Poll: Harrastatko sijoittamista?

Antsa Rieppo

Well-known member
Sijainti
Purukiellossa
Mutta ponttisi itsessään oli kylläkin validi.

Rahasta on melko vähän iloa, jos sitä ei käytä. Paitsi ehkä toisille paljonkin. Itselle ei.
Hirveen vähän sitä saa mukaansa toiselle puolelle. Eikä kai mun tehtävä ole kärvistellä itse ja toisille pedata helppoa elämää. Kai?

Se vaan tulee tuo vanhuuskin vastaan yllättävän nopeasti. 10 vuotta lisää, ja voi olla, ettei enää pysty tekemään mitään.

'Sitku*-ihmisille' saattaa käydä niin, ettei 'sitkun' tullessa enää pysty tekemään mitään, ja ainoa aktiviteetti on ruokakaupassa käynti. Nähty on nimittäin sekin.

*Sitku lapset on aikuisia, ollaan velattomia ja eläkkeellä

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Jos ihan konkreettisesti jotenkin pystyisin varmistamaan, että pankkitililleni kertyvät rahat olisivat suoraan pois esimerkiksi nimimerkeiltä Albert Oil, Captain Howdy, Jjusban sekä edellisen residenssini naapurilta, en muuta tekisikään kun haalisin sinne lisää rahaa.

markoj

Custom User
Jemmasin vitosen kirjoituspöydän alalaatikkoon. Alpun vitosen. Hähä

jjv

Arschloch
En mä ole oikein keksinyt kenellä mä säästäisinkään. Tai miksi.
Ei sijoittamisen tartte olla säästämistä. Se voi olla myös lisätulojen ansaitsemista. Suoraan kun ostaa osakkeita niin tulee ainakin kerran vuodessa osinkotuloja, jos ei muuta.
Ja kyllähän mammona on hyvä vakuutus. Harmittaahan se, jos esim. työpaikka menee ja olis kerrankin aikaa harrastaa mut joutuukin jäämään kotio työpaikkailmoituksia lueskelemaan, koska ei oo rahaa.

Antsa Rieppo

Well-known member
Sijainti
Purukiellossa
Ei sijoittamisen tartte olla säästämistä. Se voi olla myös lisätulojen ansaitsemista. Suoraan kun ostaa osakkeita niin tulee ainakin kerran vuodessa osinkotuloja, jos ei muuta.
Ja kyllähän mammona on hyvä vakuutus. Harmittaahan se, jos esim. työpaikka menee ja olis kerrankin aikaa harrastaa mut joutuukin jäämään kotio työpaikkailmoituksia lueskelemaan, koska ei oo rahaa.
Totta tuokin. Tosin voi elämässä sattua muutakin, joka pakottaa jäämään kotiin.

Ihan kateellisena luen sun rapoja muailmalta. Hienoa kun osaat noista nauttia. :thumbup:

jjv

Arschloch
Tosin voi elämässä sattua muutakin, joka pakottaa jäämään kotiin.
Kyllä ja sen takia olen itsekin sillä kannalla ettei mitään kannata eläkevuosille suunnitella vaan toteuttaa unelmia mahdollisimman pian.

Mut jonkunlainen kompromissi pitäis kuitenkin löytää ettei kaikkea kuluta heti mitä tienaa. Mä olen vanhemmiltani omaksunut sellaisen tyylin, että hiukan enemmän pitää koko ajan tienata kuin kuluttaa. Me asuttiin kolmestaan kaksiossa ja liikuttiin 20 vuotta vanhalla autolla, mut ei rahapulaa varsinaisesti koskaan ollut. Jos teki mieli lähteä risteilylle niin lähdettiin, ei sitä varten tarvinnut rahaa jemmata. Samanlaista tyyliä oletan muillakin lähipiirissäni olleen ja senpä takia rahasta ei juuri koskaan puhuttu.

Ihan erilaisia ihmisiä kohtasin nykyiseen työpaikkaan tullessani. Aikuisia miehiä, perheellisiä ja perheettömiä, jotka elää koko ajan 'kädestä suuhun'. Lasketaan kalenterista monenko päivän palkka seuraavaks tulee, jos palkanmaksupäivä on maanantai sitä yritetään siirtää perjantaille, ennen palkkapäivää mietitään mistä sais rahaa lainaksi, kun tili on jo tyhjä. Jatkuvaa stressiä ja rahatilanteesta puhutaan monta kertaa päivässä. Maanantaisin todetaan, että taas "meni" liikaa. Koskaan sitä ei tuhlata vaan rahaa vaan "menee". Sitten kun ehdottaa, että kannattaisko vähän pahan päivän varallekin säästää, kun työpaikkakin koko ajan veitsenterällä, niin vastataan "ei sitä rahaa kuitenkaan arkkuun mukaan saa". :D

Antsa Rieppo

Well-known member
Sijainti
Purukiellossa
Ihan erilaisia ihmisiä kohtasin nykyiseen työpaikkaan tullessani. Aikuisia miehiä, perheellisiä ja perheettömiä, jotka elää koko ajan 'kädestä suuhun'. Lasketaan kalenterista monenko päivän palkka seuraavaks tulee, jos palkanmaksupäivä on maanantai sitä yritetään siirtää perjantaille, ennen palkkapäivää mietitään mistä sais rahaa lainaksi, kun tili on jo tyhjä. Jatkuvaa stressiä ja rahatilanteesta puhutaan monta kertaa päivässä. Maanantaisin todetaan, että taas "meni" liikaa. Koskaan sitä ei tuhlata vaan rahaa vaan "menee". Sitten kun ehdottaa, että kannattaisko vähän pahan päivän varallekin säästää, kun työpaikkakin koko ajan veitsenterällä, niin vastataan "ei sitä rahaa kuitenkaan arkkuun mukaan saa". :D
Niinpä. Tuo vielä kavereilta vippaavat, jotka ei enää pikavippejä saa.

Terveiset muuten Alpulle tässä kohdin. Ei nyt liity käsiteltävään aiheeseen, mutta tuli mieleen jampsteri

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
. Mä olen vanhemmiltani omaksunut sellaisen tyylin, että hiukan enemmän pitää koko ajan tienata kuin kuluttaa.
Tämä.
Eikä sen tarvi välttämättä olla mistään pois. Tai ainakaan mä en ole kokenut, että olisi.
Päin vastoin autot ja moottoripyörät on vaihtuneet kun siltä on tuntunut. Mitään ei ole tarvinnut jättää tekemättä sen vuoksi, että "säästää".

Jos jokaisesta tilistä jää keskimäärin jemmaan edes hiukan, se on pitkässä juoksussa enemmän kuin hiukan. Ja vielä pidemmässä juoksussa huomattavasti enemmän. Eikä sitä "säästämistä" välttämättä edes huomaa.
Eri asia on tietysti, jos ei osaa pitää rahaa tilillä, vaan se pitää saada menemään kun sitä on. Joillekin onnellisuutta voi tulla siitä.

Itse en yleensä tiedä paljonko mun tilillä on rahaa. Esim nyt.
Mun ei tarvi tietää, koska se ei ole siellä sitä varten että voisin mennä heti tuhlaamaan sen tai suunnittelisin sille akuutisti jotain käyttöä. Se ei tee minua onnelliseksi.

Jonkinlainen pesämuna tuottaa turvallisuutta. Mä en osaisi olla jos mulla ei olisi turvapuskuria yhtään jemmassa. Olisin huolissani.
Mitä jos sairastun/vaimo sairastuu ja tulovirta lakkaa?
Miten siitä selvitään? Myydään asunto ja maksetaan velat ja muutetaan sillan alle?
Ei käy. Mä haluan selvitä, tuli mitä tuli. Se luo mulle perusturvaa. Joku kutsuu sitä onnellisuuden perustaksi.

Toinen saa onnen siitä, että voi tilipäivänä kirmata shoppailemaan kun on taas rahaa. Mä en kuitenkaan ole se. Mua ei edes kiinnosta milloin tilipäivä on.

Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Mitään ei ole tarvinnut jättää tekemättä sen vuoksi, että "säästää".
Toki sillä on merkitystä minkälaisista tuloista säästää. Peruspäivärahalla pääkaupunkiseudulla säästäessä pitää jo ruokakaupassakin kytätä hintoja ja laskea loppusummaa. Mut kokopäivätyöläisenä kun on omaksunut perussäästeliään elämäntavan niin eipä sitä tilin saldoa tarvitse kyttäillä.

Jonkinlainen pesämuna tuottaa turvallisuutta. Mä en osaisi olla jos mulla ei olisi turvapuskuria yhtään jemmassa.
Sama. Silloin kun ostin asunnon ja teetätin remontin, säästöt kävi vähiin ja samalla alkoi ensimmäiset lomautukset ja työn jatkokin oli epävarma. Kyllä silloin pidin taukoa reissaamisesta ja elin hyvin säntillisesti, että onnistuin taas muutamana kuukautena tienaamaan enemmän kuin kulutin. Ehkä hyväkin välillä kokeilla miten onnistuu elää ihan vaan peruskuluilla.

juoksia

Well-known member
Valitse joku itseäsi miellyttävä rahasto.
Sijoita ko. rahastoon aluksi 1000 euroa.
Jos rahaston arvo on kuukauden päästä laskenut, sijoita uudelleen 1100 euroa.
Jos rahaston arvo on seuraavassa kuussa taas laskenut, sijoita 1200 euroa.
Kun rahaston arvo nousee alkuperäistä sijoitusta korkeammaksi, lopeta sijoittaminen tai pienennä panosta merkittävästi.
Ei se että kurssit nousevat ole syy jättää ostamatta lisää eikä se että ne laskevat ole syy ostaa enemmän. Nouseva markkina voi jatkaa nousua ja laskeva voi jotkaa laskuaan. Muutoin ajallisen hajautuksen idea on hyvä. Itse toteuttaisin sen niin, että heittäisin tikkaa ja ostaisin kerran kuussa jotain puolijärkevää osaketta tonnilla riippumatta siitä nousevatko vai laskevatko kurssit. Näitä sijoituksia on hauska seurata. Itselläni onnistunein tällainen sijoitus on Ponsse.

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ei se että kurssit nousevat ole syy jättää ostamatta lisää eikä se että ne laskevat ole syy ostaa enemmän. Nouseva markkina voi jatkaa nousua ja laskeva voi jotkaa laskuaan.
Tämä on totta jos toimii sokkona tai vailla ymmärrystä kohdemarkkinan tilasta ja tulevaisuuden näkymistä.
Jos kuitenkin on ymmärrys siitä, että kohdemarkkina on kohtuullisesti arvostettu ja kehittyy jatkossakin positiiviseen suuntaan, on järkevää ostaa enemmän silloin kun osuuksia saa isomman läjän samalla rahalla.
Tuolla sijoitusstrategialla on myös oma hieno nimensä, eikä se ole minun keksintöä.

Idea on varsin simppeli ja toimiva. Ostetaan riisinjyviä enemmän silloin kun niitä saa edullisemmin ja vähemmän silloin kun ne ovat kalliimpia. Tämä johtaa lopulta siihen, että riisinjyviä on kertynyt enemmän kuin tasaisella ostovauhdilla tapahtuisi.

Itselläni on exceliin tehty laskentataulukko, joka määrittää kuukausittain rahasto-osuuksien ostettavan määrän muutaman muuttujan perusteella. Nyt on menossa vaihe, jossa odotellaan tippuuko rahaston arvo taas ostotasoille. Jos ei tipu se ei haittaa, koska se edesauttaa siinä, että pääomaa on jemmassa kun kyseinen rahasto tai joku muu kohde muuttuu taas hintalapultaan houkuttelevaksi.

Itse en ostaisi tikkaa heittämällä osakkeita laskematta ensin onko kyseisen yrityksen osakkeen arvostus järkevällä tasolla yrityksen liiketoimintaan ja toteutuviin lukuihin nähden.
Jos arvostus on kohtuullinen ja liiketoiminnan tulevaisuus riittävän selkeästi positiivisessa draivissa, ei ole mitään estettä ostaa.
Sellaisia yrityksiä ei tämän maan pörssissä vaan ihan hirveästi ole tällä hetkellä.

juoksia

Well-known member
Tämä on totta jos toimii sokkona tai vailla ymmärrystä kohdemarkkinan tilasta ja tulevaisuuden näkymistä.
Jos kuitenkin on ymmärrys siitä, että kohdemarkkina on kohtuullisesti arvostettu ja kehittyy jatkossakin positiiviseen suuntaan, on järkevää ostaa enemmän silloin kun osuuksia saa isomman läjän samalla rahalla.
Tuolla sijoitusstrategialla on myös oma hieno nimensä, eikä se ole minun keksintöä.

Idea on varsin simppeli ja toimiva. Ostetaan riisinjyviä enemmän silloin kun niitä saa edullisemmin ja vähemmän silloin kun ne ovat kalliimpia. Tämä johtaa lopulta siihen, että riisinjyviä on kertynyt enemmän kuin tasaisella ostovauhdilla tapahtuisi.

Itselläni on exceliin tehty laskentataulukko, joka määrittää kuukausittain rahasto-osuuksien ostettavan määrän muutaman muuttujan perusteella. Nyt on menossa vaihe, jossa odotellaan tippuuko rahaston arvo taas ostotasoille. Jos ei tipu se ei haittaa, koska se edesauttaa siinä, että pääomaa on jemmassa kun kyseinen rahasto tai joku muu kohde muuttuu taas hintalapultaan houkuttelevaksi.

Itse en ostaisi tikkaa heittämällä osakkeita laskematta ensin onko kyseisen yrityksen osakkeen arvostus järkevällä tasolla yrityksen liiketoimintaan ja toteutuviin lukuihin nähden.
Jos arvostus on kohtuullinen ja liiketoiminnan tulevaisuus riittävän selkeästi positiivisessa draivissa, ei ole mitään estettä ostaa.
Sellaisia yrityksiä ei tämän maan pörssissä vaan ihan hirveästi ole tällä hetkellä.
Alkuperäinen kysymys oli hahmolta, joka ilmoitti ettei näkemystä markkinoiden tilasta ole. Jos näkemystä on, se muuttaa tilanteen mutta markkinan ajoittaminen on äärimmäisen vaikeaa. Itse uskon jossain määrin tehokkaisiin markkinoihin. Osakkeet ovat keskimäärin järkevän hintaisia ja ostaessaan osaketta tuotto-odotus on noin 5% vuodessa vs pankkitilillä makuuttaminen.