Nyt ei mistään tullut prosentteja niin viskaan näitä hatusta:
Hyötysuhteet optimitilanteessa:
bensa 25-30%
turbo bensa 30-35%
dieseli 30-35% ?
turbo diesel 35-40%
Optimitilanne on suurella kaasulla ja yleensä matalahkoilla kierroksilla. Jossain on käytetty dieselien yhteydessa hihavakiota että paras hyötysuhde saadaan parhaan väännön kohdalla. Usein alle puolien kierrosten (ja siten ~puolet tehosta).
Osakuorman hyötysuhde (tasakaasulla matka-ajoa) onkin jo bensakoneilla surkea, monesti alle 10%. Dieselivehkeillä sitten hiukkasen parempi. Osakuorman hyötysuhde on kyllä parantunut vuosien saatossa ja se on yleensä ollut yksi ensisijaisista kohteistakin.
Esim polttomoottori>sähkögeneraattori>akusto>sähkömoottori
Muuten ok paitsi tuo akusto, useimmat nykyään käytetyt akut hukkaavat aika paljon energiaa lataus-purkaus -syklissä.
Itse olen miettinyt seuraavanlaista hybridiä jo pohtinut miksei sellaista ole tehty:
Pikkuinen diesel+generaattori(optimi hyötysuhde olisi tuolla 10-20 hv tehossa)+pieni akusto+sähkömoottorit.
Ideana se että matka-ajossa diesel toimisi hyvällä hyötysuhteella akuston ohi. Eli diesel+generaattori+sähkömoottorit. Bensaa kuluisi siellä 1-2 l/100 km tasolla. Kiihdytettäessä sähköä otettaisiin akuista sekä osin dieselin tehoa nostamalla. Jarrutettaessa akkuja ladattaisiin ja kaupungissa dieselin tehoa pudotettaisiin ja sammutettaisiinkin osin.
Hyötynä akusto on pieni koska se vain turvaa kiihdytystilanteissa.
Toinen versio samasta perusideasta on ottaa dieseliin kiinni vauhtipyörä (mekaaninen kers). Sillä voitaisiin enemmän tasata kuormituisvaihteluita.
Kolmas versio olisi täysin mekaaninen ratkaisu jossa planeettapyörästön kautta siirrettäisiin tehoa dieseliltä vauhtipyörälle ja autoon.
Joka ratkaisussa voitaisiin päästä hyvään polttoainetalouteen.
Autoissa on tietysti aina laskelmissa mukana hyötysuhteiden lisäksi moottorin ja systeemien koko ja paino.