Pelkäävätkö moottoriurheilupomot F1:sen menettävän kuninkuusasemansa rallille?

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pidä mielessä että tapauksille Audi ja Peugeot ei tahdo löytyä Formula 1:ssä vastinetta. Molemmat yhtiöt nostivat rallin avulla itsensä ihan toiselle ulottuvuudelle, jälkimmäisen tapauksessa olisi ilman ralliprojektia oltu pahassa pississä. Subaru olisi pelkkää ilmaa ellei olisi menestynyt rallipoluilla.

Usein puhutaan kuinka Mersu onnistui F1:sen avulla nuorentamaan ostajakuntansa. Mutta mitä me olemme oppineet viime vuosina. Mersun koneet olevat niin kireitä, etteivät edes kestä kahta tuntia, siinä missä toinen saksalainen tekee pienemmällä kokemuksella tehokkaamman ja paremman moottorin... Eikö vain wink Hienoa mainosta.
 

Jenkki

Active member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
26
Sijainti
Finland
En ota kantaa F1:n ja Rallin kustannuksiin, mutta näkyvyydessä on huomattava ero.
Suomalaiset hulluna moottoriurheilukansana nyt seuraa molempi, mutta kärjistetysti vois kysyä, että seurataanko rallia edes Suomen ulkopuolella?

Kun miettii palkonko F1 saa katsojia maailmanlaajuisesta ja paljonko ralli, niin saattaa sijoitettu lantti/katsoja olla F1:n eduksi!
Autotehtaatkin varmaan laskee sijoitetulle summalle jotain vastinetta, näkyvyyttä yms...

Rallille onkin varmaan hyväksi, että tänä vuonna menestystä tuli muille kuin suomalaisille. Muutenhan maailmalla ajatellaan, että toi ralli on joku SM-sarja kun siellä ajaa vaan suomalaisia. Kunhan muutama keskieurooppalainen nappaa rallin MM:n niin saattaapi rallin näkyvyys ja sitä kautta autotehtaiden mielenkiinto lisääntyä.

Niin tiedän, automerkkien menestystähän maailmalla seurataan, mutta eikös urheilu usein henkilöidy ihmisiin ja mestareihin ja sitä kautta kuskeista tulee idoleita joihin halutaan samaistua. Eli halutaan samanlainen auto kuin idolilla yms...
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
No kyllähän se F1 pomoja kismittää kun rallin puolella on nousemassa kasapäin välittömiä, lahjakkaita, omalla persoonallisuudellaan varustettuja nuoria tähtiä, tyyliin Petter Solberg... Tai tiedä sitten, mutta käsittämättömältä tämä FIA:n toiminta tuntuu.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Zep:
Pidä mielessä että tapauksille Audi ja Peugeot ei tahdo löytyä Formula 1:ssä vastinetta. Molemmat yhtiöt nostivat rallin avulla itsensä ihan toiselle ulottuvuudelle, jälkimmäisen tapauksessa olisi ilman ralliprojektia oltu pahassa pississä. Subaru olisi pelkkää ilmaa ellei olisi menestynyt rallipoluilla.
Audi on ainakin käyttänyt R8:sta saatua tietoa sen verran, että siinä käytettyä bensansyöttöjärjestelmää sovellettiin aika suoraan siviiliautoihin. R8 tunnetaan kuitenkin aika bensapihinä autona.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
miika:
No kyllähän se F1 pomoja kismittää kun rallin puolella on nousemassa kasapäin välittömiä, lahjakkaita, omalla persoonallisuudellaan varustettuja nuoria tähtiä, tyyliin Petter Solberg... Tai tiedä sitten, mutta käsittämättömältä tämä FIA:n toiminta tuntuu.
No entäs kääntäen? Kismittääkö rallipomoja kun F1 on vuositolkulla ollut miljoona kertaa seuratumpaa kuin ralli?
:D :D
 

Johnny Walker

Active member
Liittynyt
4.8.2002
Viestit
42
Sijainti
Laproaigh
Zep:
Pidä mielessä että tapauksille Audi ja Peugeot ei tahdo löytyä Formula 1:ssä vastinetta. Molemmat yhtiöt nostivat rallin avulla itsensä ihan toiselle ulottuvuudelle, jälkimmäisen tapauksessa olisi ilman ralliprojektia oltu pahassa pississä. Subaru olisi pelkkää ilmaa ellei olisi menestynyt rallipoluilla.
No sen verran tarvii ojentaa, ettei ProDrive Ltd:n masinoima rallitoiminta juurikaan hetkauta Fuji Heavy Industries -konsernia mihinkään suuntaan. Juna menee menojaan ja englannista pyöritetty rallitoiminta on lähinnä hyttysenpaska Ohotanmeressä noin niinkuin konsernitasolla. Itseasiassa YKSIKÄÄN näistä Japanin ihmeistä ei isommin panosta tähän rallitoimintaan, vaan on delegoinut hommat jonkun viriviri pajan hoidettavaksi. Fordillakin oli sama meininki pitkään kunnes pääkonttorilla vihdoin havahduttiin ja integroitiin Malcolm Wilson Motorsport osaksi konsernin toimintoja. Subarulla on ProDrive, Toitsulla oli K-AM eli Köln Anderson Motorsport, Mitsulla RalliArt...Kaikki kokolailla riippumattomia verstaita jotka vain tekevät bisnestä autotehtaan kanssa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No sen verran tarvii ojentaa, että Prodrive on kyllä ihan Prodrive. Eikä TTE ole enään aikoihin käyttänyt Andersson Motorsport nimeä. Tuo K-AM on itse asiassa se TTE:n rekkari. Köln sijainnin mukaan ja AM entisen nimen... Mitsun Ralliart on kans vähän niin ja näin. Cowan on kait nykyisin vain operatiivinen johtaja. Eikä ralli suinkaan ole ainoa laji, jossa toiminnot teetetään ulkopuolella. Prodrive on varsin monen projektin taustalla nykyään, samaan tapaan kuin TWR ennen. Ja on se Subaru kuitenkin varsin läheisessä yhteistyössä STI:n kautta, joka kait tekee ainakin kilpamoottorit. Ai niin, Malcolm Wilsonin firma on M-Sport http://www.m-sport.co.uk/

wink
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Rallin osalta kaupalliset mahdollisuudet ovat lähtökohtaisesti heikot, kun Rallia on lähes mahdotonta televisioida tiiviinä suorana lähetyksenä parhaaseen katseluaikaan. Kokelut tv-erikoiskokeista eivät ole tuottaneet tulosta.

Jokaisesta epäonnistuneesta sarjasta voisi kirjoittaa kirjan, se että lopettaminen kuvataan yhdessä kappaleessa miten loogisesti tahansa ei todista vielä mitään FIA:n osallisuudesta. Tietysti on mahdollista, että täällä kirjoittaa henkilöitä joilla on hyllymetreittäin kirjoja ja erilaisia tutkimuksia moottoriurheiluun liittyen ja laaja maailmanlaajuinen informaatioverkosto, jonka kautta saadaan kaikki ajankohtainen tieto. Jotenkin epäilen ettei täkälaisiltä tietäjiltäkään tuollaisia määriä tietoa löydy.

Lisäksi on eroa siinä perustuuko jonkun moottoriurheilusarjan arvostus perusteelliseen tietämykseen ko. lajista, vai ihan yksinkertaisesti vain siihen, että tätä lajia tv:stä tarjotaan parhaaseen katseluaikaan. Lienee tarpeetonta sanoa kumpi tapaus on yleisempi.

FIA ei 90-luvulla tajunnut ollenkaan sitä, miten arvokkaita televisiointioikeudet ovat. Jos FIA ei olisi tehnyt näin mittavia arviointivirheitä olisi helpompaa uskoa, että FIA todella voi kontrolloida sitä mitä autourheilussa tapahtuu.

Näyttää tosin myös siltä, että kaikki keskustelijat näyttävät johdonmukaisesti unohtavan sen, miten suuret autonvalmistajat suunnittelevat uutta formulasarjaa ja vaativat huomattavia muutoksia nykyiseen tilanteeseen ehtona ykkösissä pysymiselle. FIA:n maailmanvaltahan luonnollisesti pystyisi estämään hankkeen alkuunsa, hiukkasen siis epäilyttää ettei "FIA ja Bernie ovat maailmanvalta" -ajatuksen logiikka riitä kovin pitkälle.

<small>[ 20-11-2003, 21:40: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Norman:
Ferrari lopetti jo Lancian. Haluaako se lopettaa myös rallin MM-Sarjan?
Vainoharhaisuudelle ei täällä sitten todellakaan ole näköjään loppua... wink

Ottakaa nyt järki käteen ihmiset.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei tämä minun ja muiden näkemys FIA:n f1:tä suojelevasta toimintatavasta ole mitenkään oma, vaan kyllä vastaavia juttuja voi lukea ihan muualtakin. Tokikaan ei ehkä F1Racingistä tms. lehdestä, jonka tekijät ovat sokaistuneet f1 maailmasta.

Tietyllä tapaa Suomessa tämä ajatus on saanut ilmaa alle vasta nyt, kun FIA on likvidoimassa rallia. Ralli koskettaa kuitenkin suomalaisia niin läheltä, että sitä seurataan tarkemmalla silmällä. DTM, FIA GT ja C-ryhmä olivat aika paljon etäisempiä kilpasarjoja, joten niihin ei niin paljon kiinnitetä huomiota.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
pmv:

Tietyllä tapaa Suomessa tämä ajatus on saanut ilmaa alle vasta nyt, kun FIA on likvidoimassa rallia. Ralli koskettaa kuitenkin suomalaisia niin läheltä, että sitä seurataan tarkemmalla silmällä. DTM, FIA GT ja C-ryhmä olivat aika paljon etäisempiä kilpasarjoja, joten niihin ei niin paljon kiinnitetä huomiota.
Toisaalta rallin suhteen tilanne lienee myös muuttumassa tuon mielenkiinnon osalta. Vatanen totesi hiljattain, ettei Suomessa valtiollisella taholla olla missään vaiheessa aitoa tukea rallillekaan olla annettu. Edelleen Vatasen mukaan normaali tilanne nykyisessa rallissa on se, että suomalaisia nähdään huipulla selkeästi entistä vähemmän. Tämä historiallisen huono vuosi ei siis Vatasen näkemyksen mukaan tule jäämään ainoaksi. Rallin uskottavuutta eivät toistuvat suomalaiset mestarit pystyneet maailmalla turvaamaan. Tämänkin asian suhteen ollaan ehkä kunnolla herätty vasta nyt kun suomalaisten asema kuljettajamarkkinoilla on selkeästi alkanut heikentyä. Palataan normaaliin tilanteeseen ja suomalainen mestari nähdään ehkä viiden vuoden välein. Grönholmin rinnalla ei juuri muita ehdokkaita enää ole eikä hänkään varmasti kovin paljoa Mäkistä pitempään tule jatkamaan.

Luonnollisesti virolaisia ja norjalaisia tullaan jatkossa näkemään Suomen osakilpailussa selvästi aikaisempaa enemmän, mikä varmistanee ainakin kilpailun säilymisen Suomessa toistaiseksi.

Perustellusti voinee noitten edesmenneiden sarjojen osalta kysyä, että eivätköhän ne olleet huomattavan etäisiä muuallakin, kun päinvastainen suhtautuminenhan olisi pitänyt sarjat hengissä. Sellaisella sarjalla jonka saama mielenkiinto ei ole oikeassa suhteessa sarjan vaatimiin taloudellisiin panostuksiin nähden ei luonnollisesti ole tulevaisuutta.
---

sitten vähän yleisemmin tästä aiheesta:
Koko FIA:n toimintaa ja moottoriurheilua ajatellen voitaneen myös kysyä, että onko sellainen vertailu, jossa moottoriurheilusarjoja vertaillaan keskenään yleensäkään oikea tapa lähestyä tätä asiaa. Moottoriurheilu kokonaisuudessaanhan kilpailee näkyvyydestä muiden huippusuosittujen urheilulajien kuten jalkapallon kanssa. Kysymys ei siis ole siitä, miten hyvää laatukilpailua on moottoriurheilun sisällä, vaan siitä miten hyvin moottoriurheilu kokonaisuudessaan pystyy kilpailemaan näkyvyydestä muun urheilun kanssa.

Se että parikymmentä autoa pistetään kiertämään rataa ympäri, on monien mielestä lähinnä typerää ja ainakin haukotuttavan tylsää seurattavaa. Ei moottiriurheilussa kilpailla siitä, kuka pystyy toteuttamaan moottoriurheilun asiantuntijoiden (joihin omasta näkökumlastani lasken kyllä es. pmv:n mukaan kirjoitusten perusteella) näkökulmasta parhaan sarjan, vaan siitä kuka pystyy toteuttamaan sellaisen sarjan, jolla saavutetaan niiden ihmisten suosio, jotka lähinnä jumaloivat jotakin tuotenimeä tai urheilijaa - olematta sen syvällisemmin kiinnostuneita mistään muusta.

Kaikkein karmeimmillaan kysymys voi ollakin lähinnä vain ja ainoastaan siitä, miten F1-kuskin pakarat saadaan naiskatsojien näkökulmasta katsottuna näyttämään kiinnostavammilta kuin jalkapalloilijan pakarat. Ei ole ihme, jos tässä vaiheessa perinteinen moottoriurheiluyleisö alkaa repiä hiuksiaan - se vaan ei vaikuta, kun maailmasta ei löydy miljardia perinteistä moottoriurheilun seuraajaa, mutta F1:ten seuraajia tuollainen lukumäärä parhaimmillaan löytyy. (Kiinan mukaan tullessa määrä kasvaa huomattavasti - puhumattakaan siitä, millainen vaikutus on Intian mukaan tulolla)

<small>[ 22-11-2003, 15:36: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos ajatellaan suuren yleisön mielenkiintoa autourheilua kohtaan, niin FIA:n tarkoitus on kohdistaa tämä mielenkiinto f1:een. Ja itse asiassa FIA:n tarkoitus ei ole ajatella asiantuntijoiden viihtyvyyttä, vaan suuren yleisön mielenkiinnon ylläpitämistä. Tästä Max Mosley on antanut joskus 90-luvun lopulla tämän suuntaisia lausuntoja. "Asiantuntijakatsojat" eivät FIA:n silmissä ole mikään varteenotettava kohderyhmä.

Mutta sekin on totta, että FIA on aktiivisesti pyrkinyt vähentämään suuren yleisön kiinnostuksen kohteena olevia muita autourheilutapahtumia ja niiden aiheuttamaa mielenkiintoa. Hyvä esimerkki on juuri LeMansin legendaarisen kilpailun eräänlainen hylkääminen. Sillähän ei ole mitään FIA:n statusta. Näin kesäkuussa median huomio ei vahingossakaan siirry Le Mansiin, vaan pysyy kiltisti jännittävässä f1:n maailmassa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
pmv:
Jos ajatellaan suuren yleisön mielenkiintoa autourheilua kohtaan, niin FIA:n tarkoitus on kohdistaa tämä mielenkiinto f1:een. Ja itse asiassa FIA:n tarkoitus ei ole ajatella asiantuntijoiden viihtyvyyttä, vaan suuren yleisön mielenkiinnon ylläpitämistä. Tästä Max Mosley on antanut joskus 90-luvun lopulla tämän suuntaisia lausuntoja. "Asiantuntijakatsojat" eivät FIA:n silmissä ole mikään varteenotettava kohderyhmä.

Mutta sekin on totta, että FIA on aktiivisesti pyrkinyt vähentämään suuren yleisön kiinnostuksen kohteena olevia muita autourheilutapahtumia ja niiden aiheuttamaa mielenkiintoa. Hyvä esimerkki on juuri LeMansin legendaarisen kilpailun eräänlainen hylkääminen. Sillähän ei ole mitään FIA:n statusta. Näin kesäkuussa median huomio ei vahingossakaan siirry Le Mansiin, vaan pysyy kiltisti jännittävässä f1:n maailmassa.
Miksi FIA toimii näin?

Jos FIA:n tarkoitus on suunnata kaikki mielenkiinto F1:een niin miksi se ylipäätään ylläpitää muita sarjoja?
 

vileda

Well-known member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
90
Sijainti
Oulu
Ilmari:
pmv:
Jos ajatellaan suuren yleisön mielenkiintoa autourheilua kohtaan, niin FIA:n tarkoitus on kohdistaa tämä mielenkiinto f1:een. Ja itse asiassa FIA:n tarkoitus ei ole ajatella asiantuntijoiden viihtyvyyttä, vaan suuren yleisön mielenkiinnon ylläpitämistä. Tästä Max Mosley on antanut joskus 90-luvun lopulla tämän suuntaisia lausuntoja. "Asiantuntijakatsojat" eivät FIA:n silmissä ole mikään varteenotettava kohderyhmä.

Mutta sekin on totta, että FIA on aktiivisesti pyrkinyt vähentämään suuren yleisön kiinnostuksen kohteena olevia muita autourheilutapahtumia ja niiden aiheuttamaa mielenkiintoa. Hyvä esimerkki on juuri LeMansin legendaarisen kilpailun eräänlainen hylkääminen. Sillähän ei ole mitään FIA:n statusta. Näin kesäkuussa median huomio ei vahingossakaan siirry Le Mansiin, vaan pysyy kiltisti jännittävässä f1:n maailmassa.
Miksi FIA toimii näin?

Jos FIA:n tarkoitus on suunnata kaikki mielenkiinto F1:een niin miksi se ylipäätään ylläpitää muita sarjoja?
Yksinkertaisesti juuri sen takia, että saavat rahavirrat kulkemaan oikeaan suuntaan... Prkl sen FIA:n kanssa.. Yksi iso p***a koko laitos.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vileda:
Ilmari:
pmv:
Jos ajatellaan suuren yleisön mielenkiintoa autourheilua kohtaan, niin FIA:n tarkoitus on kohdistaa tämä mielenkiinto f1:een. Ja itse asiassa FIA:n tarkoitus ei ole ajatella asiantuntijoiden viihtyvyyttä, vaan suuren yleisön mielenkiinnon ylläpitämistä. Tästä Max Mosley on antanut joskus 90-luvun lopulla tämän suuntaisia lausuntoja. "Asiantuntijakatsojat" eivät FIA:n silmissä ole mikään varteenotettava kohderyhmä.

Mutta sekin on totta, että FIA on aktiivisesti pyrkinyt vähentämään suuren yleisön kiinnostuksen kohteena olevia muita autourheilutapahtumia ja niiden aiheuttamaa mielenkiintoa. Hyvä esimerkki on juuri LeMansin legendaarisen kilpailun eräänlainen hylkääminen. Sillähän ei ole mitään FIA:n statusta. Näin kesäkuussa median huomio ei vahingossakaan siirry Le Mansiin, vaan pysyy kiltisti jännittävässä f1:n maailmassa.
Miksi FIA toimii näin?

Jos FIA:n tarkoitus on suunnata kaikki mielenkiinto F1:een niin miksi se ylipäätään ylläpitää muita sarjoja?
Yksinkertaisesti juuri sen takia, että saavat rahavirrat kulkemaan oikeaan suuntaan... Prkl sen FIA:n kanssa.. Yksi iso p***a koko laitos.
Kerroppa vielä mihin nuo rahavirrat ohjataan, niin lopetan typerät kysymykseni.

FIA:n päättäjien ja Bernie Ecclestonen taskuunko?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ilmari:
vileda:
Ilmari:
pmv:
Jos ajatellaan suuren yleisön mielenkiintoa autourheilua kohtaan, niin FIA:n tarkoitus on kohdistaa tämä mielenkiinto f1:een. Ja itse asiassa FIA:n tarkoitus ei ole ajatella asiantuntijoiden viihtyvyyttä, vaan suuren yleisön mielenkiinnon ylläpitämistä. Tästä Max Mosley on antanut joskus 90-luvun lopulla tämän suuntaisia lausuntoja. "Asiantuntijakatsojat" eivät FIA:n silmissä ole mikään varteenotettava kohderyhmä.

Mutta sekin on totta, että FIA on aktiivisesti pyrkinyt vähentämään suuren yleisön kiinnostuksen kohteena olevia muita autourheilutapahtumia ja niiden aiheuttamaa mielenkiintoa. Hyvä esimerkki on juuri LeMansin legendaarisen kilpailun eräänlainen hylkääminen. Sillähän ei ole mitään FIA:n statusta. Näin kesäkuussa median huomio ei vahingossakaan siirry Le Mansiin, vaan pysyy kiltisti jännittävässä f1:n maailmassa.
Miksi FIA toimii näin?

Jos FIA:n tarkoitus on suunnata kaikki mielenkiinto F1:een niin miksi se ylipäätään ylläpitää muita sarjoja?
Yksinkertaisesti juuri sen takia, että saavat rahavirrat kulkemaan oikeaan suuntaan... Prkl sen FIA:n kanssa.. Yksi iso p***a koko laitos.
Kerroppa vielä mihin nuo rahavirrat ohjataan, niin lopetan typerät kysymykseni.

FIA:n päättäjien ja Bernie Ecclestonen taskuunko?
Ai niin ja tietenkin Ferrarille, niinkö?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eihän se FIA ylläpidäkkään juuri muita sarjoja kuin f1. Jos jostain sarjasta uhkaa tulla liian hyvä, niin se lopetetaan erikoisilla sääntömuutoksilla, heikolla markkinoinnilla yms. paskalla.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
pmv:
No eihän se FIA ylläpidäkkään juuri muita sarjoja kuin f1. Jos jostain sarjasta uhkaa tulla liian hyvä, niin se lopetetaan erikoisilla sääntömuutoksilla, heikolla markkinoinnilla yms. paskalla.
Mutta minkä takia??

Että Ferrari, FIA ja Bernie saisi lisää rahaa. niinkö?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Toisaalta tuntuisi järkevältä uskoa, että FIA on nyt lyömässä kapuloita rallin rattaisiin. Ainakin siinä määrin, että Ford saataisiin F1:iin.

Mutta toisaalta esim. sorakisojen lisääminen - mielenkiinnon lisämiseksi - sekä rallien määrän lisääminen näyttää viittaavan siihen, että kyllä rallillakin yritetään bisnestä tehdä. Mikäpä FIA:n näkökulmasta olisi parempi kuin kaksi megasuosittua sarjaa? Kyllähän ihmiset ehtivät kiinnostua kumpaankin! Toisaalta, kun F1 saattaa lipua käsistä, niin rallissa olisi FIA:n oljenkorsi.
 
Ylös