Polttomoottorien hyötysuhteet jne.

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kuvittele tilanne jos maailman kaikkien autojen kulutus puolitettaisiin, eikö olisi kova juttu? Vain 50%. Otetaan sulta palkasta pois vain 50%.
Palkasta onkin jo lähtenyt melkein 50% pois.. Mutta jos perustaso on tarpeeksi korkealla se ei tunnu. Sama jos kulutus laskee puolet jo pienestä kulutuksesta niin sen vaikutusta ei välttämättä noteeraa.

Onhan tuo totta, jos se tippuis puoleen, niin vaikutukset ulottuisi todella laajalle.

Onko jossain tilastoja esim bensan tuotannosta?
 

weemax

Well-known member
Liittynyt
1.2.2007
Viestit
55
Sijainti
pohojosessa


Tuossa on hondan RA168E F1-koneen käppyrä pienimmälle kulutukselle. Hyötysuhde 272g/kwh 12,000rpm ja teho 456kw 12,500rpm.

Polttoaine ei kyllä ollu -88 mitään ns. pumppubensaa.:D

Mistähän löytyis nykyisten F1-koneiden käyriä?
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
weemax;1289497... Hyötysuhde 272g/kwh 12 sanoi:
Ei hyötysuhde, vaan ominaispolttoaineenkulutus. Siitä saa kyllä sitten laskettua "energiatehokkuuden".

http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption

Alkuperäinen kysymys: "Saisiko hyötysuhdetta oleellisesti nostettua, jos moottori suunnitellaan tietylle nopeudelle ja teholle?"

Kuten edellä olevasta käyrästä nähdään, se ominaiskulutus vaihtelee aika paljon ja siten vastaus kysymykseen on Kyllä. Ja suunnilleen näinhän ne hybridien voimalaitteet toimivat.

Mutta jos polttoainetta haluttaisiin oikeasti säästää, on siihen olemassa erittäin yksinkertainen keino. Suurin sallittu nopeus kaikkiin maihin. On ihan naurettavaa tehdä autoja, jotka kulkevat yli 200km/h ja sitten yhtä aikaa puhua polttoaineen kulutuksista. Joku sopiva kattonopeus vaikuttaisi useaan asiaan autossa säästöjen muodossa. Renkaiden leveys ja vierintävastus, tarvittava moottoriteho, vaihteiston optimointi, jne. jne.
Kaikista hauskinta on, että hybridiautoissakin puhutaan ylpeillen isoista teholukemista, vaikka luulisi että niiden alkuperäinen tavoite olisi ihan jokin muu asia.
 
Ylös