Petter

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kenestä on Petterin pysäyttäjäksi tällä kaudella? Ilmassa on sellaisia merkkejä, että Petterin puheet 10 voitosta eivät ole niin totaalisen utopistisia kuin useimmat meistä ovat ajatelleet. Ruotsi on perinteisesti ollut Petterille hyvin vaikea ralli. Muualla mies on loistanut, mutta Ruotsissa vaipunut keskinkertaisuudeksi. Jos Petter on nyt jo Ruotsissa nopein, niin kuinka hyvä hän on hänelle paremmissa ralleissa (kaikki loput sorakisat)??

Mexicoon Subaru saa uuden kehitysversion nykyisestä autosta. Jos uusi auto on parannus nykyiseen, on Subaru huolestuttavan vahva. Petter tuskin ajajana on Grönholmia nopeampi Ruotsissa. Eikä liioin luulisi, että ensimmäistä wrc-rallia ajava Chris Atkinson pystyisi ajamaan (hetkittäin) Daniel Carlssonin vauhdissa niin kuin nyt kävi. Näyttää vahvasti siltä, että Peugeot ei ole ottanut suuria kehitysaskeleita ja että Subarun vanha auto on edelleen nopein. Tässä valossa en haluaisi nähdä uutta, nykyistäkin nopeampaa Subarua. Sellaisella autolla Petter voi voittaa 6-10 rallia. Lisäksi Citroen saattaa olla jo vanhan mallinsa äärirajoilla; se ei enää tarjoa riittävästi kehitysmahdollisuuksia.

Mexicossa todella näemme missä mennään. Toivottavasti Subaru ei ole nyt niin vahva miltä se on näyttänyt. Kenties Ruotsin ralli nyt vastasi lähinnä sorarallin vaatimuksia kuljettajan osalta ja senhän me tiedämme, että Subaru ja Petter ovat piinkova yhdistelmä nopeissa soraralleissa. Mexicosta saadaan myös viitteitä siitä, kuinka paljon Pirelliin siirtyminen tulee parantamaan (?) Peugeotin soravauhtia.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Niin ja miten vahva on Toni Fordilla. Kyllä Tonikin varmaan jostain rallista voiton ottaa tällä kaudella ja ajaa tasaisen hyville sijoille.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ayrton-Ana sanoi:
Niin ja miten vahva on Toni Fordilla. Kyllä Tonikin varmaan jostain rallista voiton ottaa tällä kaudella ja ajaa tasaisen hyville sijoille.
Ajamalla Toni ei voita yhtään kisaa, se on sata varma. Jos kärjestä keskeyttää monta, niin sitten voi olla mahdollisuuksia ottaa samanlainen voitti minkä Märtin otti viime kaudella Mexicossa. Fordilla ei enää kerkeä muualla kuin asvaltilla ja sitä ei jaksa uskoa, että Toni pystyisi haastamaan Loebin ja Duvalin.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
Valde sanoi:
Ajamalla Toni ei voita yhtään kisaa, se on sata varma. Jos kärjestä keskeyttää monta, niin sitten voi olla mahdollisuuksia ottaa samanlainen voitti minkä Märtin otti viime kaudella Mexicossa. Fordilla ei enää kerkeä muualla kuin asvaltilla ja sitä ei jaksa uskoa, että Toni pystyisi haastamaan Loebin ja Duvalin.
Aika vahvaa tekstiä heität ihan mutu-tuntumalla. Tällä kaudella kun ei ole ajettu vielä yhtään sorarallia.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Aika vahvaa tekstiä heität ihan mutu-tuntumalla. Tällä kaudella kun ei ole ajettu vielä yhtään sorarallia.
1) Fordin kehitystyö on jo suunnattu 2006 malliin.

2) Muut ovat kehittyneet ja vaikka eivät olisi, ei Fordilla silti kerkiäisi, ellei ajajana olisi joku Märtiniä merkittävästi nopeampi kuljettaja. Toni ei sitä ole.

3) Asvaltilla voisi vielä keretä, mutta Tonin viime kauden tasaiset väännöt Armin Schwartzin kanssa eivät povaa riemuvoittoja Sebastien Loebin tasoisesta asvalttiajajasta.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
Valde sanoi:

2) Muut ovat kehittyneet ja vaikka eivät olisi, ei Fordilla silti kerkiäisi, ellei ajajana olisi joku Märtiniä merkittävästi nopeampi kuljettaja. Toni ei sitä ole.

Menee reilusti offtopiciksi mutta niinhän nämä aina...
MM-sarjassa menee sitten melkoisen huonosti jos MM-sarjaa johtaa Märtiniäkin huonompi kuski, Märtin kun ei ehdi samanlaisella autolla edes Bossen vauhtiin.... että, jos edelleen jätettäis nämä ennenaikaiset johtopäätökset tekemättä. ei sitä sitikkaakaan taideta hirveästi enää tällä kaudella kehittää, ja silti sillä voitetaan. Ja nämä vertaukset Arminiin on myös, noh, miten sen nyt sanoisi, jos nyt lähdetään esim. formuloiden puolelle niin Heidfeld oli viimevuonna Pantanoa hitaampi monessa kilpailussa, silti Heidfeld ajaa nyt Williamssilla ja Pantano ei missään. Minulla oli tähän vielä joku naseva loppukaneetti mutta unohdin sen joten jääköön.
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
heh heh, aika "valdemainen" topiikki...

mistä sitä tietää, vaikka subaru oliskin ihan paska, mutta petteri onkin suorastaan maagisen nopea kuski? ja hirvosen mikko siitä seuraava :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Tuota noin! Subarun uusi kehitysversio voi olla nopea, mutta yleensä noissa uusissa autoissa on jonkun aikaa kaiken maailman lastentauteja. Mutta Meksiko kertoo aika paljon eri tallien soravauhdista. Tosin Subarulla on varmaan loppukaudesta vielä varaa ottaa vauhtia reservistä.

Toisin sanoen Petteri on vahvoilla mestaruustaistossa. Se on Bossen ja Märtinin tehtävä pysäyttää hänet. Loeb olisi muuten vahva, mutta taitaa Citikka vanhentua käsiin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Menee reilusti offtopiciksi mutta niinhän nämä aina...
MM-sarjassa menee sitten melkoisen huonosti jos MM-sarjaa johtaa Märtiniäkin huonompi kuski, Märtin kun ei ehdi samanlaisella autolla edes Bossen vauhtiin....
Märtin ei ehdi "edes Bossen" vauhtiin??? Eiköhän se paljolti johdu siitä, että Bosse menee niin kovaa. Ruotsihan on sellainen ralli, jossa Märtinin olisi pitänyt lyödä Duval helposti. Nyt Duval pystyi samaan vauhtiin kuin Märtin. Jos Fordin pojat yhtään voivat toimia mittapuina, niin kaikki puhuu sen puolesta, että Citroen on nopeampi kuin 307, tai ainakin paljon helpommin limiteille vietävä auto.

MM-sarjan johtamista on aika turha käyttää perusteena mihinkään tässä vaiheessa. Esimerkiksi Märtiniin verrattuna Gardella on ollut se etu, että ekassa kisassa ei tarvinnut käyttää Pirellin renkaita. Kuljettajina olen muodostanut miehistä mielipiteeni hiukan pidemmän ajan seurannalla kuin tämän kauden. Märtinillä on sentään vähän eri tason meriitit. Mutta kohtahan nähdään kumpi on oikeassa. Itse veikkaan, että tulevissa soralleissa Garden ero kärkeen tulee olemaan 1-4 minuuttia kisasta riippuen (olettaen, että joku kärkikuljettajista on tehnyt puhtaan kisan).
------------------

Leipurihiiva:

Valdemainen threadi? :confused: :p

Ei kai se Subbe ihan katastrofi ole, kun Australian Chris Atkinson ajoi sillä top 5 ek-aikoja muutaman kappaleen verran. Kyse on Atkinsonin ensimmäisestä lumirallista ja ensimmäisestä rallista ylipäätään wrc-autolla!
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
Valde sanoi:

Märtiniin verrattuna Gardella on ollut se etu, että ekassa kisassa ei tarvinnut käyttää Pirellin renkaita. Kuljettajina olen muodostanut miehistä mielipiteeni hiukan pidemmän ajan seurannalla kuin tämän kauden. Märtinillä on sentään vähän eri tason meriitit. Mutta kohtahan nähdään kumpi on oikeassa. Itse veikkaan, että tulevissa soralleissa Garden ero kärkeen tulee olemaan 1-4 minuuttia kisasta riippuen (olettaen, että joku kärkikuljettajista on tehnyt puhtaan kisan).
Oliko ne Pirellit sitten montessa lopunperin niin paskat, kun Panizzikin ajoi Mitsulla huikeita aikoja Pirellin renkailla? Voisin melkein väittää että Pirellit eivät ainakaan tällä hetkellä ole Micheliniä asvaltilla niin paljoa jäljessä kuin viimekaudella, jos silloinkaan, koska Subaru oli ainoa Pirellejä käyttävä talli, jolloin vertailua oli vähän hankalampi tehdä.

Enkä ole missään välissä väittänyt ettenkö arvostaisi Gardea muutenkin kuin tämän kauden suoritusten perusteella. Mielestäni Garde ei vain koskaan ole vielä saanut kunnon autoa alleen. Kuitenkin suoritukset aikanaan etuvetoisilla Nissanilla ja Seatilla, unohtamatta tietysti ensimmäistä WRC-kilpailua Seatilla ovat osoituksia että kyllä Gardella lahjoja on. Märtinin paremmat meriitit tähän asti johtuvat puhtaasti siitä että Märtin on saanut koko uransa ajaa kilpailukykyisillä autoilla, Gardella on vasta tänä vuonna ensimmäinen mahdollisuus tosissaan taistella paikasta kolmen joukkoon joka kisassa.

Että jospa ei nyt nosteta Gardea parin ensimmäisen kisan jälkeen millekkään kultalautaselle tai lynkata suonsilmään, siitä ei ole mitään hyötyä. Sitten kun kausi etenee pidemmälle ja kaikille alkaa uudet autot sopimaan käteen, voidaan sanoa missä oikeasti mennään.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
leipurihiiva sanoi:
sinänsä ansiokasta pohdiskelua, mutta tekemällä omat alkuoletukset kuljettajien, autojen sekä renkaiden suorituskyvystä pääset aina haluamaasi/toivomaasi lopputulemaan.
Ihan kuin joskus aikaisemminkin olisi ollut puhetta tästä aihesta ja syyttelyä puolin ja toisin formula-alueella. Jostain pitää lähteä liikkeelle ja silloin tehdään oletuksia. Voisit toki konkretisoida asiaa hieman ja kertoa mitkä ne alkuoletukset oli joille ei löydy perusteita tai joita en perustellut (jälkimmäistä tyyppiä varmasti löytyy).

Syytös kehäpäättelystä on sikäli hämmentävä, että allekirjoittanut yrittää ainakin omasta mielestään pyrkiä mahdollisimman avoimesti käyttämään analogista päättelyä (esim. Märtinin ja Duvalin käyttäminen mittatikkuina) toisin kuin monet muut foorumilaiset, jotka näyttävät olettavan tiettyjen kärkiautojen tasaisuuden ikään kuin annettuna, jos niiden kärkikuljettajat ajavat samalla nopeudella.

Villakoiran ydin lienee tekemäni Marcus vs. Petter arviointi. Tällä hetkellä lienee mahdotonta sanoa, mikä noiden herrojen tarkka voimasuhde on, mutta esimerkiksi väite, että Marcus on Petteriä nopeampi Ruotsin rallissa on varsin hyvin perusteltu: (1) Ruotsi on perinteisesti ollut Petterin heikoimpia ralleja; Mäkiseltä tukkapöllyä 2003; Hirvoselle ajamalla häviöitä joillain erikoiskokeilla 2004. (2) Marcus on viime vuoteen saakka ollut varsin suvereeni Ruotsin hallitsija (joskin viime vuonna auton äärimmäinen yliohjautuvuus teki Ruotsista vaikean). Ehkä suurin puute päättelyssä on se, että tänä vuonna Ruotsin rallia ei ajettu Ruotsin rallille normaaleissa oloissa, mikä saattoi muuttaa rallin vaatimuksia lähemmäs normaaleja kovan vauhdin soraralleja ja näin Marcuksen spesialiteettti lumirännien hallitsijana ei merkinnyt.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Oliko ne Pirellit sitten montessa lopunperin niin paskat, kun Panizzikin ajoi Mitsulla huikeita aikoja Pirellin renkailla? Voisin melkein väittää että Pirellit eivät ainakaan tällä hetkellä ole Micheliniä asvaltilla niin paljoa jäljessä kuin viimekaudella, jos silloinkaan, koska Subaru oli ainoa Pirellejä käyttävä talli, jolloin vertailua oli vähän hankalampi tehdä.

Enkä ole missään välissä väittänyt ettenkö arvostaisi Gardea muutenkin kuin tämän kauden suoritusten perusteella. Mielestäni Garde ei vain koskaan ole vielä saanut kunnon autoa alleen. Kuitenkin suoritukset aikanaan etuvetoisilla Nissanilla ja Seatilla, unohtamatta tietysti ensimmäistä WRC-kilpailua Seatilla ovat osoituksia että kyllä Gardella lahjoja on. Märtinin paremmat meriitit tähän asti johtuvat puhtaasti siitä että Märtin on saanut koko uransa ajaa kilpailukykyisillä autoilla, Gardella on vasta tänä vuonna ensimmäinen mahdollisuus tosissaan taistella paikasta kolmen joukkoon joka kisassa.
1) Panizzi oli yksi parhaista Pirelli-ajajista Montessa, mutta sen ei sinänsä pitäisi olla kovin erikoista, kun Mitsulla kerran nykyisellään kerkeeä niin Gallikin nyt näytti. Panizzi sentään parhaimmassa hurmiossaan voisi lyödä asvaltilla kenet tahansa. Parhaimmat ek:nsa Gilles veti yöllä pimeässä, jolloin hän kokee saavansa ylimmäräisen adrenaliinipaukun. Monten pimeä ek:eek:illa 8 ja 9. Panizzi löi Marcuksen ja Petterin selkeästi, mutta paljon kertoo se, että ek:lla 8. Bengue oli Skodalla (!) 3 sekuntia hitaampi ja ek:lla 9. Loeb kymmenen sekuntia nopeampi, vaikka vain varmisteli siinä vaiheessa. Lööppi ja Duval olivat melkein joka ek:lla 0.5 sekuntia kilometrillä nopeampia kuin parhaat Pirelliajajat. Märtinin ja Grönholmin Monte vauhdissa ei pitäisi olla mitään vikaa, mutta rengasvaihdoksen myötä pojat tippuivat 2 minuutilla taaksepäin tappelemaan Petterin kanssa.

2) Garden loistosuorituksia täytyy hakea aika kaukaa... Paasoselta tuli takkiin Suomessa ja Britanniassa (pätkäajat). Arminin kanssa kovaa kisaa asvaltilla. Märtin sentään on kaksinkertainen asvalttiosakilpailun voittaja, joten siinäkin mielessä hän painii eri sarjassa kuin Schwartzin tasoiset asvalttikuljettajat.

Noh kohtahan se nähdään miten Garden kyyti riittää.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
Valde sanoi:

2) Garden loistosuorituksia täytyy hakea aika kaukaa... Paasoselta tuli takkiin Suomessa ja Britanniassa (pätkäajat). Arminin kanssa kovaa kisaa asvaltilla. Märtin sentään on kaksinkertainen asvalttiosakilpailun voittaja, joten siinäkin mielessä hän painii eri sarjassa kuin Schwartzin tasoiset asvalttikuljettajat.
Tuota viimevuoden jyväskylää en nyt kuitenkaan lähtisi lopulta niin hirveästi nostamaan pöydälle, Garden kisahan meni käytännössä pilalle jo perjantaina teknisten ongelmien takia, eikä siinä varmaan suurta motivaatiota ollut enää lähteä kisailemaan täysillä. Paasosella sen sijaan oli näytön paikka, ja piti painaa täysillä. Ja tuo englannin kisa ei muistaakseni mennyt Paasoselta kovinkaan vahvasti.

Garden loistosuorituksia saa hakea kaukaa siksi, että Skodalla ei vain yksinkertaisesti ole ollut mahdollisuuksia ajaa mitään ihmetekoja auton huonon luotettavuuden vuoksi. Viimevuonna alkoi jo näkemään Garden turhautumista Skodan touhuun, kun kisa toisensa jälkeen iskivät tekniset viat. Ehkä sekin söi viimeistä puristusta vauhdista.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Paasonen oli RAC:ssa ekana päivänä hidas, mutta näytti toisena ja kolmantena päivänä selkeästi Skodan parasta vauhtia. Esim. kolmantena päivänä Jani jäi Rhonddan pitkällä (30km) ek:lla kärkeen 31 s ja 30 s. Garde jäi 44 s ja 43 s. Molemmilla oli muistaakseni jo kisa pielessä joten saivat vapaasti päästellä. Janin aika oli tosi hyvä, kun muistaa, että noiden pätkien kolmonenkin, Märtin, jäi 15 sekuntia kärkeen.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ei ole kukaan mainituista huono kuski muu kuin tää germaani joka kumma kyllä pystyy kerran-kaks kaudessa yllättämäänkin.
En sanois että Garde mikään maailman paras on. Mahdotonta sanoa vielä mutta näyttää että kyvykkäämpiäkin kuskaajia on sarjassa. Tonilla on kuitenkin paljon kokemusta melkein kaikista ralleista joten kyllä hyviä tuloksia voi odottaa. Varsinkin kun tallikaveri Roman Krestalla ei sitä kokemusta ole lähellekkään niin paljoa. Mutta Ford kyllä panostaa jo ensi kauteen ja mielenstäni tämä kausi on heille ns. välimeno vuosi koska johto päätti päätöksensä niin myöhään. Kyllä Toni tarvitsee Citroenin, Peugeotin ja Petterin ongelmat ennen kuin voitto heltiää. Mutta en epäile lainkaan etteikö varmoja pisteitä helisisi monestakin kisasta ja sitä kautta paikka säilyisi pariksi seuraavaksikin kaudeksi joihin Ford varmasti tsantsaa ihan eritavalla kun ei ole Jaggea riippakivenä.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Valde sanoi:
1) Fordin kehitystyö on jo suunnattu 2006 malliin.
Rupeaa nykyinenkin malli ja sen kehittäminen kiinnostamaan kun on Ford molemmissa MM:ssä WRC:ssä johdossa....
 

Aslan

Banned
Liittynyt
12.1.2005
Viestit
791
Sijainti
Finland
Montessa Tonin suoritus oli yli odotusten. Vaikka edeltä muutama kovempimaineinen kuski keskeytti, ei se Garden suorituksen arvoa vähennä yhtään. Erityisesti Montessa on tuoda auto maaliin.
Ruotsin ralli meni pilalle huonon avauspäivän takia. Toni oli sairas, eikä autokaan ollut aivan parhaimmillaan. Uskon, että Meksikossa tai viimeistään Uudessa-Seelannissa, tämän kauden aikana, MM-pistejohtaja osoitaa kaikille epäilijöille mistä on kotoisin.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Valde sanoi:
Kenestä on Petterin pysäyttäjäksi tällä kaudella? Ilmassa on sellaisia merkkejä, että Petterin puheet 10 voitosta eivät ole niin totaalisen utopistisia kuin useimmat meistä ovat ajatelleet. Ruotsi on perinteisesti ollut Petterille hyvin vaikea ralli. Muualla mies on loistanut, mutta Ruotsissa vaipunut keskinkertaisuudeksi. Jos Petter on nyt jo Ruotsissa nopein, niin kuinka hyvä hän on hänelle paremmissa ralleissa (kaikki loput sorakisat)??
Loeb pysäytti misukoilla Petterin, mutta kuka pysäyttää Loebin?
 
Ylös