Niinistö ehdokkaaksi! Onko Jaska laivalla(presidenttiristeily)?
Sale vaatii aktiivisuutta! MTV3:
"Presidentin oltava aktiivisempi"
Tuore ehdokas Niinistö itse perää keskustelua tasavallan presidentin tehtävistä. Niinistö sanoo, että nykyisen presidentin tavasta hoitaa virkaa on jo näyttöä.
- Itse näen presidentin tehtävän aktiivisempana, hän kuittasi.
Presidentin on Niinistön mukaan huolehdittava siitä, että suomalaisten näkökannat tunnetaan Euroopassa ja maailmalla. Hänen on urakoitava suomalaisen työn tulosten viemiseksi maailmalle, mutta myös uuden työn hakemiseksi maailmalta Suomeen.
Niinistö katsoo myös, että presidentin on toimittava "unilukkarina", keskustelun ja päätöksenteon herättelijänä. Presidentin on tarvittaessa rakennettava yksituumaisuutta siellä, missä näkemyserot uhkaavat yhteiskunnan toimivuutta. Myöskään yrittäjyyden, yhteishengen ja luovuuden asioissa presidentti ei voi vaieta.
- Nämä teille lupaan ja lupaukseni olen tavannut pitää, Niinistö korostaa.
"Työväen presidenttinä" kampanjoinut Niinistö puolustaa kohuttua kampanjateemaansa painottamalla, että yhdelläkään poliittisella ryhmittymällä ei ole yksinoikeutta työväen arvostamiseen.
- Ajatus on yhtä kummallinen kuin se, että vain Vihreän liiton jäsenillä olisi oikeus puhua luonnonsuojelusta tai maatalouden kehittämiseksi käännyttäisiin vain keskustan puoleen. Ei ole oikeistolaista työtä. Ei ole vasemmistolaista työtä. On vain suomalaista työtä, jota minä haluan edistää, Niiinistö julistaa.