Porsche/VW/Audi-spekulaatiot (uutta saksalaisväriä Formula ykkösissä?)

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kyllähän formuloihin on kannattanut voittorahojen ja mittaamattoman mainosarvon ja kunnian vuoksi kannattanut tulla jo noin 40 vuoden ajan tai heti kun ylipäänsä keksittiin laittaa palkintorahat starttirahojen tilalle ja talleille alkoi olla oikeatakin realistista hyötyä autojensa ajattamisesta lajissa. Aikaisempien vuosikymmenten aikana tietyt yhtiöt käytännössä kannattelivat lajia pinnalla kattojärjestöjen kanssa ja tuolloin formuloiden asema oli vielä urheilullisesti varsin pieni.

Sen sijaan ehkä huonoimmin tavallaan ja tallinsa ihan itse sotkeneiden tallipäälliköiden tai joissakin tapauksessa tallipäälliköitä korkeammat henkilöt ovat sotkeneet asiansa jo silloin kun ovat lähteneet lajiin sillä asenteella, että omia bisneksiä ei sotketa ja laitetaan vain hyvin pieni panostus ja pidetään muut bisnekset ylituottavankin hyvinä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
No eipä minulle ainakaan tule Hondasta tai Toyotastakaan kovin urheilullista mielikuvaa. Jos kadulla joku tarttuisi hihasta ja pyytäisi nimeämään Hondan urheiluautoja, niin osaisin mainita WTCC:stä tutun Civicin ja sen 90-luvun Corvetten näköisen NSX:n. Toyotalta vain Supran. Eivät nuo merkit kai haekaan julkisuutta juuri urheiluautoilleen vaan autoilleen yleensä. Formula 1 on niin kallista bisnestä nykyään, ettei sinne kai kannata edes tunkea jotain marginaalimerkkiä mainostamaan. Caterhamin veto taisi olla yrittää hankkia F1-tallille taloudellisesti tukevaa sivubisnestä.
Celica ainakin pitäisi olla kaikille tuttu Toyotan urheiluautoista ja moni tuntee varmasti myös MR2:n Toyotan urheiluautoista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Kyllähän formuloihin on kannattanut voittorahojen ja mittaamattoman mainosarvon ja kunnian vuoksi kannattanut tulla jo noin 40 vuoden ajan tai heti kun ylipäänsä keksittiin laittaa palkintorahat starttirahojen tilalle ja talleille alkoi olla oikeatakin realistista hyötyä autojensa ajattamisesta lajissa. Aikaisempien vuosikymmenten aikana tietyt yhtiöt käytännössä kannattelivat lajia pinnalla kattojärjestöjen kanssa ja tuolloin formuloiden asema oli vielä urheilullisesti varsin pieni.
Formula 1 taitaa olla "kannattava" laji ainoastaan niille talleille, jotka saavat satoja miljoonia bonusta erillissopimustensa turvin. Muistaakseni Mersu, Red Bull, McLaren ja Ferrari ovat näitä tiimejä, tosin maksetuissa summissa lienee eroja. Homman kannattavuudesta voi sittenkin olla montaa mieltä, sillä ei niillä miljoonilla vielä kaikkea makseta; ainoastaan varmistetaan kilpailuetu, jotta tallit pysyisivät kärkikahinoissa mukana. Moottoritoimittajan rooliin jättäytyvät merkit eivät kai voi mitenkään nauttia tällaisesta edusta ja Renault'n uudesta poistumisesta onkin huhuiltu jo pitkään. Periaatteessa moottoreiden myyminen voisi olla itsessään tuottoisaa toimintaa mutta kun tehdastallit tapaavat saada koneensa ilmaiseksi ja lisäksi siihen yhteistyöhön kuuluu muitakin palveluita.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Formula 1 taitaa olla "kannattava" laji ainoastaan niille talleille, jotka saavat satoja miljoonia bonusta erillissopimustensa turvin. Muistaakseni Mersu, Red Bull, McLaren ja Ferrari ovat näitä tiimejä, tosin maksetuissa summissa lienee eroja. Homman kannattavuudesta voi sittenkin olla montaa mieltä, sillä ei niillä miljoonilla vielä kaikkea makseta; ainoastaan varmistetaan kilpailuetu, jotta tallit pysyisivät kärkikahinoissa mukana. Moottoritoimittajan rooliin jättäytyvät merkit eivät kai voi mitenkään nauttia tällaisesta edusta ja Renault'n uudesta poistumisesta onkin huhuiltu jo pitkään. Periaatteessa moottoreiden myyminen voisi olla itsessään tuottoisaa toimintaa mutta kun tehdastallit tapaavat saada koneensa ilmaiseksi ja lisäksi siihen yhteistyöhön kuuluu muitakin palveluita.
Pitää muistaa, että Mclaren on tällä hetkellä jo korkean teknologian yritys, jonka yksi business on F1. Varmaan jostakin löytyisi suhdelukuja, mutta suunta on varmaan selvä: muu business kasvaa, F1 pienenee, alkaa kohta F1 olla vain ns markkinointitoihua. Samaanhan Williamski on menossa. Tosin oma katuauto vielä puuttuu, mutta sellainenkin voisi kuvioon sopia, tai sitten liittoutuisi jonkun kanssa.

Ihmettelen, jos Renault tuolla vielä kauan keikkuu. Vaikka merkki on ollut mukna iät ajat, imago on silti kaikkea muuta kuin urheilullinen. Nyt, kun koneidenkin pitää vielä kestää niin pitkään, niitäkään ei voi kaupata kovin montaa/talli kaudessa. Toki yksikköhintaa voi nostaa, mutta samalla vaivallahan niitä kasaisi useammankin. Ihmetelen, miksi Honda tuonne vielä tunkee. Kunhan Mersu voitta mestaruuden vihdoin, niidenkin kannataisi häipyä voittajana.
F1 on kyllä hankalassa tilanteessa. Nyt on wanhojen pierujen, kuten minä, iloksi tuotu oikeasti korkeaa teknologiaa, mutta se taas ei kelpaa nuorisolle ja suurelle kansalle. Niitä kiinnostaa vain kauhea meteli ja aatamin aikuista tekniikkaa olevat moottorit. Eli teki mitä vaan, alamäki on varma.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
No eipä minulle ainakaan tule Hondasta tai Toyotastakaan kovin urheilullista mielikuvaa. Jos kadulla joku tarttuisi hihasta ja pyytäisi nimeämään Hondan urheiluautoja, niin osaisin mainita WTCC:stä tutun Civicin ja sen 90-luvun Corvetten näköisen NSX:n. Toyotalta vain Supran. Eivät nuo merkit kai haekaan julkisuutta juuri urheiluautoilleen vaan autoilleen yleensä. Formula 1 on niin kallista bisnestä nykyään, ettei sinne kai kannata edes tunkea jotain marginaalimerkkiä mainostamaan. Caterhamin veto taisi olla yrittää hankkia F1-tallille taloudellisesti tukevaa sivubisnestä.
Sanoisin, että F1:ssä on perheautomerkkejä, koska F1 on kuitenkin aikalailla massoille suunnattu sarja. Esim. Porsche olisi aivan liian korkean hintaluokan auto F1-faneille, Renault taas sopiva. Minusta Porsche teki hyvän päätöksen mennä Le Mansiin. Uskon, että Le Mansin kautta tavoittaa urheiluautoista unelmoivia jopa paremmin, ainakin suhteessa katsojamääriin, sekä myös kustannuksiin.

Mitä VAG:hen tulee, niin minusta Audi olisi passeli merkki F1:een. Hinnaltaan olisi vielä keskiverto-fanin saavutettavissa, mutta kuitenkin urheilullisempi kuin VW. Lisäksi luonteva kilpailija Mersulle. Tosin Le Mans tuntuu olevan varsin tärkeä Audin brändille tällä hetkellä, enkä näe heidän jättävän Le Mansia F1:n takia.

Porsche meni Le Mansiin, enkä näe heidän tulevan sen lisäksi F1:een. Kuten sanoin, urheiluautoja voi markkinoida tehokkaammin muualla.

VW voisi tulla kysymykseen, jos konserni välttämättä haluaa tulla mukaan, eivätkä Porsche/Audi haluaisi lähteä F1:een. Rallimenestys voisi auttaa luomaan urheiluimagoa, jolloin VW F1:ssä ei olisi niin suuri ihme.

Lamborghinin filosofiana ollut se, ettei se kilpaile tehdastallina. Tuskinpa halua muuttaa tuota, varsinkin kun riskinä on Ferrarille häviäminen.

Skodasta ei varmaankaan tarvitse puhua. Seatin brändissä on minusta urheilullisuutta, mutta jos VAG tulisi F1:een, niin silloin todennäköisesti jollakin kolmesta isoimmasta merkistään.

Bentley on liian kalliin hintaluokan merkki F1:een, eikä saisi riittävää hyötyä F1:stä. Ja Bugatti on aivan liian marginaalimerkki, ihmiset ostavat sen järkisyillä, eikä F1:n kaltainen mielikuvamarkkinointi toimisi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
ei jaksa spekuloida
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuossa olikin hyvää pohdintaa. :)

Oikeastaa VAGilla olisi vapaana vain Seat merkki massoille. :D

-e-

Miksei Skodakin kävisi, onhan sekin massamerkki, jota moni keskiverto f-ykkösiä seuraava käyttää?
Skoda ja Seat ovat minusta liian pieniä merkkejä F1:een. Eipä niin pieniä merkkeja F1:ssä ole nähty, jos ei sitten Caterhamia, Marussiaa, ja Spykeria lasketa.

Minusta tuntuu, että VAG:tä ei F1:ssä lähiaikoina tulla näkemään. Audi olisi minusta relevantein merkki F1:een, mutta vaikuttaa sitoutuneelta Le Mansiin. Porschelle minusta Le Mans on jopa parempi. Porscheja ei myydä massoille, ja Renaulteille/Hondille häviäminen F1:ssä pikemminkin tuhoaisi brändiä. VW olisi sen kokoluokan merkki, että sen voisi kuvitella F1:een, mutta autourheilu ei yleensä ole ollut suuressa roolissa heidän markkinoinnissaan, nykyisestä WRC-projektista huolimatta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Minusta tuntuu, että VAG:tä ei F1:ssä lähiaikoina tulla näkemään. Audi olisi minusta relevantein merkki F1:een, mutta vaikuttaa sitoutuneelta Le Mansiin. Porschelle minusta Le Mans on jopa parempi. Porscheja ei myydä massoille, ja Renaulteille/Hondille häviäminen F1:ssä pikemminkin tuhoaisi brändiä. VW olisi sen kokoluokan merkki, että sen voisi kuvitella F1:een, mutta autourheilu ei yleensä ole ollut suuressa roolissa heidän markkinoinnissaan, nykyisestä WRC-projektista huolimatta.
Juuri viikollahan VW kertoi että jatkaa WRC:ssä seuraavat viisi vuotta. Mutta WRC ei taida olla hintaluokassa sitä luokkaa, että olisi suoraan F1:n vaihtoehtona. Ja muutenkin taitaa kohderyhmältään ja markkinoinnilta poiketa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Jo VAG formuloihin tulee niin se tehdään Audin nimissä, sanokaa minun sanoneen. Syy tähän että he ovat merkkinä voittanee aivan kaiken WEC/Endurance kisoissa ja saman konsernin merkki tuli samoista sijoituksista kilpailemaan joka on erittäin tyhmää ja lyhytnäköistä koska vain toinen näistä voi jää "eloon" sarjaan (ralli Citroen ja Pegeot jne.), rahan lappaaminen samaan kaivoon (ja melko merkityksettömään kansainvälisesti vrt. F1) on yrityksen johdolta vastuutonta rahan haaskausta.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Juuri viikollahan VW kertoi että jatkaa WRC:ssä seuraavat viisi vuotta. Mutta WRC ei taida olla hintaluokassa sitä luokkaa, että olisi suoraan F1:n vaihtoehtona. Ja muutenkin taitaa kohderyhmältään ja markkinoinnilta poiketa.
Minusta tuntuu, että VW yrittää lähinnä hieman urheilullistaa brändiään WRC:ssä, F1 olisi ehkä liian suuri riski. Menestys F1:ssä vahvistaisi brändiä, mutta epäonnistunut F1-projekti olisi vain rahan hukkaa. Jos vertailukohdaksi otetaan toinen perheautomerkki Honda, niin F1 on osa Hondan brändiä ja perinteet velvoittavat osallistumaan F1:een.

F1:stä saattaisi olla hyötyä VW:n brändille, mutta en usko sitä F1:ssä nähtävän, konsernissa on muita merkkejä, joiden brändiä F1 vahvistaisi vielä enemmän.

Jo VAG formuloihin tulee niin se tehdään Audin nimissä, sanokaa minun sanoneen. Syy tähän että he ovat merkkinä voittanee aivan kaiken WEC/Endurance kisoissa ja saman konsernin merkki tuli samoista sijoituksista kilpailemaan joka on erittäin tyhmää ja lyhytnäköistä koska vain toinen näistä voi jää "eloon" sarjaan (ralli Citroen ja Pegeot jne.), rahan lappaaminen samaan kaivoon (ja melko merkityksettömään kansainvälisesti vrt. F1) on yrityksen johdolta vastuutonta rahan haaskausta.
Saattaa hyvinkin olla niin, että Audi & Porsche WEC:ssä kuluttavat yhdessä vähemmän rahaa kuin mikä olisi VAG:n F1-budjetti. Enkä välttämättä koe molempien kilpailemista WEC:ssä ongelmallisena. Niin pitkään kun molemmat menestyvät, niin koen niiden hyötyvän WEC:stä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Jo VAG formuloihin tulee niin se tehdään Audin nimissä, sanokaa minun sanoneen. Syy tähän että he ovat merkkinä voittanee aivan kaiken WEC/Endurance kisoissa ja saman konsernin merkki tuli samoista sijoituksista kilpailemaan joka on erittäin tyhmää ja lyhytnäköistä koska vain toinen näistä voi jää "eloon" sarjaan
Veit jalat suustani. Ennen Porschen tuloa WEC:hen, pidin koko VAG F1-kkösiin uutisointia täysin höpönä. Nyt tilanne on kieltämättä hieman eri, koska, toden totta, Audin menestys on joo niin ylivoimaista, että sen markkina-arvo alkaa kohta kääntyä vastaan. Eli Audi pois ja Porsche jää.
Kuten tuolla muu moottoriurheilu-ketjussa todettiin, Le Mans:sta ei Suomessa kirjoiteta = tiedetä yhtään mitään kansan syvien rivien jokossa, mutta Keski- Euroopassa tilanne on eri. LeMans:n voitto on markkina-arvoltaan varsin kova juttu. Kovaksi sen tekee se, että kustannkset F1:iin verrattuna on huomattavasti pienemmät, mutta julkisuus ja maine kova.
F1 on edelleen maineeltaan "vartti ja pelit paskaksi", verrattuna 24h ajamisen tuomaan kestävyysmaineeseen.
Riski VAG:lle olisi F1:iin suuri: jos ei menestystä tulisi, Audin imago lähtisi vain alaspäin = rahaa palaa hirveästi, mutta maine huononee, ei hyvä.

Edit: miksi sitten Mercedes ykkösiin meni? MB:n imago on sitkeästi pappamainen ja uutta, nuorekkaampaa asiakaskuntaa pitäisi saada. En tosin ymmärrä miten F1 nyt erityisen "nuoriso" imagomainen olisi. No, kunhan pohdin...
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Audi on ollut jo Le Mansissa/protoissa sen verran pitkään, että voidaan puhua jo muusta kuin ns. julkisuuden maksimoinnista. Kyse on brändistä, ja siitä että ihmiset yhdistäisivät Audin henkilöautojen lisäksi myös Le Mansiin. Mun mielestä ollaan jo kauan sitten ohitettu se piste, jolloin Audin olisi kannattanut pelkän lyhyen tähtäimen markkinoinnin arvon takia lähteä protoista pois. En usko Audia kiinnostaa lainkaan lähteä polttamaan rahaa formuloihin, enkä näe että muutkaan VW-merkit olisivat tästä kovinkaan kiinnostuneita. Ei oo mitään hajua mistä nämä "uutiset" joka vuosi tulee.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Audi on ollut jo Le Mansissa/protoissa sen verran pitkään, että voidaan puhua jo muusta kuin ns. julkisuuden maksimoinnista. Kyse on brändistä, ja siitä että ihmiset yhdistäisivät Audin henkilöautojen lisäksi myös Le Mansiin. Mun mielestä ollaan jo kauan sitten ohitettu se piste, jolloin Audin olisi kannattanut pelkän lyhyen tähtäimen markkinoinnin arvon takia lähteä protoista pois. En usko Audia kiinnostaa lainkaan lähteä polttamaan rahaa formuloihin, enkä näe että muutkaan VW-merkit olisivat tästä kovinkaan kiinnostuneita. Ei oo mitään hajua mistä nämä "uutiset" joka vuosi tulee.
Samaa mieltä. Näkyvästi jo esillä ja menestyen rallissa ja koppiautoissa Vag-konserni. Miksi tuhlata rahansa F1-rimpuiluun?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Autosport+:ssa oli aikanaan Dieter Renckenin juttu, että miksi Porsche ei valinnut F1:sta. Sen spekuloinnin mukaan F1 oli oikeasti vaihtoehto, mutta päätös perustuikin yllättäviin, ei markkinointiin tai sarjan imagoon liittyviin juttuihin: resurssirajoitusten yms. takia täysin tyhjästä tulevalla tiimillä olisi alussa erityisen vaikeaa kiriä muita kiinni pelkällä rahalla, toinen juttu oli epäselvyys F1:n moottorisäännöistä (tuolloinhan [2011] olivat tulossa 2013) ja kolmantena ja ehkä tärkeimpänä mitätön poliittinen valta ja Mersun tyyliin huono Concorde-sopimus.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Edit: miksi sitten Mercedes ykkösiin meni? MB:n imago on sitkeästi pappamainen ja uutta, nuorekkaampaa asiakaskuntaa pitäisi saada. En tosin ymmärrä miten F1 nyt erityisen "nuoriso" imagomainen olisi. No, kunhan pohdin...
Mersun mennessä ykkösiin 90-luvulla, sarjan kustannukset eivät olleet nykytasolla. Tosin, miksi Mersu sitten hankki oman tallin, varsinkin kun muut merkit olivat vetäytymässä? Esim japanilaismerkeistä poketen, Mersu ei ollut niin talousvaikeuksissa, että F1-projekti olisi pitänyt lopettaa. Ja he eivät kokeneet McLaren-yhteistyötä enää mielekkääksi, McLaren kun alkoi rakentaa heidän malleilleen kilpailijoita. Ja muistan jostain lukeneeni, että Mersu sanoi 2010, että oma talli on halvempi kuin tehdasmoottorikumppanuus. Tallina saa pitää tallin tulot, tehdasmoottoreiden toimittamiseen vain palaa merkin rahaa, ja talli pitää tulot. En sitten tiedä, oliko nuo tallin pyörittämisen kulut vielä 2010 Brawn GP:n tasolla ja onko budjetti sittemmin kasvanut.

Audi on ollut jo Le Mansissa/protoissa sen verran pitkään, että voidaan puhua jo muusta kuin ns. julkisuuden maksimoinnista. Kyse on brändistä, ja siitä että ihmiset yhdistäisivät Audin henkilöautojen lisäksi myös Le Mansiin. Mun mielestä ollaan jo kauan sitten ohitettu se piste, jolloin Audin olisi kannattanut pelkän lyhyen tähtäimen markkinoinnin arvon takia lähteä protoista pois. En usko Audia kiinnostaa lainkaan lähteä polttamaan rahaa formuloihin, enkä näe että muutkaan VW-merkit olisivat tästä kovinkaan kiinnostuneita. Ei oo mitään hajua mistä nämä "uutiset" joka vuosi tulee.
En sanoisi, että Le Mans on välttämätön Audin brändille, varsinkaan jos vertaa F1:n välttämättömyyteen Ferrarille. Ferrarilla on ihmisten silmissä erityinen maine F1:n takia, mutta en koe, että moni ihminen päätyy Audin ja esim. BMW:n välillä valittaessa Audiin Le Mansin tuoman prestiisin takia. Toki, Le Mans/WEC on oiva paikka esitellä teknistä osaamistaan, mikä on Audille hyvä syy pysyä Le Mans/WEC:ssä. F1 olisi toinen areena esitellä teknistä osaamistaan, mutta suurempi näkyvyys ei välttämättä kompensoi suurempia riskejä. Ja miten sitten katuautorelevanttius? Huolimatta kaikista ERS:seistä F1:ssä, Le Mansissa tunnutaan enemmän ainakin promoavan hybridiyttä. Onko Le Mansin tekniikka tuolla osa-alueella lähempänä katuautoja, ja miten muut osa-alueet? Jos Le Mans on katuautorelevantimpaa, niin kyllä silloin pystyy tekemään enemmän vaikutusta asiantunteviin ostajiin.

Toki, luulisin, että seuraavina vuosina Audi ei pysty hyötymään Le Mansista entiseen tahtiin. Ei se dominanssi voi loputtomiin jatkua. Tai jos jatkuu, niin proto-puolen arvostus laskee, esimerkkinä Citroen WRC:ssä. Tuosta Citroenin tapauksesta tulee suorastaan mieleen, oliko Citroenin dominanssi osasyynä vetäytymiseen? Citroen dominanssi vähensi sarjan kiinnostavuutta, tehden sen vähemmän houkuttelevaksi merkeille. Sitten kun Citroen ei enää dominoinut, niin mukana ei kannattanut enää pysyä.

Mutta jos Audi pysyy WEC:n kärkipäässä vaikkei dominoisi, niin en näe heille syytä jättää WEC:tä, elleivät sitten koe F1:tä riskin ottamisen arvoiseksi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
En sanoisi, että Le Mans on välttämätön Audin brändille, varsinkaan jos vertaa F1:n välttämättömyyteen Ferrarille. Ferrarilla on ihmisten silmissä erityinen maine F1:n takia, mutta en koe, että moni ihminen päätyy Audin ja esim. BMW:n välillä valittaessa Audiin Le Mansin tuoman prestiisin takia. Toki, Le Mans/WEC on oiva paikka esitellä teknistä osaamistaan, mikä on Audille hyvä syy pysyä Le Mans/WEC:ssä. F1 olisi toinen areena esitellä teknistä osaamistaan, mutta suurempi näkyvyys ei välttämättä kompensoi suurempia riskejä. Ja miten sitten katuautorelevanttius? Huolimatta kaikista ERS:seistä F1:ssä, Le Mansissa tunnutaan enemmän ainakin promoavan hybridiyttä. Onko Le Mansin tekniikka tuolla osa-alueella lähempänä katuautoja, ja miten muut osa-alueet? Jos Le Mans on katuautorelevantimpaa, niin kyllä silloin pystyy tekemään enemmän vaikutusta asiantunteviin ostajiin.
Auton ostaminen on niin monimutkainen prosessi, että en menisi tuota boldattua vahvistamaan tai kumoamaan. Auton ostossa yksi iso tekijä on kahvipöytäkeskustelut, joissa hankintaa vetävät ns automiehet (yleensä miehet), joilla on merkitystä epävarmemmille autonostajille. Siksi LeMansin (tai WEC) teknologinen diversiteetti on kova juttu. F1kkösten suurin ongelmahan on se, että kaikkien pitää käyttää samaa tekniikkaa, joka ei kuulosta innovatiiviselta, koska kaikki kehitystyö tehdään pienissä yksityiskohdissa. Ei perusratkaisuissa. Oma lukunsa on sitten erilaiset huonot renkaat ja heiluvat takasiivet, että pääsee ohi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Mutta minkä takia Red Bull maksaisi Audille formuloihin tulosta? Ei kai sillä brändillä voi olla kolmeen talliin rahaa?

While it will contain the engine and electric hybrid development in-house, Audi is said to prefer buying an existing Formula One operation, rather than building up an F1 operation from scratch.
Audilla alkaa olla kiire tämän suhteen, koska tallit saattavat alkaa putoilla pois nopeaan tahtiin kauden päätyttyä. Lotuskin meni jo tekemään Mersun kanssa moottorisopimuksen kauteen 2020 asti, joten siitä irtautuminen yhden vuoden jälkeen voi olla kallista. Sauber tai Marussia varmaan olisivat potentiaaliset vaihtoehdot. Caterhamista ei saa kuin näpeilleen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Uusi autotehdastalli tervetuloa! Ei mikään kerjäyskipoilla elelevä ruputalli.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mutta minkä takia Red Bull maksaisi Audille formuloihin tulosta? Ei kai sillä brändillä voi olla kolmeen talliin rahaa?
Missä on mainittu että Red Bull Audin mukaantulosta maksaisi?

Audi is said to prefer buying an existing Formula One operation, rather than building up an F1 operation from scratch. Either Red Bull Racing or its Italian-based development team, Toro Rosso, are understood to be the prime targets, citing Audi’s (and Volkswagen Group chairman, Ferdinand Piech’s) historic links to Austria and its close relationship with Red Bull boss, Dietrich Mateschitz. Red Bull has long been the major sponsor of Audi’s leading team in the DTM.
edit: sportti.com on kyllä kaivanut jostain että F1:n tultaisiin osin myös Red Bullin sponsorirahalla..?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös