Pirelli, virallinen rengastoimittaja

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Löytyykö jostakin syytä miksi se nk.valinnanvapaus seosten osalta päätettiin lopettaa? Mielestäni muutama vuosi sitten käytössä ollut malli että tallit sai tilata ennalta tietyt seokset viikonlooppuun toi mukanaan eroa taktiikoihin ja myös riskitekijän väärän valinnan myötä. Nyt kun kaikilla samat vaihtoehdot pilaa senkin taktisen vaihtoehdon
Kaikkia seoksia piti kuitenkin varata talleille valittavaksi, niin muutoksella säästettiin iso kasa renkaita.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9324
Seosten valinnasta luovuttiin koronakausina, kun kalenteria jouduttiin muokkaamaan pikaisellakin aikavälillä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kaikkia seoksia piti kuitenkin varata talleille valittavaksi, niin muutoksella säästettiin iso kasa renkaita.
Valinnat piti tehdä reippaasti etukäteen, eli Pirellillä oli tieto mitä renkaita tullaan käyttämään ja kuinka paljon piti mitäkin seosta valmistaa
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Bridgestonella oli myös tarjous ja harmi, että ei vaihtunut. Uusi toimittaja olisi varmasti halunnut tehdä paremmat renkaat, kuin edeltäjänsä.
 

Yevgeni M.

Active member
Liittynyt
30.4.2023
Viestit
40
Aikojen saatossa on ollut parempia renkaita. Joskus ei renkaita tarvinnut vaihtaa lainkaan kun nyt Pirellin renkaat eivät kestä 6 kierrosta pidempään kuten qatarissa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
Bridgestonella oli myös tarjous ja harmi, että ei vaihtunut. Uusi toimittaja olisi varmasti halunnut tehdä paremmat renkaat, kuin edeltäjänsä.
Aikojen saatossa on ollut parempia renkaita. Joskus ei renkaita tarvinnut vaihtaa lainkaan kun nyt Pirellin renkaat eivät kestä 6 kierrosta pidempään kuten qatarissa.
Toivottavasti jatkossa tehdään tai käytetään olemassa olevia "huonompia" renkaita jotka kuluvat nopeasti. Qatarissa nähtiin millaista äksöniä ilmaantui kun porukka joutui ravaamaan varikoilla joka taas loi ohitteluita rengasedulla. Mikään ei ole puuduttavampaa kuin kuivankelin 1 pysähdyksen mainstream-taktiikka.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3882
Toivottavasti jatkossa tehdään tai käytetään olemassa olevia "huonompia" renkaita jotka kuluvat nopeasti. Qatarissa nähtiin millaista äksöniä ilmaantui kun porukka joutui ravaamaan varikoilla joka taas loi ohitteluita rengasedulla. Mikään ei ole puuduttavampaa kuin kuivankelin 1 pysähdyksen mainstream-taktiikka.
Ei sekään hauskaa seurattavaa ole. Mutta en myöskään itse arvosta sitä että rengasvalmistajan ongelmien vuoksi kehitetään keinotekoisia sääntöjä että ei satu vaaratilanteita. Eikä se että kaikki vetää varikolle monta kertaa, mutta silti "samalla tavalla" oikeasti ainakaan minun silmiin niin jännää ole. Hetkellisesti tällöin vain sähinää kun kuskit ovat väärässä järjestyksessä, mikä kuitenkin normalisoituu hetken päästä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
silleen ois jees että noin 1/3 pystyy vetämään samoilla renkailla. Jos auto / kuskin ajotapa syö kumia, niin pitää mennä kolmelle stopilla. Siinä noi tulla aivan yllättäviä tilanteita kun renkaan pito romahtaa aivan yhtäkkiä - yllättäviä silleen että sijoitukset vaihtuu, ei niin että sepelit pölisee
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5663
Toivottavasti jatkossa tehdään tai käytetään olemassa olevia "huonompia" renkaita jotka kuluvat nopeasti. Qatarissa nähtiin millaista äksöniä ilmaantui kun porukka joutui ravaamaan varikoilla joka taas loi ohitteluita rengasedulla. Mikään ei ole puuduttavampaa kuin kuivankelin 1 pysähdyksen mainstream-taktiikka.
Johan tätä kokeiltiin jokunen vuosi sitten. Siitä kokeilusta ei tykännyt kukaan ja päin vastoin mouruttiin renkaisiin muutosta – haluttiin siihen tilanteeseen, missä ollaan nyt.

Uskokaas vaan pojat: vika ei ole renkaissa. Autot ovat liian raskaita ja aerodynamiikka liian kehittynyttä. Omasta mielestäni FIA voisi määrätä F1-autot kutistettavaksi samoihin mittoihin kuin 2000-luvun alussa, ja sen jälkeen olisi tallien ja moottoritoimittajien ongelma saada se toteutumaan. Pienempi koko tekisi myös painojakauman hallitsemisesta paljon vaikeampaa, mikä tarkoittaisi enemmän ajovirheitä – enemmän tilanteita.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
Johan tätä kokeiltiin jokunen vuosi sitten. Siitä kokeilusta ei tykännyt kukaan ja päin vastoin mouruttiin renkaisiin muutosta – haluttiin siihen tilanteeseen, missä ollaan nyt.

Uskokaas vaan pojat: vika ei ole renkaissa. Autot ovat liian raskaita ja aerodynamiikka liian kehittynyttä. Omasta mielestäni FIA voisi määrätä F1-autot kutistettavaksi samoihin mittoihin kuin 2000-luvun alussa, ja sen jälkeen olisi tallien ja moottoritoimittajien ongelma saada se toteutumaan. Pienempi koko tekisi myös painojakauman hallitsemisesta paljon vaikeampaa, mikä tarkoittaisi enemmän ajovirheitä – enemmän tilanteita.
Tuskin kukaan laittaisi vastaan että nykyiset laivat pienentyisivät 20 vuotta pienemmäksi, mutta tämä vain taitaa olla mahdottomuus hybridin aikakaudella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5663
Tuskin kukaan laittaisi vastaan että nykyiset laivat pienentyisivät 20 vuotta pienemmäksi, mutta tämä vain taitaa olla mahdottomuus hybridin aikakaudella.
Ei se ole mahdotonta, se vaan tietysti pakottaisi valmistajat aloittamaan uuden kehitysrumban, kun voimayksiköiden geometria pitäisi suunnitella uusiksi. Nythän kolmella neljästä valmistajasta on Mersun lanseeraama "pitkä design", jota voisi helposti typistää pakkaamalla kamat päällekäin sen sijaan että ovat jonossa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5534
Ei se ole mahdotonta, se vaan tietysti pakottaisi valmistajat aloittamaan uuden kehitysrumban, kun voimayksiköiden geometria pitäisi suunnitella uusiksi. Nythän kolmella neljästä valmistajasta on Mersun lanseeraama "pitkä design", jota voisi helposti typistää pakkaamalla kamat päällekäin sen sijaan että ovat jonossa.
Moottorilla on myös 150 kg:n vähittäispaino. Varmaan siitäkin saataisiin kiloja pois ihan reilusti, kuten koko motin leiskaa muuttamalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5663
Moottorilla on myös 150 kg:n vähittäispaino. Varmaan siitäkin saataisiin kiloja pois ihan reilusti, kuten koko motin leiskaa muuttamalla.
Enhän minä painon pudottamisesta puhunut vaan autojen geometriasta.

Jonkin verran kiloja saataisiin varmasti pois pienentämällä autoja vaikka väkisin, mutta noin yleisesti autot tulevat aina painamaan sen verran mitä ne nytkin painavat.

Osittainhan näin vaaditaan säännöissäkin ja mainitsikin jo voimayksiköiden painon alarajan. Painoa nostaa myös se, että kalliimpien ja kevyimpien materiaalien käyttöä on rajoitettu säännöissä.

FIA itse asiassa pohtiikin parhaillaan autojen keventämistä ulkomittoja pienentämällä, mutta eivät he uskaltaisi ryhtyä niin aggressiivisiksi kuin mitä itse ehdotan.

Ylipainoinen auto liian pienessä paketissa johtaisi siihen, että tallit löytäisivät itse menetelmät myös autojen keventämiseksi, vaikka se varmasti tietäisi myös paluuta niihin möhkäleisiin, mitä kaudella 2014 jouduttiin katselemaan.
 
Ylös