Ei hyötysuhde, vaan ominaispolttoaineenkulutus. Siitä saa kyllä sitten laskettua "energiatehokkuuden".
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption
Alkuperäinen kysymys: "Saisiko hyötysuhdetta oleellisesti nostettua, jos moottori suunnitellaan tietylle nopeudelle ja teholle?"
Kuten edellä olevasta käyrästä nähdään, se ominaiskulutus vaihtelee aika paljon ja siten vastaus kysymykseen on Kyllä. Ja suunnilleen näinhän ne hybridien voimalaitteet toimivat.
Mutta jos polttoainetta haluttaisiin oikeasti säästää, on siihen olemassa erittäin yksinkertainen keino. Suurin sallittu nopeus kaikkiin maihin. On ihan naurettavaa tehdä autoja, jotka kulkevat yli 200km/h ja sitten yhtä aikaa puhua polttoaineen kulutuksista. Joku sopiva kattonopeus vaikuttaisi useaan asiaan autossa säästöjen muodossa. Renkaiden leveys ja vierintävastus, tarvittava moottoriteho, vaihteiston optimointi, jne. jne.
Kaikista hauskinta on, että hybridiautoissakin puhutaan ylpeillen isoista teholukemista, vaikka luulisi että niiden alkuperäinen tavoite olisi ihan jokin muu asia.