Poll: Harrastatko sijoittamista?

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jaa enpäs tiennytkään että on kuluttomia rahastoja. Danskellakin olivat ilmeisesti huomanneet tilin lihomisen kun soittelivat tällä viikolla ja kyselivät tapaamiseen että voisi jutella sijoitusasioista. Vähän skeptinen olen aina ollut pankin sijoitusneuvoja kohtaan ja tuskin heidän tarjoamansa instrumentit kuluttomia ovat.
Juu, ei ole pankkien tarjoamat sijoitustuotteet todellakaan kuluttomia. Ainoa joka niillä varmasti vaurastuu on se pankki.

Tuo on ilmainen, kaikin puolin:
https://www.nordnet.fi/kampanjat/superrahasto.html
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jaa enpäs tiennytkään että on kuluttomia rahastoja. Danskellakin olivat ilmeisesti huomanneet tilin lihomisen kun soittelivat tällä viikolla ja kyselivät tapaamiseen että voisi jutella sijoitusasioista. Vähän skeptinen olen aina ollut pankin sijoitusneuvoja kohtaan ja tuskin heidän tarjoamansa instrumentit kuluttomia ovat.
Kertaalleen kävin pankin pyynnöstä juttelemasta heidän pyynnöstään rahastoista. Ei pankin nuori kolli kauheesti tykännyt kun pyysin suosittelemiensa rahastojen tuottovertailua indeksirahastoihin vuoden, kolmen ja viiden vuoden ajoilta ja kysyin miksi kannattaisi maksaa korkeampia palkkioita heikommasta tuotosta. Kun vielä jaksoi kehuskella paria rahastoa, niin kysyin montako jo lopetettua rahastoa on yhdistetty näihin jatkaviin ja oliko lopetettujen rahastojen lopettamisen syy vertailurahastoja/indeksejä selvästi heikompi tuotto.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
No niin, jätin ostotoimeksiannon tuosta superrahastosta päivittäisellä maksimilla. Josko se tästä sitten lähtisi syöksymään.

Kertaalleen kävin pankin pyynnöstä juttelemasta heidän pyynnöstään rahastoista. Ei pankin nuori kolli kauheesti tykännyt kun pyysin suosittelemiensa rahastojen tuottovertailua indeksirahastoihin vuoden, kolmen ja viiden vuoden ajoilta ja kysyin miksi kannattaisi maksaa korkeampia palkkioita heikommasta tuotosta. Kun vielä jaksoi kehuskella paria rahastoa, niin kysyin montako jo lopetettua rahastoa on yhdistetty näihin jatkaviin ja oliko lopetettujen rahastojen lopettamisen syy vertailurahastoja/indeksejä selvästi heikompi tuotto.
Joo nää on tämmösiä. Mullekkin nyt vähän väliä koittaa joku alexandriasta soitella, mutta ei ihan mahdottomasti kiinnosta palvelunsa. Äidilleni he aikanaan saivat myytyä yrittäjän vapaaehtoisen eläkevakuutuksen. Pari vuotta sitten se vakuutuskanta myytiin OP:lle ja siitä olisi voinut siinä vaiheessa nostaa rahansa pois kun muuten siinä oli määräaikaisuus. Katseltiin sitten että mitä sen kanssa kannattaisi tehdä, niin oli kyllä myyjän kannalta ihan hyvä diili kun jokaisesta merkkauksesta vetivät 7% välistä suoraan ja vissiin vuosikulukin oli 4% luokkaa tuon lisäksi. OP:lla olivat sitä mieltä, että 7 vuoden sijoittamisen jälkeen oli tullut kuitenkin ihan hyvä tuotto, kun tilin saldo oli n. 10% suurempi kuin sijoitetut varat yhteensä. Samaan aikaan OMX25-indeksi vissiin yli tuplaantui.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Ens viikolla pitäis päästä käynnistelemään ex-työnantajan osakkeiden siirtoa saksalaispankista Nordnetin tililleni.
Nordnetin setä vastasi että


Mmmjoo-o. Googlettamalla vois kuvitella että tuo Xetra on sama kuin Frankfurtin pörssi. Yritin palkkakonttorista kysyä onks nuo osakkeet Xetrassa, mut siellä oltiin lomalla. Sit lähetin Sveitsiin sähköpostia, mut vastasivat etteivät turvallisuussyistä vastaa kysymykseeni sähköpostitse vaan pitäis soittaa. Antamansa numero ei ollut käytössä. Nordnetillakin tuntuu kuluvan kaksi päivää vastata viesteihin.
Tänään Nordnetin setä osasi kertoa että
Siirto-osastomme tarkisti, että tätä lajia ei tarvitse konvertoida ja siirto onnistuu.

Ulkomaalaisten osakkeiden siirto tulee ohjeistaa molemmille osapuolille. Siirron voit ohjeistaa meille siirtovaltakirjalla.

Siirto tulee ohjeistaa myös luovuttavaan pankkiin ja heitä tulee pyytää olemaan siirtoon liittyen meihin yhteydessä.
Mmmjoo-o. Haasteena on nyt etten oikeastaan tiedä mikä on tuo toinen osapuoli. On saksalaispankki jossa nuo osakkeet on ja sveitsiläisfirma joka pyörittää tota osakeohjelmajutskaa. Sveitsistä kyselin taas sähköpostilla ja sieltä tuli sama vastaus etteivät sähköpostilla mitään kerro vaan pitäis soittaa ja siihen numeroon en saa yhteyttä. Enkä muutenkaan halua puhelimitse ulkomaan kiälellä tämmösiä hoitaa, mitä virkaa on asiakaspalvelun sähköpostilla, jos ei sieltä saa vastauksia?!?

Sveitsiläisfirman sivuilta vois ymmärtää että osakkeitten siirto olis ihan helppo nakki. Siellä lukee "transfer", sitten kysytään montako osaketta haluaa siirtää ja arvo-osuustilin numeroa jonne siirretään. Tekis mieli kokeilla, mut Nordnetin mielestä tää nyt on paljon hankalampaa.

Nordnetin valtakirjaan tarttis merkitä luovuttavan pankin yhteyshenkilön nimi ja maili. Lähetin äsken sinne saksalaispankin asiakaspalveluun viestiä ja kyselin oisko jotain yhteyshenkilöä. Veikkaan että sieltä käsketään olla yhteydessä sveitsiläisfirmaan. Ainahan mä jonkun nimen ja osoitteen sieltä sivuilta löydän mutku pitäis saada sieltä joku soittamaan Nordnettiin. Ehkä keksin ite pankkiirin nimen, laitan jonkun gmailin osoitteen ja soitan tuntemattomasta numerosta saksalaisaksenttia vääntäen Nordnettiin.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Mullekkin nyt vähän väliä koittaa joku alexandriasta soitella.
Yrittivät aikansa minullekin, vaikka tililläni koskaan liikaa rahaa ollut. Nyt olen saanut olla jo useamman vuoden noista spämmiperkeleistä erossa kun tein selväksi ettei tuotteensa vaan osu tässä päässä hedelmälliseen maaperään. No, ei tuo kyllä ole auttanut "raksa/turvafirmojenkaan" kohdalla.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tein ennen kesälomaa suunnitelman, että kasvatan salkun arvoa loppuvuoden aikana 50% mm. oikein ajoitetuilla kaupoilla. Tavoite tuli eilen täyteen.
Mitähän sitä loppuvuoden tekisi?
Tuo yllä oleva viesti on kirjoitettu 26.9 2017.

Nyt olis samasta kesäloman aloituspisteestä tarkasteltuna ylitetty 80%.
Helsingin pörssin pääindeksi on noussut samalla jaksolla noin yhden prosentin.

Verottaja nylkee taas joskus elävältä, kele! Verenimijä!
Toisaalta, jos en enää koskaan myy, se jää varovampyyrikin nuolemaan näppejään. Hähä!

 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Joko Pöhkö on ajatellut käyttää äänivaltaansa omistamansa firman suhteen?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Ensimmäinen osuusmaksun korko oli saapunut pankkitililleni viime viikolla. 20 euroa. Ennakonpidätystä ei ollu tehty mut käsittääkseni tosta menee veroihin 1,50€. Kiitos Keski-Pohjanmaa!
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Äänen kuuluminen yhtiökokouksissa voi olla vähän niin ja näin jos huutelijana on henkilö, joka omistaa noin 0,004 promillea Nokian osakekannasta. :eek:
Silloin juuri on oikea mies huutelemaan kovaan ääneen kokouksessa, että minä saatana tämän firman omistan ja nyt äkkiä sitä konjakkia pöytään.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Pöhkis ei oo mitään kirjoitellu norgesiivistä, vaikka siellä on vissiin ollu erinäisiä käänteitä. Möiksää ne?
Khyl. Muutaman prosentin sijaan olisi odottamalla saanut useiden kymmenien prozenttien tuotot, mutta ymmärsin Nokian tulevaisuuden edut alkuvuodesta kirkkaammin, ja menin siihen ns. all-in.

Ottaisi kupoliin, jos Nokia menisi kohti pohjamutia, mutta kun ei mene, ei ota. Kupoliin.
Eikä mulla ollut Norskissa kuin 6% salkusta, joten.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Erikoinen uutinen, jota en ainakaan itse tajua. Ihminen voittaa 23 miljoonaa euroa ja sitten hätäännytään, "kun ei sijoittanut summaa heti niin menetti 200 000". Voi kamala.
Miksi tuollainen summa ylipäätään pitää sijoittaa yhtään mihinkään? Jotta se poikisi lisää rahaa? Itse tuskin saisin tässä elämässä tuhlattua tuotakaan määrää rahnulia.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Erikoinen uutinen, jota en ainakaan itse tajua. Ihminen voittaa 23 miljoonaa euroa ja sitten hätäännytään, "kun ei sijoittanut summaa heti niin menetti 200 000". Voi kamala.
Miksi tuollainen summa ylipäätään pitää sijoittaa yhtään mihinkään? Jotta se poikisi lisää rahaa? Itse tuskin saisin tässä elämässä tuhlattua tuotakaan määrää rahnulia.
KoP.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Samaa nauroin aamulla. 50 000e sileäksi joka kuukausi ja fyrkat riittäisi 40 vuotta.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Erikoinen uutinen, jota en ainakaan itse tajua. Ihminen voittaa 23 miljoonaa euroa ja sitten hätäännytään, "kun ei sijoittanut summaa heti niin menetti 200 000". Voi kamala.
Miksi tuollainen summa ylipäätään pitää sijoittaa yhtään mihinkään? Jotta se poikisi lisää rahaa? Itse tuskin saisin tässä elämässä tuhlattua tuotakaan määrää rahnulia.
Saamaa mietin. Ihan kävi vihastuttamaan, että maailma on perseellään juurikin tuollaisten kyrpänaamaisten voitontavoittelijoiden vuoksi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Erikoinen uutinen, jota en ainakaan itse tajua. Ihminen voittaa 23 miljoonaa euroa ja sitten hätäännytään, "kun ei sijoittanut summaa heti niin menetti 200 000". Voi kamala.
Miksi tuollainen summa ylipäätään pitää sijoittaa yhtään mihinkään? Jotta se poikisi lisää rahaa? Itse tuskin saisin tässä elämässä tuhlattua tuotakaan määrää rahnulia.
Koska se tuottaisi lisää rahaa. Siksi.
 
Ylös