Polttopuinen tivaus

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Miksi tahoillanne kutsutte mm. saunan kiukaan ja saunan mahdollisen vesipadan yms. vastaavissa tulisijoissa poltettavia noin 30 - 40 senttimetrin mittaan katkottua polttopuuta?

Raumalla sauna-asia on klappi tai klapi. Itse käytän kahden peen versiota. Yks forumistikin tuosta mieleen tulee.

Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Saunamme tulipesään sujahtaa "puu" tahi "polttopuu". Eräs erä puita oli nimeltään "paskapuu".

Vesku

Maatalousneuvos
Klapia saunankiukaaseen ja halkoja isoon uuniin. Oisko jo 60 sentin klapi halko nykyään. Lie se metrinen koivuhalko joku standardi, jota käytetään "laadukkaasta" polttopuusta.

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Hienoa kuin vain oma mielipide voi olla se oikea ja muiden mielipiteitä ei pidä edes huomioida.:eek:
Aikamme kuva.

Mielipiteet ovat kuin persreikiä. Jokaisella sellainen on, mutta minua kiinnostaa vain omani. Jotain tuohon suuntaan George Best loihe lausumaan aikanaan.

Ja klapi on se, millä saunan lämmitys aloitetaan, mutta lämpö tehdään koivuhaloilla.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Meillä käytettiin kotona halkoja ja pilkkeitä. Halot pitempinä pirtin uuniin ja pilkkeet hellan uuniin sopivia. Ei meillä mitään klapeja tai klappeja tunnettu eikä käytetty. :doubtful:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Jostain olen lukenut, että (Hämeessä?) käytetään tuosta Olgan pilkkeestä tai täkäläisestä klapista myös sanaa klapu tai klavu. Tai olisiko tuo klavu taivutusmuoto klapusta tai klapista.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Halkoja ne ei ole missään nimessä. Klapeja, klapuja tai peräti lapuja sen sijaan kyllä.
Kyllä halon määritelmä tunnetaan varsin yleisesti, siitä huolimatta halko sanaa käytetään varsin yleisesti tarkoittamaan mitä tahansa polttopuuta.

Itse käytän mm. klapi, vedu, halko kysytyssä yhteydessä.