Pyöräilijöille kypäräpakko!?

Pitäisikö polkupyöräilijöille määrätä kypäräpakko?


  • Äänestäjiä yhteensä
    55

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Okei....sit mä vähän ihmettelen tätä.
Joka tapauksessahan tilanteessa, jossa joutuisi kelloa käyttää on muutettava ajo-otetta ja hidastettava. (joko lopettamalla sompaamisen tai/ja jarruttamalla) Selkeemmin, jos käyttää noita aeroja.

Etkös sä Jacques muuta tollaisessa tilanteessa kuitenkin ajo-otetta jne.
En tiedä Jaqqusta, mutta kun on muita ihmisiä lähellä, niin mä ainakin ajan 'tupeilta', eli nousen pystyyn ja kädet jarruilla.

Ihminen on aika arvaamaton eläin. Ja pikkasen on saanut kantapää-oppia tuossakin asiassa.:D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Siinä on kuvia miten käy kun pyörän kanssa törmää autoon. Tai siis auto ajoi mun päälle suojatiellä. Kädestä murtui luut, mutta pää säilyi suht' hyvänä vaikka tömähtikin suoraan auton renkaaseen. Vakuutusyhtiö maksoi uuden kypärän.:ahem:
Pyöräillessä kypärä on erittäin tärkeä turvavaruste, samoin naskalit jäällä liikkuessa, pelastusliivit soutuveneessä jne. Kuitenkin on jokseenkin mieletöntä, että tällaisissa asioissa tulee lain säätämä pakko. Tapaturmia ja onnettomuuksia kun sattuu aina, mutta em. lailla säädetyt pakot voivat vähentää vakuutuskorvauksia uhrin laiminlyöntien takia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos sulla olis ollu jääkiekkohanskat, niin tilanne olisi ollut toinen...
Joo, olisi varmaan autosta puhjennut kumi?:rolleyes:

No vitut olisi. Se käsi jäi sen katumaasturin renkaan alle. Tuskin olisi lätkähanska auttanut muuten, kuin ettei olisi tullut haavoja. Vai mitä luulet kuin noin 2000 kiloinen auto ajaa sun käden yli?

Kokeile kun et kerran muuten usko. Mutta tottakai sä luulet olevas tässäkin asiassa taas oikeassa. :ahem:

Kiveksiä odotellessa.:p
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No vitut olisi. Se käsi jäi sen katumaasturin renkaan alle. Tuskin olisi lätkähanska auttanut muuten, kuin ettei olisi tullut haavoja. Vai mitä luulet kuin noin 2000 kiloinen auto ajaa sun käden yli?
Kova jätkä, muut olisivat alkaneet pohtia ensiapuun pääsyä, mutta Moepa punnitsi auton.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eihän tuo RAV4 paina kuin 1500 kiloa. Kuskeineen ja kaikkine lätkäkasseineen yms. tavaroineen max 1700 kiloa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eihän tuo RAV4 paina kuin 1500 kiloa. Kuskeineen ja kaikkine lätkäkasseineen yms. tavaroineen max 1700 kiloa.
Mä olinkin havaitsevani liioittelua ja marttyyriasennetta.

Sitäpaitti sun ois pitänyt ohjeistaa ksukai, jotta seuraavan kerran kun on aikeissa ajaa jonkun yli, niin lainais ainaskin ne lätkäsuojat ekaks yliajettavalle.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Onkos tossa aerotangossa (tai kaksihan niitä on? Jos nyt ymmärrän ollenkaan mikä on aerotanko..) jarrut?!
Eipä yleensä ole. Pelimiehillä on vaihteet siinä.
Okei....sit mä vähän ihmettelen tätä.
Joka tapauksessahan tilanteessa, jossa joutuisi kelloa käyttää on muutettava ajo-otetta ja hidastettava. (joko lopettamalla sompaamisen tai/ja jarruttamalla) Selkeemmin, jos käyttää noita aeroja.

Etkös sä Jacques muuta tollaisessa tilanteessa kuitenkin ajo-otetta jne.
En tiedä Jaqqusta, mutta kun on muita ihmisiä lähellä, niin mä ainakin ajan 'tupeilta', eli nousen pystyyn ja kädet jarruilla.

Ihminen on aika arvaamaton eläin. Ja pikkasen on saanut kantapää-oppia tuossakin asiassa.:D
Jeps! Eli siis aerotankoja en käytä ikinä sellaisessa tilanteessa missä olisi minkäänlaista mahdollisuutta tulla jarrutustilanteeseen. Käytän niitä vain silloin kun ajan yksin (tai porukan vetomiehenä) maantiellä (tasamaalla tai loivassa alamäessä). Mäessä ja risteysalueiden läheisyydessä siirrän kädet aina normaaliotteelle.

Kaupunkiajossa aina normiotteella. Sen takia siis otankin ne tangot välillä pois, jos ajan pääasiassa kaupunkialueella tai menen ryhmälenkille, jossa vaihdetaan vetäjää usein. Nuo aerotangot vievät tilaa parhaasta normaaliotteesta (ja erityisesti ylämäkiotteesta), joten siksi teen niin.

Aerotangon nimi viittaa aerodynaamiseen ajoasentoon, jonka saamiseen ko. härpäkkeet auttavat. Ne on tarpeelliset kilpailussa. Harjoittelussa tarvitsen niitä vain aerodynaamisemman ajoasennon harjoitteluun, jolloin etsin tarkoituksella siihen harjoitteluun sopivan rauhallisemman tasaisen maantien. :) Aero-otteessa on vaikeampi pitää tasapainoa, joten vilkkaasti liikennöidyllä tiellä en myöskään pidä käsiä aerotangolla. Samoin muutenkin jos kuulen auton tulevan takaa niin siirrän kädet varmuuden vuoksi normiotteelle etten vaan horjahda ilmavirtauksista. Kuuloaisti on yksi tärkeimmistä kyllä tässä lajissa. :)

Niin ja se normaaliote on mulla (kuten Moekin sanoi) yleensä tossa jarrukahvojen yläpuolella siten että sormet ovat kokoajan jarrukahvoilla. Sen takia kellon olisi näppärintä sijaita jossain jarrukahvan yläpäässä (tuo musta alue), mutta kuitenkin siten ettei se tule käsien tielle.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä olinkin havaitsevani liioittelua ja marttyyriasennetta.

Sitäpaitti sun ois pitänyt ohjeistaa ksukai, jotta seuraavan kerran kun on aikeissa ajaa jonkun yli, niin lainais ainaskin ne lätkäsuojat ekaks yliajettavalle.
No pakko oli pistää 'Lapin lisät' kun toi Artsie provoaa noin kovasti. Mutta tuskin ne munasuojat olis paljoakaan auttaneet. Eikä edes se hanska. Ja kuka muuten haluis vetää käteen toisen?:yuck:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Eihän tuo RAV4 paina kuin 1500 kiloa. Kuskeineen ja kaikkine lätkäkasseineen yms. tavaroineen max 1700 kiloa.
En kyllä usko ennen kuin näen kuvia punnitustilanteesta. Eihän mikään voi painaa noin paljoa. Jaskan vanhempien vanha Micra painoi alle 1000kg, joten mikään japanilainen auto ei voi painaa 1700 kiloa. Korkeintaan 1007 kg voi olla ollut kyseisen auton paino. Tiedoksi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
En kyllä usko ennen kuin näen kuvia punnitustilanteesta. Eihän mikään voi painaa noin paljoa. Jaskan vanhempien vanha Micra painoi alle 1000kg, joten mikään japanilainen auto ei voi painaa 1700 kiloa. Korkeintaan 1007 kg voi olla ollut kyseisen auton paino. Tiedoksi.
Paas poika kätes konehuoneeseen ja punnitse niitä sun nahkakaksioita. Oisko lähellä 107 grammaa?:doubtful:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Jos sulla olis ollu jääkiekkohanskat, niin tilanne olisi ollut toinen...
Joo, olisi varmaan autosta puhjennut kumi?:rolleyes:

No vitut olisi. Se käsi jäi sen katumaasturin renkaan alle. Tuskin olisi lätkähanska auttanut muuten, kuin ettei olisi tullut haavoja. Vai mitä luulet kuin noin 2000 kiloinen auto ajaa sun käden yli?

Kokeile kun et kerran muuten usko. Mutta tottakai sä luulet olevas tässäkin asiassa taas oikeassa. :ahem:

Kiveksiä odotellessa.:p
Joo.. Pää on sellainen juttu, että jos se menee paskaksi, niin uutta ei saa ja elämäkin voi olla hyvin usein pitkälti sitten siinä.. Jos jokin raaja menee paskaksi, niin damagen voi saada korjattua ja vaikka ei saisikaan niin elämä jatkuu silti. Ei ole oikein enää suhteellisuuden tajua näissä Archien provoissa.. :thumbfh:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
En kyllä usko ennen kuin näen kuvia punnitustilanteesta. Eihän mikään voi painaa noin paljoa. Jaskan vanhempien vanha Micra painoi alle 1000kg, joten mikään japanilainen auto ei voi painaa 1700 kiloa. Korkeintaan 1007 kg voi olla ollut kyseisen auton paino. Tiedoksi.
Kysymys: Mitä väliä? :thumbfh: 1000 kiloa tai 2000 kiloa.. Molemmat kuitenkin sattuu jos ne tulee päälle!
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Olette ymmärtäneet väärin.. ei ole tarkoitus provoilla. Huomatkaa että minä VASTUSTAN näitä erilaisia pakotuskeinoja! Siispä keskusteluun on kiva ottaa täysin absurditkin vaihtoehdot, kuten valveillaolojan kypäräpakko tai jäkishanskat. Sitä ei vain ymmärrä, että eräät ottaa nää tosissaan.. sori.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös