Peruskoulu

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
312T4 sanoi:
Eikö se vähene kaksi tuntia ysiltä? Tarkastan sen opolta huomenna, voin olla väärässä?:confused:
Meillä oli kaksi tuntia ysillä valinnaista viikossa :D...95-99. Vai millaisia määriä nykyään prukasivat pitää
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Rusina sanoi:
Meillä oli kaksi tuntia ysillä valinnaista viikossa :D...95-99. Vai millaisia määriä nykyään prukasivat pitää
Taitaa olla peräti 12 tuntia nykyisen vanhan opsin mukaan. Uudessa se tippuu kymmeneen! Tarkistan huomenna!

Onhan siellä ollut niitä "kissanhoito" kursseja valinnaisten seassa:D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Rusina sanoi:
Ruotsia pitäisi silti osata. Ruotsinosaamisen hyötyjä ei kukaan varmaan lähde kiistämään.
Enpä oikein ole kanssasi samaa mieltä. Ruotsin kieltä olen tarvinnut viimeisen 25'n vuoden aikana hyvin vähän, huolimatta siitä että toimin B to b sektorilla myynti ja johtotehtävissä. Tilanteet jotka muistan on yksi friidun iskeminen noin 20-kymppisenä. Muutama ostoksilla käynti Ruotsissa. Ostettuani vahingossa ruotsinkielisen satukirja niin iltasatua lukiessanni olen kääntänyt tekstin samalla suomeksi sekä ruotsinkielisten lastenohjelmien tulkkaaminen suomeksi.

Kaikki neuvottelut vieraalla kielellä ruotsalaisten kanssa on järkevämpää käydä englanniksi ettei anna kohtuutonta etua ruotsinkieliselle.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Pakkoruotsista muutamia pointteja:

- Veljeni on ja isäni oli Ruottalaisessa firmassa töissä. Molemmissa virallinen kieli englanti.

- Miettikää kuinka paljon tässä maassa tuhlataan resursseja (ja nuorten energiaa) tämän pakkokielen opettamiseen. Eikö noille löydy parempaa tekemistä?

- Toki historiallisesti ja kultuurillisesti Ruotsi kuuluu Suomeen, mutta miksi sen takia kaikkien sitä on pakolla opeteltava, varsinkin kun tulokset on todella onnettomat.

Kuinka moni täällä "pakkoruotsia" Lukion loppuun opiskelleista selviää tukholmassa vaikka 3pv pelkällä ruottilla? Empä usko että moni :eek!:

Turha pakko pois, ne keitä kieli kiinnostaa opiskelkoot sitä!
Ett silleen!!!!!!!!!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
- Toki historiallisesti ja kultuurillisesti Ruotsi kuuluu Suomeen, mutta miksi sen takia kaikkien sitä on pakolla opeteltava, varsinkin kun tulokset on todella onnettomat.

Suomi on historiallisesti kuulunut Ruotsiin, Ruotsi ei suinkaan Suomeen. Kielellisesti ruotsi on kuulunut Suomeen.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Suomi on historiallisesti kuulunut Ruotsiin, Ruotsi ei suinkaan Suomeen. Kielellisesti ruotsi on kuulunut Suomeen.
No tota tarkotin :jaska:
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
312T4 sanoi:
Taitaa olla peräti 12 tuntia nykyisen vanhan opsin mukaan. Uudessa se tippuu kymmeneen! Tarkistan huomenna!

Onhan siellä ollut niitä "kissanhoito" kursseja valinnaisten seassa:D
Thh.. tsiisus.. ja nyt ihmiset sitten kitisevät kun tipahtaa nuo valinnaiset kymmeneen! No joo..itse valitsin ATK-asiantuntijat kurssin..meinasin valita Bilekurssin.. (köksä..)
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
312T4 sanoi:
Taitaa olla peräti 12 tuntia nykyisen vanhan opsin mukaan. Uudessa se tippuu kymmeneen! Tarkistan huomenna!

Onhan siellä ollut niitä "kissanhoito" kursseja valinnaisten seassa:D
12? No ei meillä.. 7 taitaa olla, ja kai noitakin vähennetään.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Seuraavalla lukuvuotena (9 lk.) minulla onilmeisesti tällaisia valinnaisaineita:
  • ranskaa kaksi tuntia viikossa (2 krs.)
  • ATK:ta kaksi tuntia viikossa (2 krs.)
  • kaupallisia aineita kaksi tuntia viikossa (2 krs.)
  • ruotsin lisäkurssi puolivuotta/kaksi tuntia viikossa
  • englannin lisäkurssi puolivuotta/kaksi tuntia viikossa
  • äidinkielen sanataide kurssi puolivuotta/kaksi tuntia viikossa
  • tähtitieteen kurssi puolivuotta/kaksi tuntia viikossa
 

H_Hihhuli

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
1971
Olenpa todella tyytyväinen että jouduin aikoinaan opiskelemaan pakkoruotsia. Kieli on nyt passiivisesti hallinnassa ja mikäli sitä tarvitsee, helpohkosti otettavissa aktiiviseen käyttöön. Nuorempana olisin saattanut tehdä typerän päätöksen, jos se olisi ollut valinnainen.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
S.A sanoi:
Seuraavalla lukuvuotena (9 lk.) minulla onilmeisesti tällaisia valinnaisaineita:
  • ranskaa kaksi tuntia viikossa (2 krs.)
  • ATK:ta kaksi tuntia viikossa (2 krs.)
  • kaupallisia aineita kaksi tuntia viikossa (2 krs.)
  • ruotsin lisäkurssi puolivuotta/kaksi tuntia viikossa
  • englannin lisäkurssi puolivuotta/kaksi tuntia viikossa
  • äidinkielen sanataide kurssi puolivuotta/kaksi tuntia viikossa
  • tähtitieteen kurssi puolivuotta/kaksi tuntia viikossa
Mitä valitsit? Kissanhoitokursseja ei teillä näköjään ole:D
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
312T4 sanoi:
Siis kasilla ja ysillä yhteensä:thumbup:
Aejaa :D

Itsehän en toki mitään kissanhoitokursseja ottanutkaan, vaan saksaa, ranskaa ja ruotsia [ja tunnin musiikkia kun en muuta keksinyt].
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
Kun aiheena on sentään peruskoulu, en malta olla puuttumatta erään innokkaan uuden juniorin oikeinkirjoitustaitoihin. Näyttää siltä että se ensimmäinenkin kotimainen on ollut pakkopullaa... :)

Oikeinkirjoitusta voi parantaa helposti kun opettelee yhden yksinkertaisen säännön. Väliviivaa käytetään yhdyssanan välissä vain jos edeltävä sana loppuu samaan vokaaliin jolla seuraava alkaa.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Jarto sanoi:
Kun aiheena on sentään peruskoulu, en malta olla puuttumatta erään innokkaan uuden juniorin oikeinkirjoitustaitoihin. Näyttää siltä että se ensimmäinenkin kotimainen on ollut pakkopullaa... :)
Hmm... mä olen täällä ollut jo miltei kolme vuotta, joten tää ei toivottavasti koske mua...:D
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Itseäni ainakin jäi näin juuri lukion käyneenä harmittamaan heikko kielitaito. Kuuden vuoden ruotsin opiskelun jälkeen voisi tiivistää lauseeseen "Jag talar inte svenska". Paljon enempää en voi sanoa osaavani, vaikka kirjoitin ruotsista B:n.

Englannin taas opiskelu jäi taka-alalle, kun minulle sattui aina sellaiset opettajat, joita en olisi normaalielämässä lähestynyt 100 metriä lähemmäksi. Huonoa tuuria, mutta oli varmasti myös itsessä vikaa. Ja olisinhan voinut yrittää hieman opiskella vapaa-ajallakin.

No kyllähän se englanti kohtuu hyvin taittuu, mutta ääntäminen on omasta mielestäni heikkoa. Ulkomaalaisten kanssa kommunikoidessa sitten esiintyykin "hieman" liikaa epävarmuutta ja jännitystä. Heikko ääntäminen johtuu varmasti siitä, etten kovin usein aiemmin ole joutunut/päässyt ulkomaalaisten kanssa juttelemaan.

Menin heti kirjoitusten jälkeen töihin erääseen suomalaiseen elintarvikeyritykseen töihin. Nyt olisi mukava, jos kielitaitoa löytyisi: koneet sinne tuo eräs ruotsalaisyritys, joka on lähettänyt pari ruotsalaista tarkkailemaan konetta noin puoleksi vuodeksi. No suurempia ongelmia ei ole kielitaidon puutteen takia tullut, mutta olisihan se mukava puhua paskaa...

Eli ruotsista olisi hyötyä, jos sitä osaisi. Itse kuitenkin pääsin peruskoulun ja lukion oppimäärät läpi ilman suurempia ongelmia, kuitenkaan osaamatta paljoa mitään. Minun kohdallani olisikin ollut parempi, jos olisin voinut valita lukion alkaessa ruotsin tilalle enemmän englantia, esim. juuri puhekursseja. Ehkä lukiossa pitäisikin olla kiintiö kuinka paljon kielikursseja pitäisi ottaa?
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Asko S. sanoi:
Ehkä lukiossa pitäisikin olla kiintiö kuinka paljon kielikursseja pitäisi ottaa?
Tarvitseeko kaikkien osata kieliä englantia enempää? Yhteiskunta tarvitsee monia eri alojen osaajia. Itse luin kaikki kemiat, fysiikat ja biologiat. Jatko-opiskelu paikkoja on paljon enemmän tarjolla, kuin mitä olisi kolmella eri kielellä ollut. Ei sinäänsä että olisin niitä silti lukenut.

Lukiossa on jo nykyiselläänkin aivan liikaa kiintiöitä. Miksi kaikkien pitää lukea vaikka filosofiaa se yksi pakollinen kurssi? Tai musiikkia? Yleensä pakolliset kurssit, joista ei nähdä olevan hyötyä, ovat lukiossakin lähes ylä-aste luokkien tasoisessa kurissa. Ruotsi on se pahin esimerkki.

Mitä jos lukiossa olisi pakollisena vain äidinkieli, englanti ja matikka? Ihan YO-uudistuksen kunniaksi.
 
Ylös