Qatarin GP

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Bobakki sanoi:
Anteeks mikä?

Jos neroudessasi keksit lainata sen edellisen viestin, niin tyhmempi (siis minä) vois luulla, että se mielestäsi jopa jotenkin liittyy aiheeseen. Älä nyt pelihousujasi sentään revi.


joo,joo,joo,joo,joo,joo...oli siinä ny ainaki kyse molemmissa kax pyöräsistä,enkä mää housujani repiny,eh....vähä vaikee päivä takana,pahoittelut siitä....:doubtful:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:ssa oli, että Ilmor joutuu jossain vaiheessa pitämään taukoa, mutta että jo nyt! Surkeasti on sponsoreita löytynyt, vikaa lienee myös etsijissä. 10 miljoonaa euroa on jo palanut hankkeeseen.

MSa ei anna mitään viitteitä Yamahan mahdollisista bensaongelmista. Itse asiassa aika-ajoissa huippunopeusero Ducatiin oli vielä suurempi kuin kisassa. Moottori on haluttu hyvin kiihtyväksi, mutta huippunopeusero on liian valtava. Rossi ei muuten halunnut nähdä huippunopeustaulukkoa ollenkaan.. No, noin pitkiä suoria ei ole tarjolla monessakaan kisassa. Mugellon 1,1 km suoralla Jammu-ukkelit ovat kyllä ihmeissään, jollei tehoja saada lisää (uusi moottori on tekeillä).
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
jupla sanoi:
MSa:ssa oli, että Ilmor joutuu jossain vaiheessa pitämään taukoa, mutta että jo nyt! Surkeasti on sponsoreita löytynyt, vikaa lienee myös etsijissä. 10 miljoonaa euroa on jo palanut hankkeeseen.

MSa ei anna mitään viitteitä Yamahan mahdollisista bensaongelmista. Itse asiassa aika-ajoissa huippunopeusero Ducatiin oli vielä suurempi kuin kisassa. Moottori on haluttu hyvin kiihtyväksi, mutta huippunopeusero on liian valtava. Rossi ei muuten halunnut nähdä huippunopeustaulukkoa ollenkaan.. No, noin pitkiä suoria ei ole tarjolla monessakaan kisassa. Mugellon 1,1 km suoralla Jammu-ukkelit ovat kyllä ihmeissään, jollei tehoja saada lisää (uusi moottori on tekeillä).

-joo,o...se on tohtorin revittävä sitte mutka osuuksilla vähintään 100m rako että pysyy seuraavalla suoralla piikki paikalla,uskomatonta ettei ukot ole älynny tota testeissään...luulis olevan infoa mitä muut tekee....:eek:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
MSa:ssa oli, että Ilmor joutuu jossain vaiheessa pitämään taukoa, mutta että jo nyt! Surkeasti on sponsoreita löytynyt, vikaa lienee myös etsijissä. 10 miljoonaa euroa on jo palanut hankkeeseen.

MSa ei anna mitään viitteitä Yamahan mahdollisista bensaongelmista. Itse asiassa aika-ajoissa huippunopeusero Ducatiin oli vielä suurempi kuin kisassa. Moottori on haluttu hyvin kiihtyväksi, mutta huippunopeusero on liian valtava. Rossi ei muuten halunnut nähdä huippunopeustaulukkoa ollenkaan.. No, noin pitkiä suoria ei ole tarjolla monessakaan kisassa. Mugellon 1,1 km suoralla Jammu-ukkelit ovat kyllä ihmeissään, jollei tehoja saada lisää (uusi moottori on tekeillä).
Vielä tuohon bensajuttuun. MSa:ssa Rossi myöntää, että Yamaha oli liian konservatiivinen bensaa säästäessään, kisan jälkeen tankissa oli enemmän bensaa kuin oli arvioitu. Kaikkia hevosia ei laskettu vapaaksi.

Enemmän tulee eroa Yamahan Big-Bang-moottorin ja Ducatin Screamer-90-asteen V4 moottorin luonteiden välillä. Todennäköisesti Jammukin tulee siirtymään ensi vuodeksi Screameriin. Min en ossoo selittää noiden moottorien eroja (oon lukenut mut en muista)!
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
jupla sanoi:
Enemmän tulee eroa Yamahan Big-Bang-moottorin ja Ducatin Screamer-90-asteen V4 moottorin luonteiden välillä. Todennäköisesti Jammukin tulee siirtymään ensi vuodeksi Screameriin. Min en ossoo selittää noiden moottorien eroja (oon lukenut mut en muista)!
Screamerin sytytysväli on tasainen toisin kuin Big Bang moottorin. Käytännössä Big Bang koneilla voima pulssien ero on suurempi, jolloin takarengas ehtii "palautua" ja pito kiihdytyksissä paranee. 90-luvulla 500 kuutioisissa tulivat Big Bang moottorit käyttöön ja muuttivat pyörät helpommin hallittaviksi.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
imsa sanoi:
Screamerin sytytysväli on tasainen toisin kuin Big Bang moottorin. Käytännössä Big Bang koneilla voima pulssien ero on suurempi, jolloin takarengas ehtii "palautua" ja pito kiihdytyksissä paranee. 90-luvulla 500 kuutioisissa tulivat Big Bang moottorit käyttöön ja muuttivat pyörät helpommin hallittaviksi.
Paljon on Big Bang moottoreissa sylinterien sytytysten väli? Eli käytännössä pitäisi tietää sylinterien määrä ja moottorin malli. 90 asteisessa V4 moottorissahan se on optimaalinen V-moottorille, jokainen sylinteri sytyttää 90 asteen välein toisistaan, joten kun ykköspytty on yläkuolokohdassa, on nelospytty alakuolokohdassa ja muut siinä välillä.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Juhis sanoi:
Paljon on Big Bang moottoreissa sylinterien sytytysten väli? Eli käytännössä pitäisi tietää sylinterien määrä ja moottorin malli. 90 asteisessa V4 moottorissahan se on optimaalinen V-moottorille, jokainen sylinteri sytyttää 90 asteen välein toisistaan, joten kun ykköspytty on yläkuolokohdassa, on nelospytty alakuolokohdassa ja muut siinä välillä.
Nelareista en ole lukenut mitään tarkkaan, mutta 1992 Honda NSR 500 V4 kaikki sylinterit sytyttivät vain 65-70 asteen aikana. Doohanilla oli kuitenkin viimeisenä mestaruus vuotenaan jälleen screamer, josta yksityistallin Big Bangilla ajanut Biaggi tietenkin valitti :ahem:
Brittien Superbikeä varten testatussa Big Bang Yamaha R1:ssä yksi sylinteri sytytti selvästi erillään kolmesta muusta, jotka sytyttivät melkein samaan aikaan. Sääntömuutokset pysäyttivät tämän kehittelyn melko nopeasti.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
imsa sanoi:
Nelareista en ole lukenut mitään tarkkaan, mutta 1992 Honda NSR 500 V4 kaikki sylinterit sytyttivät vain 65-70 asteen aikana. Doohanilla oli kuitenkin viimeisenä mestaruus vuotenaan jälleen screamer, josta yksityistallin Big Bangilla ajanut Biaggi tietenkin valitti :ahem:
Brittien Superbikeä varten testatussa Big Bang Yamaha R1:ssä yksi sylinteri sytytti selvästi erillään kolmesta muusta, jotka sytyttivät melkein samaan aikaan. Sääntömuutokset pysäyttivät tämän kehittelyn melko nopeasti.
Hmm...mielenkiintoista...

Tuota pitää sulatella yön yli ja miettiä vähän enemmänkin. Miten menee mäntien sijainnit loppukierron aikana ja sellaista. On ne insinöörit tainnut kuitenkin miettiä asiaa, ja todenneet sen olevan ihan fiksua, varsinkin ajettavuuden kannalta. Koska eikös motogp ja RR500 cc pyörissä ole ongelmana se, että niissä on liikaa tehoa ja kaikkea ei saa takarengas välitettyä tiehen. Tämän takia taas tehoja kannattaa rajoittaa ja keskittyä ajettavuuden parantamiseen?
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tuhatkuutioisissa Ducati kokeili kahdenlaista kampiakselia ja jäi mielikuva, että kuljettajat pitivät mallista, joissa kaksi pyttyä sytytti samaan aikaan. Silloin 90 asteen V-moottorissa sytytykset tuli 0, 270, 720, 990, ... Kampiakselissa on vastapaino ja molemmat pyttyparit käyttivät yhtä Crank-piniä.

Tehokkaampi oli mutkallisella kampiakselilla jossa sytytykset tuli 0, 270, 360, 630, 720, 990, ... Sellaisen moottorin ajettavuus ei ilmeisesti ollut niin hyvä, mikä tuntuu kummalliselta, kun tuntuisi että tasaisempi veto olisi mukavampi.
 
Ylös