Porsche/VW/Audi-spekulaatiot (uutta saksalaisväriä Formula ykkösissä?)

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nyt kun keskustelu on eksynyt Volkkarin puolelle, on todettava minun usein ihmetelleen, miksi Volkswagen on säilyttänyt koko nimensä, eikä ole nykyisin yksinkertaisesti VW, kuten logossaan;
1.kansan auto, kuten todettua nimenä viittaa tuohon Hitlerin unelmaan, eikä luulisi herättävän varsinkaan juutalaisissa kovin lämpimiä ajatuksia
2.muille kuin saksalaisille hankala lausua, pitäisi kai oikeaoppisesti sanoa "folksvagen" (korjatkaa, jos olen väärässä, en ole opiskellut saksaa missään koulussa)
3.monet muutkin automerkit tunnetaan vain lyhenteillä: Bayerische Motoren Werke - BMW, Morris Garages - MG, Svensk Aeroplan Aktie Bolaget - SAAB. :dunno:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nyt kun keskustelu on eksynyt Volkkarin puolelle, on todettava minun usein ihmetelleen, miksi Volkswagen on säilyttänyt koko nimensä, eikä ole nykyisin yksinkertaisesti VW, kuten logossaan;
1.kansan auto, kuten todettua nimenä viittaa tuohon Hitlerin unelmaan, eikä luulisi herättävän varsinkaan juutalaisissa kovin lämpimiä ajatuksia
2.muille kuin saksalaisille hankala lausua, pitäisi kai oikeaoppisesti sanoa "folksvagen" (korjatkaa, jos olen väärässä, en ole opiskellut saksaa missään koulussa)
3.monet muutkin automerkit tunnetaan vain lyhenteillä: Bayerische Motoren Werke - BMW, Morris Garages - MG, Svensk Aeroplan Aktie Bolaget - SAAB. :dunno:
No sodanjälkeinen saksa juuri kovasti kaipasikin tuota Hitlerin ideaa - eli autoa kaikille. Imagosta rakentui vahva. Vasta myöhemmin profiilia nostettiin mm Audin myötä. Ja nyt eri automerkkien ostojen yhteydessä eri identiteettejä voi toteuttaa samalla alustalla eri autoissa: Skoda, Audi, Seat, VW, Porche, Bugatti...
 

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Minkä takia aikoinaan Mclarenissa käytetyt Porsche moottorit oli nimeltään TAG Porsche eikä vaan paljas Porsche.

Tuo TAG (Techniques d'Avant Garde) firma oli Akram ja Mansour Ojjeh omistaja, joka sponsoroi Williamsia 80-luvulla ja tekivätkö he myös Porsche moottorit omissa tiloissaan sen käsityksen olen saanut tuosta TAG nimestä.

Viimeisen kerranhan Porsche oli Formula Ykkösissä moottoritoimittajana kaudella 1991 Arrows tallille mutta Porsche päätti laittaa pillit pussiin kauden kuudennessa Mexicon gp:ssä.
Muistelisin että TAG tilasi/maksoi koko projektin porschelle
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Muistelisin että TAG tilasi/maksoi koko projektin porschelle
TAG oli minunkin muistini mukaan sponsorina, ei moottorin valmistajana mukana. Porsche hoiti tekniikan. Vähän kuten Playlife -Renaultit Benettoneissa aikanaan.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Kyllä vaan - joskin saksaksi:

Führer tilasi kansalleen auton
Vuonna 1937 Hitler määräsi: ”Schafft den Deutschen Volkswagen”, luokaa Saksan kansalle auto. ”Kansan on saatava nauttia 4 000 kilometristä moottoriteitä”, Führerin kerrotaan lisänneen. Ferdinand Porschelle oli annettu mahdoton tehtävä: hänen piti luoda auto, jonka kilohinta olisi pienempi kuin voin. Se onnistui, joskin autosta tuli kansan oma vasta kolmannen valtakunnan tuhouduttua.
"Kuplavolkkarin" ensimmäinen luonnos taisi olla Hitlerin käsialaa:

 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Playlifen koneet oli pelkkää badge engineeringiä. Renault yksityistettiin -96, ja ilmoitti samantien vetäytyvänsä -97 lopussa. Sen silloinen virityspaja, Mecachrome, osti moottorituotannon ja toimitti koneita -98 Williamsille ja Benettonille. Samoja koneita käytettiin vissiin vielä vuonna 2000 Arrowsin toimesta. Kehitystä moottorissa ei kauheasti tapahtunut, koska alun perin Renaultin suunnittelema perusarkkitehtuuri oli viety niin pitkälle kuin vain voi. Olisi pitänyt suunnitella kokonaan uusi mylly, ja siihen ei Mecachromella olliut varaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
"Kuplavolkkarin" ensimmäinen luonnos taisi olla Hitlerin käsialaa:

Tuo oli minulle uutta, mutta tiesittekö, että Kuplaa on pidetty jossain määrin plagiaattina Tatra T97:stä?

Sodan jälkeen Volkswagenin valmistus alkoi ja samalla kaivettiin esiin vanha patenttikiista. Lopulta vuonna 1961 Volkswagen kuittasi kiistan maksamalla kolme miljoonaa Saksan markkaa korvauksena patenttirikkomuksesta. Summaa voidaan pitää pienenä verrattuna Volkswagen kuplan 21 miljoonan kappaleen tuotantomäärään.

Ensimmäiset 30 prototyyppiä muuten tehtiin Daimler-Benzin tehtaalla.
Before the plant was finished, Porsche needed thirty models for more complete testing, and the august firm of Daimler-Benz was summarily ordered to build them.
http://www.oldandsold.com/articles01/article711.shtml :cool:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Playlifen koneet oli pelkkää badge engineeringiä. Renault yksityistettiin -96, ja ilmoitti samantien vetäytyvänsä -97 lopussa. Sen silloinen virityspaja, Mecachrome, osti moottorituotannon ja toimitti koneita -98 Williamsille ja Benettonille. Samoja koneita käytettiin vissiin vielä vuonna 2000 Arrowsin toimesta. Kehitystä moottorissa ei kauheasti tapahtunut, koska alun perin Renaultin suunnittelema perusarkkitehtuuri oli viety niin pitkälle kuin vain voi. Olisi pitänyt suunnitella kokonaan uusi mylly, ja siihen ei Mecachromella olliut varaa.
Mecachrome kai vieläkin firmana olemassa:

http://www.mecachrome.com/
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
"Kuplavolkkarin" ensimmäinen luonnos taisi olla Hitlerin käsialaa:
Olen joskus jostain lukenut Hitlerin sanoneen suurinpiirtein: "Taiteilijat, jotka maalaavat taivaan vihreäksi pitäisi kastroida." Olisikohan samaa periaatetta pitänyt soveltaa autonhahmottelijoihin, jotka piirtävät yksirenkaisen auton (ja siitä yhdestä renkaastakin vain noin puolet)?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olen joskus jostain lukenut Hitlerin sanoneen suurinpiirtein: "Taiteilijat, jotka maalaavat taivaan vihreäksi pitäisi kastroida." Olisikohan samaa periaatetta pitänyt soveltaa autonhahmottelijoihin, jotka piirtävät yksirenkaisen auton (ja siitä yhdestä renkaastakin vain noin puolet)?
Eikös Aatulla jonkun perimätiedon mukaan ollut vain 1 kives. Joten ehkä renkaiden määrän vajavuus voi selittyä hieman silläkin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Eikös Aatulla jonkun perimätiedon mukaan ollut vain 1 kives. Joten ehkä renkaiden määrän vajavuus voi selittyä hieman silläkin.
Tosiaan, tuollaista olen (ainakin) jostain korkeajännityksestä lukenut. Jospa Aatu antoi itselleen tiettyjä taiteellisia vapauksia yksipallisuuteen vedoten.

Ja sori off-topic -kirjoittelu F1-asiapuolella. :frown:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös Aatulla jonkun perimätiedon mukaan ollut vain 1 kives.
-Silti melkoinen naistenmies:
Hitlerin toisinaan esittämistä seksistisistä mielipiteistä, kuten ”naisen maailma on mies” tai ”naisen ei tarvitse olla älykäs”, huolimatta moni nainen oli valmiina kuolemaan Hitlerin puolesta tai hänen vuokseen, ja moni kuolikin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler :p
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tiesttekös muuten, että Hitler ja Ferdinand Porsche Sr. kävivät Fordin tehtaalla ottamassa oppia autojen sarjavalmistuksesta, tästä kiitoksena hänet palkittiin 75-vuotispäivänään natsi-Saksan korkeimmalla ulkomaalaiselle myönnettävällä ansioristillä?

("Großkreuz des Deutschen Adlerordens")
http://fi.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford
 
Ylös