PuuhaPete ketju (nikkarointia, viilausta ja höyläystä yms. äijä-sälää)

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tulokset tulivat.
Meni radonimurin hankkimiseksi.
Onneksi on rakennusaikana putket valmiiksi asennettu maasta katolle ja sähkövedotkin tehtynä, ei tarvitse hankkia ja acentaa kuin imuri katolle.


Niinku dramatisoitu vastaus :eek:

:eek::eek::eek:
Mikä vittu on radonimuri.

Imee suomalaista korpi ilmaa sisäänsä ja puhaltaa toiselta puolelta ulos :thumbfh:

Voi saatana. Porkkanaa jos syö, niin syöpä tulee. karoteenit ja kaikki. Ja jos siitä säästyy, niin voipi naaras puolelle kohtusyöpäpaukahtaa, niin kuin vaimolle :dunno:

Tai rintasyöpä, niin kuin kaverin vaimolle. Ja jos siitä selvii, niin sitten vaikka leukemia, niin kuin sille itte kaverille.

Tai jotain muuta.

Vittu.... Tässä uskalla enää hengittääkkään. Joku radon tulee ja tappaa
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Eiks toi radon oo paikkapaikoin ihan oikea ongelma. Esim. Pispalassa ja muissa sorakasoissa. Tiedä miten kapinakin ois päättynyt, jos Pispalassa ois aikoinaan ollu kunnon radonimurit mökkelöissä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Eiks toi radon oo paikkapaikoin ihan oikea ongelma. Esim. Pispalassa ja muissa sorakasoissa. Tiedä miten kapinakin ois päättynyt, jos Pispalassa ois aikoinaan ollu kunnon radonimurit mökkelöissä.
No kyllähän ne (säteilyturvakleskuksessa) sanoo, notta vuosikausien tai jopa -kymmenten asuminen yli 400 Bq/m3 pitoisuuksissa aiheuttaa selvästi lisääntyneen keuhkosyövän riskin.
Jo 200 Bq/m3 ylitys aiheuttaa suosituksen toimepiteisiin ryhtymisestä.

Meillä oli olohuoneessa 460 Bq, eteisessä 450 Bq ja makuuhuoneessa 420 Bq.
Asianmukaisesti asennettu radonimuri pienentää arvoja tyypillisesti 60 - 90%.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Eiks toi radon oo paikkapaikoin ihan oikea ongelma. Esim. Pispalassa ja muissa sorakasoissa. Tiedä miten kapinakin ois päättynyt, jos Pispalassa ois aikoinaan ollu kunnon radonimurit mökkelöissä.
Lahtareiden salajuoni, ovat perkeleet tahallaan pumpanneet radonia maaperään.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
No kyllähän ne (säteilyturvakleskuksessa) sanoo, notta vuosikausien tai jopa -kymmenten asuminen yli 400 Bq/m3 pitoisuuksissa aiheuttaa selvästi lisääntyneen keuhkosyövän riskin.
Jo 200 Bq/m3 ylitys aiheuttaa suosituksen toimepiteisiin ryhtymisestä.

Meillä oli olohuoneessa 460 Bq, eteisessä 450 Bq ja makuuhuoneessa 420 Bq.
Asianmukaisesti asennettu radonimuri pienentää arvoja tyypillisesti 60 - 90%.
"ilmankos se tontti olikin niin edullinen"...
 

Örfil

Guest
Luotan siihen että näissä puhalluslämmitteisissä taloissa on sen jatkuvan ylipaineen takia radonit nolla%.

Talon poistoilma on säädetty aavistuksen pienemmälle kuin tulopaine (näppituntumalla) ja mökki makaa muuten ison sorapatjan päällä. Joka on tuotu tähän jälkikäteen vuonna -81.

Kaverilla on sellainen elektroninen radonmittari ja piti mitata sillä talon pitoisuudet, mutta jäi nyt keväällä tekemättä.

Ko. kaverilla kävikin hassusti kun möi H:linnasta 2-kerroksisen talon, jossa alakerrassa (jossa at, takkahuone ja pesutilat) oli ylisuuret radonarvot.
Sen piti tehdä sinne kaivo ja imuri jotta sai kaupat aikaiseksi. Pikku juttu mutta oli silti oleellinen.
Tietääkseni maksoi enemmän kuin 200 e. Olisko ollut jotain 500e paikkeilla, mutta hintahan on varmaan tapauskohtainen.
Muta silti kaupan arvoon nähden minimaalinen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Luotan siihen että näissä puhalluslämmitteisissä taloissa on sen jatkuvan ylipaineen takia radonit nolla%.

Talon poistoilma on säädetty aavistuksen pienemmälle kuin tulopaine (näppituntumalla) ja mökki makaa muuten ison sorapatjan päällä. Joka on tuotu tähän jälkikäteen vuonna -81.
Noin ei saisi missään tapauksessa olla. Lämpimän rakennuksen tulee AINA olla alipaineinen. Ylipaine johtaa pitkällä aikavälillä rakenteellisiin kosteusvaurioihin kun talvella sisältä rakenteisiin puskeva lämmin ilma tiivistyy kylmissä rakenteissa vedeksi, joka pitää rakenteet pitkäaikaisessa kosteurasituksessa.
Kolme isoa sanaa : Home- mikrobi- ja lahovauriot.

Tuotu sora saattaa sisältää radonia samalla tapaa kuin maaperässä rakennuspaikalla oleva. Saattaa sisältää enemmän, saattaa sisältää vähemmän.


Tietääkseni maksoi enemmän kuin 200 e. Olisko ollut jotain 500e paikkeilla, mutta hintahan on varmaan tapauskohtainen.
Muta silti kaupan arvoon nähden minimaalinen.
Mulla on ne putket ja kaivot jo olemassa. Ei tarvinnut kuin nostaa puhallin putken päähän katolle.
 

Örfil

Guest
Noin ei saisi missään tapauksessa olla. Lämpimän rakennuksen tulee AINA olla alipaineinen. Ylipaine johtaa pitkällä aikavälillä rakenteellisiin kosteusvaurioihin kun talvella sisältä rakenteisiin puskeva lämmin ilma tiivistyy kylmissä rakenteissa vedeksi, joka pitää rakenteet pitkäaikaisessa kosteurasituksessa.
Kolme isoa sanaa : Home- mikrobi- ja lahovauriot.

.
Kääk, ei niitä ole kyllä vielä havaittu. Talo on ollut tällä tolalla -80 luvulta saakka. Ja onhan tämä lämmitetty :D eli kastepiste on talvellakin jossain tiilivuorauksen kohdalla.
Suurin "imu" talossa on suihku/saunatiloissa, jossa kuivataan jopa seinät lastalla suihkun/saunan jälkeen ja tuuletetaan pikaisesti samalla.

Mutta kiitos varoituksesta, tuota täytyy miettiä...!!!
Suurin huoli on ollut at-rakennuksesta, josta korjattiin kosteusvaurioita -07. Siellä on vain painovoimainen ilmanvaihto sekä sähköpatterilämmitys ja tietysti ILMANKUIVAIN :D
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
On syytä miettiä. Asumistottumukset teillä on onneksi hyvällä mallilla.

Suomen Rakentamismääräyksissäkin asia on huomioitu.

Rakennus on suunniteltava alipaineiseksi, jotta voitaisiin välttyä kosteusvaurioilta rakenteissa sekä mikrobien aiheuttamilta terveyshaitoilta.
Sopiva alipaine asuinrakennuksessa on välillä 5-15 Pa.
Multa löytyy tarvittaessa paine-eromittari, jolla paine-eron suuruus voidaan mitata esim tuuletusikkunan kautta.

Pistä tuohon 64 sivuiseen dokumenttiin hakusanaksi "alipaine" ja lue ne kohdat jotka ko. hakusanalla dokumetin alkupuolelta löytyvät. Avaa melko paljon asiaa.
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/22237/Kokko_Mika.pdf?sequence=1
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Sopiva alipaine asuinrakennuksessa on välillä 5-15 Pa.
Multa löytyy tarvittaessa paine-eromittari, jolla paine-eron suuruus voidaan mitata esim tuuletusikkunan kautta.
Suurin ongelma on se, että koko kämpän osalta pitäisi säätää tulo/poistoilman suuruus kohdalleen. Tässä on monta parametriä:
- ilmakoneen puhallusnopeus
- talotuulettimen imunopeus
- joka huoneen puhallusritilöiden aukon suuruuden säätö
- poistoilmaventtiileiden asento

...mutta kaiketi kaikki kumuloituu siihen että huolimatta mitkä on asennot, pitää päästä tuohon paine-eroon. Homman varmaan voisi säätää parilla eri "perusasetuksella". Kysymys on vaan että onnistuuko kotikonstein?

Voisin kyllä kokeilla sitä lainaamalla tuota mittaria. Laitan siitä vaikka privaa kun asia tulee ajankohtaiseksi, jos sopii?

Olen noihin kosteusasioihin kiinnittänyt täällä jopa ylenpalttisesti huomioita:
- kuivaus/tuuletusasiat suihkussa iskostettu perheenjäsenille
- kaadot talossa ja at:ssa katsottu niin, että kaikki valumavedet on talosta pois päin (ennen ne oli taloon päin!)
- at rakennus lämmin myös talvella, tuuletetaan kesällä varsin ahkerasti
- kumpaankiin rakennukseen tehty tiilivuoraukseen tuuletusaukot + tippalistat nostettu läpihengityksen saamiseksi
- at:ssa ilmankuivain ongelma-aikaan
- pahin pulma on kellari, huolimatta -07 salaojarempasta, sinne tulee vielä pieniä määriä kosteutta lattiasta. Uusin ilmiö tänä keväänä on lattian pienistä halkeamista (ei montaa) tuleva kosteus = betoni on märkää halkeaman kohdalta pieneltä alueelta
- samoin kellarissa pahimpaan "vesiaikaan" kulmat menee kosteiksi, huolimatta salaojista. Kuivausta tehty rakennuslämmittimillä + samalla kaikki räppänät auki.
- kellariin on hakattu 6 tuuletusluukkua, eli entinen "homepesä" tuoksuu em. pulmista huomimatta enää betonilta. Uusia homelaikkuja ei ole enää ilmestynyt ja vanhat on hinkattu pois + pesin kaikki seinät/lattiat kloriitilla
- at:n välikattoon lisättiin tuuletusta tekemällä päätyihin 2 ilmaluukkua sekä alakattoon 4 luukkua, kattopahveissa kun oli homepilkkuja. Aiemmin ei ollut mitään tuuletusluukkuja.

Tuo kellarin lattia tarttee varmaan kuitenkin piikata auki jossain vaiheessa ja tehdä lattiat + eristykset uusiksi.

Niin ja kolmessa paikassa at rakennusta on lämpötila/kosteusmittarianturit ja tarkkailen noita liki päivittäin vuoden ympäriinsä. Vastaanotin on sisällä eteisessä, joten seuranta käy helposti. Ens talvena ajattelin laittaa at:n välipohjaankin anturin.
 

Örfil

Guest
Jotain on mennyt yläkerran vessarempassa ihan vituilleen: nyt kun laskee vesiä lavuaarista ne tulee alakerrassa eteisen katosta läpi. Voi saatanan saatana! Pakko purkaa katto sieltä ja tsekata että mikä on rikki.

Ihan käsittämätön juttu :( :wall: Jäykistin lattian ennen laatoitusta ja kaikki muu on ennallaan. Ei ymmärrä!!! Putkimieskin oli ihan ymmällään että mikä nyt.

Olis tässä ollut muutakin puuhaa Pääsiäiseksi. Ja maksaa taas lautaa uusia katto, vanha kun on purettava sorkkaraudalla ja se on pilalla sitä myötä. Onneksi ei tuota nyt niin montaa neliötä ole, ja onneksi ei mennyt laminaatit pilalle.
 
Viimeksi muokattu:

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Jotain on mennyt yläkerran vessarempassa ihan vituilleen: nyt kun laskee vesiä lavuaarista ne tulee alakerrassa eteisen katosta läpi.
Nämä on astetta vittumaisempia hetkiä.
Mutta kuitenkin kaikeksi onneksi esiintyi silmin havaittavana vuotona, eikä jäänyt huomaamatta muhimaan rakenteisiin..
 

Örfil

Guest
Kuvaa: puran just kattoa ja kaikki laudat on litimärkiä. Asia on täysi mysteeri!

Mikään ei ole talossa muuttunut mutta yhtäkkiä kaikki vesi valuu yläkerrasta välikattoon.

Noi läiskät kattopahvissa on vettä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Voi harmi Jussi tuo vesivahinko. Toivottavasti aiheuttaja selviää, eikä rempasta koidu kohtuuttomia kuluja. Minäkin kävin tarkistamassa kellarit, eikä kosteutta näkynyt kummassakaan kellaritilassa. Kevään lumensulamiset eivät siis näköjään onneksi aiheuttaneet vahinkoa. Painovoimaisen ilmanvaihdon parantaminen voisi silti olla ihan hyvä varotoimi vastaisuudessa. PuoliPöhkön varoittelut ovat varmasti tosi aiheellisia. Minä puolestani tänään puuhailin olohuoneeseen sisustuslevyjen liittymiskoloihin saumauksen, ja hioin sen. Nyt aion tapetoida ainakin muutaman vuodan ja huomenna jatkan urakkaa.
 
Ylös