettaisiin full course yellow :rolleyes: ), mutta parhaimmillaan lajin huiput käyvät huikeita viimeisen kierroksen taisteluita.

WTCC on ihan hauskaa katseltavaa, mutta periaattessa vastustan MM-arvon inflaatiota. Ja kuuluuko reverse grid nyt ihan oikeasti sarjaan, jossa etsitään maailmanmestaria? Farfus vastatkoon tähän... :thumbfh:
 
Liittynyt
4.8.2009
Viestit
7
Itse olen tänä vuonna innostunut seuraamaan Formula 3000 Euroseries - sarjaa. Ja kisat ovat mielestäni ihan kelpo katsottavaa. Myös Superleauge Formulaa on tullut katsottua ja hyvä sarja sekin on näin katsojan vinkkelistä. Joten valitsen tähän nyt sitten että Formula 3000 Euroseries ja Superleague Formula.
 
Ylös