Poll: Harrastatko sijoittamista?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Eipä näyttänyt olevan ei. Nokia on siis varsin edullinen edelleen.

Vein pullot kauppaan, tyhjensin säästöpossut ja tarkastin patjan välin.
Ostotoimeksianto on viritetty hieman nykyistä syvempiin vesiin.

Seuraavan 2-3 vuoden jaksolla Nokiaan nyt tehty sijoitus päihittää markkinoiden keskituoton mennen tullen.
Mikä ei tarkoita sitä, etteikö osake voisi tänä keväänä halventua entisestäänkin.

Kun verkkomarkkina toipuu 2019 Nokian P/E luku tulee kasvavassa markkinassa olemaan yli 17, mikä ennakoi nykyhinnalle hyvää tuottoa. Seuraavan kolmen osingon jaksolla pelkistä osingoista saanee vajaan 20% tuoton nykyhinnalle. Se ei ole huono yhtälö kokonaisuutena.

Mikään raketti tämä ei tule olemaan, mutta ihmettelen, jos 3 vuoden kuluttua sijoitus on tuottanut arvonnousuna ja osinkoina alle 80% tuottoa sijoitetulle pääomalle. Oma arvaus on, että todellinen tuottolukema tulee olemaan yli 100%.

Halvalla kannattaa ostaa, jos uskoo verkkomarkkinan suhdannesyklin käänteeseen 2018...2019 G5 tulon myötä. Sitten kun markkinat alkavat hinnoitella sitä osakkeeseeen, osake ei tule olemaan enää näin edullinen.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Näin se homma skulaa ja pelittää. Rokki soi ja Nokia on lähivuosina kympissä.

Vesku

Maatalousneuvos
Saaplari, pitäiskö alkaa tyhjentämään pulloja jotta saisi tyhjiä pulloja?
Jääkaapissa pyörinyt pullon pohjalla noin desin verran Lenz Moseria , helkkarin makeaa trockenbeerausleseä, jonkun viikon. Nyt sain sen tyhjennettyä. Jotta sain kaksi pulloa samaa ainetta hyllyyn jäähtymään!:D Ainakin toinen huomenna tyhjäksi.
Tirauttaa jotain makuhermoja "jonkin verran" sinihomejuuston ja viikunahillon kanssa. Huomenna taas kokkijuttuja.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Taidankin sijoittaa nyt itseni saunaan ja nauttia lasten kanssa saunamakkarasta :thumbup:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Menin kuitenkin hätäilemään ja ostin jo tänään 3,86 eerolla.
Alkoi pelottaa, että jaksaako valua ensi viikolla enää alemmas.

Nyt olis sitte 17000 kpl noukiaa salkun pohjalla.
Se tarkoittaa, että kun Nokian hintalappu muuttuu 0,1 euroa, salkku liikkuu 1700 euroa. Suuntaan jos toiseenkin.

En välttämättä kaipaa mitään 15% dippiä enää osakkeelle. Ostokset on tehty.
Seuraavaksi pitää jo mennä lasten säästöpossulle.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Unettomia öitä ja kynsille voi sanoa goodbye!
Hyvin nukuttaa, ja kynnet hoituu kynsisaksilla vastaisuudessakin.

Vajaan 20% osinkotuotot sijoitetulle pääomalle seuraavalle 3 vuodelle hakkaa pankkitilikorot edestä ja takaa, sekä mennen, tullen että palatessakin. Osinkotuottoja nostellessa ei ole väliä miten kurssi käyttäytyy. Sillä on väliä sitten joskus myyntihetkellä.

Itseäni viisaammat arvioivat Nokian tekevän noin 45 snt osakekohtaista tulosta vuonna 2020.
P/E luvulla 17-18 se tarkoittaa kolmen vuoden päästä noin 8 euron hintaa osakkeelle.
Osinkoja kolmessa vuodessa on tulossa yhteensä noin 70 snt. Yhtiö kertoi aiemmin että vastaisuudessa kasvavat osingot on prioriteettilistalla nyt korkealla.

Elon laskuopin mukaan edellä olevat tarkoittaisivat 3 vuoden jaksolle yhteensä (osingot + arvonmuutos) noin 120% tuottoa nyt sijoitetulle pääomalle.
No, arvioihin perustuvat laskelmat on vain (valistuneita tai vähemmän valistuneita) arvauksia, joten 3 vuoden kuluttua voidaan vasta todeta faktat. Eli miten lopulta kävi.

Omat pelimerkit puhuu sen puolesta, että uskon itse vahvasti tuohon skenaarioon.
Tässä välillä Nokia voi sukeltaa vielä vaikka kakkoseen, mutta arvonmäärityksen perusteella se on äärettömän epätodennäköistä. Markkinat kuitenkin ylireagoi niin laskuissa kuin nousuissakin, joten nokian osakkeen hinnan sukellus voi hyvin vielä jatkua. Ei voi tietää.

Kun Nokia ja Alcatel-Lucient yhdistyivät, niiden yhteenlaskettu markkina-arvo oli about 37 miljardia euroa.
Nyt markkina-arvo on hiipunut 22 miljardiin vaikka yhtiöiden yhdistämisjärjestelyt on likimain loppuun suoritettu, eli firma on viritetty parempaan ynnä tehokkaampaan toimintakuntoon, kuin se oli pari vuotta sitten.

Tämä putiikki tulee olemaan seuraavan 5 vuoden kuluessa yli 50 miljardin arvoinen, kun sillä on kunnon siivu 5G ja IoT kakusta. Ne nostavat päätään kovaa vauhtia lähivuosina.

Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Sijainti
Rysälä
Mä arvostan tota liikettä. Mulla vielä mietinnässä. En nyt uskalla kommentoida tähän miksi hannaan, mutta aika samoilla linjoilla muuten. Potentiaalia on, mutta...ja jos saavat sen kuntoon, niin voisi olla hyväkin liike. Tehtävää on. Kiinalaiset kilpailijat on vaan helvetin kovia.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mä arvostan tota liikettä. Mulla vielä mietinnässä. En nyt uskalla kommentoida tähän miksi hannaan, mutta aika samoilla linjoilla muuten. Potentiaalia on, mutta...ja jos saavat sen kuntoon, niin voisi olla hyväkin liike. Tehtävää on. Kiinalaiset kilpailijat on vaan helvetin kovia.
Itse olen ajatellut laittaa 5 kymppiä noksuun, mutta miten ajoittaa ja missä erissä on pähkäilyn alla.

Örfil

Guest
Kyllä! Muistan kun liityin vuonna 1961 Forumille, niin liittymislahjaksi sai Alberto Ascarin nimikkohiusgeeliä putkilon ja kipsikopion Mansellin viiksistä. Mitään tällaista ei enää ole tarjolla :nope:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Kommentoi tähän miksi hannaat!
Saavat minkä kuntoon?

Informaatio on sijoittajan perusenergiaa.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Nokia on samalla toimialalla oleviin kilpailijoihin verrattuna aliarvostettu, joko kilpailijat ovat yliarvostettuja tai Nokia aliarvostettu, itse olen jälkimmäisen kannalla.