Prodrive = McLaren

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
WebSlave sanoi:
Prodriven vahvuus oli nimenomaan kokemuksessa kilpatallin pyörittämisessä korkealla tasolla (WRC ja GT/Le Mans/ALMS).

Se kokemus ei kyllä ole näkynyt missään tämän F1-sekoilun yhteydessä. Käytännössä ostoautopohjaisten projektien pyörittäminen muissa sarjoissa ei taida kertoakaan paljon siitä, pystyykö talli toimimaan ykkösissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
SOKO sanoi:
Se kokemus ei kyllä ole näkynyt missään tämän F1-sekoilun yhteydessä. Käytännössä ostoautopohjaisten projektien pyörittäminen muissa sarjoissa ei taida kertoakaan paljon siitä, pystyykö talli toimimaan ykkösissä.
Prodriven projektin valmiusasteesta on paha sanoa mitään, kun ei siitä julkisuudessa ole niin hirvittävästi juttua ollut. Organisaatio ja "fasiliteetit" ovat kuitenkin kunnossa. Ostoautoprojektistahan tässäkin tapauksessa on kyse, joten en näe suurta eroa muihin ostoautoprojekteihin. Vahvemmista lähtökohdista Prodrive mukaan nähdäkseni tulee kuin Super Aguri.

Prodrive on myös julkistanut oman autonsa, Prodrive P2:n, joka sekin toki pohjautuu Subarun pohjalle.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
WebSlave sanoi:
Prodriven projektin valmiusasteesta on paha sanoa mitään, kun ei siitä julkisuudessa ole niin hirvittävästi juttua ollut. Organisaatio ja "fasiliteetit" ovat kuitenkin kunnossa. Ostoautoprojektistahan tässäkin tapauksessa on kyse, joten en näe suurta eroa muihin ostoautoprojekteihin. Vahvemmista lähtökohdista Prodrive mukaan nähdäkseni tulee kuin Super Aguri.

Super Agurin ja Prodriven lähtökohtia on paha vertailla. Aguri oli selvästi Hondan tukema tiimi, joka kuitenkin sai aikanaan minimaalisella budjetilla tehtyä oman autonsa niin pitkälle, että sääntöjen edellytykset täyttyivät. Prodrive puolestaan ei ole vielä minkään valmistajan tukema tiimi, eikä myöskään pysty tekemään omaa F1 autoa ja on näin vaarassa jäädä kokonaan ilman paikkaa F1:ssä. Toki Super Agurinkin huhutaan olevan lähellä sarjasta tipahtamista rahoitusvaikeuksien vuoksi, mutta he sentään pääsivät sarjaan asti. Prodrivellä on vielä siltä osin aikamoinen vuori kiivettävänä.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
sportti.cöm sanoi:
McLarenin hylkäsi Prodriven 9.10.2007,23:16:14

Formula ykkösiin tyrkyllä olevan uuden Prodrive-tallin osallistuminen ensi kauden F1-sarjaan näyttää epätodennäköiseltä, sillä tallin neuvottelut McLarenin kanssa ovat kariutuneet. Prodrive keskusteli McLarenin kaluston ja Mercedes Benzin moottoreiden käyttämisestä, mutta Autosportin tietojen mukaan McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh olisi ilmoittanut tallin väelle maanantaina, ettei kumppanuutta Prodriven kanssa edes suunnitella. Tarkempia syitä neuvottelujen kariutumisesta Autosportilla ei ole tiedossa.

Prodriveltä ilmoitettiin Autosportille, ettei talli ole hylännyt suunnitelmiaan osallistumisesta F1-sarjaan ja mahdollista on, että talli ostaisi kalustonsa toiselta valmistajalta. Potentiaalisena vaihtoehtona pidetään Renaultia.
Jaa'a siis mitenköhän on tallin laita, siis Prodriven?:confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Samaan aikaan kun muualla maailmassa uutisoidaan, ettei McLaren enää edes suunnittele autojen myymistä Prodrivelle, tietää IS Veikkaaja kertoa, että Mercedes-Benz myisi silti uudelle tallille moottorit, mutta moottorit nimettäisiin joksikin muuksi. Vastineena alennushinnasta MB saisi myös määrätä toisen kuskin, jonka oletetaan olevan Paffett tai Spengler.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Aikamoinen uutispommi olisi, jos Prodrive ostaisi moottorin mersulta mutta rungon sitten joltakin muulta tallilta kuin McLarenilta. Tallin suorituskyvyn seuraaminen muuttuisi kertaheitolla moninverroin kiinnostavammaksi. Sen verran jännitteitä taitaa tallien välillä kuitenkin olla, ettei esim. Renaultin runkoa todennäköisesti myydä mersun moottoria käyttävälle tallille. Koska Prodiven mahdollisuudet rakentaa runko itse lyhyellä varoitusajalla lienevät heikot, ei pelkkä moottorisopimus vielä ratkaise tallin ongelmia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
SOKO sanoi:
Sen verran jännitteitä taitaa tallien välillä kuitenkin olla, ettei esim. Renaultin runkoa todennäköisesti myydä mersun moottoria käyttävälle tallille.
Vaihda sana "tallien" sanaksi "autotehtaiden", niin olet lähempänä totuutta. Ajaahan tälläkin hetkellä Ferrarin, Renaultin, Hondan ja Toyotan moottoreilla muitakin talleja kuin tehtaiden omat tallit. Jopa niin, että sisartallit RBR ja STR käyttävät eri tehtaiden mottoreita.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Jason Voorhees sanoi:
Riittääköhän Prodriven varat varmasti omaan WRC- että F1-tallin autoon? Uskon ettei riitä.
Riippuu varmaankiin suurimmalta osalta siitä, että saavatko minkälaiset sponsorit taakseensa:doubtful:
Toivottavasti pääsevät mukaan, olisi kiva jos molemmissa lajeissa olisi mahdollisimman paljon kilpailijoita :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Riittääköhän Prodriven varat varmasti omaan WRC- että F1-tallin autoon? Uskon ettei riitä.
Varat hankitaan sponsorituloilla niin kuin muillakin talleilla. Se on vielä mainitsematta, että Prodrive oli mukana BAR-tiimissä, olihan David Richards jonkin aikaa tallipäällikkökin. Häntä seurasi Prodriven toimitusjohtaja Nick Fry, joka on säilynyt tallissa Hondan ostettua BAT:in ulos. Samaan aikaan Solberg voitti rallin MM:n Prodrive-Subarulla.

Max Mosleyn perustelut Prodriven valintaan olivat:
"Prodrive has the best combination of financial backing, technical capability and motorsport experience. Also, Prodrive's chief executive, David Richards, has experience as a Formula One team principal"

Vaikea Prodrivea parempaakaan ehdokasta on äkkiseltään keksiä 12. tallipaikkaa hakeneiden joukosta.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Vaikea Prodrivea parempaakaan ehdokasta on äkkiseltään keksiä 12. tallipaikkaa hakeneiden joukosta.[/QUOTE sanoi:
Eddie jordan haki muistaakseni tallilleen paluuta tuolloin, joten ei Prodrive voi huono olla:dunno:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Varat hankitaan sponsorituloilla niin kuin muillakin talleilla. Se on vielä mainitsematta, että Prodrive oli mukana BAR-tiimissä, olihan David Richards jonkin aikaa tallipäällikkökin. Häntä seurasi Prodriven toimitusjohtaja Nick Fry, joka on säilynyt tallissa Hondan ostettua BAT:in ulos. Samaan aikaan Solberg voitti rallin MM:n Prodrive-Subarulla.
Williams teki viime vuonna 30 miljoonan euron tappiot, vaikka oli sillä sponsoreita. Toki iso osa kuluista meni Cosworthien kehittämiseen, mutta kuitenkin...

Max Mosleyn perustelut Prodriven valintaan olivat:
"Prodrive has the best combination of financial backing, technical capability and motorsport experience. Also, Prodrive's chief executive, David Richards, has experience as a Formula One team principal"
Prodrive on samanlaisessa tilanteessa kuin Spyker. Molemmat valmistavat urheiluautoja, mutta sen lisäksi Prodrivella on nämä rallitoiminnat. Spyker on jo konkurssin partaalla ja sen vuoksi joutui luopumaan F1-tallistaan. Todennäköisesti Prodrive joutuu myös luopumaan jostain kun yhtiö kaiken lisäksi osti tänä vuonna Aston Martinin 700 miljoonalla.

Vaikea Prodrivea parempaakaan ehdokasta on äkkiseltään keksiä 12. tallipaikkaa hakeneiden joukosta.
Tässä olet kyllä oikeassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Todennäköisesti Prodrive joutuu myös luopumaan jostain kun yhtiö kaiken lisäksi osti tänä vuonna Aston Martinin 700 miljoonalla.
Itse asiassa Prodrive ei ole ostanut Aston Martinia, vaan David Richards ja joukko sijoittajia.

Prodrive chairman and chief executive, David Richards, is heading a consortium which was today, Monday 12 March, announced as the new owners of Aston Martin.

Richards is involved in the consortium on purely a personal basis.Prodrive has no financial involvement in the deal.

http://www.prodrive.com/p_releases.html?id=98
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jason Voorhees sanoi:
Williams teki viime vuonna 30 miljoonan euron tappiot, vaikka oli sillä sponsoreita. Toki iso osa kuluista meni Cosworthien kehittämiseen, mutta kuitenkin...
Joten en yhtään ihmettele Fränkin kantaa tähän asiaan...

"I do not want to drive against 4 McLarens,” he said. “That could ruin my business."

Kysymys kuuluukin mikä on Super Agurin ja Toro Rosson tulevaisuus?

http://www.totalf1.com/view-article.php?newsid=231762

Tappioluvut vellovat eri lähteissä nyt väitetään että 57 miljuunaa $ ei selity kurssierolla. Eli Buttonin rahat tuli tarpeeseen... lähinnä tulevaisuuden kannalta sillä muuten olisi pitänyt karsia investointeja tulevaisuuteen...:thumbup: jatkoa seuraa...

http://www.totalf1.com/view-article.php?newsid=231953
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pistää vaan ihmetyttämään, että mitenkä juuri Prodrive monista ja monista hakijoista valittiin, kun nyt näyttää epäselvältä nähdäänkö tallia edes ensi kaudella ja viime kaudelle otettiin muitta mutkitta mukaan Saton suojatyöpaikka Super Aguri, jonka esitykset olivat vähintäänkin onnettomia (toki täksi kaudeksi meno vähän muuttunut). Miksei tuota McLarenin auton myymisen oikeutusta tallille selvitetty jo ennenkuin talli valittiin hakijoista?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kouvo: Kysehän on politiikasta, niin kuin niin usein Formula 1:ssä. Richards teki parhaan työn kulissien takana ja Prodrive sai paikan... Toki sama tilanne olisi nyt sitten ollut Direxivillä, joka olisi myös ollut yhtä kuin McLaren.

Vähän sama homma kuin usein ihmetellään F1:sten erikoisia tuomarointeja. Johtuisikohan ehkä siitä, että tuomarit ovat ihan politikoinnin ansiosta päässeet sinne, eivätkä juuri kierrä/ole kiertäneet alempien sarjojen kisoja? Milloin luulette Kari O. Sohlbergin olleen viimeksi tuomaroimassa kotimaan tasolla...

Ei millään pahalla Kari O.:ta kohtaan ja millään tavalla kritisoimatta miehen tuomarointeja.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Zep: Kuulostaa enämpi korruptiolta kuin politiikalta:eek: Toki tekivät parhaata lobbausta, eikä idean tasolla hävinnyt muille ehdokkaille.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
McLaren on jäleen raottanut ovea Prodrivelle....

Ehkä toimittaa autot...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Prodrive voi menettää 300 000€ ilmottautumismaksunsa

Koska Prodrive ei ota osaa ensivuoden F1 sarjaan saattaa seurata vakavia seuraamuksia. Tallihan valittiin 22 hakijasta mutta ei ota osaa sarjaan.

Loput 21 hakiaa voivat nostaa jutusta älläkän. Jokatapauksessa voidaan odottaa penaltia....

First consequence: "You have 300,000 euros paid enrollment, which they probably will lose. But that it has, I think," said FIA-Präsident Max Mosley to 'The Paddock'. Further consequences were only too worried if one of the existing teams should intervene, or perhaps one of the other candidates in the selection procedure has been eliminated.

According to Mosley Prodrive could try 2009 a renewed attempt to start, even if it is the FIA has no guarantees: "David has me guarantees asked, but I had to answer him that there are no guarantees.

FIA kierii kohta rahoissa.... hetken aikaa...:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Halvallahan Prodrive sitten selviää, mikäli vain 300 000 tulee takkiin. Toyota maksoi omasta osallistumattomuudestaan 2001 huomattavasti suuremman summan. Huvittavaahan tässä on se, että kummassakaan tapauksessa kauden väliin jääminen ei johdu/johtunut tallista itsestään, vaan FIA:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös