Rallia sähköautoilla?

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ralli on kilpailua ja täytyy sanoo, että siinä se ralli kuoleekin, kun ei voida ajaa pitkää matkaa ja 170kg lisäpainoa tekee siitä väkisinkin hitaamman.

Akkuautoja voi täysin teilata,mutta eivät vielä kilpailussa nykypäivää, ehkä 2050, kun maailman on hiilinegatiivinen ;D Eli tarkoittaako se nyt sitä, että ainakin EUroopasta on polttoaine, hiili,öljy poistettu tavalliselta kuluttajalta.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Nappasin tämän videon tuolta motorsportforuumilta.


Sähköfabia 1399 kg ja 260 kW (354 hv) vs bensafabia 1260 kg (40 l bensaa). Sitten kun kysytään kuinka pitkälle sillä ajetaan alkaa tulla ympäripyöreitä vastauksia.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Onko se tämä helle kun pistää kallopallon sekaisin vai mikä, mutta tuossa videon alussa kun hää poukkasivat menemään e-autoillaan, mun korvissa kuulosti ja silmissä l. mielessä näytti ihan napakalta. Teknologiasta en ymmärrä mitään, joten en osaa muuta kommentoida.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Hyvin hööki Baumschlagerin Skoda podiumille. Videosta päätellen kiukkuinen peli. Tuli sellainen kerettiläinen ajatus mieleeni, että joku nuori ja lupaava ralliurho voisi tehdä fiksusti aloittaessaan jo nyt sähkömoottorisella ralliautolla ajamisen. Siinä on varmasti omat metkunsa, eikä vähiten ajotekniikan hanskaamisen suhteen. Kaikkihan sitä etulyöntiasemaa havittelee, ja tästä voisi sellaisia kikkakuutosia löytyä. Kattokee nyt:
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Löytyi tällaista tietoa twitteristä.

https://www.skoda-storyboard.com/en/motorsport/electric-premiere-in-rally/?utm_source=twitter

52,6 kWh akusto. 200 kW latausasemalla akusto latautuu 80% 15 minuutissa. Pikataivalvauhtia pääsee ajamaan 35 km. Pikiksellä se kuluttaa 1,2 kWh/km eli 35 km matkan aikana 42 kWh mikä sattumalta on melkein 80% kapasiteetistä. Vääntöä sähkö Skoda / Skoda R5 = 600 Nm / 425 Nm. Tehoa vastaavasti 260 kWh (354 hv) / 214 kW (291 hv).

Laskeskelin Rallye Weitzin (https://www.ewrc-results.com/results/69189-rallye-weiz-2021/) tuloksista keskimääräistä tehokulutusta. Sekunneissa kokonaisaika oli 5934 s. Rallin pituus oli 160,44 km joten aikaa meni 36,98 s/km. 35 km matkaan meni siis 1294 s joka on 0,36 tuntia jonka aikana se kulutti 42 kWh. 42 kWh kulutus 0,36 tunnin aikana tekee keskimäärin n. 117 kW tehokulutuksen joka on 45% huipputehosta (260 kW).

Baumschlagerin keskinopeus oli 97,3 km/h. Nopeammissa ralleissa kulutus olisi varmaan suurempi. Baumschlager jäi kuitenkin voittajasta melkein 1 s/km vaikka paino-tehosuhde sähkö Skodan eduksi on 5,12 kWh (3,76 kg/hv) - 5,75 kWh (4,23 kg/hv). Kun laskee kuinka monta kg on per 1 Nm bensa Skoda päihittää sähkö Skodan 2,22 kg/Nm - 2,89 kg/Nm. Tosin bensa Skodan huippuvääntö on vain hetkellinen. Sähkö Skodan vääntökäyrästä en osaa sanoa mitään.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
52,6 kWh akusto. 200 kW latausasemalla akusto latautuu 80% 15 minuutissa. Pikataivalvauhtia pääsee ajamaan 35 km. Pikiksellä se kuluttaa 1,2 kWh/km eli 35 km matkan aikana 42 kWh mikä sattumalta on melkein 80% kapasiteetistä. Vääntöä sähkö Skoda / Skoda R5 = 600 Nm / 425 Nm. Tehoa vastaavasti 260 kWh (354 hv) / 214 kW (291 hv).
Mielenkiintoinen laite ja pohdiskelua. Yllättäen WRC-auton tehoisen R5-auton meno näyttää paljon viihdyttävämmältä kuin tavallisen R5-auton.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ainahan sitä haluta saa mutta eipä Rellua ole tavattu kärkikahiniossa juuri nähdä sitten A110 aikojen.... Eli sen puoleen on se ja sama mitä Rellu haluaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Eipä se yksisilmäinen muutosvastarintakaan kaikkea pelasta. Muutenhan kaikki voisivat ajaa vain kenttiläisiä tuplakaasuttimin.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
OT, ja onhan Rellulla voitot Montesta (1981), Korsikasta (-82, 85, F2-96) ja Norsunluurannikolta (-89). F2-cupin voitto 1999. Renault ei juuri koskaan ole ollut varsinainen MM-sarjaa kiertävä tehdastiimi, mutta jopa 80-luvun 4/3- ja B-ryhmäläiset, pienemmistä luokista puhumattakaan, ovat olleet suosittuja kisapelejä.
(kuva -98)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
OT, ja onhan Rellulla voitot Montesta (1981), Korsikasta (-82, 85, F2-96) ja Norsunluurannikolta (-89). F2-cupin voitto 1999. Renault ei juuri koskaan ole ollut varsinainen MM-sarjaa kiertävä tehdastiimi, mutta jopa 80-luvun 4/3- ja B-ryhmäläiset, pienemmistä luokista puhumattakaan, ovat olleet suosittuja kisapelejä.
(kuva -98)
Ja onhan esim. F1:sissä Renault ollut sen verran pitkään mukana, että kyllä se sellainen autonvalmistaja on mitä kuunnellaan kun asiaa on. Jos tehdastiimejä on yhden käden sormille liian vähän, ei autojäteille sanota "ihan sama, me tykätään Kentti-koneista, kannet Hariselta".

Laukkasen edesottamuksia tuli seurattua silloin mestaruusvuonna, MTV varsin ansiokkaasti silloin Britannian mestaruussarjasta koostelähetyksiä näytti. Hienoja pelejä, rajoittimet paukkuivat lähempänä viisinumeroisia. Eikös tuo Laukkasen tiimi ollut joku paikallisen maahantuojan organisaatio?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Ruotsalainen Jonas Kruse ajeli kanssa tuollaisella Meganella Jyskälässä... Laajavuoren shakella olin katsomassa... Kuulosti ja näytti hienolta...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Ruotsalainen Jonas Kruse ajeli kanssa tuollaisella Meganella Jyskälässä... Laajavuoren shakella olin katsomassa... Kuulosti ja näytti hienolta...
Itse muistan Killeristä kun Kruse painoi rajoittajaa vasten pääsuoraa. Tykkäsin todella paljon! 👍
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja onhan esim. F1:sissä Renault ollut sen verran pitkään mukana, että kyllä se sellainen autonvalmistaja on mitä kuunnellaan kun asiaa on. Jos tehdastiimejä on yhden käden sormille liian vähän, ei autojäteille sanota "ihan sama, me tykätään Kentti-koneista, kannet Hariselta".

Laukkasen edesottamuksia tuli seurattua silloin mestaruusvuonna, MTV varsin ansiokkaasti silloin Britannian mestaruussarjasta koostelähetyksiä näytti. Hienoja pelejä, rajoittimet paukkuivat lähempänä viisinumeroisia. Eikös tuo Laukkasen tiimi ollut joku paikallisen maahantuojan organisaatio?
98 ja 99 Laukkanen ajeli Meganella Renault Elf Dealer Rallying UK:n nimiin. 98 oli Brittien sarjan 4s ja 99 korjas voiton. Tallitoverina britti Martin Rowe. Ja toisin kuin Volkkari, Peugeot, Citroen ja Seat, Rellut eivät kiertäneet MM-sarjaa. 98 ajoivat 4 WRC kisaa (FRA, FIN, UK ja ITA) ja 99 kaudella kuusi (POR, FRA, FIN, ITA, AUS ja UK). Tehoa Rellusta oli puristettu 260-270 hp @ 7600 rpm ja vääntöä 255 Nm @ 5900 rpm. 00 kaudella kaikkien F2:n riesaksi tuli imuilman kuristin koska tietyt tahot eivät tykänneet lainkaan siitä, että Bugalski meni ja voitti Korsikalla ja Kataloniassa WRC-autojen nenän edestä. Isoimmat itkupotkuraivarit taisi saada don Carlos jäädessään Xsara Kit Carien taakse kolmanneksi 99 Korsikalla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja onhan esim. F1:sissä Renault ollut sen verran pitkään mukana, että kyllä se sellainen autonvalmistaja on mitä kuunnellaan kun asiaa on. Jos tehdastiimejä on yhden käden sormille liian vähän, ei autojäteille sanota "ihan sama, me tykätään Kentti-koneista, kannet Hariselta".

Laukkasen edesottamuksia tuli seurattua silloin mestaruusvuonna, MTV varsin ansiokkaasti silloin Britannian mestaruussarjasta koostelähetyksiä näytti. Hienoja pelejä, rajoittimet paukkuivat lähempänä viisinumeroisia. Eikös tuo Laukkasen tiimi ollut joku paikallisen maahantuojan organisaatio?
98 ja 99 Laukkanen ajeli Meganella Renault Elf Dealer Rallying UK:n nimiin. 98 oli Brittien sarjan 4s ja 99 korjas voiton. Tallitoverina britti Martin Rowe. Ja toisin kuin Volkkari, Peugeot, Citroen ja Seat, Rellut eivät kiertäneet MM-sarjaa. 98 ajoivat 4 WRC kisaa (FRA, FIN, UK ja ITA) ja 99 kaudella kuusi (POR, FRA, FIN, ITA, AUS ja UK). Tehoa Rellusta oli puristettu 260-270 hp @ 7600 rpm ja vääntöä 255 Nm @ 5900 rpm. 00 kaudella kaikkien F2:n riesaksi tuli imuilman kuristin koska tietyt tahot eivät tykänneet lainkaan siitä, että Bugalski meni ja voitti Korsikalla ja Kataloniassa WRC-autojen nenän edestä. Isoimmat itkupotkuraivarit taisi saada don Carlos jäädessään Xsara Kit Carien taakse kolmanneksi 99 Korsikalla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
00 kaudella kaikkien F2:n riesaksi tuli imuilman kuristin koska tietyt tahot eivät tykänneet lainkaan siitä, että Bugalski meni ja voitti Korsikalla ja Kataloniassa WRC-autojen nenän edestä. Isoimmat itkupotkuraivarit taisi saada don Carlos jäädessään Xsara Kit Carien taakse kolmanneksi 99 Korsikalla.
Tämä oli jotenkin käsittämätön siirto. Tästähän oli silloin Tekniikan Maailmassa juttua, kun Maximum Attack koeajoi Xsara Kit Carin. 00-kaudelle määrättiin imuilman kuristin, katalysaattoripakko ja minimipainokin nostettiin 960:stä 1040 kiloon.

1994-1995 F2:sta haluttiin vahvasti MM-sarjan pääluokkaa. Ja sitten kun viimein kalustolla pysyttiin WRC-vauhdissa asfaltilla... "väärin voitettu".
 
Ylös