pmv:
Tietyllä tapaa Suomessa tämä ajatus on saanut ilmaa alle vasta nyt, kun FIA on likvidoimassa rallia. Ralli koskettaa kuitenkin suomalaisia niin läheltä, että sitä seurataan tarkemmalla silmällä. DTM, FIA GT ja C-ryhmä olivat aika paljon etäisempiä kilpasarjoja, joten niihin ei niin paljon kiinnitetä huomiota.
Toisaalta rallin suhteen tilanne lienee myös muuttumassa tuon mielenkiinnon osalta. Vatanen totesi hiljattain, ettei Suomessa valtiollisella taholla olla missään vaiheessa aitoa tukea rallillekaan olla annettu. Edelleen Vatasen mukaan normaali tilanne nykyisessa rallissa on se, että suomalaisia nähdään huipulla selkeästi entistä vähemmän. Tämä historiallisen huono vuosi ei siis Vatasen näkemyksen mukaan tule jäämään ainoaksi. Rallin uskottavuutta eivät toistuvat suomalaiset mestarit pystyneet maailmalla turvaamaan. Tämänkin asian suhteen ollaan ehkä kunnolla herätty vasta nyt kun suomalaisten asema kuljettajamarkkinoilla on selkeästi alkanut heikentyä. Palataan normaaliin tilanteeseen ja suomalainen mestari nähdään ehkä viiden vuoden välein. Grönholmin rinnalla ei juuri muita ehdokkaita enää ole eikä hänkään varmasti kovin paljoa Mäkistä pitempään tule jatkamaan.
Luonnollisesti virolaisia ja norjalaisia tullaan jatkossa näkemään Suomen osakilpailussa selvästi aikaisempaa enemmän, mikä varmistanee ainakin kilpailun säilymisen Suomessa toistaiseksi.
Perustellusti voinee noitten edesmenneiden sarjojen osalta kysyä, että eivätköhän ne olleet huomattavan etäisiä muuallakin, kun päinvastainen suhtautuminenhan olisi pitänyt sarjat hengissä. Sellaisella sarjalla jonka saama mielenkiinto ei ole oikeassa suhteessa sarjan vaatimiin taloudellisiin panostuksiin nähden ei luonnollisesti ole tulevaisuutta.
---
sitten vähän yleisemmin tästä aiheesta:
Koko FIA:n toimintaa ja moottoriurheilua ajatellen voitaneen myös kysyä, että onko sellainen vertailu, jossa moottoriurheilusarjoja vertaillaan keskenään yleensäkään oikea tapa lähestyä tätä asiaa. Moottoriurheilu kokonaisuudessaanhan kilpailee näkyvyydestä muiden huippusuosittujen urheilulajien kuten jalkapallon kanssa. Kysymys ei siis ole siitä, miten hyvää laatukilpailua on moottoriurheilun sisällä, vaan siitä miten hyvin moottoriurheilu kokonaisuudessaan pystyy kilpailemaan näkyvyydestä muun urheilun kanssa.
Se että parikymmentä autoa pistetään kiertämään rataa ympäri, on monien mielestä lähinnä typerää ja ainakin haukotuttavan tylsää seurattavaa. Ei moottiriurheilussa kilpailla siitä, kuka pystyy toteuttamaan moottoriurheilun asiantuntijoiden (joihin omasta näkökumlastani lasken kyllä es. pmv:n mukaan kirjoitusten perusteella) näkökulmasta parhaan sarjan, vaan siitä kuka pystyy toteuttamaan sellaisen sarjan, jolla saavutetaan niiden ihmisten suosio, jotka lähinnä jumaloivat jotakin tuotenimeä tai urheilijaa - olematta sen syvällisemmin kiinnostuneita mistään muusta.
Kaikkein karmeimmillaan kysymys voi ollakin lähinnä vain ja ainoastaan siitä, miten F1-kuskin pakarat saadaan naiskatsojien näkökulmasta katsottuna näyttämään kiinnostavammilta kuin jalkapalloilijan pakarat. Ei ole ihme, jos tässä vaiheessa perinteinen moottoriurheiluyleisö alkaa repiä hiuksiaan - se vaan ei vaikuta, kun maailmasta ei löydy miljardia perinteistä moottoriurheilun seuraajaa, mutta F1:ten seuraajia tuollainen lukumäärä parhaimmillaan löytyy. (Kiinan mukaan tullessa määrä kasvaa huomattavasti - puhumattakaan siitä, millainen vaikutus on Intian mukaan tulolla)
<small>[ 22-11-2003, 15:36: Message edited by: AMS82 ]</small>