Sinänsä ei kaikkea voi aina laittaa FIA:n piikkiin. Yleensä autonvalmistajat itse aloittavat kilpavarustelun joka ajaa luokan kuin luokan kriisiin. Mutta FIA:n teknisen komitean tulisi estää tämä! BPR/FIA GT ja ralli ovat tästä ehkä parhaimmat esimerkit:
BPR:n gloorian ja tuhon aloitti McLaren F1 vuonna 1995. En nyt enään muista kumpi oli ensin LM vai GTR, mutta kuitenkin ensimmäistä versiota vieläjouduttiin "handicäppäämään" samalla kuin kilpailutoiminnan vaativia muutoksia tehtiin. Pohjasta piti luonnollisesti tehdä tasainen yms. Noh, Porsche päätti tehdä 911 GT1:n, kun ei enään normaalilla bi-turbolla pysynyt perässä. Eli 911-mallista tehtiin kisa-auto isolla K:lla. Takamoottori ei enään ollut tarpeeksi nopea joten laitettiin moottori keskelle, fiksattiin runkoa enemmän putkirungon suuntaan ja otettiin tekniikka pitkälti vanhasta kunnon sotaratsusta eli 962:sta. Siluetti tehtiin 959:n tapaan, eli 911:n ohjaamo ja lisää hiilikuitua ympärille. Nooh, näillä eväillä taidettiin mennä kausi 96 loppuun.
DTM:n kaaduttua AMG:lle ja Meselle jäi kovasti käyttämättömiä resursseja, kun ei enään tarvinnut uutta C-sarjan kilpuria väsäillä. Noh, merkillä oli hyvät kokemukset urheiluautoista ja luokka alkoi kiinnostaa... Ainoa ongelma oli, ettei oikein ollut mallia mistä tehdä. Mutta whatta heck, miksi ei tehdä ensin kilpuri ja sitten miettiä sitä vaadittavaa katuautoa. Pikkasen 911 GT1:n tapaan, mutta vaan huomattavasti radikaalimmin! Nyt oli lyöty tärkein naula luokan arkkuun, sillä tämä veto pakotti luonnollisesti sekä McLarenin että Porschen tekemään autonsa uusiksi. Porsche alkoi näyttää yhä enemmän C-ryhmän kilpuria, McLaren sai pitemmän perän... Oli vain yksi ongelma, kilpailukykyiset autot olivat käyneet kalliiksi, eikä tehdastallien kalusto riittänyt vielä saamaan näyttävää kisaa aikaiseksi. Mese laittoi niin paljon rahaa likoon, ettei tuolloin uutta tulemista tehneellä Porschella ollut varaa vastata. Saatika sitten McLaren-BMW:llä, jolle näin arvokas kilpaileminen ei enään tuonut vastaavaa hyötyä. Seuraava evoluutio ei enään olisi voinut olla tekemisissä loistavan peruskonstruktion kanssa, joten McLarenille siitä ei ollut hyötyä, saatika sitten BMW:lle, joka oli "vain" moottorin rakentaja ja näin saatu markkina-arvo ei enää vastannut kuluja. -BMW toki tais maksaa kalleimman, eli 97 kauden laskun pitkälti omasta taskustaan ja tehdastallina toimi Schnitzer... FIA:n olisi pitänyt estää luokan autokannan selkeä vääristyminen ajoissa ja näin luokka olisi säilynyt valtaosin yksityistiimien hallussa.
Entäs rallissa sitten? F1:ssä aktiivijousitus, luistonesto ja lähtöautomatiikka olivat/on kielletty kustannussyistä -kaksi viimeksi mainittua jouduttiin laillistamaan toistaiseksi, koska käyttöä ei voitu valvoa. Entäs rallissa? FIA ei ole kieltänyt käsittääkseni mitään näistä -vaikka olisi voinut jo ajat sitten. Citrën käytti jo F2-autossaan luistoestoa ja lähtöautomatiikkaa. Ainakin lähtöautomatiikka kuuloistais olevan edelleen käytössä. Prodrive taasen on tänä vuonna jo käyttänyt asfalttikisoissa aktiivijousitusta. Kaikki nämä ovat "turhia" kiinnostavan kisailun kannalta ja olisivat pitäneet kieltää jo ajat sitten! Saatika sitten nykyaikaiset nelivetojärjestelmät aktiivilukkoineen... WRC on hieno konsepti, mutta jotain rajoituksia pitää olla.
Hyvän idean siitä, miten paljon F1 rahaa vaatii saa siitä kun ajattalee Mersua ajalta ennen Ferrarin nousua ja Toyotaa ennen F1-tallin perustamista. Mercedes-Benz kilpaili yhtäaikaisesti CART:ssa, GT:ssä/Le Mansissa, kuorma-autoissa ja Formula 1:ssä -joista mikään ei ollut halpa... Nykyään merkin kilpailutoiminta rajoittuu DTM:ään ja Formula 1:siin. Tojolla oli varaa kilpailuttaa rallitiiminsä ohella, todennäköisesti erittäin kallista, Le Mans -projektiaan eli Toyota GT-One:a. Vaikka GT-1 ei kilpaillut kuin lähes ainoastaan Le Mansin 24:n tunnin kisassa, ajettiin tuo kisa oikeastaan aika monesti, sillä testityötä tehtiin PALJON!