Peak Oil

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Observer sanoi:
No esimakua siitä mitä tapahtuu kun kysyntä ja tarjonta ei kohtaa.
eikös öljy-markkinoita ole säädelty kautta historian Opecin tuotantokiintiöiden kautta ? Tuolla alalla kysyntä ja tarjonta ei ole koskaan toiminut.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
jaska sanoi:
eikös öljy-markkinoita ole säädelty kautta historian Opecin tuotantokiintiöiden kautta ? Tuolla alalla kysyntä ja tarjonta ei ole koskaan toiminut.
Olisikohan maaperässä tässä vaiheessa enää yhtään tippaa raakaöljyä jos sitä olisi pumpattu täysin mielen mukaan?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Observer sanoi:
Olisikohan maaperässä tässä vaiheessa enää yhtään tippaa raakaöljyä jos sitä olisi pumpattu täysin mielen mukaan?
sitähän voi spekuloida.

Mutta pointti on se, että tuo nyt tullut hinnanousu pikemminkin loitontaa OilPeakia, kuin liittyy siihen.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
jaska sanoi:
Mutta pointti on se, että tuo nyt tullut hinnanousu pikemminkin loitontaa OilPeakia, kuin liittyy siihen.
Ei tässä kai kukaan ole sanonut että Peak Oil olisi lähempänä tämän tapahtuman takia? Öljyntuotanto sen sijaan on jo nyt hyvin tiukalla joten tämmöiset häiriöt tuotannossa aiheuttavat tulevaisuudessa entistä helpommin ongelmia.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
sooda sanoi:
Suomessahan rangaistaan vaihtoehtoenergialla liikkuvia ajoneuvoja (tai tarkkaanottaen niitten haltijoita/omistajia). Rangaistuksena on moninkertainen dieselvero. Johtunee Nesteoilin voiton maksimoinnin halusta.

Tuo on kylläkin jo historiaa. Kiitos erään asian pidemmälle vieneen biokaasuauton rakentajan. Niistä maksetaan nykyisin normaali käyttövoimamaksu+veroja yms. maksuja 36 senttiä/litra.

Suomessa on jo biodieseleitä, eli rypsiautoja. Rypsiöljyn tämänhetkinen hinta kuluttajalle n. 550 euroa/1000 litraa. Tässä hinnassa ei ole vielä alv eikä polttoaineveroa mukana. Viimeisimmän hinnankorotuksen jälkeen ollaan siinä tilanteessa että tuo on muutaman sentin edullisempaa kuin diesel.
Itse puristamalla vielä edullisempaa, mutta laitteistot on aika kalliita. Lisäksi itsepuristettuun polttoaineeseen liittyy pari lisälakikiemuraa.

LöPön alviton ja veroton hinta muuten ois tällä hetkellä alle 50 senttiä. Vois olla korkea aika alkaa myydä sitä sillä hinnalla suomalaisille kuljetusyrittäjille. Siihen malliin meinaan kaatuu firmaa virolaisten ja puolalaisten jaloista.
Pelkästään tämä viimeisin hinnankorotus.... :thumbdown Kaveri on töissä firmassa, jossa on 28 rekkaa. Kuluttavat about 30 litraa satasella, mutta vanhimmat jopa 40. Kun niillä ajetaan vähintään 100 000km vuosi jokaisella, niin voi kuvitella millainen lisälasku tulee. Ja samaan aikaan hävitään yhä useammin tarjouskilpailuja kansainvälisistä kuljetuksista virolaisille, puolalaisille ja latvialaisille kuljetusfirmoille.
Toki Enestam jo ehätti ilmoittamaan että mitään verohelpotuksia ei tule.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Siis öljyhän ei ole missään nimessä loppumassa pitkiin aikoihin, mutta sen 'kairaaminen' tulee turhan kalliiksi johtuen yhä syvemmältä haettavista lähteistä. Sama ongelma tulee esim. uraanin kohdalla vastaan parin kymmenen vuoden kuluttua.

Toisekseen näitä ihan kannattaviakin sähköautomalleja on tulossa ja tullutkin. Siis sellaisia autoja joilla pääsee esim. sen 120km/h mitä Suomessa saa ajaa. Tietysti auton lataamispaikkoja ei ole Suomessa ja auto maksaa sen 200000€..
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kaveri on töissä firmassa, jossa on 28 rekkaa. Kuluttavat about 30 litraa satasella, mutta vanhimmat jopa 40. Kun niillä ajetaan vähintään 100 000km vuosi jokaisella, niin voi kuvitella millainen lisälasku tulee. .
Taitaa olla kyseessä kuorma-autoja ei rekkoja. Kyllä normaalisti noi täysperät hörppää tyhjänä sen 35l/100km ja kuorma päällä 45l-50l/100km. Siis 24m-25m/60tn (max). Eipä puoliperävaunut kovin paljoa vähempää vie toisaalta. Ainakin meidän talossa tulee aikatarkkaan 150000km/vuosi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Matxi sanoi:
Taitaa olla kyseessä kuorma-autoja ei rekkoja. Kyllä normaalisti noi täysperät hörppää tyhjänä sen 35l/100km ja kuorma päällä 45l-50l/100km. Siis 24m-25m/60tn (max). Eipä puoliperävaunut kovin paljoa vähempää vie toisaalta. Ainakin meidän talossa tulee aikatarkkaan 150000km/vuosi.
Sellanen puolperäsysteemi niillä taitaa olla yleisin autotyyppi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Nythän siellä A-plussassa menee öljyaiheinen keskustelu parhaillaan.

Kun toimittaja kysyi Nesteen toimarilta öljyn loppumisesta ja Nesteen suunnitelmista niin ei ole kuulemma suunnitelmia tehty 40 vuoden päähän. :doubtful:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Aiheesta tulikin jo aiemmin keskustelua Irak-topicissa mutta tännehän tämä paremminkin kuuluu:


Törnin kommentit:

On tunnettu tosiasia että öljy on loppuva luonnonvara. Nykyään pystytään jopa esittämään arvioita siitä koska öljy loppuu. Ennen sitä sen hinta nousee moninkertaiseksi. Siirtyminen korvaaviin energiamuotoihin ei tapahdu yhtä joustavasti kuin eräät utopistit antavat ymmärtää. Maailma on rakennettu tällä hetkellä toimimaan öljyllä. Yhdysvallat on ymmärtänyt että lähivuosikymmeninä tämän mustan kullan hallinta on ratkaisevan tärkeää.

Ja omaa kommentointia:

Öljyä ei riitä ikuisesti.Se on täysin selvä asia.Joillekin tahoille ja ennenkaikkea ratkaiseville ihmisille tämä ei kuitenkaan A: Tunnu millään menevän täysillä perille B: Asia ei vain yksinkertaisesti kiinnosta tai sitten C: Asiassa on liian suuret omat intressit.Öljyn kulutus maapallolla senkuin kasvaa ja kasvaa kun suunnan pitäisi olla täysin päinvastainen.Varsinkin (jälleen ;) ) mainituksi tulevassa USA:ssa jossa ei teollisuuden takia tahdota millään pystyä ottamaan tarpeellisia ratkaisevia askelia mm, autoilun päästöjen radikaaliin vähentämiseen.Ja toki on syytä mainita se kuuluisa Kioton sopimus.Oma lukunsa ovat tietysti jatkuvasti kasvavat ja enemmän autoistuvat miljardivaltiot Kiina ja Intia.

Hyvä linkki aiheeseen liittyen:

http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uutinen.shtml?id=676
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Onko tuolla paljon väliä loppuuko öljy aiemmin vai myöhemmin. Sama kriisi se on edessä, ei siihen kumminkaan valmistauduta kunnolla. Luultavasti öljyn loppuminen aiheuttaa maailmanlaajuisen kriisin taloudessa, joka kestää vuosia. Nyt ei muuta kuin ukrainasta ostamaan peltoja ja laittamaan niitä rypsille.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tommonen osu silmään:

22:30 MTV3.doc: Öljy - viimeiset tipat
(Oil, the Final Countdown)

Dokumentissa seurataan öljyn matkaa maan uumenista kuluttajalle. Kuinka pitkään maailman öljyvarat riittävät, kun öljyä joka päivä myydään enemmän kuin sitä tuotetaan? Tuotanto: Marathon, Ranska, 2005.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kotoinen YLE:n MOT-ohjelma käsitteli aiheeseen topicin aiheeseen läheisesti liittyvää asiaa kahdessa ohjelmassaan tällä ja edellisviikolla:

http://lotta.yle.fi/motweb.nsf/sivut/ohjelma?opendocument&pageid=Content1219118B026

http://lotta.yle.fi/motweb.nsf/sivut/ohjelma?opendocument&pageid=Content12514562CEE

Martti Backman toimittajana laittoi etukäteen vahvasti epäilemään sisältöä, mutta ensimmäinen ohjelma oli erittäin hyvä ja vastaansanomatonta - mutta karua - asiaa. Toisessa ote sitten jo lipsuikin hieman liikaa toimittajan omaksi mielipideohjelmaksi
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Turve olisi ainakin MOT:n asiantuntijoitten mielestä ainut varteenotettava polttoaine josta pystyttäisiin tekemään liikenne- ja muita polttoaineita. Valitettavasti EU on ottanut erittäin kielteisen kannan turpeen käyttöön ja EU pitääkin turvetta uusiutumattomana polttoaineena (vaikka se uusiutuukin n. 0,5-1mm vuodessa eikä ainakaan tämänhetkinen turpeen käyttö pienennä juurikaan turvavaroja). Onneksi euroedustaja Eija-Riitta Korhola on lähtenyt taistoon turpeen puolesta ja todennäköisesti asia päättyy hyvin.

Myös Kioton sopimuksessa turve on mustalla listalla. Muutama kuukausi sitten Suomen turvevoimalat olivat jonkinlaisen uhan alla ja mm Vaskiluodon voimalan Seinäjoen turvevoimalaan suunniteltiin kivihiiltä korvaavaksi polttoaineeksi.

Tuntuu että jos Suomen turvevarat olisi jollain Ranskalla, Saksalla, Italialla tai Espanjalla turpeen käytöstä taidettais palkita.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tuo turvehomma saattaa olla tulevaisuudessa ihan helvetin hieno homma Suomelle. Jos pystytään pitämään yllä vaikka kolmasosakin nykyisestä yksityisautoilusta on se perkeleen hyvin. Tällä saitilla on ihmetyttänyt kun jopa perheelliset ja ymmärtääkseni koulutetut ihmiset kuolaavat isojen SUVien perään vaikka nämä ovat yksi suurista yksittäisistä uhkista heidän oman jälkikasvunsa materialistiselle hyvinvoinnille.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Lehdessä oli että Suomen turvesoilla on yhtä paljon energiaa kuin Pohjanmeren öljyvaroissa ja 2/3 siitä mitä Norjalla on. Ja pitää muistaa että kyseessä on (hitaasti)uusiutuva luonnonvara..
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Öljyn säästöissä kannattaisi pohtia myös sitä mihin sitä käytetään. Vähän ulkomuisit mutua mutta oliko se barreli joka menee esim kännykän muoviosien valmistukseen? Jos vähänkin säädeltäisiin kaiken maailman rihkaman tuottoa riittäisi öljy paljon pidempään. Fakta on kuitenkin että ei kaikkea raakaöljyä jalosteta autojen polttoaineeksi.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
joo, barreli varmaan menee. ainaki musta kuullostaa täysin kotuulliselta että esim tohon mun kännykkään ja saman kokoiseen dödöpurkkiin on uponnut 318 litraa öljyä. (barreli on 159l) mistäs greenpeacein sivulta olet tuon viisauden lukenut?
se on voitu vääntää siitä (mutu arvio) että öljy jalostetaan ja rikotaa komponentteihin, bensa, kerosiini ja diesel esimerkiksi ja ylijäävän osan voivat käyttää muoviin
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pyrydaman sanoi:
joo, barreli varmaan menee. ainaki musta kuullostaa täysin kotuulliselta että esim tohon mun kännykkään ja saman kokoiseen dödöpurkkiin on uponnut 318 litraa öljyä. (barreli on 159l) mistäs greenpeacein sivulta olet tuon viisauden lukenut?
Hehheh. Tuo on joo ihan täyttä tuubaa että yksi tynnyri menisi yhden kännyn tuottamiseen. Muuten ainakin kaksi kolmesta maailman suurimmasta öljykentästä on ohittanut maksimituotannon eli Burgan Kuwaitissa ja Cantarell Meksikossa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Burgan_Field
http://en.wikipedia.org/wiki/Cantarell
 
Ylös