Pummilla matkustaminen...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Nyt on taas ollut puhetta tuosta pummilla matkustamisesta, rikossyytettä siitä ei ilmeisesti tule saamaan tulevaisuudessakaan, mutta rangaistusmaksu nousee 40e->90e.

Tässä toikissa seurataan mun rahatilannetta pummilla matkustaminen vs. pummitta matkustaminen.

Tausta: MAKSAN kuukausilippuni - sitä tosin kukaan ei huomaa, keskimäärin kerran kuukaudessa näytän sitä lukijoille, jotta tiedän/muistan milloin se vanhenee. Liikun siis lähes poikkeuksetta raideliikenteellä, esim. työmatkani sisältää junaa ja metroa... (poikkeus on oikeastaan yödösät, jotka maksaa muutenkin ekstraa :mad: ) Eli olen juuri sellainen hahmo, kuka pystyisi helposti matkustamaan pummilla.

Olen nyt asunut tässä asunnossa 4 kk, josta 4 vko minulla on ollut auto käytössä. Toki noinakin aikoina on tullut satunnaisesti käytettyä junaa (kertakaan pummilla matkustamatta ;) ) mutta jätetään ne huomiotta...

Ostan aina 60 päivän lipun kerrallaan. Semmonen maksaa 75,7e, eli kolmelta kuukaudelta olen maksanut ~114e.

Kertaakaan ei ole tullut tarkastajaa, joten tappiolla ollaan 114e :mad_old:

Katotaas millon tulee ensimmäistä kertaa tarkastaja....

Kuriositeettina voitaneen mainita, että olen jäänyt liputta matkustamisesta kiinni, saamatta sakkoja. Olin 15-16, jolloin talvella menin dösällä kouluun ja luonnollisesti oli 30pv näyttölippu (semmonen pahvinen läpyskä) Kuskit niitä harvemmin katteli, joten ei ollutkaan ihme, että yhtenä päivänä onnellisesti matkustelin yöllä vanhaksi menneellä lipulla.... No juuri sillon toki tuli tarkastajat :mad:

Ilmeisesti usko mun selityksen vahingosta, kun näytin, että siellä oli säännöllisesti ostettuja pahvipaloja (=lippuja) koko vuoden ajalta (pelasin tuolloin futista ahkerasti, treenejä 5x viikossa, joten jatkuva näyttölippu oli halvin) ja selvisin pelkällä kertalipulla :ahem:

Tulipa sekava toikki, mutta koitetaan muistaa päivittää tätä sillon tällön :D Muutkin täällä asuvat saa täytellä, katotaan miten kannattavaa pummilla matkustaminen ois :nope:
Ett silleen!!!!!!!!
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
No ei ole paljon 114€/3kk siitä ilosta ettei tarvii kusi sukassa matkustaa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
Muutkin täällä asuvat saa täytellä, katotaan miten kannattavaa pummilla matkustaminen ois :nope:
Missä pitikään asua, että saisi "täytellä" ? :rolleyes:

Pitäisikö tarkastajien määrää lisätä, jotta motivaatio lipun ostamiseen ja rehellisyyteen säilyisi - siis edes virtuaalisesti ? :doubtful:

Tarkastajien määrän lisäämisessä on tietysti se huono puoli, että kustannukset nousevat...asia joka tuppaa näkymään rehellisten ihmisten lompakossa. Toisaalta sillä ei ole niin väliä, koska Jaskan yksityistalous voisi päästä voiton puolelle (viis muista)....vielä kun tämä pystyisi välttelemään sopivasti tv-lupatarkastajia. ;)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Re: Re: Pummilla matkustaminen...

Koitetaas noudattaa sääntöjä:
Jokaisessa otsikossa käytävä keskustelu pitää liittyä jotenkin topikin aiheeseen.
TV-lupa ei liity mitenkään tähän toikkiin.

Formulanomi sanoi:
Missä pitikään asua, että saisi "täytellä" ? :rolleyes:
No käsittääkseni tarkastuksia on vain pääkaupunkiseudulla ja junissa, joten jos käyttää semmoisia liikennevälineitä, että voi jäädä kiinni...

Formulanomi sanoi:
Pitäisikö tarkastajien määrää lisätä, jotta motivaatio lipun ostamiseen ja rehellisyyteen säilyisi - siis edes virtuaalisesti ? :doubtful:
Ei minulla mitään motivaatio-ongelmaa ole, koska tunnen maksavani palvelusta jota käytän ja josta hyödyn.

Formulanomi sanoi:
Tarkastajien määrän lisäämisessä on tietysti se huono puoli, että kustannukset nousevat...asia joka tuppaa näkymään rehellisten ihmisten lompakossa.
Eiköhän helppo tapa olisi lisätä metroon portit - juniin niiden lisääminen on hankala, mutta eiköhän siihenkin jotain keksitä...

Loppu nomilta ja soodan koko viesti olikin vittuilua mulle, en viitti edes vastata niihin. Tää on asiakeskustelu, herrat vois aikuistua ja pysyä aiheessa.
Ett silleen!!!!!!!!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Re: Re: Pummilla matkustaminen...

OoPee sanoi:
Ainoastaan tarkastajien vuoksiko sä sen lipun ostat? :rolleyes:
Nope, kuten tuossa ylempänä jo totesin, musta Helsingissä on hyvä ja toimiva ja sopivan hintanen joukkoliikenne :ahem:

Paljoa enempää ei raaski maksaa, jottei oman auton hankinta tuu järkeväksi, mutta toisaalta nykysen summan pulittaa valittamatta.

Mutta kun täällä on nimenomaan tarkoitus VERRATA sitä mitä kävis jos matkustais pummilla....
Ett silleen!!!!!!!!!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Re: Re: Re: Pummilla matkustaminen...

jaska sanoi:
TV-lupa ei liity mitenkään tähän toikkiin.
Siinä mielessä liittyy, että pummilla matkustamisessa ja tv-luvattomuudella käytetään maksullisia palveluita maksutta.

Tarkastusmaksun pienuus verrattuna lipun hintaan lienee suurin syy pummlla matkustamiseen. Satunnaisesti pummilla matkustavien motiivina voi olla esimerkiksi unohdus tai se ettei ole rahaa mukana.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Re: Re: Re: Re: Pummilla matkustaminen...

jps sanoi:
Tarkastusmaksun pienuus verrattuna lipun hintaan lienee suurin syy pummlla matkustamiseen. Satunnaisesti pummilla matkustavien motiivina voi olla esimerkiksi unohdus tai se ettei ole rahaa mukana.
Vahingossa (?) Pääsit tän toikin idean lähteille...

Nythän tuota tarkastusmaksua ehdotetaan korotettavaksi. Käytännössä esim. minun kohdalla se tarkoittaa, että reilun kuukauden onnistumisen sijaan tarvitsisin lähes kolme kuukautta tarkastuksetta matkustamista, jotta tämä kannattaisi....

Tosin korotetullakin tarkastusmaksulla pummilla meneminen ois mulle ollut (tähän mennessä) kannattavaa.... Mutta riski kyllä kasvaisi huomattavasti....
Ett silleen!!!!!!!!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä Jaskakin tietää molarina että jos pakit jättää hommansa tekemättä, tietää se hänelle enemmän töitä.

Jos jättää jonkun maksun maksamatta, maksaa muut sen maksun korotettuna taksana.

Tietenkään se ei koske meidän stadilaisia (yleistys, ei koske Jaskaa) jotka saa elää miten lystää (omasta mielestä). Moraalittomuuteen ne yleensä sanoo Evvk, vähän väliä tai mitä väliä.

Mulkut:mad:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jaska:
Sinun alustuksesi oli puutteellinen.

Ei siitä selviä, kuin korkeintaan rivien välistä lukemalla (mihin itsekin tuolla virtuaalisella rehellisyydellä viittasin, mutta se oli arvailua se) mihin oikein pyrit.

Vaihtoehdoksi jäi: (ainakin seuraavat asiat)
- kannatat liputta matkustamista, koska hyödyt liputta matkustamisesta henkilökohtaisesti. (=taloudellisesti) Et ole kiinnostunut maksatko palvelusta vai et, kunhan hyödyt itse. Selvästikin verrattavissa tv-lupamaksun maksamatta jättämiseen.
Ja sinun osaltasi sangen mahdollinen vaihtoehto - vrt. aikaisemmat kirjoitukset
- yrität osoittaa, että tarkastajien määrä on liian pieni (voi se tietysti olla myös tarkastuksen laatua eli ei tarkista oikeissa paikoissa, jotta kiinnijäämisen riski olisi kyllin suuri peloite.

Mitä noihin ns. vittuiluihin tulee ja sääntöjen noudattamisiin, niin onko sinulla jäänyt joku levy pyörimään ? Viittaat niihin vähän turhankin usein ja etupäässä perusteetta. ;)
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Jos on "Seuraava maksaa" GOLD -luottokortti, ei tarvitse maksaa itse missään mitään.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:

Vaihtoehdoksi jäi: (ainakin seuraavat asiat)
- kannatat liputta matkustamista, koska hyödyt liputta matkustamisesta henkilökohtaisesti. (=taloudellisesti) Et ole kiinnostunut maksatko palvelusta vai et, kunhan hyödyt itse. Selvästikin verrattavissa tv-lupamaksun maksamatta jättämiseen.
Ja sinun osaltasi sangen mahdollinen vaihtoehto - vrt. aikaisemmat kirjoitukset
Mitä kohtaa aloitusviestini kohdasta "Taustaa: MAKSAN kuukausilippuni" et ymmärtänyt, jos tuota tietoa piti rivienvälistä etsiä :rolleyes:

Eli suomennettuna teit niin kuin niin monet täällä nykyään minun kohdallani (viimeksi SAM tietokonepuolella) luette tekstini huolimattomasti ja teette oletuksia minusta jo tietämänne perusteella...

Toki olen osan oletuksista itse ansainnut, en sitä kiistä. Mutta silti, on se kummaa jos mitään keskustelua ei voida käydä henkilöimättä sitä minuun ja yleensä TV-lupaan, kuten tässä toikissakin on tehty jo sinun, Tosen, Soodan ja jos en väärin tulkitse, niin Joneksen toimesta...

Toki tässä keskustelussa osaltani arvasin sen kääntyvän siihen, koska kieltämättä aihe liippaa läheltä. Mutta näin käy myös monissa asiaan liittymättömissä keskusteluissa...
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Miksi ihmeessä tarkastusmaksu on vain 50 euroa? Miksei vaikka tasan 500 euroa? Kyllä minäkin tiedän, että pummilla matkustaminen tulisi nykyään halvemmaksi varsinkin jos käyttäisi vain raideliikennevälineitä. Nykyinen kiinnijäämistodennäköisyys on aivan liian pieni.

On selvää, ettei tarkastajien ja tarkastuksien määrää voida lisätä ilman kustannuksia. Siksi tarkastusmaksua pitäisi nostaa niin paljon, että liputta matkustaminen tulee kannattamattomaksi. Määrääkö joku älytön laki tarkastusmaksun maksimisumman?

Tuskin kukaan kehtaa julkisesti tulla valittamaan, jos tarkastusmaksu on "liian suuri". Tietysti suurempien summien perintä voi olla vaikeampaa, mutta toisaalta tarkastusmaksu on jo nykyään ulosottokelpoista tavaraa. Myös merkintä rikosrekisteriin pummilla matkustamisesta tekisi todella höpöä monille.

Kyllähän YTV:kin on nykylinjallaan voimakkaasti tappamassa joukkoliikennettä PK-seudulta. Palvelut senkuin huononevat (linjoja karsitaan) ja hinnat vain nousevat. Ja mikä typerintä, lisähintaa yritetään nyhtää joukkoliikenteen vakituisilta käyttäjiltä, ihmisiltä jotka ovat kaikkein tietoisimpia joukkoliikenteen käytön kannattavuudesta. Oman auton kannattavuus on monilla varsin tarkkaan laskettu (myös minulla). Matkakortin käyttöä tulisi suosia, mutta kohta ollaan taas nostamassa arvolipun hintaa lähemmäs rahalla ostetun lipun hintaa, ei näin.

Bussia paljon käyttäneenä hahmona tiedän, mistä se "löysä" raha YTV:n kassaan saataisiin. Se saadaan satunnaisilta matkustajilta (esim. lauantai-illan ravintolaanmenijät), jotka maksavat matkansa rahalla ja hidastavat aina kaikkein eniten matkantekoa säätäessään rahojen kanssa. Kannattaisin kertaseutulipun hinnan nostamista jonnekin viiteen euroon, mikäli se maksetaan rahalla. Jos jollakin ei tähän ole varaa, menköön taksilla ja maksakoot siitä 20 euroa. Ei se matkakortin hankkiminen ja käyttäminen voi niin vaikeaa olla. Eikä kukaan käänny bussin ovelta pois sen takia, että lippu maksaakin euron enemmän. Ja asioista voi ottaa selvää etukäteenkin.

Terveisiä vaan tuleville kaupunginvaltuutetuille ja YTV:n hallitukseen pyrkijöille. :thumbup:
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Joskus ennen mulla oli sellainen HKL:n näyttölippu, joka oikeuttin hkin sisäiseen liikenteeseen. Usein kuitenkin käytin lippua siirtyäkseni bussilla espoon puolelle. Kerran sitten kävi silleen, että bussikuski pysäytti länsiväylän bussipysäkille, (johon kukaan ei ollut jäämässä tai bussiin nousemassa) ja pyysi mokkatakki päällä istuvaa herraa joko maksamaan tai poistumaan bussista.. Niinpä poistuin ja jatkoin patikoimalla Tapiolaan..
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jones sanoi:
Kyllä Jaskakin tietää molarina että jos pakit jättää hommansa tekemättä, tietää se hänelle enemmän töitä.

Jos jättää jonkun maksun maksamatta, maksaa muut sen maksun korotettuna taksana.

Tietenkään se ei koske meidän stadilaisia (yleistys, ei koske Jaskaa) jotka saa elää miten lystää (omasta mielestä). Moraalittomuuteen ne yleensä sanoo Evvk, vähän väliä tai mitä väliä.

Mulkut:mad:
Jones, lentopallon pelaajana varmaan tiedät, että joukkue joka ei hoida hommiaan kunnolla (pelaa alasarjoissa) ei saa kunnolla sponsoreita...

Kun jotkut ihmiset on siitä outoja, että ne olettaa että niiden rahat käytetään kunnolla... Muistaakseni sanoit jossain toikissa, että olet valmis maksamaan lisää veroja, jotta esim. terveydenhuolto saadaan kuntoon... Eikö sinua ollenkaan kiinnosta miten tehokkaasti ne veroeurot käytetään....

Yksi suurimpia syitä, miksi maksan mielelläni joukkoliikenteestä on, että koen saavan rahalleni hyvän vastineen, kaikissa palveluissa suomessa ei näin ole - varsinkaan julkisissa :nope:

Asiaan melkein liittyen - ihmisten moraalista. Tossa vilkasin hesarin uutisotsikot ja siellä oli juttua miten euroopassa on nostettu syytteitä musiikin jakajia kohtaan. Mukana oli musiikkiteollisuuden perinteinen kommentti "levymyynti laskee piratismin takia" ... Kuinka totta tuo on, minusta ei kovinkaan totta (nuorten rahoista kilpailee jatkuvasti useampi taho)

Mutta tuossa levymyynnissä on mielestäni näkyvissä myös nykynuorison suuntaus, rahaa ollaan valmiit laittamaan, jos siitä saadaan vastinetta. Esim. Applen tuodessa itunes -palvelun markkinoilla, sen suosio oli huikea, juuri näiden nuorten keskuudessa, ketkä eivät mistään mitään maksa. Sieltä vain sai rahalleen vastinetta....

Minä olen juuri tämän ajattelun kannattaja, maksan veroni, mutta valitan niiden koosta, koska minusta ne käytetään tehottomasti. Maksan kuukausilippuni valittamatta, koska sieltä saan rahalle vastinetta. TV:tähän minulla ei ole, mutta jos olisi, tuskin maksaisin lupaa, koska se on täysin turha, eikä minusta tuota rahalleen vastinetta. Sen sijaan voisin hyvinkin maksaa Canalplussasta ~30e kuussa, koska sieltä tulee minua kiinnostavia ohjelmia....
Ett silleen!!!!!!!!
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Willer sanoi:
Joskus ennen mulla oli sellainen HKL:n näyttölippu, joka oikeuttin hkin sisäiseen liikenteeseen. Usein kuitenkin käytin lippua siirtyäkseni bussilla espoon puolelle. Kerran sitten kävi silleen, että bussikuski pysäytti länsiväylän bussipysäkille, (johon kukaan ei ollut jäämässä tai bussiin nousemassa) ja pyysi mokkatakki päällä istuvaa herraa joko maksamaan tai poistumaan bussista.. Niinpä poistuin ja jatkoin patikoimalla Tapiolaan..
Hehhehheh... :D

Pari kertaa olen saanut todistaa tuollaista samanlaista tapahtumaa. Kerran bussikuski pysäytti Lauttasaaren viimeiselle pysäkille ennen Hanasaarta ja pyysi takana istuvaa herraa poistumaan bussista, koska HKL:n lippu ei pidemmälle kantanut. Mitään ei tapahtunut. Kuskilla meni hermot, hän otti rahalaukkunsa ja lähti kävelemään bussin peräosaan. Sieltä löytyi kuin löytyikin tummahipiäinen "pakolainen", joka lopulta mutisten kömpi ulos bussista. Silloin kasvoilleni nousi hymy, muita matkustajia lähinnä otti päähän turha viivästys.

Toisen kerran eri kuski pysähtyi täysin varoittamatta Hanasaaren pysäkille matkalla Helsinkiin, avasi kaikki ovet ja jäi mutisemaan jotain mikä ei kuulunut taakse. Siinä seistiin sitten varmaan minuutti pari, eikä mitään tapahtunut. Kenelläkään ei pokka pettänyt, ja kuski pisti ovet kiinni ja taas mentiin. Aivan selvästi joku oli kyydissä Espoon sisäisellä lipulla, mutta ei vaan tunnustanut nousemalla pois bussista. Pummilla matkustaminen vaatii joskus luonteenlujuutta...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
Mitä kohtaa aloitusviestini kohdasta "Taustaa: MAKSAN kuukausilippuni" et ymmärtänyt, jos tuota tietoa piti rivienvälistä etsiä :rolleyes:

Eli suomennettuna teit niin kuin niin monet täällä nykyään minun kohdallani (viimeksi SAM tietokonepuolella) luette tekstini huolimattomasti ja teette oletuksia minusta jo tietämänne perusteella...

Toki olen osan oletuksista itse ansainnut, en sitä kiistä. Mutta silti, on se kummaa jos mitään keskustelua ei voida käydä henkilöimättä sitä minuun ja yleensä TV-lupaan, kuten tässä toikissakin on tehty jo sinun, Tosen, Soodan ja jos en väärin tulkitse, niin Joneksen toimesta...

Toki tässä keskustelussa osaltani arvasin sen kääntyvän siihen, koska kieltämättä aihe liippaa läheltä. Mutta näin käy myös monissa asiaan liittymättömissä keskusteluissa...
:yuck:

Juurihan selitin mihin johtopäätöksiin tulin...ja en todellakaan lukenut tekstiäsi huolimattomasti, vaan yritin löytää siitä ideaa vertailullesi. Löysinkin kaksi vaihtoehtoa, ne mitkä quotesit.

Enkä ollut edes ainoa, joka veti sen johtopäätöksen että tuet/perustelet pummilla matkustamista sen "kannattavuudella". Helpommalla olisit päässyt tai ainakin se olisi nostanut hiukan uskottavuuttasi, jos olisit tämän pystynyt myöntämään. Sen sijaan, aloit vikisemään sääntöjen mukaisesta kirjoittamisesta. Olisi kannattanut keskittyä oikaisemaan omaa puutteellista alustustasi.

Ja tv-luvan maksaminen liittyy tähän aiheeseen riippumatta siitä onko aloittaja Jaska vai *aska. TV-lupamaksujen vältteleminen, muiden kustannuksella, on hyvin lähellä pummilla matkustamisen logiikkaa. (vrt. jps:n viesti)
------
Minä en usko, että tarkastusmaksua nostamalla voidaan pummilla matkustamisesta päästä. Kyllä se on joillakin kiinni korvien välistä puuttuvasta moraalista tai omaan napaan tuijottamisesta. (=henkilökohtaisista voittojen maksimoinnista).

Voisi kuvitella, että mitä suurempi tarkastusmaksu. Niin sitä varmemmin sekin jää maksamatta. (vaikka oikeusteitse yrittäisikin periä...)

Sanotaan nyt kuitenkin lievennyksenä, että en ole "närkästynyt" satunnaisesta pummilla matkustamisesta vaan järjestelmällisestä huijaamisesta. (niin ja se saisi olla lainmukaan rangaistava teko: huijaus,petos)

ps. Usean vuoden "tauon" jälkeen jouduin tänään muuten tarkastajan "uhriksi"...l :rolleyes:
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Charlie sanoi:
On selvää, ettei tarkastajien ja tarkastuksien määrää voida lisätä ilman kustannuksia. Siksi tarkastusmaksua pitäisi nostaa niin paljon, että liputta matkustaminen tulee kannattamattomaksi. Määrääkö joku älytön laki tarkastusmaksun maksimisumman?
Kyllä määrää. Se maksimisumma lasketaan jollain kertoimella aikuisten kertalipun hinnasta.
 
Ylös