Pummilla matkustaminen...

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Formulanomi sanoi:
Minä en usko, että tarkastusmaksua nostamalla voidaan pummilla matkustamisesta päästä. Kyllä se on joillakin kiinni korvien välistä puuttuvasta moraalista tai omaan napaan tuijottamisesta. (=henkilökohtaisista voittojen maksimoinnista).

Voisi kuvitella, että mitä suurempi tarkastusmaksu. Niin sitä varmemmin sekin jää maksamatta. (vaikka oikeusteitse yrittäisikin periä...)
Varmasti on niitä, jotka eivät maksa lippuaan oli se summa kuinka iso tahansa. Mutta kyllä summaa nostamalla (=lakia tai asetusta muuttamalla) monet saadaan saadaan maksamaan matkasta. Tai sitten niin, että seuraavasta kerrasta (esim. vuoden sisällä) tarkastusmaksu nousee huomattavasti.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
VR sanoi:
Varmasti on niitä, jotka eivät maksa lippuaan oli se summa kuinka iso tahansa. Mutta kyllä summaa nostamalla (=lakia tai asetusta muuttamalla) monet saadaan saadaan maksamaan matkasta. Tai sitten niin, että seuraavasta kerrasta (esim. vuoden sisällä) tarkastusmaksu nousee huomattavasti.
No, näin on...mutta korotuksia ei voida tehdä loputtomiin sillä perusteella, että pummilla matkustustaminen aina vähenisi.
Jos tarkastusmaksu on liian suuri, niin varmaan niitä maksuja jäisi enemmän maksamatta ja perintäänkin liittyy kustannuksia. (kuten aiemmin kirjoittelin) Toki sen tarkastusmaksun tulee olla riittävän suuri peloite, mutta tuskinpa se on ainoa keino. (jota et ehkä tarkoittanutkaan)

Samaan aikaan tarkastusmaksun korotuksen kanssa, valvontaa pitäisi myös tehostaa. Siten, ettei joku löytäisi "jaskamaisella talousarviolla" taloudellista hyötyä liputta matkustuksesta.

Toisaalta se ennaltaehkäisy olisi tässäkin paras keino. ;)
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
VR sanoi:
Kyllä määrää. Se maksimisumma lasketaan jollain kertoimella aikuisten kertalipun hinnasta.
No niinpä tietysti. Systeemi potkii itseään päähän.

Nykytilanteessa on kaksi ongelmaa:
1) Pummilla matkustaminen on kannattavaa
2) Tarkastusmaksu sellaisenaan (50e) ei ole riittävä pelote
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
:yuck:

Juurihan selitin mihin johtopäätöksiin tulin...ja en todellakaan lukenut tekstiäsi huolimattomasti, vaan yritin löytää siitä ideaa vertailullesi. Löysinkin kaksi vaihtoehtoa, ne mitkä quotesit.
No sitten en todellakaan ymmärrä mitä tarkoitat. Jos maksan lippuni, niin miten ihmeessä hyödyn liputta matkustamisesta henkilökohtaisesti (=taloudellisesti) :confused:

Formulanomi sanoi:
Enkä ollut edes ainoa, joka veti sen johtopäätöksen että tuet/perustelet pummilla matkustamista sen "kannattavuudella". Helpommalla olisit päässyt tai ainakin se olisi nostanut hiukan uskottavuuttasi, jos olisit tämän pystynyt myöntämään.
Eli sinä vedit johtopäätöksen ja nyt minun pitäisi jo myöntää se ?????

Jos edelleenkin luet sitä aloitusviestiä, niin siellä puhutaan tarkastusmaksun nostamisesta. Katotaan vaikuttaako sekään pummilla matkustamisen kannattavuuteen - sillä ainakin riskiä se lisää kummasti - tämänkin olen jo todennut kerran, jos olet kommenttejani lukenut - siitä tässä toikissa on kyse...

Formulanomi sanoi:
Ja tv-luvan maksaminen liittyy tähän aiheeseen riippumatta siitä onko aloittaja Jaska vai *aska. TV-lupamaksujen vältteleminen, muiden kustannuksella, on hyvin lähellä pummilla matkustamisen logiikkaa. (vrt. jps:n viesti)
Eikä liity. Voi se olla lähellä samaa logiikkaa, mutta niin on F1-kilpailutkin Kiinassa ja Japanissa, silti niille on omat otsikot. Voi olla lähellä, mutta silti on eri asia.

Formulanomi sanoi:
Sanotaan nyt kuitenkin lievennyksenä, että en ole "närkästynyt" satunnaisesta pummilla matkustamisesta vaan järjestelmällisestä huijaamisesta. (niin ja se saisi olla lainmukaan rangaistava teko: huijaus,petos)
Tuossa on vain ongelma, että miten määritellään säännöllinen pummillamatkustaminen....

Tästä ongelmasta vain puhutaan, mutta milloin esim. metroihin tulee portit, ei se voi matkustajamäärien liikuttamisesta olla kiinni, Lontoon, Tukholman etc. metroissa moiset on....
Ett silleen!!!!!!!!!
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kun tässä vähän aikaa sitten kävin Tukholmassa, niin siellä oli metrosta ulos tullessa tarkastajat ulkoporttien kohdalla tarkistamassa lippuja. Meillä luonnollisesti oli kunnossa :)
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jaska:
Lyhyesti sanottuna alustuksesi oli puutteellinen. Näyttäisi siltä, että sinun on vaikea ymmärtää/myöntää sitä. Mutta joo, ei hyödytä mitään jarnata siitä, kun et sitä kerran näillä kirjoituksilla ymmärrä.

Ja tv-lupien maksaminen on kiinni ihmisten moraalista, mutta myös kiinnijäämisen peloitteesta. Vertaus pummilla matkustamiseen ja tv-luvan maksamatta jättämiseen on harvinaisen selkeä. Eri asia olisi jos tässä kirjoiteltaisiin pitsinnypläyksestä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
Jaska:
Lyhyesti sanottuna alustuksesi oli puutteellinen. Näyttäisi siltä, että sinun on vaikea ymmärtää/myöntää sitä. Mutta joo, ei hyödytä mitään jarnata siitä, kun et sitä kerran näillä kirjoituksilla ymmärrä.
Luetko oikeasti mitään minun tekstejä :confused: , minä aiemmin:
Toki olen osan oletuksista itse ansainnut, en sitä kiistä.
Ja edelleenkin voin täysin myöntää, että en ymmärrä mitä taloudellista hyötyä minulle on pummilla matkustamisesta, jos kerran maksan lippuni. Pliis selitä se siten, että jopa minä ymmärrän sen :rolleyes:

Formulanomi sanoi:
Ja tv-lupien maksaminen on kiinni ihmisten moraalista, mutta myös kiinnijäämisen peloitteesta. Vertaus pummilla matkustamiseen ja tv-luvan maksamatta jättämiseen on harvinaisen selkeä. Eri asia olisi jos tässä kirjoiteltaisiin pitsinnypläyksestä.
No TV-lupien maksamatta jättäminen voi olla myös protesti (kuten toki myös pummilla matkustaminen)

Kyllä ne on lähellä toisiaan olevia asioita, en sitä kiistä. Mutta silti erillisiä ja kyllä niitä voi erikseen käsitellä.
Ett silleen!!!!!!!!!!!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jaska:
Sä olet toivoton tapaus. \o/

Minä kirjoitin siis tämän toikin alustuksen puutteellisuudesta ja sinä kirjoitit tuossa niistä oletuksista mitä meillä (muka) olisi sinusta...mm. tv-lupien kanssa pelehtiminen jne. Myönsit lauseellasi sen, että niihin oletuksiin on syynsä. Et myöntänyt, että olisit voinut kirjoittaa alustuksesi selkeämmin.

Ja protestina pummilla matkustamista tai tv-luvan maksamatta jättäminen on juuri sitä omaan napaan tuijottamista. "Muut maksakoot minä protestoin" .ajattelua.

Ja edelleenkin voin täysin myöntää, että en ymmärrä mitä taloudellista hyötyä minulle on pummilla matkustamisesta, jos kerran maksan lippuni. Pliis selitä se siten, että jopa minä ymmärrän sen
Tuskinpa ymmärrät, vaikka selittäisin kuinka.:jaska:

Vaikka alustuksessa sanoitkin maksaneesi, niin mistäpä minä tai joku muu tietäisi että oletko tekemässä tässä "talousarviota", joka lopulta osoittaa, että sinun EI KANNATA maksaa.

Mielipiteesi on kyllä selvinyt minulle myöhemmin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
jaska sanoi:
Kun jotkut ihmiset on siitä outoja, että ne olettaa että niiden rahat käytetään kunnolla... Muistaakseni sanoit jossain toikissa, että olet valmis maksamaan lisää veroja, jotta esim. terveydenhuolto saadaan kuntoon... Eikö sinua ollenkaan kiinnosta miten tehokkaasti ne veroeurot käytetään....
Tiedän tarkalleen miten tehokkaasti ne käytetään maataloustukiin, oopperan ylläpitoon, herrojen hyysäämiseen yms. Koska en pysty itse kohdistamaan verokertymää, yritän äänestämiselläni vaikuttaa siihen että EU yhä enenevissä määrin määrää Suomen tukiaisista. Tai tuettomuudesta.

Ja mitä vittua mua hyödyttää joku HKLn liikenne? Tai se Helsingin ooppera? Tai jonkun pohjalaisen maataloustuet ja verovähennykset kaikista puimureista ja traktoreista. Eiköhän mua enemmän kiinnosta kuinka suuret koululuokat on, pääseekö lääkäriin ja hammaslääkäriin.

Ja aina maristaan miten Eu tappaa Suomesta maatalouden. Ei ne nyt niin kauheen vanhoilla koneilla ja laitteilla pelloilla suhaille, eikä se perheen auto Fiat Punto tai Nissan Micrakaan ole. Menkääs italiaan katsomaan niitten traktoreita:D Ei juuri Zetorista eroa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
jaska sanoi:



No TV-lupien maksamatta jättäminen voi olla myös protesti (kuten toki myös pummilla matkustaminen)


Jos hyväksytään pummilla matkustaminen tai tv-luvan maksamatta jättäminen protestina, niin mitä muita pitäisi hyväksyä ? Myymäävarkaus hintojen korkeuden takia, veron kierto, tosten omaisuuden sotkeminen, etnisten ryhmien pahoinpitely, poliittiset murhat ... ?
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
jps sanoi:
Jos hyväksytään pummilla matkustaminen tai tv-luvan maksamatta jättäminen protestina, niin mitä muita pitäisi hyväksyä ? Myymäävarkaus hintojen korkeuden takia, veron kierto, tosten omaisuuden sotkeminen, etnisten ryhmien pahoinpitely, poliittiset murhat ... ?
Tottakai saa tankata maksamatta, käyttää taloyhtiön "vesipalveluja" maksamatta vesimaksua kaikista asukkaista ... muutenkin sellainen "minä ite" -ajattelu pitäisi ilmeisesti hyväksyä. Kääk. Meinasin kirjoittaa pitkän kääkätyksen hyväksikäyttäjistä, mutta olkoon. :mad_old:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
hauskaa muuten, että olga vertasi kaikkiin semmoisiin palveluihin, joissa edes jollain tasolla maksetaan käytön mukaan (vesimakuskin suurimmassa osassa taloisa perustuu asunnon henkilömäärään)

tv-luvassa ei mitään tällaista suhdetta ole :nope:

Eikö teitä ketään mietityttänyt tuo TV-lupa, kun sinne koitettiin valita "asiantunteva" johtajakin...

Jos mulla ois tv, niin ei tuo ainakaan luvanmaksu intoa lisäisi...
Ett silleen!!!!!!!
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
jaska sanoi:
hauskaa muuten, että olga vertasi kaikkiin semmoisiin palveluihin, joissa edes jollain tasolla maksetaan käytön mukaan (vesimakuskin suurimmassa osassa taloisa perustuu asunnon henkilömäärään)
Bensavarkaat maksavat käytön mukaan? Toisten asunnoissa kylkiäisinä ilman muuttoilmoitusta asuvat maksavat virallisen henkilömäärän mukaan - lotraavat maksamatta - naapurit maksavat. Jommalla kummalla meistä on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
hauskaa muuten, että olga vertasi kaikkiin semmoisiin palveluihin, joissa edes jollain tasolla maksetaan käytön mukaan (vesimakuskin suurimmassa osassa taloisa perustuu asunnon henkilömäärään)

tv-luvassa ei mitään tällaista suhdetta ole
Meillä on ainakin telkkareita, joista näkyy ohjelmia.

Lehdetkin maksaa saman verran riippumatta kuinka monta henkilöä niitä lukee tai luetaanko kaikki jutut tai ei lainkaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Olga sanoi:
Bensavarkaat maksavat käytön mukaan? Toisten asunnoissa kylkiäisinä ilman muuttoilmoitusta asuvat maksavat virallisen henkilömäärän mukaan - lotraavat maksamatta - naapurit maksavat. Jommalla kummalla meistä on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.
tarkoitan, että noista palveluista maksetaan käytön mukaan, kun niitä maksetaan....
Ett silleen!!!!!!!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Meillä on ainakin telkkareita, joista näkyy ohjelmia.

Lehdetkin maksaa saman verran riippumatta kuinka monta henkilöä niitä lukee tai luetaanko kaikki jutut tai ei lainkaan.
Lehtiäkin voit tilata ne jotka haluat. Sinun ei ole pakko hankkia valtiollista ja poliitikoiden suojatyöpaikkana toimivaa "Virallista lehteä" jos haluat muita tilata.
Ett silleen!!!!!!!!!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Teillä on liikuttava yksimielisyys siitä, että TV-lupa on tarpeellinen ja oikeudenmukainen. Kuitenkin

- johdetaanko sitä oikein, vai tuhlaako se rahojaan. Ainakaan mitään liikkeenjohdollista koulutusta ei sinne johtoon tarvita.

- kun tv-luvan maksajia on ennätysmäärä, niin vähenikö maksu, kuten niiden mainoskampanja antoi olettaa ?

- Nythän maksun korotuksia perustellaan sillä, että kaksinkertainen verkko (digitaalinen/analoginen) syö reilusti rahaa. Olen valmis heti lyömään Whiskystä/kossusta/vastaavast vetoa, että maksu ei halpene 2007, kun päällekkäisyys poistuu.

Puhumattakaan muista tavoista, millä tuo organisaatio tuhlaa rahaa... Se pitäisi saada kokonaisuudessaan valtion budjetin alaisuuteen, jolloin sitä rahankäyttöä voitaisiin valvoa. TV-luvan nosto on poliitikoille kuitenkin reilusti helpompi nakki, kuin verojen nosto.

Muutenkin minusta on mielenkiintoista, miksi TV:tä ei siirretty maksukortin taakse, teknisesti se on täysin mahdollista....

Oiskos syynä ylen huoli, että jossain välissä tilanne muuttuu. Olisi perusmaksu "TV:n käytöstä 20e" jolla kustannettaisiin yle, ja sitten lopuilla maksettaisiin YLE:n kanavista, jos niitä haluaa kattoa.....

Ei taitas ylelle enään paljon rahaa tulla....
Ett silleen!!!!!!!!!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
Lehtiäkin voit tilata ne jotka haluat. Sinun ei ole pakko hankkia valtiollista ja poliitikoiden suojatyöpaikkana toimivaa "Virallista lehteä" jos haluat muita tilata.
Ett silleen!!!!!!!!!
Televisonkin voi ostaa tai jättää ostamatta.
 
Ylös