Rallia sähköautoilla?

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.lapinkansa.fi/urheilu/katsojat-haluavat-saundia-ja-kuljettajat-riskimomenttia-tommi-makinen-uskoo-kilpa-autojen-pysyvan-polttomoottorikayttoisina-200980931

Nelinkertainen rallin maailmanmestari ja Toyotan nykyinen tallipäällikkö Tommi Mäkinen tietää, mitä maksava yleisö haluaa moottoriurheilulta.

–  Loppupeleissä autourheilu on huvia. Pitää olla äksöniä, Mäkinen korostaa.

Mäkinen suhtautuu varovaisesti sähkömoottoreiden mahdolliseen saapumiseen ralli- ja formula-autoihin. Rallicrossissa on ajettu omaa sähkömoottoriautojen luokkaa ja muutaman vuoden ajan maailmalla on kilpailtu myös sähkövoimaisilla e-formuloilla.

Mäkinen uskoo, että rallin ja formuloiden MM-sarjoissa polttomoottorit pärisevät jatkossakin.

–  Sähkö sinänsä on todella tehokasta ja raakaa voimaa löytyy vielä paljon paremmin kuin polttomoottorista, mutta ihmiset haluavat saundin mukaan. Ai ai nyt siellä on sitä, Mäkinen innostuu ja silmiin syttyy palo.

Autourheilu olisi historiansa suurimpien muutosten äärellä, jos sähkömoottorit syrjäyttäisivät polttomoottorit. Tuloaan tekee myös elektroninen urheilu, joka on suosittua etenkin nuorten parissa. Hiki ei enää virtaa eikä pakokaasu haise.

–  Elektroninen urheilu onkin aika mielenkiintoinen osa-alue. Silloin jäisi pois riskimomentti, joka jollain muotoa kiehtoo moottoriurheilussa, Mäkinen tuumii ja myöntää, ettei tunne kovin hyvin elektronista urheilua.

Rallin MM-sarjassa Fordeja ajattavan M-Sportin tallipäällikkö Malcolm Wilson pitää rallicrossin parista saatuja esimerkkejä rohkaisevina.

–  Täytyy olla varma, että sähkömoottorit ovat turvallisia. Niissä on hirvittävästi voltteja, Wilson muistuttaa.

–  Kuuluisimme kyllä mielellämme ensimmäisten tehtaiden joukkoon, jotka saavat rakennettua täysin sähköisen ralliauton.

Autourheilu on vain murto-osa kaikesta maailman autoilusta.

–  Autourheilulla on aina sija maailmalla, vaikka autot ja liikkumismuodot muuttuisivat mihin tahansa. Mielipiteet sähkömoottoreihin vaihtamisesta riippuvat siitä, keneltä asiaa kysytään. Autonvalmistajat, insinöörit ja markkinointi katsovat kaikki maailmaa eri tavalla, Mäkinen tietää.

Sähkömoottorit itsessään eivät välttämättä olisi suora askel kohti ekologisuutta. Sähkömoottoritkin tarvitsevat polttoaineensa, jonka tuottamiseen täytyy olla ekologinen ratkaisu.

–  Alkuperäinen energianlähde määrittelee sen, onko tämä kestävää kehitystä vai ei. Tehdäänkö sähkö generaattoreilla, jotka seinän takana käyvät polttomoottoreilla? Vai tehdäänkö sähkö auringon, veden tai tuulen avulla, Suomen autourheilun lajiliiton AKK:n puheenjohtaja Juhani Pakari kertoo näkemyksensä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
https://yle.fi/uutiset/3-10226682?origin=rss

Tällaistakin tekniikkaa kehitteillä Suomessa

Auton nokalla hyrrää kaksilitrainen turbo, joka kehittää reilut 300 hevosvoimaa. Sen ja vaihteiston väliin on asennettu sähkömoottori. Sillä voidaan hetkellisesti nostaa auton tehoa vielä neljänneksen verran lisää, kertoo auton rakentamista johtava projekti-insinööri Aimo Karjalainen.

Sähkömoottori toimii tavallisen hybridiauton periaatteella: energia kerätään jarrutuksen yhteydessä ja puretaan ajon aikana. Tavallisesta hybridimoottorista testiauton kone eroaa kuitenkin siinä, ettei jarrutusenergiaa varata akkuihin, vaan ainoastaan lyhytaikaisesti kondensaattoreihin.

Kun kuljettaja jarruttaa menopeliään ennen kaarretta, energia pakkautuu kondensaattoreihin, joista se purkautuu lisäpotkuna heti, kun kuljettaja painaa kaasun pohjaan kaarteen päätteeksi.

– Se on juuri se, millä ne voitot tehdään, Karjalainen sanoo.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Siinä vaiheessa kun akkutekniikka saadaan sellaiseksi että yhdellä latauksella päästään järkevästi se n 400 kilometriä, ei ole enää mitään muita syitä kuin perinteet ja ääni ajaa rallia polttomoottorilla. Sähkömoottorin vääntö, kiihtyvyys ja toimintavarmuus on niin ylivoimainen polttomoottoriin nähden, että ei ole järkeä käyttää sitä enää.
Paitsi sähköautojen akkujen tuottamisen jumalaton saaste. Ennen sen hyödyllisyyttä akkuteknologian tulisi ottaa isoja harppauksia, jotta sillä maapalloa pelastettaisiin. Akkujen tuottamisen (ja käytettyjen akkujen) saasteen lisäksi ongelma on, että energiaa ei tuoteta saasteetta. Ydinvoima olisi nopein ja puhtain ratkaisu parempaa odottaessa, mut eri maiden virheät on puhtaimman energialähteen saaneet vähennettyä. Ei toki koske joka maata, mut esim. Suomessa ei ole puhtaampaa vaihtoehtoa nykyteknologialla, joka jopa toimisi (no vesivoimaa säätövoimaksi) ja täyttäisi tarpeen. Tuulivoimalat on mahdollisia vain tukiaisten vuoksi ja vääristävät sähkön hintaa.

TL;DR: Sähköautot ei todellakaan ole ratkaisu nykyisiin ongelmiin. Suuressa mittakaavassa jopa pahentavat tilannetta (jos kaikki yhtäkkiä ajais sähköllä). Ei ole vihreän ihmisen valinta, jos mistää mitää tietää.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Moottoriurheilun kauttahan on aiemminkin tehty merkittäviä innovaatioita siviiliautojen tekniikkaan joten miksei sähkömoottorien ja akkujen kanssa toimisi sama?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
TL;DR: Sähköautot ei todellakaan ole ratkaisu nykyisiin ongelmiin. Suuressa mittakaavassa jopa pahentavat tilannetta (jos kaikki yhtäkkiä ajais sähköllä). Ei ole vihreän ihmisen valinta, jos mistää mitää tietää.
Olen ymmärtänyt että sähköautot jäävät välimallin ratkaisuksi, koska polttokenno korvaa tulevaisuudessa. Autonvalmistajat panostavat jo vetyyn.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5152
Moottoriurheilun kauttahan on aiemminkin tehty merkittäviä innovaatioita siviiliautojen tekniikkaan joten miksei sähkömoottorien ja akkujen kanssa toimisi sama?
Sähkömoottorissa ei ole oikein mitään innovoimista. Akkuja taasen tarvitaan jokaisella teknologiateollisuuden sektorilla ja kaikkia niitä rajoittaa se yksi ja sama ongelma: litiumpohjaiset akut ovat erittäin vaarallisia mutta mikään muu tunnettu yhdiste ei varastoi samaa määrää energiaa per kilogramma ja kuutiometri. Energiankeräimiä voidaan kehitellä autoihin vaikka miten hemmetisti, mutta ne vain ottavat pikkuisen talteen jo hukkaan heitetystä energiasta, eivät ratkaise itse ongelmaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Pikes Peak - etenkin nykyisellään kun koko baana on asvaltoitu - on kohtuullisen kaukana rallista. Tuosta ei vielä voi vetää juurikaan johtopäätöksiä sähköautojen soveltumisesta ralliin. Noiden sähkövatkaimien akun kestotkaan ei taida olla samaa luokkaa kuin siviili-hybrideissä, koska tehontarve. Akustokennojen tehon luovutuskyky on aikalailla vakio ja sitä myöden ulos otettu teho ja varauksen kesto ovat käänteisesti verrannolliset.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Tuollaiseen asfaltilla ajettavaan rallisprinttiin, josta suurin osa on ylämäkeä, sähköauto sopiikin. Vääntömomentti pitää auton liikkeessä, eikä sähkömoottori menetä tehoaan tai keitä helpommin lähempänä huippua ohuessa ilmassa. Polttomoottorin ongelmahan tuolla +3000 metrissä on, että happea on palamiseen vähemmän ja jäähdyttimen läpikin kulkee vähemmän ilmaa.

Mitenkään Dumas'n suoritusta vähättelemättä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
https://rallysportmag.com/could-electric-cars-be-on-their-way-to-the-wrc/

WRC-promoottori on tehnyt monivuotisen sopimuksen japanilaisen Asahi Kasein kanssa. Tämä monialafirma on ainakin ollut mukana kehittelemässä jotain sähkökonseptiautoa.

Lisäksi VW:n Sven Smeets muistuttaa WRC:n johtohahmoja että tulevaisuus täytyy ottaa huomioon. Selvästi Volkkarilla olisi intressejä olla mukana kehittämässä sähköautoteknologiaa rallin kautta.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Kyllähän sitä uutta teknologiaa pitää olla. Ihan vaan siksi, että uutta teknologiaa pitää olla. Vielä kun lennätetään tätä uutta teknologiaa mahdollisimman paljon ristiin rastiin ympäri maailmaa, niin hyvä tulee.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
835
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Pätkän varsille latauspisteitä jos loppuu virta :D ei vaa, mielenkiinnolla odotan et mitä tuleman pitää, ja miten vaikuttaa esimerkiksi Suomen autourheiluun, ja milloin alkaa jonkin sortin muutos.
Parasta siis nauttia täysin rinnoin nykymuodon autourheilusta vielä kun voi :)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kyllä noilla hybridi-tai sähköautoilla varmaan vuonna 2022 saadaan ihan yhtä nopeaa ja ulkoisesti näyttävän näköistä menoa siinä kun nykyautoillakin, mutta äänet on se suurin huolenaihe kun puhutaan ralliautoista. Äänet varmasti järjestetään sähköautoissa jonkinlaisten kaiuttimien kautta, koska kova ääni on myös rallissa turvallisuuskysymys. Yleisön täytyy kuitenkin kuulla hyvissä ajoin autojen lähestyminen. Se on sitten eri asia, kuinka paljon tuollainen keinotekoinen ääni syö sitä fiilistä. No, ainakin voisi olla mahdollisuus visioida jotain persoonallisia soundeja joka autoon, vähän kuin B-ryhmäläisissä. Ehkä tuo hybridihomma kuitenkin toteutetaan rallissa vähän maltillisemmin. Siirtymillä käytetään hybriditekniikkaa ja erikoiskokeet ajetaan edelleen "bensankäryssä" tai jotain muuta vastaavaa. En usko että FIAkaan haluaa yhtään tinkiä autojen vauhdista tai äänistä. Niillä ehdoilla koko homma varmasti suunnitellaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
En ole mikään insinööri, mutta ulkomaan foorumeilla on puhuttu sähköisestä anti-lagista ja KERSistä (moottorijarrutuksesta energian talteenotto) mahdollisuuksina tuoda hybriditeknologiaa nykyisiin ralliautoihin, mutta en tiedä miten toteuttamiskelpoisia ideoita ovat ja miten se sopii autonvalmistajien tuotekehitysohjelmiin. Uskoisin kuitenkin, että kokonaan sähkövoimalla rallin ajamiseen on vielä pitkä matka, mutta hybriditeknologian kehittäminen tai ainakin markkinointi rallin kautta olisi valmistajille mielekästä.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Jotenkin tuntuu, että jos säännöistä tehdään niin vapaat, että rallikehityksen tuloksena voitaisiin saada jotain siviililiikennettä hyödyttävää, kustannukset nousisivat varmasti pilviin. Toisaalta taas joku "laittakaa tämä standardipalikka autoon niin ollaan moderneja"- strategia kuulostaa vielä typerämmältä. Joten eiköhän sieltä tule joku puolivillainen kompromissi, joka nostaa kustannuksia ja tallit pääsevät leikkimään hybrideillään, vaikka siitä ei mitään hyötyä olekaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mielenkiintoinen ja kieltämättä tunteita herättävä kysymys. Pakoonhan tämänkaltaista kehitystä ei pääse, mutta jännä tosiaan nähdä, millä aikataululla ja minkälaisilla suunnitelmilla ajatusta lähdetään jalostamaan käytäntöön.

Sehän on selvää, että valmistajien intresseissä tämä on mitä suurimmassa määrin, mutta voisi kuvitella, että niidenkin keskuudessa mielipiteet konseptista ja aikataulusta vaihtelevat aika tavalla.

Henkilökohtaisesti ääniin kajoaminen olisi kyllä kova paikka - mutta toisaalta, nykymuotoista rallia ei ihan jo turvallisuudenkaan takia voi sellaisenaan siirtää sähköaikaan. Haastava kombo. Ei käy sääntöjen laatijoita tässä kohtaa kateeksi.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Henkilökohtaisesti ääniin kajoaminen olisi kyllä kova paikka
Tästä olen kyllä muuten samaa mieltä, mutta sellaisen huomion tätä keskustelua lukiessa oon pannut merkille et aika usein ns. negatiivisempaan sävyyn aiheen vastaan ottavat ei tunnu löytävän muita argumentteja kuin äänen puutteen. (myönnän itsekin tätä käyttäneeni)

Pohdin myös sitä et tippuukohan tälläinen ammattikoulutason teorian käynyt pönttökustaa lopullisesti lajin tekniikan perässä pysymisestä jos ralliinkin tulee ajan myötä kaikki maailman KERSin ja avattavan takasiiven tapaiset hilppeet? (jos en oo tipahtanut jo....)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Pullonkaulat, joihin ei tällä erää ole ratkaisua

1) Täyssähköauton akuston toiminta-aika vs. latausaika
2) Lataukseen tarvittavan teknologian ja energian saatavuus.

Ns. Laajennetun toimintasäteen sähköauto kuten GM Ampera/Volt liikkuu sähköllä 40-80 km. Akuston lataa latauspistokkeesta 4-6 tunnissa mutta virta on sen verran suuri, että ihan mistä tahansa lämmitystolpasta se ei onnistu tai paukkuu sulakkeet (hyvässä tapauksessa). Mistä saadaan tarvittava infra edes WRC-autojen yhtäaikaiseen lataukseen?

Joku insinööri on laskenut että jos edes 50% suomen autokannasta olisi sähköautoja, tarvittaisiin 10 uutta Olkiluoto 3:n kokoista ydinvoimalaa ja sittenkään ei siirtokapasiteetti riittäisi kaikkien lataamiseen yhtäaikaa. Ja mahtaisi sulakkeet paukkua aika monella kuskilla jos joutuisi jonottamaan sähkön tankkaus pisteelle kun yhden auton lataaminen veisi edes sen neljä tuntia ja edessä jonossa olisi vaikka vain kolme autoa :)
 
Ylös